Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:32

Vriendlief heeft zojuist water in tonnen gechecked. Ponnies houden zelf het rondje in het midden open door af en toe te drinken, dus aan de randen ontstaan een soort 'jaarringen' van ijs. Die zijn verwijderd.
Verder is er een flinke pluk stro onder de pony geschoven die het zand te koud vond en binnen op het beton in de schuilstal was gaan liggen. Toch wel iets om over na te denken. Overleven doen ze het wel, maar ze liggen een stuk lekkerder op een zachte ondergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:37

Toch wel lievvv met die paar graadjes vorst Haha!
IN de winter van 1979, toen met die sneeuwstormen, liepen mijn pony en haar veulen buiten, bij min twintig...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:39

Heb een extra laag stro in de stal gelegd, extra hooi gegeven en iets minder grondig uitgemest dan ik normaal doe (normaal gaat de hele stal leeg, nu alleen drollen en nat stro wegscheppen. Geeft wat extra isolatie). Verder extra emmers water neergezet met wat stenen onderin want de hoofdleiding zal wel bevriezen, de boer controleert die vannacht nog een keer op ijs. Verder geen dekens of zo, heeft ze anders ook niet. Haar eigen vachtje in combinatie met het extra stro is echt wel voldoende voor haar. En dat extra stro is ook alleen maar omdat madam graag ligt, en de vloer nu wel extra koud kan worden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:45

suleilitha schreef:
Toch wel lievvv met die paar graadjes vorst Haha!
IN de winter van 1979, toen met die sneeuwstormen, liepen mijn pony en haar veulen buiten, bij min twintig...

Ja nou ehm... daar hadden we het net over. Overleven doen ze het vast wel. Maar waarom zou je ze niet net iets comfortabeler laten leven, als je die mogelijkheid hebt? In ons geval is dat dus: paar plakken stro op een betonnen vloer... Normaal gesproken slapen ze op het zand, maar dat is nu kennelijk te koud en merrie is drachtig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:46

Tja wij hebben toen zowat klopjachten gehouden om ze te vangen maar ze waren niet van plan om naar binnen, ze kwamen pas in de luwte van de ligboxenstal staan als het donker was en daar gooiden we toen hooi neer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:47

Ach, in '05 was het hier ook -20 en liep bijna alles 24/7 buiten, zonder deken, zonder schuilstal.
Met wat mist erbij zagen ze er 's ochtends zo uit:
Afbeelding
en http://www.foalcam.net/album/maart2005/ ... hoto16.jpg
In de loop van de dag zijn ook de wimpers weer ontdooid Ach gut

En de winter van '96/'97 was het wekenlang dik onder nul. Dan wordt het lastig met water geven Haha!
Nu heb ik alleen in de loopstal de waterleiding afgesloten, de rest werkt nog gewoon...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:49

suleilitha schreef:
Tja wij hebben toen zowat klopjachten gehouden om ze te vangen maar ze waren niet van plan om naar binnen, ze kwamen pas in de luwte van de ligboxenstal staan als het donker was en daar gooiden we toen hooi neer.

Huilen van het lachen
Denk je als baasje je best te doen! Voor die tijd waren ze wel tam? Knipoog

Die van ons staan gewoon bij de loopstal/paddock en liggen normaal dus op het zand. Alleen is dat met deze temperaturen om begrijpelijke redenen door de pony's afgekeurd. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:51

Tuurlijk, ik gebruikte die pony in plaats van mijn fietsje..... maar ze geven echt niks om een beetje kou. Ik was toen twaalf en had er zowat nachtmerries van haha!

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:52

Onze konijnen zijn naar binnen gegaan, voor de rest niks bijzonders ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:55

ach paarden zijn gewoonte dieren, degene die gewent zijn om 24-7 buiten te staan zullen niet anders doen, en degene die gewent zijn om binnen te staan zullen ook niet veel anders doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:57

Pipo schreef:
ach paarden zijn gewoonte dieren, degene die gewent zijn om 24-7 buiten te staan zullen niet anders doen, en degene die gewent zijn om binnen te staan zullen ook niet veel anders doen.

Klopt, maar jij hebt als eigenaar wel te zorgen voor extra ruwvoer zodat ze het niet koud krijgen en bovendien, nog belangrijker, dat er ondanks de vorst, drinkwater is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 02:06

suleilitha schreef:
Pipo schreef:

Klopt, maar jij hebt als eigenaar wel te zorgen voor extra ruwvoer zodat ze het niet koud krijgen en bovendien, nog belangrijker, dat er ondanks de vorst, drinkwater is.

Die van mij staat gewoon op stal dus.............

Paarden die dag en nacht buiten lopen hebben in de winter sowieso veel meer ruwvoer nodig om zich warm te houden, dus niet alleen dit ene koude nachtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 02:13

Ik voer ook onbeperkt hooi en voordroog maar dat doet niet iedereen Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:38

Joehoe Go jij! Go jij! de kraan in de stal is nogsteeds niet bevroren!!
Paardjes weer lekker de wei op gestuurd. Het is wel KKKKKKOUD!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:40

Die van mij staan samen in een inloopstal, krijgen extra hooi, maar meer niet

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:41

Die van mij heeft een fleece-dekentje onder zijn normale deken gekregen, vind het toch wel erg koud.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:44

Extra hooi en het bestraatte stuk hier gestrooid i.v.m. het knoeien met de waterbak.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:45

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:55

suleilitha schreef:
Om te voorkomen dat de waterleiding gaat bevriezen hebben we die nu ook net afgesloten in de schuur, nadat de paarden genoeg hadden kunnen drinken. Morgenvroeg rond een uur of half zeven zijn we wel weer op en dan krijgen ze wel weer water, verder voeren we niet anders dan normaal want ze krijgen altijd onbeperkt ruwvoer. Er staan twee met een deken op, omdat ze in training zijn en de andere twee hebben een dikke wintervacht die ze wel warm houdt.
Accu's van auto's zijn onlangs vervangen, verder de kachel een beetje hoger en een glaasje Beerenburg. Moet te doen zijn want zo koud is het per slot van rekening niet.

Helpt dat wel? de waterleiding afsluiten, want dta hadden wij ook al eens gedaan, maar zaten toch een paar dagen zonder water.
Nu staat er 1 kraan een beetje open zodat het water in beweging blijft en dat schijnt wel te helpen Ja

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:58

Ik strooi zout voor t pleintje van mn stal. Ze hebben een extra dikke laag stro gekregen en mn rijpaard heeft een extra deken er bij onder gekregen. De kleine welsch alleen wat meer stro...
En ze leefden allebij vanochtend nog dus tis goed gegaan

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:00

ponylief staat al onder 550 gram dus die heeft het niet koud, gaat van 10/11-15/16 de wei in (op therapeutische basis, 't is een oudje) dan krijgt hij er nog een halsdeken bij op.
Voor de rest heeft hij naast zijn ton voer en hooi een kleine cementkuip water in stal staan gezien het bevriezen van de leidingen en hij bij zijn hoeveelheid droog voer voldoende water tot zijn beschikking moet hebben.
Hopelijk heeft hij er zich een beetje mee gedragen Nagelbijten / Gniffelen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:09

mijn paard stond gisteren gewoon warm onder haar deken. Heb er dus geen onderdeken onder gedaan. Veel te bang dat ze dan gaat staan zweten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:17

hier staan ze nog steeds 24/7 buiten ( wel mogelijkheid om zelf de stal in te gaan)
heb gister extra opgestrooid en ze hebben wat meer hooi gehad.
Ze hebben het prima overleefd en staan met de ijspegeltjes aan de neus lekker hooi te knabbelen. Lachen

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:39

Mijn paardje stond al tijdje onder 550 met het koude weer de laatste 2 weken, bij erg koude dagen deed ik zweetdekentje eronder ,maar die heb ik gister vervangen door een onderdeken.
Want ze was best koud , en staan toch de hele nacht stil (nou ja ze ligt altijd) en verder wat extra met eten en lkkr slobbertje. Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:42

Vannacht zijn de voorspellingen -18.

Die van mij heeft niks extras gekregen, alleen een extra waterbak met kraanwater in zijn stal, mocht de electrische bevriezen.