paard op de wei in sneeuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shalana

Re: paard op de wei in sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:38

ja dat wil ik ook wel weten!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:41

paarden hier staan ook op de wei maar hebben het na een paar uur wel gezien en willen naar binnen om te eten!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:42

Die van mij staat ook op ijzers en in de wei is het geen probleem.. Ik vind het juist gevaarlijk worden als ze het erf schoon gemaakt hebben en er een dus laagje sneeuw ligt. Wat weer gaat bevriezen.. Ik kan ze ook vanuit hun stal los de wei in laten lopen, dus dat is ideaal.. Maar dus niet met ijzers over dun opgevroren sneeuw gaan... Dat is echt levensgevaarlijk voor je paard..

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:46

zielig,binnen staan..mijn mutsie doe je geen groter plezier ...... (:)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:31

arabianwoman schreef:

Denk dat die van mij idd ook niet wil weten hoe het er buiten aan toe gaat.. :o

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:33

Ik ben een 'dierenbeul', mijn paard staat op stal. Ze gaat nu 's ochtends een uur in de molen, en aan het einde van de middag gaat ze in de molen.
Ze krijgt nu zes keer per dag hooi.

No way dat ze nu het land in gaat, met haar vier ijzers. We zijn nu een jaar blessurevrij, en dat wou ik graagzo houden.

Dus paard op de wei in de sneeuw. = paard met ijzers = nee.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:40

arabianwoman schreef:

dat heet gewenning.... daar krijgen ze hun lekkere brokjes etc. als paarden gewent zijn dat ze binnen hun brokken en hun weet ik veel wat krijgen... ja dan staan ze 's avonds ook bij de rand van de wei te springen dat ze naar binnen willen, wil niet zeggen dat binnen goed is! en 'niet zielig' want dat is het wel!

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:46

Mijn paard gaat elke dag enkele uren op de wei om haar toch maar een beetje buiten te hebben... Ik kan namelijk niet met de trailer weg omdat de straat hier bergaf gaat en scherpe bocht erna, gaat nog net met auto alleen.
Ik had enkele weken geleden ook haar hoefijzers laten weghalen, maar gevolg --> ontstoken hoeven. Nu ijzers er terug onder en zo maar op de wei. Ja er kruipt ijs en sneeuw onder haar ijzers, maar voor enkele uren kan dat geen kwaad... En mijn paard ontploft normaal altijd op de wei, maar met dit weer is ze vanzelf voorzichtig...

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:10

Mijn paard gaat gewoon de wei in, sneeuw of geen sneeuw. Hij vindt het vreselijk om op stal opgesloten te worden. Hij kan vanuit de wei zelf de stal in, de deur staat altijd open. Behalve nu het 's nachts vriest, dan staat hij verplicht op stal met de deur dicht, omdat anders alles in de schuur bevriest.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:13

De paarden bij ons op stal hebben geen enkel probleem, met en zonder ijzers. Ze gaan graag het land op.

Ook zitten er een paar pony's bij die graag een sprintje trekken als ze de wei in gaan, en ook dat gaat tot nu toe altijd goed.

Juist als je ze binnen gaat houden en dan weer naar buiten doet zullen ze denk ik raar/gek gaan doen en vergroot je de kans op ongelukken.
Als het "gewoon" wordt is er vaak niets meer aan de hand.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:16

Maartje1990 schreef:
arabianwoman schreef:

dat heet gewenning.... daar krijgen ze hun lekkere brokjes etc. als paarden gewent zijn dat ze binnen hun brokken en hun weet ik veel wat krijgen... ja dan staan ze 's avonds ook bij de rand van de wei te springen dat ze naar binnen willen, wil niet zeggen dat binnen goed is! en 'niet zielig' want dat is het wel!

Helemaal mee eens Maartje , wij hadden ook tevreden stalpaardjes omdat ze niet beter wisten , nu ze wel weten wat vrijheid is willen ze echt niet meer op stal !

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:21

Ik heb vandaag mijn vierkant beslagen fries ook gewoon op de wei gezet en die had het meteen in de gaten en liep heel voorzichtig de wei in.

Bovendien heb ik ook nog een andere dolle knol van iemand anders buiten gezet (die heeft alleen voor ijzers), maar die stond heel stevig op haar benen hoor. Ik was de enige die erachteraan skiede :P
Maar ja die is ook zo gek als een deur. En onze kleine pony heeft heel hard door de wei geracet en die had ook nergens last van. En hier ligt ook een berg sneeuw.

Ik stel dus voor: gewoon doen. Als je zelf maar voorzichtig bent.

shalana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:13

bedankt iedereen morgen ga ik denk ik met me paard naar buiten in de sneeuw

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:35

mijn fries staat lekker met een deken 24 uur per dag in de wei. ze wennen aan het lopen op de sneeuw en doen niet zo gek meer. pas als ik haar een nacht op stal zou zetten... dan gaat ze uit har dak en dat is pas eng. vrieskou is minder erg dan dagen regen is mijn ervaring. dus ze blijft mooi dag en nacht buiten

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:46

hier staan ze ook gewoon buiten, ijzers of geen ijzers,

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:53

Op zich kunnen ze wel met ijzers in de sneeuw hoor. Ze passen zich wel aan. Als je echt je twijfels hebt, kan je een paar geitewollensokken "aantrekken".

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:53

Die van mij heeft rondom ijzers, kan ook niet zonder, dan loopt hij gelijk kreupel.
Die van mij is donderdag niet buiten geweest, wel even in de binnenbak. De rest van de dagen wel. Hij doet nooit gek buiten en nu ook niet. Hij staat eigenlijk de hele dag op dezelfde plek hooi te eten. Ook geen last met klonten. Als hij binnen wordt gehaald wordt er wel gecontroleerd als er geen brokken aan zitten. En ze lopen door de sneeuw de stal in. Er komen daar geen auto's en is daar dus ook niet glad

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:59

Gewoon buiten zetten! Ik heb ook een koukleum die snel ontploft, dus staat ze nu met twee dekens op!

:

Afbeelding

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:07

Maartje1990 schreef:
arabianwoman schreef:

dat ben ik totaal ,maar dan ook totaal niet met je eens .. ik heb haar vaak genoeg buiten maar ze geeft echt wel aan als ze naar binnen wil en nee echt niet voor de lekkere dingen...zelfs midden in de zomer wil ze graag naar binnen,binnen is haar huisje en daar blijft ze ook lekker staan ook als haar deur een paar uur open staat..nee hoor nu ook vandaag vanuit haar box staat ze met oortje`s naar voren alles te bekijken want ze wil wel weten wat er allemaal gebeurt om haar heen ....sommige paarden willen wel een een tijdje buiten staan maar daarna graag naar binnen .....

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:51

Met ijzers buiten zetten...tsja, ik zou het niet durfen haha. Maarja aan de andere kant, ze passen echt wel op voor zichzelf hoor!!!

Wat mijn vraag juist is: Wat doet die sneeuw met de pezen van het paard? De paardjes staan hier tot de helft van hun onderbenen in de sneeuw...dat lijkt me best koud voor de pezen, wat heeft dit eigenlijk voor effecten? Ik hoop dat er mensen zijn die daar antwoord op kunnen geven(wel zinnige antwoorden).

shalana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:58

ik heb voor je gezocht op internet maar kon niks vinden mischien bandages??? om ik heb echt geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:02

De sneeuw is erg stroef, zeker als er een laag van 20 cm ligt. Dan kunnen ze goed uit hun dak gaan. Ik weet niet of er klompjes onder komen, maar daar heb je pas last van als je op het droge beton komt, in de sneeuw niet die is zacht en daar zakken ze weg.

Ik denk dat je er wel van uit moet gaan dat ze ontploft, mijn paard komt elke dag buiten en elke dag is hij knotsgek..sneeuw vinden ze geweldig.

Nou koud, daar kunnen ze best wel tegen, over die pezen daar zou ik mij geen zorgen over maken. Paarden kunnen de bloedtoevoer naar hun voeten stilzetten, dus geen nood. Is juist even heel erg goed voor de bloedsomloop, geen stalbenen.. NIks bandageren, eventueel peesbeschermers tegen de bokkesprongen..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:06

Volgens mij ben ik de enige die geen last heeft van de ijzers. In de sneeuw hebben ze geen last van de klonten in de sneeuw hoor. Wel haal ik het eronder weg voor ik de stal inga of als hij net in de stal staat.

Geen probleem, dus gewoon lekker naar buiten. Als je paard de stal afbreekt of na een week weer buiten komt en dan uit zijn plaat gaat is de kans op blessures groter. de grond voelt dan weer goed.

Verder leer ik ze het commando ''voorzichtig'' erg handig nu met de gladheid.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:08

WIj hebben ook alleen maar slechte ervaringen met ijzers en sneeuw.

Een aantal jaren geleden heeft een vriendin van ons haar paard verloren omdat ze even met hem ging stappen in de sneeuw. Hij gleedt in een spagaat (dus niet een idote rare sprong oid) en uiteindelijk heeft ze hem moeten laten inslapen.
Ik heb trouwens wel makkelijk praten want wij hebben een binnenbakje en het spul kan zo door een achterdeur in de stallen de bak in...

Ik vind het allemaal wel hele leuke foto's van de paardjes in de sneeuw :D

D_ebby_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:23

En Kan Dat allemaal geen kwaad?
want ik ging net naar mijn merrie haar hoeven kijken en die lijken er zo slecht uittezien?
maar ik heb haar nog maar 6maand en ze is men eerste paard.
ik weet dus niet of dat allemaal normaal is al da ijs onder haar hoeven het is egt wel heel dik.

sjonnie48 schreef:
[url][/urlAfbeelding]

[url]Afbeelding[/url]

Deze is vanmorgen gemaakt , de pony's staan op ijzers en rennen en bokken volop
door de sneeuw , ze hebben normale ijzers geen sneeuwbeslag.
Ik zeg niet dat er niks kan gebeuren , maar in deze sneeuw glijden ze absoluut niet uit
deze pony's staan nooit op stal ze, ze vinden het helemaal niks , dus ga ik ze niet opsluiten .
Er zit wel ijs onder de hoeven , je kan ze niet uitkrabben , zit helemaal vast , maar ze hebben er schijnbaar geen last van .
ze kunnen altijd uitglijden ook in een graswei , je moet zelf weten wat je doet , wij hebben dit besluit genomen
omdat de sneeuw nog wel ff blijft liggen , en op stal vind ik helemaal niks .
Ik ben wel blij als de sneeuw weer weg is , suc 6 met je besluit .

Volgende winter kies ik wel voor sneeuwbeslag maar nu wist ik niet eens dat het bestond .