Nu deken op ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Re: Nu deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:28

mijn paard staat nog 24/7 buiten
geeen deken, als ik er 1 op zal doen. zou me paard zich dood zweten.

kom elke ochtend ook langs een pension stal waar zeg maar top paarden staan , en die stonden vermorgen in hun stukje wei gewoon zonder deken hoor ;)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:49

Mijn paard staat 's nachts binnen en dan is een deken te warm. Regendeken vind ik te warm en zoveel heeft het tot nu toe niet geregend.
Maar zodra het dus meer gaat regenen krijgt hij een deken op. Het is mij n.l. al eens opgevallen dat hij om de 1 of andere reden tot op de huid nat wordt bij flinke buien en hij staat overdag de hele dag buiten.
Mijn paard is een behoorlijke koukleum (het is kruising Andalusiër x Arabier, in Spanje gefokt) en hij krijgt een 200 grams deken op als het kouder dan 15 graden wordt. Hij wordt dan n.l. behoorlijk futlozer omdat hij enorm veel energie stopt in warm blijven. Wordt het nog kouder dan krijgt hij nog een warmere deken op.
Hij verhaart overigens al flink, zijn vacht is duidelijk al een stuk dichter maar beslist niet lang.

Overigens ook hier is een bijkomstigheid dat ik een schimmel heb waar ik af en toe wedstrijden mee rijd en dat dan wassen ook niet fijn en goed voor hem is.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:30

Nou ik kan dus ook niet 's ochtends even langs. Het is niet dat ik niet WIL wisselen, ik KAN niet.
Ik moet om 10 over 7 weg in de ochtend naar school (minstens 1 uur reizen), dus ervoor kan ik niet langs stal, zijn ze ook niet zo blij mee denk ik. En moet 20 min fietsen naar stal, dus gaat 'm niet worden.
Denk dat ik nog even wacht tot het wat koeler is... Oktober ofzo
Normaal stond hij op een paddock, en kreeg hij een deken aan zodra wij een jas aandeden... Nu gaat dat dus niet op..

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:44

Als pasha (pony) op stal staat, krijg je gelijk een deken op.
eerst gewoon een regendekentje, en daarna kijken we wel weer van de kou enzo...
dan steeds weer wat dikkere deken.
Nu staat ze nog voorloopig op de wei.
Dus staat ze nog altijd zonder deken. Pas als ze op stal staat beginnen we met de dekens :+

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:48

mijn paard staat 24/7 op het land ( nu nog) eind deze maand gaan ze weer naar binnen.
hij heeft nu een regendeken met bijna geen gram.
hij heeft nu al een deken op omdat hij het best snel koud heeft en krijgt hij ook geen dikke wintervacht.

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:32

Die van ons staan zowiezo 's nachts onder 150 gram nu en afhankkelijk van het weer overdag, ook overdag deze deken op. Anders moet ik veels te vroeg gaan scheren, en nu kan ik het mooi nog even uitstellen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:50

mijn paard staat nu onder een regendeken. en 's nachts een zweetdeken erbij eronder.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:54

Mijn 31e jarige pony staat onder een 0 grams regendeken.
Mijn pony heeft al aardig haar en als het gaat regenen krijgt ze kou omdat ze 24/7 buiten staat zonder schuilgelegenheid.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:25

Mijn pony staat onder een gevoerde regendeken en nog 24/7 buiten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:31

Mijn paarden staan overdag onder een dunne regendeken en s'nachts onder 150 grams staldeken. Paarden staan overdag paar uurtjes buiten.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:05

Ze staan hier overdag nog zonder deken buiten, maar ik heb echt een teddybeer gekregen, ze is echt drijfnat na het rijden, en word ook niet echt meer droog. Dus ik rij s'ochtends maar niet meer, want dan kan ze niet meer naar buiten.
Als het zo blijft moet in binnenkort al gaan scheren echt niet meer normaal. Ze staan hier nu s'nachts onder een dunne deken.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:25

Ja; hier ook al s'nachts een 0 grams dekentje op. Ben benieuwd hoe onze pony het doet van winter. In juni hebben we hem gekocht; en toen stond hij nog met een dikke winterdeken op in een tochtvrij stalletje :(:) T'is een koukleum volgens de vorige eigenaar.... Had een paar jaar geen gras gezien; nu opgebouwd tot dag en nacht buiten; met mogelijkheid om in zíjn stal te gaan staan als hij dat wil, en dat willen wij graag ook deze winter zo houden!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:19

Mijn paard staat op dit moment nog 24/7 buiten zonder deken, maar als het nog wat kouder wordt gaat er een ongevoerde regendeken op.

Ik heb haar 2 jaar geleden zonder deken proberen te houden maar toen gebruikte ze haar energie om warm te blijven en werd dus graatmager. Ze had voldoende ruwvoer tot haar beschikking.

Dus ik ga deze winter weer fijn aan de slag met dekens.

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:43

Nu al een 150 grams deken op? Die van ons staan allemaal zonder deken op eentje na, de rest zweet allemaal al onder een 0 grams deken ;)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:53

Die van mij staat nu gewoon nog met een zomerdeken op.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:53

maaike5581 schreef:
Die van mij staat nu gewoon nog met een zomerdeken op.

Mijntes ook

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:55

Die van mij gaat vanavond onder de dekens. (nouja, dun dekentje)

Marielle blijft nog lekker kaal, want die moet ff een vachtje produceren. Want hopelijk gaat ze het land op, en dan ga ik haar niet onder 3000 gram zetten, dan vind ik een waterdichte 400 gr. dik genoeg. Ushi komt ook niet dikker dan 300 gram te staan.

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:57

hier ook nog kaal, over 2 weken zou het overdag ook kouder worden, en dan begin ik met 100 gram denk ik :)

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:01

sinds dat ik mijn paard heb heeft ze nog nooit een deken op gehad alleen een zweetdekentje na het rijden onderweg naar huis.

is dit slecht? in het wild hebben paarden toch ook geen deken en dan hebben ze ook geen stal.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:02

Ti_Amo schreef:
sinds dat ik mijn paard heb heeft ze nog nooit een deken op gehad alleen een zweetdekentje na het rijden onderweg naar huis.

is dit slecht? in het wild hebben paarden toch ook geen deken en dan hebben ze ook geen stal.

In het wild wordt er ook niet op gereden :+

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:04

Mijn paard staat nog gewoon in d'r blootje.
Pas als het 's nachts onder de 9 à 10 graden komt, gaat er een dun zomerdekentje op.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:10

Op het moment staat mijn paard nog zonder deken. Maar vind het erg moeilijk wanneer ik er weer wat op ga gooien. Momenteel staat hij overdag nog op de wei. En komt dan rond 20 uur naar binnen. Maar had de laatste dagen dan toch al wel zijn haren overeind staan. Maar op stal vind ik het nog te warm voor een deken. Wacht toch echt tot het onder de 15 graden komt voor ik met een deken ga beginnen. Ook al krijgt mijn paard nu toch al een aardige teddyberen vacht.
Zal hem ergens in oktober/november toch wel weer gaan scheren, omdat hij anders niet droog te krijgen is. Maar het blijft moeilijk om te beslissen wanneer ik welke deken op ga doen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:10

Ti_Amo schreef:

In het wild wordt er ook niet op gereden :+[/quote]

en niet geborsteld. etc.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:13

heb 2 week geleden een kwpn merrie gekocht die de hele zomer op stal heeft gestaan met andere paarden (lekker warm)
nu heb ik haar (natuurlijk opgebouwd) 24/7 buiten staan met een 150 gr deken ook omdat ze wat schraal is.

begin ook aan mijn haflinger te merken dat het echt kouder word ze is echt al een beertje aan het worden,
Nu wonen we ook in het noorden van het land met vaak wind van zee, en ze staan onbeschut, maar toch vind dat ze vroeg in der wintervacht komt!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:15