Mijn paard heeft het koud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:52

shilady schreef:
aerdenhout1 schreef:
Vanacht Word het berekoud...min 10 /15 hebben ze het over.
Gooi gewoon een lekker warm dek op...slaap je beter en je paard vind het vast heel lekker om het warm te hebben vanacht!
IK weet dat ik er niet slechter door slaap omdat ik weet dat de paarden hier in een lekker bed liggen en een deken op hebben!!!

Hier ben ik het gewoon super mee eens
als je paard een lekkere wintervacht heb best .. Maar om hem zonder te laten staan als je weet dattie het niet lekker warm heeft en dat oook aan hem merkt gaat mij echt te ver. Je kan wel voor bepaalde princiepes staan maar wanneer een dier eronder lijd ga je voo rmij te ver!

Ja ik sliep helemaal niet goed met het idee dat mijn paard te koud heeft. Ze staat nu onder een voorlopig deken en hoop zondag een goed deken te kunnen gaan halen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:12

Hier ook een merrie die weinig vacht aanmaakt. Alle anderen voelen zich prima zonder deken, maar bij haar heb ik ervoor gekozen om een deken op te doen en wat is het een blije tante geworden! Dat heeft me gesterkt in mijn idee voor een deken (was nooit zo van de dekens). Normaal heeft ze 200 gr op maar nu met de sneeuw en koude temperaturen 370 gr.
Ik zou 200 grams doen, ongevoerde regendeken of 100 gram maakt weinig verschil (alleen dat ze droog blijft en het geen wind doorlaat) wb temperatuur. Ze kan haar vacht niet meer opzetten dus dat moet gecompenseerd worden.
Idd een outdoor deken. er is een topic met goede dekens waar nu een kerstkorting aan vast zit.............ga wel even voor je zoeken.

gevonden: [EA-CO] !!KERSTACTIE!! Horsewaredekens NERGENS GOEDKOPER!!!!!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 15:26

quintusgl schreef:
Hier ook een merrie die weinig vacht aanmaakt. Alle anderen voelen zich prima zonder deken, maar bij haar heb ik ervoor gekozen om een deken op te doen en wat is het een blije tante geworden! Dat heeft me gesterkt in mijn idee voor een deken (was nooit zo van de dekens). Normaal heeft ze 200 gr op maar nu met de sneeuw en koude temperaturen 370 gr.
Ik zou 200 grams doen, ongevoerde regendeken of 100 gram maakt weinig verschil (alleen dat ze droog blijft en het geen wind doorlaat) wb temperatuur. Ze kan haar vacht niet meer opzetten dus dat moet gecompenseerd worden.
Idd een outdoor deken. er is een topic met goede dekens waar nu een kerstkorting aan vast zit.............ga wel even voor je zoeken.

gevonden: [EA-CO] !!KERSTACTIE!! Horsewaredekens NERGENS GOEDKOPER!!!!!

Ooh bedankt ga daar ook even rondsnuffelen, ga inderdaad dan maar voor outdoordeken met 200 gr.

Gelukkige verjaardag trouwens !

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:28

mijn pony stond vanochtend terillen op stal... :n :n

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 15:47

x_joyce_x schreef:

Je moet maar even op pagina 2 (denk ik) lezen, daar staat dat rillen het regelen van de temperatuur is. Maar als je denkt dat hij koud heeft zou ik toch ook aan een deken denken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:28

x_joyce_x schreef:

Dit is idd het regelen van de warmte voor een paard :)
Hou wel even in de gaten dat ze niet t'e lang blijft trillen, want dat kan dan juist weer energie gaan kosten.

Het is op sommige plaatsen nu goed koud buiten, de paarden zullen zich weer een beetje moeten aclimatiseren.
Maar van binnen is een paard nu alweer bezig met de zomer, dus qua vachtaanhouding e.d :) dat begint meestal zo rond half december.

beantsje

Re: Mijn paard heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:58

toch is het bij rillen goed om even te temperaturen, of hij niet onderkoeld is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:07

mijn paard krijgt het ook snel koud. Ik probeer altijd zo lang mogelijk te wachten met het op doen van een deken, maar hij valt echt terug in conditie en krijgt last van zijn spieren. Hij heeft ook geen winterhaar. Dus voor hem is een goede deken wel echt belangrijk.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:47

Ik twijfel ook enorm over het gebruik van een deken. Mijn arabier merrie staat 's nachts in buitenstal en overdag in de wei. Ze kan wel in de stal als ze wil. Vandaag hebben ze zich een paar keer nat laten sneeuwen en het waait ook behoorlijk. Nu rilde ze aardig. Ze hebben trouwens altijd hooi. Ik heb een met fleece gevoerde regendeken. Kan deze 's nachts op en overdag weer af? Wat als het overdag nu sneeuwt of regent? Ze heeft van zichzelf geen enorme wintervacht.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:06

Evelyn: gewoon je gevoel volgen. Je twijfelt of ze het wel warm heeft, staat te rillen (wat idd temp-regeling kan zijn, maar ook dat ze het echt koud heeft. Als je hem hebt liggen, gewoon op doen en morgen overdag weer af. Het weer is best extreem voor paarden die niet teveel vacht hebben.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:11

Je hebt gelijk. Mijn gevoel zegt doen!!
En dan ook morgen overdag weer af. Maar als ze zich dan weer laat nat sneeuwen?? Ik ben echt een leek op het gebied van dekens en wil er dus eigenlijk ook niet aan maar ja.... je wilt het beste voor je poownie!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:31

Je moet er wel om denken dat je haar niet nat onder de deken zet.
's nachts is het gewoon een stuk kouder als overdag. Je kan er ook voor kiezen om hem overdag ook op te laten, dat moet je zelf even inschatten.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:07

Heey Kirr show je nieuwe deken eens :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:47

Evelyne80 schreef:
Ik twijfel ook enorm over het gebruik van een deken. Mijn arabier merrie staat 's nachts in buitenstal en overdag in de wei. Ze kan wel in de stal als ze wil. Vandaag hebben ze zich een paar keer nat laten sneeuwen en het waait ook behoorlijk. Nu rilde ze aardig. Ze hebben trouwens altijd hooi. Ik heb een met fleece gevoerde regendeken. Kan deze 's nachts op en overdag weer af? Wat als het overdag nu sneeuwt of regent? Ze heeft van zichzelf geen enorme wintervacht.

Lees op pagina 2 mijn stukje eens over rillen :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:49

weet niet of het veel kwaad kan maar mijn oudje van 22 die vorig jaar een deken op moest en dit jaar dus nog niet, temperatuur ik iedere avond, ochtend om te kijken heo ze zich houdt snacht,

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:50

StalNollie schreef:
weet niet of het veel kwaad kan maar mijn oudje van 22 die vorig jaar een deken op moest en dit jaar dus nog niet, temperatuur ik iedere avond, ochtend om te kijken heo ze zich houdt snacht,

dat is ook een idee idd!
welke temperaturen had je paard toen in de ochtend en in de avond als ik vragen mag?
mag ook per p.b :) vind het erg interessant te weten! :)

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:59

je kunt aan de oren van een paard voelen of hij het koud heeft.
als de oren warm zijn heeft hij niet koud?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:00

vlaaia schreef:
je kunt aan de oren van een paard voelen of hij het koud heeft.
als de oren warm zijn heeft hij niet koud?

De oren worden het snelste koud omdat daar de dunste bloedvaatjes doorheen lopen.
Dit klopt dus niet ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:59

temp ligt meestal tussen 36.5 en 37.2 dat is het beste en was gemiddeld 36.8

dus perfechte temp

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 21:55

x_Quinta_x schreef:

Zal morgen eens een fototje nemen :D

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:39

Kirr__ schreef:
x_Quinta_x schreef:

Zal morgen eens een fototje nemen :D

Jeeej :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 02:01

Eindelijk foto's, wel gsm kwaliteit en snachts genomen in de stal
Afbeelding

Afbeelding

Gr
Je ziet ook gewoon dat ze zich een stuk beter voelt en voelt lekker warm onder het deken (niet te warm). Ze blinkt terug helemaal en van dat ingevallen is ook niets meer te zien.
Bedankt allemaal dus

_enjoykeuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:48

ik gebruik een HH highline neck 500gr tegen de koude van mijn paardje en moet zeggen hij bibberd toch niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:43

Ik zie dat je al een deken hebt. Die van mij stond onder een bucas smartex, waterdicht en kan van +12 tot -10 (dan gooide ik er een onderdeken onder, ze is nl 25). Ze gaat met die deken op stal en naar buiten. Nooit lekkage gehad en heb de deken nu 2 of 3 jaar. En ik hoefde geen dekens te wisselen, dat was dus zeer handig.