Zonder deken, wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:37

Ik zou ook mijn Fellpony dit jaar voor het eerst zonder deken willen doen, hij loopt geen wedstrijden meer en ik rijd alleen buiten, maar hij heeft zomereczeem en loopt nu in een Rambo sweet itch hoody, ik weet niet wanneer deze af kan, misschien is het voor hem dan te laat om zonder deken te lopen, zo te lezen zijn er nog meer met een eczemer, krijgen die wel op tijd de wintervacht? De Rambo is wel dikker als een normaal eczeemdeken.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:05

Nell_ schreef:
@ tuc: Zo denk ik er eigenlijk ook over :j Alleen ben ik nu wel genoodzaakt om dekens op te doen. Heb een oudere pony die het snel koud heeft.

Ja, dat hadden wij ook. Een arabier van 30 jaar. Hij was zo dun en had een dunne wintervacht, dus deden we daar vaak een deken op 8-) Helaas is hij kort daarna overleden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 06:29

happyfell schreef:
Ik zou ook mijn Fellpony dit jaar voor het eerst zonder deken willen doen, hij loopt geen wedstrijden meer en ik rijd alleen buiten, maar hij heeft zomereczeem en loopt nu in een Rambo sweet itch hoody, ik weet niet wanneer deze af kan, misschien is het voor hem dan te laat om zonder deken te lopen, zo te lezen zijn er nog meer met een eczemer, krijgen die wel op tijd de wintervacht? De Rambo is wel dikker als een normaal eczeemdeken.

Gaat deze deken er binnenkort af? Want dan kan jouw pony volgens mij nog een prima wintervacht ontwikkelen.

onley

Re: Zonder deken, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 06:39

die van mij heeft nog geen wintervacht ontwikkelt en staat nog bloot
tijdens slechte dagen regen ect krijgt die dus wel een deken op met name om het feit ik dan wel kan rijden op een droog paard

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 06:53

bij ons krijgen ze ook geen deken op, ze staan ook heel het jaar dag in dag uit buiten ;)
en ik heb ze nog nooit zien binnenkomen voor de kou,integendeel, hoe meer gevroren hoe zotter ze worden :+ als het echt hard waait of ijsregent/sneeuwt staan ze gewoon heel dicht bijeen en wisselen dan af wie in het midden mag :=

en die snoezige teddyvacht vind ik helemaal niet erg, scheren doen we dan ook niet
als we nog laat gereden heben en ze zweet hard, leg ik haar gewoon eventjes fleece op tot ze droog is

nu het nog zo warm was laatste weken, merk ik wel dat ze later in hun vacht komen, mijn jonkie van 5 staat nog altijd in haar korte haren, de oudjes (19 en 22) beginnen nu te verharen
trouwens de ruin van 22 had elke winter verkoudheid en kwaaltjes allerhande toen hij met deken op stal stond, nu hij altijd buiten staat zonder, is hij fitter dan ooit ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:00

ik heb er hier 8 staan, allen zonder deken en 6 van de 8 staan 's winters 24/7 buiten. Ze maken hun eigen dekentje wel aan.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:05

ik heb ze ook altijd zonder deken staan,gelukkig krijgen ze geen dikke wintervacht.alleen als ik heb gereden en hij zweet dan doe ik nog weleens een zweetdeken op.maar verder ,nee hoor geen dekens in de winter.en ook mijn paarden gaan gewoon naar buiten in de winter.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:07

Ik ga deze winter zonder deken proberen :=

Vorig jaar waren er een paar dagen dat het vreselijk hard vroor s'nachts (-10!) dus toen moest ik wel! Mijn jaarling stond letterlijk te rillen van de kou en moest maandag even binnen 15 minuten aan de andere kant van de stad zijn voor de winkel dicht ging! Gelukkig gehaald :+ Nu zal menig bokker wel weer roepen; "je moet een jaarling geen deken op doen" maar het was ernstig nodig! Na die strenge dagen kwamen wat rustigere dagen maar ze kon natuurlijk niet ineens zonder deken (stond overdag buiten in de paddock).

Maar dit jaar wil ik het zonder deken doen, ik ga duimen voor een zachte winter :+

*Edit:
Toen was ze een maand of 9. Nu is ze 1,5 jaar ;)
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 16-09-09 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:08

happyfell schreef:

Mijn Fjord heeft de hele zomer met een vliegendeken op gestaan en krijgt gewoon nu zijn wintervacht, een eczeemdeken geeft geen warmte en verstoort de ontwikkeling van de vacht niet.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:13

Ik ben in de zomer verhuist naar de Eifel. Afgelopen winter was het hier -18
Met het rijden wordt het dan wel lastig, ik kan niet de lekkere warme deken afdoen en dan in de kou gaan rijden.
In het regenseisoen krijgen ze wel beidde een ongevoerde regendeken op.
Pony's staan overdag buiten en gaan s'avonds naar binnen.
Ik ben wel al begonnen met meer hooi te voeren.
De shetlander begint al wel een teddypaardje te worden, bij de haflinger komt het an een klein beetje bij de buik.

Zo goed als alle paarden (op twee of drie na) staan hier dekenloos. We wonen wel in een echt paardendorp

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:26

Gaat deze deken er binnenkort af? Want dan kan jouw pony volgens mij nog een prima wintervacht ontwikkelen.

Ja, hij gaat wel af, maar wanneer precies ligt aan het weer, ik denk dat ik zijn normale eczeemdeken op ga doen vanavond, die is wat minder dik als de Rambo, het lijkt me echt super voor hem om van de winter in z'n blootje te kunnen lopen, dan maar wat meer poetsen, hij is gelukig zwart, onze shetten en nu 2,5 jarige ruin lopen altijd zonder deken, lopen overdag buiten en hebben het nooit koud ook niet als het hard vriest en van regen hebben ze ook weinig last.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:29

Mijn Fjord heeft de hele zomer met een vliegendeken op gestaan en krijgt gewoon nu zijn wintervacht, een eczeemdeken geeft geen warmte en verstoort de ontwikkeling van de vacht niet.

De rambo is echt een dik deken, als het erg warm was van de zomer had hij ook een vliegendeken met hals op, onder de Rambo staat hij dan echt te zweten, maar ik ga zijn oude eczeemdeken te voorschijn halen, die is minder dik.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:34

jameyskatje schreef:
trouwens vanmiddag een super artikel gelezen op paardnatuurlijk.nl over hoe paarden zich warm houden.. eigenlijk best onzin die dekens, want het is helemaal niet logisch

Heb hier ook al eens informatie verzameld, hier pleiten ze zelf voor geen fleece/wollen deken na het rijden.

Ik zit ook in twijfel wel of gene deken. Die van mij creert zo'n enorme vacht dat hij met 5 minuten draven al zeiknat is ondanks hij wel conditie heeft. Daarom twijfel ik of ik hem een deken op moet doen, maar zie ook erg op tegen het gehannes met zo'n deken. En wat moet je dan doen als je naar het bos gaat, normaal rij je dan eerst warm met een deken over zijn kont maar kan moeilijk de deken halverwege het bos eraf gooien...

mensen die hier ervaring mee hebben? VOoral met het snel nat worden en moeilijk op drogen?

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:17

je kan ze ook gewoon droogwrijven met handje stro ;) doe ik altijd, en dan kwartiertje fleece op terwijl ze hun eten krijgen, en dan weer zonder de wei op ;)
wij gaan altijd buiten rijden, zonder deken, en na half uur staan ze ook mestnat, maar als het giet worden ze ook nat hé
(heb wel zo'n fluogeval voor 's avonds in de winter maar heb ik nog niet gebruikt :o )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:38

Ik heb nog geen winter meegemaakt met de huidige merrie maar volgens mij doet de eigenaar in de winter geen dekens op het spul. Momenteel staan ze nog 24/7 buiten en de merrie begint al wat te verharen.

Zo rond oktober denk ik gaat het spul weer naar binnen toe en naar mijn weten komt er op de merrie die ik rij dan ook geen deken op. Wat dat betreft kan ik dus nog niet echt meepraten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:22

geen dekens hier, Noriker en Welsh pony. De Welsh heeft nu al een dikke vacht, de Noriker begint ook al, stond net enorm te zweten in het zonnetje.

Op de Noriker rijd ik ook en die staat in de winter vaak gewoon te zweten als ie niets doet: te dikke vacht voor het klimaat hier. Begint zich pas lekker te voelen bij -10.

Ze staan 24/7 buiten het hele jaar rond.

Overigens heb ik voor beide een deken klaarliggen: er willen nog wel eens voorbijgangers klagen bij de DB en dan liggen ze in ieder geval klaar voor het geval ze het nodig vinden dat ze een deken op moeten. Maar ze hebben ze nog nooit langer dan 5 minuten op gehad...... (DB weg, dekens af)

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:21

Bij mijn paardjes komen de haartjes er weer aan!! heerlijk als ze straks dik in het haar staan!