Paardrijden in de sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekyy

Re: Paardrijden in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 21:45

ik heb gisteren ook een laag vet onder zijn hoeven gedaan en dat hielp echt wel! toen ik terug was zat er een beetj ijs aan z'n hoeven, maar veder viel het wel mee. hij staat niet op ijzers maar heeft wel snel last van klompen, maar dat vet hielp wel! dus echt om aan te raden.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:58

Hmm... ik blijf twijfelen. Ik vrees ook dat mijn pony erg fris is, omdat meneer al 2 dagen op stal staat. Ben bang dat hij toch uitglijdt en heb niet zo'n zin in botbreuken.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:10

ik heb vandaag ook gewoon in de sneeuw gereden. eerst langs de weg richting de ponyclub gestapt. daarna half uurtje in de binnenbak gereden zodat de energie er een beetje uit kon en vervolgens lekker door de sneeuw gereden richting m'n huis. ik heb vooral door de stukken met dik sneeuw gereden en daar waar het een beetje glad was ben ik afgestapt, want ik voelde der soms al een beetje wegglijden.
je moet gewoon heel erg oppassen met de gladde stukken en dan komt het wel goed hoor ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:35

Ik heb gisteren en eergisteren in de buitenbak hier gestapt,inderdaad mul sneeuw is het beste.Maar mijne heeft ook geen ijzers en staat stevig op z'n benen.Het bos in,dat durf ik nu niet,wil wel weten wat voor een ondergrond er is.Oja en goed veel vet smeren eronder helpt erg goed inderdaad.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:47

Laat ik nu eens wat tips vanuit Noorwegen geven :D Heb er 6 maanden per jaar, mee temaken.

Je hebt stuifsneeuw, wat opzich niet klonterd onder paard zijn hoeven. En je hebt plak/smelt sneeuw die wèl klonterd en voor het laatste moet je oppassen.

Paard met ijzers zal sneller uitglijden dan een paard op blote voetjes. Verstandig is, om je hoeven wat in te vetten voor je evt gaat rijden. Kijk het dan wel even aan, als het gaat klonteren kan je beter het risiko niet nemen ;)

Verder moet je ALTIJD rekening houden met ijs onder de sneeuw, dat is echt levensgevaarlijk als je paard niet op sneeuwzolen/kalkoenen staan, en dan nog. Als je weet dat er ijs onder de sneeuw ligt, neem het risiko dan gewoon niet. Zeker als je weet dat het sneeuw "op" het ijs ligt. Pas zodra de sneeuw vastgevroren is op het ijs, en er meerdere lagen zijn vastgelopen (met traktor bijv.) kun je het eens proberen. Alsnog, is galop niet echt verantwoord.

Als de bak gewoon hard is opgevroren en zand onderlaag heeft (dus geen ijs) en er ligt en goede laag sneeuw op kunnen wij hier gewoon rijden, mara bij ons hebben we dat klonten probleem ook niet ;)

Onze paarden hier in Noorwegen staan hele winter op ijzers met rubber sneeuwzolen (voorkomt klonteren) en kalkoenen. Dan kan je eigenlijk altijd met sneeuw rijden op alle terreinen.

Dat ligt bij jullie in NL natuurlijk anders, bij jullie ligt het helemaal op zijn reet :+

Als ik eens een tip mag geven, geef je paard kalkoenen als je die hebt/in kan draaien. (dit alleen als je 4 gaten in 1 ijzer hebt, andre staat paard ongelijk)

En wat betreft het slepen van een bak, sleep hem niet hard en glad!! Je kan beter het meeste aarijden met een traktor, zodat de sneeuw wat aanplempt, maar niet heel hard word. Houd hem een beetje mul.

Succes.

Voor vragen, PB maar :j

P.S een bak vol met een dikke laag sneeuw is vaak minder glad dan een weg met aangereden/glad getrokken sneeuw ;)

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:23

Het kan wel denk ik, maar ik doe het ook maar niet hoor.
Mijn pony heeft gelukkig geen ijzers dus dat scheelt al weer, maar volgens mij heeft hij veel te veel energie nu en de longeerbak is nog niet echt te doen. Ik wacht wel tot het wat beter weer is met rijden, nadat ik hem eerst even laat uitrazen een paar dagen want in de paddock strekt hij af en toe een sprintje maar voor de rest staat hij alleen maar een beetje.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:27

Gisteren hebben we nog een heerlijke winterse bosrit gemaakt. De wegen waren gelukkig niet glad en in het bos maak ik mij geen zorgen.
Foto's staan helaas op de mobiel van mijn man.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:36

We hebben hier al een paar dagen een heerlijke buitenrit gemaakt met onze KWPN-er's, geen enkel probleem. Ze hebben geen ijzers onder en de sneeuw geeft geen enkel probleem, stap, draf en galop, alles hebben we al gedaan en zonder moeite. Ze staan ook gewoon buiten met dit weer en de sneeuw vinden ze allemaal heerlijk, dus waarom niet.
Het is echt gaaf en de kou, daar kun je je op kleden, toch?!

cindyvdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:27

je kan makkelijk paard rijden in de sneeuw! de paarden vinden het zelfs erg leuk.. wij rijden ook altijd gewoon in de sneeuw.. paarden in de natuur lopen ook zonder moeite in de sneeuw! wel even de ijzers eraf halen ! en zorgen dat je paard goed kan kijken waar hij loopt, dus niet de teugels strak aan trekken.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:19

ik heb vandaag een heerlijke sneeuwrit gemaakt met ijzers , gewoon sokken om de ijzers en alleen door de diepe sneeuw in de berm rijden!!! heerlijk!

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:52

Ik heb eergister in de sneeuw gereden, was erg mooi! We waren met z'n 3en en hebben veel gestapt maar ook aantal keren stukken gedraafd en aantal galopjes gedaan. Zijn geen enkele keer uitgegleden. Zolang je draaft en galoppeert op de verse sneeuw is er niets aan de hand. Vooral de paadjes/bermen met bladeren (in het bos) en met gras en dan sneeuw erop zijn helemaal niet glad. Wel moet je oppassen met iets steile paadjes en aangestampte sneeuw. Waar mensen de sneeuw hebben platgetrapt zijn wel spekglad!

Ik ben meerdere keren in de sneeuw naar buiten geweest en is prima te doen als je GEEN ijzers onder hebt. Blijf van de aangestampte sneeuw af en rij zoveel mogelijk in de verse sneeuw en op graspaden of paden met bladeren. Natuurlijk moet je wel constant de bodem in de gaten houden en je paard via de juiste paden leiden.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:02

Als er genoeg sneeuw ligt en je paard geen ijzers heeft kan je makkelijk rijden hoor.
Ik heb mijn paard eerst even laten lopen om te kijken hoe ze liep, ging prima! daarna erop gesprongen :) Wel in de bak want ze is niet 100% verkeersmak en dan met sneeuw vind ik het zelf niet zo fijn (maak ik het alleen maar erger ;) )

Afbeelding
Afbeelding

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:17

ik heb het nog nooit gedaan, ik denk dat het ookligt aan hoe glad het is en hoeveel sneeuw er ligt..

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:24

'k heb zondag een prachtige buitenrit gemaakt in het bos en het ging heel goed. zo zag het er uit vanaf mijn paard:

Afbeelding

geweldig, toch? *D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:27

Mijn paard krijgt as vrijdag sneeuwbeslag, ik denk dat er dan nog wel steeds sneeuw ligt. Dus zaterdag weer rijden, in de bak.

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:56

wij gaan altijd gewoon buiten rijden in wat voor weer dan ook :D
En er is nog nooit iets gebeurt, of ja natuurlijk zijn er dingen gebeurt maar nooit ernstig ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:59

We hebben het gisteren voor het eerst geprobeerd en het ging best prima. Maar de wei wat niet heel vlak dus we hebben alleen gestapt.. (ik mag wegens blessure toch alleen maar stappen. :) )

QiaraLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:03

In de sneeuw rijden is wel gevaarlijk, t is zo glad . . .
Als er sneeuw ligt, rij ik nooit. Zelfs niet longeren.
Maar volgens mij zou het wek moeten kunnen
als je maar neit met die ijzel gaat rijden
want dat kan nog wel eens gevaarlijk zijn !.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:00

Mariekyy schreef:
hallo,
weet niet of het hier hoort mja.

ik vroeg me af of je kunt paardrijden in de sneeuw? en wat jullie ervaring daar van is.

Groetjess

het kan, eventueel met speciaal beslag. Of proppen/kalkoenen/stiften in :)*. Smeer vet in de hoef om klonteren van sneeuw te voorkomen ;) Groene zeep helpt hier goed bij. ga doordiepe stukken sneeuw heen ivm met meer stevigheid voor het paard. Maar doe die uiteraard over veilige paden ;).

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:39

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou echt op mn dood zijn dat ik uit zou glijden!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:42

Ik dacht zelf ook dat het glad was, maar er is nu zelfs een wedstrijd horse-boarding las ik opde voorpagina, dus zo glad zal het ook wel weer niet zijn. :+ Bij ons staan ze ook nog gewoon op het land, en nog geen 1 kreupel, zal het gelijk even afkloppen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:45

Kijk even in mijn onderschrift, prachtige kiekjes in de sneeuw! :D
Alleen langs de weg even afstappen, kan veradelijk glad zijn. En vaseline smeren ofcourse.

lenus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:59

Paardrijden onder het zadel of met de arreslee kan zeker, als de sneeuwlaag dik genoeg is. Want op sommige plaatsen is de grond opgevroren en ligt er plaatselijk ijs. Dan kan ieder paard zonder stiften uitglijden!
Paarden met blote voeten hebben een voordeel, en groene zeep alleen bij hoefijzers helpt niet altijd.

Ik heb nu al een aantal winters permanent sneeuwzolen onder de hoefijzers, de hoefsmid brengt dit aan. Hierover heb ik zelfs een blog gemaakt op Horses.nl met de link http://www.horses.nl/blogs/view/682.

In Rotterdam Skijören wij ermee of spelen wij Pushball, zie de serie foto's http://www.horses.nl/fotos/bekijken/2978. Met dubbele lijnen of onder het zadel in teamverband! Beide disciplines worden bij deze foto's verder toegelicht.
In het kort: met Skijören trekt het paard een skiër voor zich uit, soms zelfs in galop. Bij Pushball on Horseback is het paard zelf aan de bal en duwt met z'n schouder of voorbeen de bal voor zich uit in teamverband.

Momenteel roept de KNHS Pushball liefhebbers/verenigingen zich bij hen te melden, zodat de sport meer georganiseerd wordt. Zie voor meer achtergrond info over deze herontdekte sport http://www.pushball.nl.

kanjer74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:50

het lijkt me wel erg leuk ;)
alleen is het niet heel gevaarlijk?
omdat het zo glad is!

lenus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:11

kanjer74 schreef:
het lijkt me wel erg leuk ;)
alleen is het niet heel gevaarlijk?
omdat het zo glad is!

Wat lijkt je leuk? Gebruik van sneeuwzolen bij ijzers, dan moet de laag sneeuw dik genoeg zijn als daar ijs onder ligt. De afgelopen winter lag er steeds een dun laagje sneeuw op een eerder opgevroren ijslaag. Dan moet je altijd oppassen, want dan komt de hoef toch op het ijs. Bij hoefijzers moet je dan echt stiften gebruiken!
Maar gewoon bij sneeuw heb ik vorige maand 2 uur lang in plakneeuw gedraafd met Ski-jöring, met maar 4 keer een kleine ijsbal onder de hoeven. De rest van de tijd heeft de sneeuwzool z'n werk gedaan en viel alle sneeuw onder de hoeven vandaan.

Of vindt je de sporten leuk? Kijk dan voor uitleg over skiën met je paard naar de weblog van 6/1/10 op www.horses.nl met een link naar foto's met ski-jöring harnachement omschrijving. Voor voetballen met je paard, zie www.pushball.nl