Kan elk paard buiten staan in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLaura

Re: Kan elk paard buiten staan in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:24

Mijn verzorgpaard is half arabisch en staat heel het jaar door op de wei. Ze kan haar stal in, maar ze wil het gewoonweg niet. Een deken kan er trouwens ook voor zorgen dat een paard het kouder krijgt. Een paard wat het koud krijgt zet zijn haren uit om warmte vast te houden. Met een deken worden de haren plat gedrukt, dus kan het paard op die manier geen warmte vast houden.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:51

LadyLaura schreef:
Mijn verzorgpaard is half arabisch en staat heel het jaar door op de wei. Ze kan haar stal in, maar ze wil het gewoonweg niet. Een deken kan er trouwens ook voor zorgen dat een paard het kouder krijgt. Een paard wat het koud krijgt zet zijn haren uit om warmte vast te houden. Met een deken worden de haren plat gedrukt, dus kan het paard op die manier geen warmte vast houden.

Daarom moet je ervoor zorgen dat je het juiste deken gebruikt. Als je een te dun deken gebruikt kan het paard het idd koud krijgen ja.

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:40

Hoe weet je dan of je de goeie deken gebruikt??

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:54

fenna_x schreef:

Ik voel altijd onder het deken, het moet daar niet te warm en niet te koud zijn :D Is gewoon een kwestie van uitproberen en ervaring opdoen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:18

Mijn pony blijft dit jaar voor het eerst buiten. *D Deze zomer heeft ze al 24/7 buiten gestaan, maar sinds 2 weken staat ze weer op stal. Overdag komt ze wel buiten, maar veel te weinig naar mijn zin. Daarom gaat ze op korte termijn verhuizen naar een plek waar ze de hele winter buiten blijft. Er is wel een grote schuilstal en er zijn stallen waar ze eventueel 's nachts in kan, maar dat zal waarschijnlijk niet vaak gebeuren. Ik ben erg benieuwd hoe ze het doet! Voor de zekerheid heb ik een regendeken en onderdeken gekocht, maar die zijn echt voor noodgevallen en als het aan mij ligt krijgt ze die dus niet op. Als je het mij vraagt gaat er namelijk niets boven de eigen vacht. Jij kunt wel denken dat je paard het niet te warm of te koud heeft, maar je paard kan niet praten en je zult het alleen zien als hij het écht warm of koud heeft. Bovendien schommelt de temperatuur erg gedurende de dag en nacht. De eigen vacht kan zich daar beter op aanpassen dan een deken.

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:28

xxappiexx schreef:
fenna_x schreef:

Ik voel altijd onder het deken, het moet daar niet te warm en niet te koud zijn :D Is gewoon een kwestie van uitproberen en ervaring opdoen.

Okee!
Tsjah ervaring heb ik niet. Gewoon 24/7 buiten in de teddyberenvacht! :+

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:10

Elk paard kan 24 uur per dag buiten. Ze krijgen gewoon een dikke vacht, ongeacht het ras.
Er zijn zat jonge paarden (0-3) die altijd buiten staan, ook kwpners en andere warmbloedpaarden.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:37

goeroe schreef:
Mijn pony blijft dit jaar voor het eerst buiten. *D Deze zomer heeft ze al 24/7 buiten gestaan, maar sinds 2 weken staat ze weer op stal. Overdag komt ze wel buiten, maar veel te weinig naar mijn zin. Daarom gaat ze op korte termijn verhuizen naar een plek waar ze de hele winter buiten blijft. Er is wel een grote schuilstal en er zijn stallen waar ze eventueel 's nachts in kan, maar dat zal waarschijnlijk niet vaak gebeuren. Ik ben erg benieuwd hoe ze het doet! Voor de zekerheid heb ik een regendeken en onderdeken gekocht, maar die zijn echt voor noodgevallen en als het aan mij ligt krijgt ze die dus niet op. Als je het mij vraagt gaat er namelijk niets boven de eigen vacht. Jij kunt wel denken dat je paard het niet te warm of te koud heeft, maar je paard kan niet praten en je zult het alleen zien als hij het écht warm of koud heeft. Bovendien schommelt de temperatuur erg gedurende de dag en nacht. De eigen vacht kan zich daar beter op aanpassen dan een deken.

Ben ik met je eens :j
Die van mij blijft waarschijnlijk van de winter ook dag en nacht buiten (alleen bij extreme weersomstandigheden niet) en ben benieuwd hoe het gaat. Ik vind zo'n teddyvacht juist geweldig en ik rij hem toch niet intensief...
Het is sowieso altijd belangrijk dat ze voldoende ruwvoer binnenkrijgen, maar dat is eigenlijk heel het jaar door zo.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:42

Interessant topic.

Aangezien ik deze week dit topic heb aangemaakt.

[SV] Van nu een deken naar nog GEEN deken?

Heb mijn ruin nu al zonder staan en hij vind het heerlijk hij word al teddy dus ben benieuwd of het goed blijft gaan deze winter.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:49

nee niet ieder paard

ik had een pony stond der hele leven al dag en nacht zomer en winter buiten zonder deken en laatste jaren voor ik haar kreeg ook zonder schuilplek.
maar toen die pony eenmaal ouder werd werd ze broodmager in de winter stond na een dag regen helemaal te rillen en werd niet meer lekker warm door voldoende ruwvoer.
heb nu ook een friesche ruin en die maakt gewoon geen wintervacht aan.
heeft paar winters zonder deken gestaan en stond echt te rillen en te doen maar kreeg geen dikkere vacht

er zijn tuurlijk uitzonderingen zoals oudere en zieke paarden. moet wel vertelen pony in kwestie was een arabiertje. en kreeg een mega teddyvacht

Thomas_Nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:02

om kort op je vraag te antwoorden:

ja! :j

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:33

mijn kwpn veulen merrie heeft tot haar 3e jaar in de opfok gestaan zonder deken,als je je paard nog nooit met een deken hebt laten staan kan je dit gewoon blijven doen.

MeJustC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:36

ja ik vind van wel,
als je paard een schuilplaats heeft en voldoende voedsel moet het kunnen.
Je kan als je paard het echt koud heeft een deken opgooien.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:54

Je moet inderdaad ook wel na het paard kijken maar over het algemeen kan een gezond paard zeker zonder dekens buiten staan. De tempraturen waarbij het paard zich het fijnst voelen liggen tussen de -10 en 15 graden, en paarden kunnen zonder hulp tot de -40 wel aan. Dat wel onder voorwaarde dat het paard langzaam went aan de nieuwe temperatuur dus gewoon hele tijd bloot buiten zeg maar. De paarden waar wij mee mennen staan ook altijd zonder deken en worden vaak stevig geborstel. Ze hebben het toch eigenlijk nooit koud. (Wij stappen wel altijd lang uit na het mennen zodat het paard eigenlijk al bijna droog is (en zeker niet meer warm) voordat hij terug gaat op wei/stal.

Wanneer het paard het om wat voor reden dan ook niet goed doet in de kou (oud, ziek, geen aanwijsbare oorzaak maar vermagerd heel erg) moet je hem natuurlijk gewoon helpen. Er zijn ook veel mensen die het praktischer vinden als hun paard niet zo'n teddy beertje word, heb ik opzich niet veel tegen maar ik vind het zelf niet zo'n probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:12

Het ras maakt niet uit.
Leeftijd kan wel een probleem vormen. Daar ontstaat magerte, doordat alle energie in de kachel gaat en niet in de vetopbouw en zo beland je in een vicueuze cirkeltje. Vaak vinden dit soort paarden het fijn om met een warme deken in een droge stal of schuilstal te staan. Ook de vachtkwaliteit is op die leeftijd niet meer altijd top.

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:14

Leanee schreef:
Ik denk dat elk paard, ongeacht het ras, 's winters zonder deken buiten kan staan :) Als je ze altijd buiten hebt staan dan ontwikkelt die vacht zo mee dat ze in de winter een lekker vetlaagje hebben dat ze warm houdt :)

Mee eens :7

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:21

Heb zelf nog nooit een paard gezien wat de winter niet aankon zonder deken. Maar ik geloof wel dat ze er zijn
(Oude en zieke paarden hier buiten gelaten!)

Mijn draver maakt gelukkig een echte teddy vacht, heeft onbeperkt hooi in de winter, en ik borstel haar alleen op vieze plekken, zodat die haren weer alle kanten op kunnen en niet vastgeplakt zitten...
Dit wil ik altijd wel hoor, poon is hardstikke blij in der velletje

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 07:36

Niet elk paard kan s'winters buiten staan. Denk aan de wat ouderen en de veulens.
Ik had vroeger een paard van 20 jaar, waarvan ik dacht dat hij nog wel buiten kon staan, hij had ijspegels in zijn snorharen en ik heb hem rillend naar stal moeten brengen. ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:36

Ijspegels kunnen geen kwaad, en rillen is een manier om warm te worden. Maar als ze langdurig kou hebben, moet je idd maatregelen nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:23

LadyLaura schreef:

Dat is verkeerd dekenbeleid ;) .

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:27

Elk gezond paard kan zonder deken de hele winter buiten blijven staan. Paarden zijn kudde dieren en paarden die in de natuur/in het wild leven krijgen 's winters ook geen deken op, hooi bijgevoerd of worden elke avond naar binnen gehaald.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:43

Jemila schreef:
Elk gezond paard kan zonder deken de hele winter buiten blijven staan. Paarden zijn kudde dieren en paarden die in de natuur/in het wild leven krijgen 's winters ook geen deken op, hooi bijgevoerd of worden elke avond naar binnen gehaald.

Ik ben een groot voorstander van 24/7 buiten staan, maar toch ben ik het niet helemaal met je eens. Slechts weinig mensen hebben zoveel land dat ze hun paarden buiten kunnen laten staan zonder ze te hoeven bijvoeren. Mijn pony is geen wild dier. Als het hard waait terwijl ze zeiknat is geregend weet ik dat de kans groot is dat ze spierbevangen raakt. Dit jaar is het eerste jaar dat ik probeer om haar buiten te laten staan, maar ik heb er wel voor gezorgd dat ze een schuilstal heeft en met dit regenachtige weer krijgt ze voor de zekerheid een ongevoerde regendeken op. Als ik merk dat ze het ondanks die maatregelen erg koud heeft of zich ellendig voelt gaat ze 's nachts toch weer op stal. Principes zijn mooi, maar ze zijn niet heilig! :o

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:40

Elk paard kan in de winter buiten staan (zonder deken), zolang ie niet geschoren is of een deken op heeft gehad waardoor zijn wintervacht minder dik is.
Kijk maar eens op: www.paardnatuurlijk.nl

Groetjes

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:07

Mijn mening is dat je niet alleen in de boeken (of op internet) moet kijken maar vooral naar je eigen paard. ;)

Quintolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:10

In principe wel
Scheelt natuurlijk wel hoelang ze in een stal stonden die warm was ofzo
maar als hij al va het begin buiten staat en voldoende winterhaar geeft kan het altijd