Deken ja/nee? Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Re: Deken ja/nee? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:05

Ik ben erg hard aan het twijfelen ..Mijn paardje komt normaal gezien in november, dus dan wordt het al een stukje kouder natuurlijk. Eerst was ik van plan er niets op te leggen, en dat naar aanleiding van een artikel op paardnatuurlijk. Maar nu hebben ze me aangeraden om het toch maar te doen aangezien hij 's avonds altijd op stal zal staan. Maakt dat echt zoveel verschil: 24/24u of +/- 16/24u buiten ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:05

@JoviBan: als mijn merrie nou eens veel hooi wou eten zou dit zeer handig zijn ;) Ik heb haar altijd zonder deken gehad en 2 jaar geleden is haar dat bijna fataal geworden, ze kan haar gewoon niet warm houden. Verkoudheid wordt inderdaad verspreid door een virus. Maar aangezien mijn merrie nogal vatbaar is voor zulke zaken leg ik een deken op. 3 jaar geleden had ze flink last van de verkoudheid, toen droeg ze geen deken. De laatste twee jaar had ze nergens last van. Vorige eigenaar bevestigd dit en de dierenarts raadde me ook aan haar gewoon lekker warm te houden omdat ze van zichzelf amper wintervacht aanmaakt.

Als jij in je halve blootte naar buiten gaat in de winter ben je de dag erna toch ook ziek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:06

eline_di schreef:
Verkoudheid wordt inderdaad veroorzaakt door een virus. Maar als je wat zwakker bent ben je vatbaarder voor virussen.

Dan kun je er maar beter voor zorgen dat je paard weer sterk, fit en gezond wordt en zorgen dat ie een goede weerstand krijgt.
Dat bevorder je nou niet bepaald met een dikke deken (en ook niet met een "lekker warm stalletje").

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:14

Citaat:
hij heeft een gevoelig velletje en telkens in de nat en kou staan lijkt mij niet prettig

Idd, dat lijkt ons mensen niet prettig :) Maar een paard kan zoveel meer hebben! Omdat wij koud hebben betekend dat nog niet
per direct dat een paard een 'jasje' nodig heeft :) Wij hebben ook een Arabier buiten staan, hele jaar door, die maakt nog niet dé
wintervacht aan zoals m'n Shet, maar ook hij is een bikkel en kan 't hebben :+

Dan heb je misschien al wel eens je paard zien rillen? :) (van de kou bedoel ik). Dan houd 'ie zichzelf dus warm, da's dus IMO niet
omdat hij het nu 'zo koud' heeft, het is de natuurlijke reactie van het lijf. Hooi voeren wekt inderdaad de kachel van je paard op,
paarden moeten eigenlijk de hele dag, vooral in de winter, lekker bezig kunnen zijn met eten :)

Daarbij moet je nu niet uit de tekst opmaken dat jou paard zeker geen deken op mag hoor, begrijp me niet verkeerd! :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:23

Ik wist dat er iets in de trend achter had moeten zetten (lijkt MIJ idd). De hoofdreden is dat ik gewoon niet wil dat hij een shetten vacht aanmaakt. Ik heb hem alleen zien rillen toen het vroor overdag en het geregend had.
Maar ik snap je hoor.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:26

Myour schreef:
Ik wist dat er iets in de trend achter had moeten zetten (lijkt MIJ idd). De hoofdreden is dat ik gewoon niet wil dat hij een shetten vacht aanmaakt. Ik heb hem alleen zien rillen toen het vroor overdag en het geregend had.
Maar ik snap je hoor.

Aaah oke :) Sorry, het was geen aanvallende reactie :+ in ieder geval, I get it :)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:28

Maar, mijn paard is zijn hele leven (van zijn 4e tot nu dat hij 9 jaar is) gewend om in de winter een deken om te krijgen.

Maar nu komt hij in de winter 2 uurtjes per dag buiten in de paddock met vriendjes en verder rijd ik hem 4 dagen in de week.
Ook mijn paard is snel verkouden. Wel ben ik van voer gewisseld omdat hij niet tegen biks kan. Nu krijgt hij 5 granenmix met knoflooksnippers en lucerne, verder krijgt hij 3x per dag kuil gevoerd.

Is dit voldoende om hem die weerstand te geven zodat hij geen deken nodig heeft????????
Laatst bijgewerkt door Billy12 op 01-10-09 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:32

NHevaVD schreef:
Citaat:
Maar wij mensen kunne óók zweten en kunnen daar ziek van worden, dat is dan minstens zo merkwaardig.

Natuurlijk worden wij ziek, wij hebben inderdaad geen vacht :+ Zouden we dat wél hebben, dan zou het vást een heel ander verhaal
zijn!

dit antwoord had ik al een betje verwacht, maar lees dan het stukje eens goed dat ik gequote heb van de site.
Daar word beweerd dat ale een paard WEL ziek kan worden van zweten, hij wel anders "gemaakt" zou zijn.
Wáárom zijn WIJ dan niet anders gemaakt, aangezien wij er wél ziek van kunnen worden?

Daarmee wil ik aangeven dat deze redenatie direct om zeep gebracht is.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:34

Citaat:
Daarmee wil ik aangeven dat deze redenatie direct om zeep gebracht is.

Dat staat er misschien wel, maar niet alles wat openbaar is is meteen waar, hoor :+ Ik wou alleen maar duidelijk maken
dat een paard vele malen beter met zijn zweet om kan gaan ( := ) dan een mens. Een mens is geworden zoals die nu is,
't paard ook. Als we daarop in gaan krijgen we een heuse discussie over iets waar het topic niet om vraagt :+

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:38

I know, het is ook niet mijn bedoeling een discussie te veroorzaken, waar TS niet om vraagt.
Ik geef het alleen maar aan, omdat deze link aan TS (die twijfelt over wel/geen deken) wordt voorgelegd, als zijnde de waarheid, en dan zie ik een redenatie die kant noch wal raakt, vandaar mijn reactie.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:40

Ja. Olivier KWPN heeft een Premiére deken maat 185.
350 grams.
Heb tips van mijn hoefsmid gekregen, Hij weet meer dan ik als het om het uiterlijkwelzijn van Olivier gaat! :=

Heerlijke deken :j

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:40

nee. zowiezo zou ze alleen een deken op krijgen als ze geschoren zou worden. En dat hebben wer liever niet. De natuur doet zijn werk goed genoeg :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:55

sans6 schreef:
I know, het is ook niet mijn bedoeling een discussie te veroorzaken, waar TS niet om vraagt.
Ik geef het alleen maar aan, omdat deze link aan TS (die twijfelt over wel/geen deken) wordt voorgelegd, als zijnde de waarheid, en dan zie ik een redenatie die kant noch wal raakt, vandaar mijn reactie.

Dus omdat mensen geen vacht hebben, heeft de vacht van het paard dan ook meteen maar geen capillaire werking? Nee sorry, hiermee haal je de feiten die op de pagina van mijn link staan niet onderuit, hoor :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:56

chipieke schreef:
Als jij in je halve blootte naar buiten gaat in de winter ben je de dag erna toch ook ziek :+

Geen idee. :+
Maar nogmaals, ik heb geen vacht zoals een paard dat wel heeft.
En ook geen dikke laag huidvet zoals een paard dat wel heeft.
En een paard loopt dus niet in z'n blootje, hij heeft dus die dikke laag huidvet en een vacht.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:58

Maar als je als paard zo goed als géén wintervacht aanmaakt? Het liefst van al zette ik de grootste zonder deken, maar daar heb ik de ervaring mee dat ze vrij snel loopt te snotteren en te hoesten.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:59

Dani62 schreef:
sans6 schreef:

Dus omdat mensen geen vacht hebben, heeft de vacht van het paard dan ook meteen maar geen capillaire werking? Nee sorry, hiermee haal je de feiten die op de pagina van mijn link staan niet onderuit, hoor :D.

..zucht... er staan idd FEITEN op die site die kloppen, dat hoor je mij ook niet ontkennen.
Alleen de redenatie die ik gequote heb raakt kant noch wal.
Wanneer je dan een site als deze hebt en er mensen van wil overtuigen dat dit de beste manier is om paarden te houden (zonder deken), dan zorg ook dat alles wat je neerzet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:04

chipieke schreef:
Maar als je als paard zo goed als géén wintervacht aanmaakt? Het liefst van al zette ik de grootste zonder deken, maar daar heb ik de ervaring mee dat ze vrij snel loopt te snotteren en te hoesten.

Aan dat snotteren en hoesten zou ik dan eerst iets gaan doen. Ik zou dan willen zorgen dat het paard weer in optimale conditie komt, sterk en gezond wordt en een goede weerstand krijgt. Oorzaak opsporen en die wegnemen.

Verder moet je je paard niet flink gaan roskammen en ook niet wassen met zeep. Daarmee neem je het huidvet weg en dat hebben ze juist nodig in de regen en kou.
Een vacht hoeft ook niet persé lang en dik te zijn. Als 't z'n werk maar kan doen, daar gaat het om. Daarnaast moet je er voor zorgen dat het paard kan bewegen (weidegang dus) zodat de bloedsomloop optimaal blijft en ook zorgen voor continue ruwvoer.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:12

sans6 schreef:
..zucht... er staan idd FEITEN op die site die kloppen, dat hoor je mij ook niet ontkennen.
Alleen de redenatie die ik gequote heb raakt kant noch wal.
Wanneer je dan een site als deze hebt en er mensen van wil overtuigen dat dit de beste manier is om paarden te houden (zonder deken), dan zorg ook dat alles wat je neerzet klopt.

Waarschijnlijk is de mens dusdanig geëvalueerd dat we de vacht om één of andere reden niet meer zo hard nodig hebben. De exacte reden daarvan weet ik niet (maar laten wij nou net de enige soort zijn die vuur kan maken en kleding is gaan dragen ;) ), ik ben geen wetenschapper. Maar je kunt ervan uitgaan dat de natuur geen foutje heeft gemaakt. Mensen zijn inderdaad anders 'gemaakt' in beginsel. Daar, heb je je antwoord :D.

P.S. het is niet mijn site hoor.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:14

@JoviBan: mijn paarden zijn weidepaarden en worden eigelijk zelden gepoetst en NOOIT gewassen met zeep. Het paard dat zo gemakkelijk hoest kan niet goed tegen water ;) Het paard staat 24/7 op de weide, bij extreme vries gaan die 's nachts op stal. Ruwvoer krijgen ze 6 maanden aan een stuk door in het jaar. Het paard heeft geen allergie, is in uitstekende conditie, blaakt van gezondheid. Waar het hoesten en niezen vandaan komt? Geen idee. 4 dierenartsen later, hebben we nog steeds geen idee. Ze dachten aan het hooi dat stoffig is, maar ook als het goed geweekt is heeft ze er last van. Bloeduitslag zegt ook niets.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:15

daar was ik ook niet vanuit gegaan Dani62, dat het jouw site was.
Het was ook geen persoonlijke aanval op wie dan ook, het ging mij er alleen om dat conclusies (zoals die ik heb gequote) wel sluitend moeten zijn, en deze dat m.i. niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:22

@chipieke: dat doe je dus allemaal prima. Raadseltje dus waarom ze hoest en niest. ;)
Maar met een deken op hoest en niest ze dus niet?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:35

Nee, als ze een deken opheeft hoest en niest ze totaaaal niet. Ofwel is het toeval maar het is nu 2x gebeurd dat we haar geprobeerd hebben zonder deken te laten staan dus ik riskeer het niet te graag meer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:03

GABY19 schreef:
rina schreef:
@Gaby dat zou ik niet aanraden. De wintervacht zal nl omhoog gaan staan als het paard het koud krijgt. En een regendeken die dus geen voering of vulling heeft zal die haren plat leggen. Met als gevolg dat je paard het dus koud zal krijgen omdat er geen vulling in je deken zit die die haren kan vervangen.
Zou het wel kunnen als ik wacht tot de wintervacht is aangegroeid? Hij staat nu nog dag en nacht buiten (en dat is natuurlijk gevaarlijk als hij ergens achter blijft hangen) pas vanaf eind november staat hij weer op stal en halve dag buiten dan zou hij ook pas een deken op kunnen. Is het dan wel mogelijk?

Een deken dan pas ja, een regendeken dan pas nee. Zoals ik al zei de wintervacht gaat omhoog staan als het paard het koud heeft. Door de regendeken kan dat haar niet omhoog, dus ook de wintervacht niet, en krijgt het paard het koud omdat een regendeken geen vulling heeft.

Ik wacht bij mijn eigen ook zo lang mogelijk voor ik die deken erop doe. Alleen is het dan wel gelijk een winterdeken (gevoerd dus).

JoviBan schreef:
chipieke schreef:

Mijn oudste merrie moet véél te veel van haar energie steken in het warm blijven.

Dan is het dus een kwestie van continue hooi voeren.
Ruwvoer eten en verteren is het paard z'n interne kachel.

@Joviban, de mijne krijgen verwend als ze zijn de hele dag te vreten swinters. 5 keer per dag hooi en 2 keer wat brok. Ze hebben dus al de hele dag te eten en nog krijgt die ene, die dus ook al in een inloopstal staat het gewoon koud. De ene die nu al een deken opheeft weigert genoeg hooi te eten, net als die van chipieke, dat maakt het idd moeilijk die op gewicht en warm te houden.

Bedoel niet elk paard kan maar zonder, er zijn genoeg redenen om er toch maar een deken op te doen. Ik vind die site dus gewoon te makkelijk maar even zeggen een paard moet maar zonder kunnen, het gaat gewoon niet in alle gevallen op. Gezondheid, aanmaken vacht en zo zijn er nog veel meer redenen waarom een paard niet maar zondermeer zonder deken kan. En waarom je als eigenaar je maatregelen moet gaan treffen.