Het nut van de zomerdeken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:56

Urko: Zo zie je maar weer hoe misleidend namen kunnen zijn voor onwetende mensen....

Marieke: En als ze op het land staan in een snijdende oostewind, kan dat dan ook geen kwaad als je een bezweet paard weg zet?(mits goed op adem dus).
Als ik bezweet naar buiten ga, zonder dat ik daar iets warms over aan heb word ik wel degelijk verkouden de volgende dag. Maar als een mens zweet, verdampt het regelrecht vanaf de huid en dat word dus koud. Gevolg daarvan is dat je toch risico loopt op verkouden worden oid. Toch?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:01

ijssnuiver schreef:
Marieke: En als ze op het land staan in een snijdende oostewind, kan dat dan ook geen kwaad als je een bezweet paard weg zet?(mits goed op adem dus).
Als ik bezweet naar buiten ga, zonder dat ik daar iets warms over aan heb word ik wel degelijk verkouden de volgende dag. Maar als een mens zweet, verdampt het regelrecht vanaf de huid en dat word dus koud. Gevolg daarvan is dat je toch risico loopt op verkouden worden oid. Toch?

Vacht werkt anders dan onze huid, vaak is de bovenlaag nog nat (zoals bij de zweetdeken) maar de huid zelf niet. Tegen de tijd dat mijn paard op adem is, is zijn huid niet meer nat, maar alleen de bovenlaag van de vacht. Probeer maar eens een paard met een goede wintervacht door en door nat te krijgen op de huid, dat lukt bijna niet. Terug de wei op geeft bij die van mij geen problemen, maar hij is ook niet anders gewend.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:26

Het kan dus geen kwaad als ze met natte haren(droge huid) weer het land op komen?

Siebjuh

Re: Het nut van de zomerdeken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:05

Heb deze discussie vandaag eens gevoerd met Astrid v/d Ploeg(DressuurNatuurlijk).

Paarden maken volgens haar wel dergelijk haar aan. Anders kan een paard zijn haar ook niet verliezen, dan zouden ze kaal worden. Hierdoor zweten paarden ook sneller en worden ze minder snel droog.
Als paarden geschoren worden, groeien de haren toch ook terug?

IJssnuiver(oh moet weer denken aan echte ijssnuiver :+ ) : Zolang paarden niet meer warm zijn kunnen ze gewoon met natte vacht naar buiten, mijn mening :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:00

Paarden zullen wel degelijk haar aanmaken Sieb, maar lijkt mij toch met winterdeken minder? Bedoel, je gaat toch niet dusdanig veel vacht aanmaken dat je het te warm krijgt onder die deken?
Volgens mij zeg je trouwens iets tegengestelds: 'paard kan haar niet verliezen en word dan kaal' dat klopt toch eigenlijk ook niet? Of lees ik dat nou zo verkeerd?? :+ Kan natuurlijk ook altijd nog.

Brr ik krijg het al koud bij het idee, nat op het land(natte koude vacht, voelt ook altijd zo naar vind ik ;) ). Maar ik ben dan ook geen paard en heb geen isolerende vacht ;) .

Siebjuh

Re: Het nut van de zomerdeken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:42

Nee klopt wat je zegt, spelfoutje, zinfoutje :P Ik bedoel dat als een paard zijn haar verliest en niets aanmaakt, hij kaal zou worden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:58

Nee oke ;) , dan snap ik het allemaal weer.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:02

ijssnuiver schreef:
Ik dacht dat je met die temperaturen toch minstens ergen op de noordpool woonde ;) . Lijkt mij dus echt te koud, vriezen vind ik niet erg. Maar zoo :oo .

nou hier lijkt het wel de noordpool dan!

wij hebben z'n apparaat dinges staan bij stal die noteeerd met een lijndiagram hoe koud/warm het is en hoelaat dat was

het was toen min 26,87 dusja

ik voel me dan net de kerst man
brrrrr

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:26

Haha kan ik me wel voorstellen ja! Had je er ook sneeuw bij? Of echt alleen vorst?

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:28

Even on/offtopic: Ik ga slapen, onder mijn deken :=

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:30

De ongevoerde of de zomerdeken?? ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:30

bijde de sneeuw was bevroren en spiegelglad!

Paarden bleven ook binnen
was gewoon niet te doen!

brr alleen de gedachten alweer
als het dit jaar zo is vertrek ik volgend jaar naar australie met mjin paarden haha

kunnen ze eerst mooi 5 maanden in qwantaine maargoed

haha nee geintje

Zou niet zonder mijn familie en vrienden kunnen hoor;)

Truste ik ga ook slapen ondermjn schapen wollen deken ik ben een echte kou kleum :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:42

Nee zoveel vorst en kou, lijkt me ook niet fijn :n .

Slaap lekker ;) .