Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik heb haar altijd zonder deken gehad en 2 jaar geleden is haar dat bijna fataal geworden, ze kan haar gewoon niet warm houden. Verkoudheid wordt inderdaad verspreid door een virus. Maar aangezien mijn merrie nogal vatbaar is voor zulke zaken leg ik een deken op. 3 jaar geleden had ze flink last van de verkoudheid, toen droeg ze geen deken. De laatste twee jaar had ze nergens last van. Vorige eigenaar bevestigd dit en de dierenarts raadde me ook aan haar gewoon lekker warm te houden omdat ze van zichzelf amper wintervacht aanmaakt.
eline_di schreef:Verkoudheid wordt inderdaad veroorzaakt door een virus. Maar als je wat zwakker bent ben je vatbaarder voor virussen.

Citaat:hij heeft een gevoelig velletje en telkens in de nat en kou staan lijkt mij niet prettig
Maar een paard kan zoveel meer hebben! Omdat wij koud hebben betekend dat nog niet
Wij hebben ook een Arabier buiten staan, hele jaar door, die maakt nog niet dé
(van de kou bedoel ik). Dan houd 'ie zichzelf dus warm, da's dus IMO niet

Myour schreef:Ik wist dat er iets in de trend achter had moeten zetten (lijkt MIJ idd). De hoofdreden is dat ik gewoon niet wil dat hij een shetten vacht aanmaakt. Ik heb hem alleen zien rillen toen het vroor overdag en het geregend had.
Maar ik snap je hoor.
Sorry, het was geen aanvallende reactie
in ieder geval, I get it
NHevaVD schreef:Citaat:Maar wij mensen kunne óók zweten en kunnen daar ziek van worden, dat is dan minstens zo merkwaardig.
Natuurlijk worden wij ziek, wij hebben inderdaad geen vachtZouden we dat wél hebben, dan zou het vást een heel ander verhaal
zijn!

Citaat:Daarmee wil ik aangeven dat deze redenatie direct om zeep gebracht is.
Ik wou alleen maar duidelijk maken
) dan een mens. Een mens is geworden zoals die nu is,
sans6 schreef:I know, het is ook niet mijn bedoeling een discussie te veroorzaken, waar TS niet om vraagt.
Ik geef het alleen maar aan, omdat deze link aan TS (die twijfelt over wel/geen deken) wordt voorgelegd, als zijnde de waarheid, en dan zie ik een redenatie die kant noch wal raakt, vandaar mijn reactie.
. chipieke schreef:Als jij in je halve blootte naar buiten gaat in de winter ben je de dag erna toch ook ziek
Dani62 schreef:sans6 schreef:I know, het is ook niet mijn bedoeling een discussie te veroorzaken, waar TS niet om vraagt.
Ik geef het alleen maar aan, omdat deze link aan TS (die twijfelt over wel/geen deken) wordt voorgelegd, als zijnde de waarheid, en dan zie ik een redenatie die kant noch wal raakt, vandaar mijn reactie.
Dus omdat mensen geen vacht hebben, heeft de vacht van het paard dan ook meteen maar geen capillaire werking? Nee sorry, hiermee haal je de feiten die op de pagina van mijn link staan niet onderuit, hoor.
chipieke schreef:Maar als je als paard zo goed als géén wintervacht aanmaakt? Het liefst van al zette ik de grootste zonder deken, maar daar heb ik de ervaring mee dat ze vrij snel loopt te snotteren en te hoesten.
sans6 schreef:..zucht... er staan idd FEITEN op die site die kloppen, dat hoor je mij ook niet ontkennen.
Alleen de redenatie die ik gequote heb raakt kant noch wal.
Wanneer je dan een site als deze hebt en er mensen van wil overtuigen dat dit de beste manier is om paarden te houden (zonder deken), dan zorg ook dat alles wat je neerzet klopt.
), ik ben geen wetenschapper. Maar je kunt ervan uitgaan dat de natuur geen foutje heeft gemaakt. Mensen zijn inderdaad anders 'gemaakt' in beginsel. Daar, heb je je antwoord
.
Het paard staat 24/7 op de weide, bij extreme vries gaan die 's nachts op stal. Ruwvoer krijgen ze 6 maanden aan een stuk door in het jaar. Het paard heeft geen allergie, is in uitstekende conditie, blaakt van gezondheid. Waar het hoesten en niezen vandaan komt? Geen idee. 4 dierenartsen later, hebben we nog steeds geen idee. Ze dachten aan het hooi dat stoffig is, maar ook als het goed geweekt is heeft ze er last van. Bloeduitslag zegt ook niets. GABY19 schreef:rina schreef:Zou het wel kunnen als ik wacht tot de wintervacht is aangegroeid? Hij staat nu nog dag en nacht buiten (en dat is natuurlijk gevaarlijk als hij ergens achter blijft hangen) pas vanaf eind november staat hij weer op stal en halve dag buiten dan zou hij ook pas een deken op kunnen. Is het dan wel mogelijk?@Gaby dat zou ik niet aanraden. De wintervacht zal nl omhoog gaan staan als het paard het koud krijgt. En een regendeken die dus geen voering of vulling heeft zal die haren plat leggen. Met als gevolg dat je paard het dus koud zal krijgen omdat er geen vulling in je deken zit die die haren kan vervangen.
JoviBan schreef:chipieke schreef:
Mijn oudste merrie moet véél te veel van haar energie steken in het warm blijven.
Dan is het dus een kwestie van continue hooi voeren.
Ruwvoer eten en verteren is het paard z'n interne kachel.