grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:11

Wij hebben de paddocks net op tijd gesleept en die zijn nu mooi vlak. De paarden kunnen dus lekker, zonder al te veel gevaar voor blessure's, naar buiten voor een paar uur!

_Alice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:14

Die van mij gaat ook gewoon naar buiten, wel in de bak (was gelukkig net gesleept voordat het ging vriezen, dus is aardig vlak Haha! ).
Ze doet het nu nog gekker dan anders als het niet zo koud is... Schijnheilig

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:08

Mijn paardje staat 24/7 buiten, dus ook nu alles bevroren is. Helaas is door het natte weer de laatste tijd de wei best modderig geworden. Daardoor is hij nu hard en hobbelig. Maar ze lopen op die stukken voorzichtig, en hebben gelukkig ook vlakke stukjes!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:10

ik vind dat het wel kan hoor, met een paddock word het iets anders dan ligt het eraan hoe de grond eruit ziet. meestal breek je zelf zowat je benen als je er dan door loopt.
als je de paarden maar niet opjaagd kan het geen kwaad hoor.
in het wild letten ze ook op waar ze lopen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:08

onze paarden staan 24/7 in een paddock, dus nu ook. Ook al is ie bevroren en misschien hobbelig. Ze lopen wat voorzichtiger maar kijken wel goed uit. Zij kunnen er veel beter op lopen dan wij.

Hoe denkt bokt dat de paardjes in IJsland zich voortbewegen? Clown Of de fjorden in scandinavie en de haflingers en norikers in Oostenrijk.

Die staan écht niet hele dagen op stal.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:53

Arabesk schreef:
Hoe denkt bokt dat de paardjes in IJsland zich voortbewegen?

Ik denk zo maar dat die over het algemeen wat meer ruimte hebben om een prettig plekje op te zoeken. Dat het land daar minder vertrapt is dan in de gemiddelde Nederlandse paddock. En dat de sneeuw de ondergrond verzacht. In elk geval heb ik mijn IJslanders uit de stukgelopen modderstukken - lees: momenteel keiharde hobbels, bulten en schotsen - gehaald en op een vlak stuk gezet met hun hooibakken en wateremmers... Want helaas kunnen óók IJslanders peesblessures oplopen. En voorkomen is beter dan genezen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:53

die van ons staan in de paddock en in het land, ze vinden het heerlijk!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:58

Mijn weilanden zijn wel bevroren maar mooi vlak.
De paarden komen dus elke dag een paar uur buiten om de benen te strekken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:19

Sientje schreef:
Arabesk schreef:
Hoe denkt bokt dat de paardjes in IJsland zich voortbewegen?

Ik denk zo maar dat die over het algemeen wat meer ruimte hebben om een prettig plekje op te zoeken. Dat het land daar minder vertrapt is dan in de gemiddelde Nederlandse paddock. En dat de sneeuw de ondergrond verzacht. In elk geval heb ik mijn IJslanders uit de stukgelopen modderstukken - lees: momenteel keiharde hobbels, bulten en schotsen - gehaald en op een vlak stuk gezet met hun hooibakken en wateremmers... Want helaas kunnen óók IJslanders peesblessures oplopen. En voorkomen is beter dan genezen.

de rocky mountains zijn een permanent hobbelige en keiharde ondergrond, gek genoeg hebben paarden daar ook de beste hoeven (en ja óók de paarden die opgegeten zijn door roofdieren)

onze paarden worden geboren in een box met stro, gaan daarna naar buiten op een zacht weilandje en gaan in de winter weer op stal op het zachte stro

ze komen bijna nooit op een harde ondergrond, laat staan hobbelig, ze kunnen er dus niet mee omgaan.

Toch kunnen ze er wel aan wennen en er mee léren omgaan. (beter zou zijn geweest om ze van jongs af aan buiten te laten zodat ze zelf proefondervindelijk kennis kunnen maken met de verschillende jaargetijden onder hun voeten)

Onze paarden staan nog steeds vrolijk in de hobbelige bevroren paddock en kunnen er zelfs in rennen, natuurlijk doen ze wel wat voorzichtiger dan anders.

Zelfs een bevroren plas water kunnen ze zó overheen:

Zélfs het paard dat 18 jaar van haar leven als springpaard voornamelijk op hoefijzers op stal heeft doorgebracht kan het aan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:29

die van mij staat ook lekker de hele tijd nog buiten Lachen
de wei is mooi vlak, alleen de paddock is wat hobbelig.. maargoed, ze redden zich en ik betrap ze zelfs op draven zeer regelmatig! Lachen
morgenavond gooi ik de bak open en de paddock dicht.. (bak is vlak gesleept) maar dat puur ivm evt schrikreacties door het vuurwerk Lachen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:19

morgen kan ze maar een paar uur naar buiten ivm vuurwerk maar ze gedragen zich al de hele week netjes

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:21

@ Arabesk: ik heb sinds ruim een half jaar een 18jarige stal-kwpn'er.. niets gewend, zéker niet buitenstaan op hobbelige grond Knipoog
Staat nu ook gewoon 24-7 buiten ( met dekentje weliswaar) en loopt ook prima en heel voorzichtig over de harde/hobbel grond Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:25

Hier ook gewoon buiten 24/7. Zelfs nu het af en toe flink aan het knallen is. Er zijn wel een paar vlakke stukjes en je kunt aan de mest zien dat ze daar wat meer staan. Verder een flinke baal hooi in de wei en de waterbak ijsvrij houden.
Paarden hebben het prima zo, zonder dekens, zonder ijzers. Ik kan niet eens zeggen dat ze voorzichtiger lopen, want ik zag geen verschil.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:26

Bij ons staan de paarden ook gewoon buiten op de harde grond.(wel vlak)

Ze weten precies dat ze wat voorzichtiger moeten doen!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:41

en hoe doen jullie dat dan op een ijzig weiland met een paard met hoefijzers? Wil graag dat mn paard lekker het land op kan, maar bij mij ligt er dus constant een ijslaagje op en met ijzers vind ik dat echt niet verantwoord.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:42

uhm.. de mijne heeft ijzers
en draaft ook gewoon over het ijslaagje in de wei Lachen
helpt wel dat hij níet uit zijn dak gaat normaal gezien en dus ook elke dag op de wei komt, en fulltime buiten staat Lachen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:43

Hier loopt één paard vierkant op ijzers en één alleen voor. Die lopen ook gewoon in zo'n weiland. Gaat prima. Lachen

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:44

de mijne gaat graag altijd ff rondje rennen en bokken, dus dan durf ik dat echt niet aan.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:58

Hier ook buiten......paarden kunnen kiezen, hobbelig, vlakte, schuilen in loopstal bij de bomen etc.....overal lopen ze.
Valt mij op de mijn konikpaard zee harde hoeven heeft en met gemak over de hobbels loopt.....van nature mooie en harde goede hoeven...hoefsmid hoeft ze alleen bij te vijlen. Kruising kwpn/fries heeft tevens geen moeite maar je ziet wel verschil.

Op het land heb ik een ven (plas water) van 300m2 welke op diepste punt 50cm is. Deze is geheel bevroren. Konikpaard loopt eroverheen.....de ander loopt eromheen. Van nature weten ze zelf in te schatten wat wel en niet goed is, maar dat zie je pas als de mogelijkheden er zijn. In de zomer baad het konikpaard graag in het water....mooi gezicht. Je ziet meteen verschil in paard wat ze gewend zijn en hoe dicht het konikpaard nog bij de natuur staat...dit weer is voor haar het mooist.

Het opjagen moet niet.....mijn honden gaan niet los als de paarden op bervroren land lopen, je weet maar nooit, want inderdaad blessures loopt je zo op.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:01

Wat ik mij afvraag ; hebben jullie paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en zo ja gaan die dan ook gewoon de wei op ? Ik hoorde dat in bevroren gras heel veel fructaan zit waar paarden dus bevangen van worden. Als je op google zoekt naar de fructaanindex kom je ook tegen dat het risico nu hoog is. Durf dus eigenlijk m'n paard nu niet op het land te zetten , terwijl het juist nu zo lekker is omdat ze niet alles kapot lopen en dus veel meer de ruimte kunnen krijgen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:01

Die van mij past zich dus niet aan, is door de kou zo fris dat ik bang ben dat hij een blessure oploopt als ik hem los in de bak gooi. Dus ik wandel veel langs de weg, niet ideaal, maar beter dan 24 uur op stal staan. Rijden zit er ook niet voorlopig in omdat ik alleen een buitenbak heb.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:04

ik zou ze niet buiten zetten als de grond te bevroren is.
als ze dan gaan rennen kunnen ze pees blessures oplopen Knipoog

(ik wil niet zeuren hoor Tong uitsteken )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:05

als ze op normale bodem rennen en ze verstappen zich, dan kan dat ook Knipoog

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:06

Hier komen ze niet op het land, wel in de bak.
Land is veel te hobbelig, en de bak had ik mooi aangesleept, dus die is mooi vlak.
Indien ze er elke dag uit blijven komen blijven paarden in het algemeen rustiger als ze naar buiten gaan.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:10

Naaltje schreef:
als ze op normale bodem rennen en ze verstappen zich, dan kan dat ook Knipoog

jaah, maar neit zo snel dan dat ze op een hobbelige, modderige wei staan Knipoog