Bestaan ze wel goede waterdichte paardendekens???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:44

weatherbeeta dekens zouden teflon gecoat zijn. Ik heb vorig jaar eentje tweedehands gekocht en aan de geur te ruiken was het pas gewassen. Paard staat alleen overdag buiten en krijgt af en toe toch een flinke stortbui over zich, nooit echt natte plekken gehad, alleen wat aan de borst omdat het via de hals binnendrupt. Dit jaar heb ik het zelfs laten wassen en voor de zekerheid waterdicht laten maken, ik ben benieuwd.
Mijn regendeken is een horsware amigo ook nog maar een jaar in gebruik en tot op heden geen klagen over gehad. Het voelt wel klam aan aan de binnenkant na een fikse regenbui, maar m'n paard vertoont nooit echt natte plekken, tenzij weer aan schouder of borst.
En die ene keer dat heel haar kont nat was, was ze in een plas gaan liggen :D

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:46

ik was mijn waterdichte dekens echt nooit. Ze hebben ze ook bijna nooit in de stal op.

heddeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:48

de Horseware Rambo zijn super. al staat je paard 24uur in de regen. ze blijven 100% water dicht. ook al zijn ze een paar jaar auwd

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:52

Ik heb een "waterdichte" deken van Global, nooit gewassen alleen vorig jaar even afgespoeld met water en daarna weer afgespoeld met spul om waterdicht te maken.
Na die regenbui van eergisteren stond mijn paard dus met een zeiknatte deken op de wei :(
Had er gelukkig nog een andere onder liggen en die was vanbinnen niet nat.
Heb nu een Amigo 1200D, ben heel benieuwd. Over het algemeen vind ik de Horseware dekens wel super.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:56

Ik las in dit topic dat amigo-rhino en rambo allemaal met dezelfde impregneerstof waterdicht worden gemaakt. Dus dan zouden ze allemaal even goed waterdicht moeten zijn. Of speelt de buitenstof hier ook nog een rol in ?

En als je vervolgens een busje spul van Horseware of Bucas meewast,dan zou de deken weer geimpregneert zijn met hetzelfde spul ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:08

Ik heb net al zitten kijken naar de horseware dekens.
Amigo, rhino en rambo zouden 100% waterdicht moeten zijn met waterdichtheid van 3000-5000 mm.

Bucas heeft 5000 mm aan als waterdichtheid.

Wasspul is er alleen om de deken mee te wassen zodat de beschermlaag niet aangetast wordt, maar impregneert verder niet. Geloof ik. Bucas heeft er wel een losse impregneerspray bij ( of terwijl de bucas dekens kunnen wel de beschermlaag kwijt raken kennelijk ....... )

Buitenmateriaal is alleen van belang voor sterkte en ademend vermogen ??????

jesito

Re: Bestaan ze wel goede waterdichte paardendekens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:16

Raar verhaal bucas, horseware en rambo gebruiken dezelfde coating (aqautrans) dus volgens mij zit er geen verschil in de waterkolom.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:34

jesito schreef:
Raar verhaal bucas, horseware en rambo gebruiken dezelfde coating (aqautrans) dus volgens mij zit er geen verschil in de waterkolom.

Misschien is Bucas gewoon heel enthousiast en geeft alleen de hoogste waarde aan ......

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:09

Zou nixwax rug proof wat zijn ( impregneren in de wasmachine ) ? Of maak je dan de binnenzijde ook waterresistent en minder ademend ?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:34

Dat klopt Maris, dat is wat ook gebeurd met de binnenkant van je deken ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:38

Ik heb eerder Bucas dekens gebruikt , ben toch meer tevreden over Rambo qua waterdichtheid ...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:16

Ik heb een 360 grams Wheaterbeeta.. ook super waterdicht

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:25

Amigo dekens zijn van de Horseware dekes de kwalitatief minste, maar wel de goedkoopste - dekens. Ze gaan minder lang mee dan de Rhino en de Rambo dekens. Maar... ook een Amigo deken moet 100% waterdicht zijn, in ieder geval enkele jaren. Lekt je Amigo deken nu al, dan raad ik je aan hem terug te brengen naar de leverancier waarvan je hem gekocht hebt. Het lijkt namelijk een productiefout.

De allerbeste dekens zijn de Rambo dekens. Deze zijn ontzettend sterk en gaan jaren mee, ook bij wildere, bijtende paarden. Ik gebruik voor mijn eigen paarden al 6 jaar lang de Rambo Original Turnout Heavy. Ze zijn 2 of 3 keer gewassen, nooit behandeld om ze opnieuw waterdicht te maken of wat dan ook en ze zijn nog steeds 100% waterdicht. Mijn paarden staan ook 's winters overdag in de weide en trekken met hun tanden aan elkaars dekens, schuren er in de stal mee langs de muurt enz. Maar ze zijn nog steeds helemaal heel en - zoals eerder gezegd - 100% waterdicht.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:11

Ik heb de Rhino, nu enkele jaren oud.
Vandaag na een fikse regenbui tóch niet meer waterdicht... baal mooi nu ik geen reserve heb en het weekend is. Heb nu een andere regendeken er bij op gegooit, ziet er niet uit, maar het gaat om het effect.

Ik ga wel weer voor Rhino of Rambo... heerlijk :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:38

Nog even een belangrijke mededeling: Horseware geeft op ALLE Rambo dekens een garantie van 3 jaar op de waterdichtheid!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 08:22

Horseware schreef:
Nog even een belangrijke mededeling: Horseware geeft op ALLE Rambo dekens een garantie van 3 jaar op de waterdichtheid!

Vreemd dat ze dat wel op de rambo doen en niet op de amigo en de bucas, want de coating is toch precies hetzelfde.
Maar bij rambo heb je de garantie der al bij betaald natuurlijk :P

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:17

haha :P

De amigo en rhino bedoel je zeker ;) volgensmij heb je bij bucas 2 jaar garantie (dacht ik altijd iig)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:22

Mijn paarden staan al de hele week buiten met HH dekens (Thor, en 0 grams) en ze worden nooit nat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 13:32

SIEMxFUNNY schreef:
haha :P

De amigo en rhino bedoel je zeker ;) volgensmij heb je bij bucas 2 jaar garantie (dacht ik altijd iig)

foutje :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:00

jesito schreef:
Horseware schreef:

Vreemd dat ze dat wel op de rambo doen en niet op de amigo en de bucas, want de coating is toch precies hetzelfde.
Maar bij rambo heb je de garantie der al bij betaald natuurlijk :P

Nee, de buitenstof van de Rambo dekens is niet hetzelfde als die van de Amigo en Rhino dekens, dus daar zit wel degelijk aanzienlijk verschil in. Voor iedereen die hier meer over wil weten: www.horseware.com. Daar staan uitgebreid alle verschillende stoffen en technologieën van de Amigo, Rhino en Rambo dekens uitgelegd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:03

Dat klopt de buitenstof is robuuster maar dat heeft niks met waterdichtheid te maken.
Waterdichtheid heeft alleen met het soort coating of membraan te maken en weinig met de robuustheid van de stof.
Maar ik zal ook eens even neuzen op die site die je hebt gegeven misschien word ik dan wijzer. :D

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:22

Ik heb 3 dekens van QHP en 1 winterdeken van Pagony en ben over allen erg tevreden. Geen last gehad van lekkage tot nu toe iig!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:28

jesito schreef:
Dat klopt de buitenstof is robuuster maar dat heeft niks met waterdichtheid te maken.
Waterdichtheid heeft alleen met het soort coating of membraan te maken en weinig met de robuustheid van de stof.
Maar ik zal ook eens even neuzen op die site die je hebt gegeven misschien word ik dan wijzer. :D

Dat is waar, maar er is wel een nuance. Als er in een Amigo of Rhino deken een gaatje komt, kan deze steeds verder scheuren. Hij is dan uiteraard niet meer 100% waterdicht. Als er een gaatje in een Rambo deken komt (wat door de supersterke stof al bijna niet gebeurt) scheurt deze niet verder, door de stof (ballistic nylon). Deze deken zal zijn waterdichtheid dan ook niet (snel) verliezen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 07:46

Maar als beide genoemde dekens dus heel zijn is er dus geen onderscheid in waterdichtheid.
Tuurlijk in de buitensport heb je ook twee laags en drielaags jassen met gore-tex maar de drie laags is niet meer of beter waterdicht dat de tweelaags.
De drie laags is wel steviger.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:07

Zo begreep ik het ook Jesito. Alleen er is wel een verschil in ademend vermogen tussen de rambo <--> rhine en amigo dekens. Niet in waterdichtheid ( als ze heel zijn ).