Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Re: Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:38

Mijn paardje heeft nog geen deken op maar dat komt wel zodra hij naar zijn eigen paddock gaat voor de winter. Hij is al wat ouder (24) en wat magerder door medicijnen voor zijn chronische bronchitis. Als het flink regent of waait dan staat hij nu al te trillen.
Deze winter ga ik dus voor het eerst sinds jaren weer een ongevoerde regendeken opleggen maar pas nadat zijn wintervacht volgroeid is. Dit doe ik om hem te helpen warm te blijven zodat hij daar niet zijn energie in moet steken en hij die energie dus kan gebruiken om met zo min mogelijk medicijnen (en dus zo gezond mogelijk) de winter door te komen.

Voor mij is in dit geval dus de keuze tussen nutteloos/ongezond (met deken) en slecht voor vitale organen zoals longen(zonder deken) snel gemaakt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:51

Ik vind een deken met dit weer de grootste onzin mits het paard niet oud of ziek is en dan nog want hier in limburg is het overdag 20/21 graden en dan hoort er echt geen deken op een paard.
Mijn pony heeft artrose en met kou, regen en wind verkrampt zij te zeer en vond de dierenarts het wijs een deken op te doen.
Maar die komt er pas op als het echt guur wordt, dus ze staat nog steeds lekker zonder, als we een slappe winter houden kan ze zonder door komen vorig jaar heeft ze hem half november op gekregen.
Ik vind een regendeken prima en de reactie die ts kreeg vind ik erg overdreven of slecht verwoord.
Een regendeken is naar mijn mening niet ongezond.
Een regendeken (of welke deken dan ook) is slecht en ongezond als ze fout gebruikt worden.
Doordat ik mijn pony zelf een velletje laat krijgen en er maar een dunne deken op gooi als dat nodig is kan ik ook veel eerder alweer zonder deken.
Sommige paarden staan van augustus tot mei onder deken.
Terwijl die van mij er pas in november of later onder komt en in maart en tussendoor gaat die lekker af.
Gaat prima.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:49

Zwerte schreef:
lautje76 schreef:
Waar je zin in hebt ook. De hele tijd die dekens op en af moeten doen, opletten of ze hem niet scheuren en erin blijven haken. Moet er niet aan denken.
Maar goed, je hebt mensen die een paard meer lijken te hebben voor het trutten dan om te genieten van het wezen paard.

daar heb ik een mooie term voor gehoord: disneyficering!
Haha!

Als je goede dekens heb van sterk materiaal en hoge Dernier scheurt een deken niet zomaar. Blijven haken moet ook niet kunnen gebeuren anders let je zelf niet op of staan er foute dingen/gevaarlijke dingen in de wei waar ze dan ook op een andere manier zich kunnen bezeren zonder deken. Ooit is 1x een deken gescheurd door een dom iemand die het hek niet goed opendeed. Je moet dekens ook niet blijven op en af doen..ik heb ze in periodes op..boven de 15 graden dekens af..rond de 9/10 zwaardere dekens en als het flink waait en het is fris dan een ongevoerde. Dus niks op en af blijven doen elke dag

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:46

Ik heb gisteren een pony gekocht, een New Forest pony 1.54m. Hij staat 's morgens in de wei en loopt 's middags of 's avonds 1-2 uurtjes onder het zadel en staat verder op stal waar het nooit echt koud is en ook niet tocht. Ik wil dus liever geen deken op leggen maar hoe los ik het op als hij na het rijden bezweet op stal komt? Want omdat hij verder geen deken op heeft zal zijn vacht natuurlijk in de winter wel wat dikker worden zodat hij ook eerder bezweet raakt met het rijden denk ik.
Is een dunne zweetdeken gedurende een uurtje voldoende om ervoor te zorgen dat hij sneller opdroogt en minder kans loopt om kou te vatten???

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:10

Mijn paard staat 24/7 buiten met inloop stal. Maar er zijn hier in Nederland wel eens van die dagen dat het zooooo hard regent dat ze helemaal doorweekt is. Dan is rijden toch ook niet goed? Ik doe dit iig nooit dan. Maar nu ben ik wat fanatieker geworden, paardenclub wil wedstrijden enz. Nou zat ik te denken om haar op gruwelijke regendagen wel een 0 grams regendeken op te doen, zodat ik toch kan gaan rijden binnen. Gewoon de voorspellingen goed in de gaten houden Clown

Verder hoeft er voor mij geen deken op. Het is dus alleen meer voor die gruwelijke regen die mij belemmerd om te rijden. Een beetje miezer maakt niet uit natuurlijk maar die hele dagen regen die.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:17

[quote="RedPassion"]Ik blijf erbij dat in het algemeen er geen betere 'deken' is dan de vacht die het paard zelf heeft en aanmaakt. Die biedt bescherming tegen vocht en kou.

Echt slecht hoeven dekens niet te zijn, bij zieke/oude paarden kunnen ze zelfs nodig zijn. Bij geschoren paarden ook, maar dat scheren vind ik in de eerste plaats al onnodig.[/quote]

Dit lijkt me ook iets wat je niet zo kunt zeggen.. ik heb 2 fjorden, die gewoon moeten werken, net als het gemiddelde sport/recreatie paard. Die van mij kweken echter een vacht alsof ze de winter inderdaad in Noorwegen gaan doorbrengen. Ze krijgen er echt enorm last van, zo dik word de vacht. Dan is scheren dus wel nodig..

Ik denk inderdaad ook dat we tegenwoordig erg snel een deken op ons paard gooien. Deels hangt dat denk ik ook met het weer zoals we het nu hebben samen. Sommige dagen komt de temperatuur wel degelijk rond het vriespunt 's ochtends en 's avonds een dekentje ( zeker voor de geschoren of miner-vacht bedeelden onder ons) geen overbodige luxe, maar 2 dagen later is het droog en stralend weer.. Zelf denk ik dat deken op- deken af ook niet erg gezond voor ze is..dus ja..dan maar deken op..

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:13

In diezelfde Bit stond overigens een paar pagina's verder een dubbele pagina met "de nieuwste mode in regen- en winterdekens". Er stond nog wel in hele kleine lettertjes bij: 'eigenlijk heeft je paard geen deken nodig, maar als je er toch één koopt kies er dan één in deze leuke nieuwe kleuren' of zoiets ( ik heb 'm even niet bij de hand). Lekker Hypocriet!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 07:56

Net als het artikel over de transportbeschermers van de maand ervoor. In kleine letters naast een plaatje: "deskundigen raden het gebruik van transportbeschermers af"
.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:05

vind regendekens echt een uitkomst.
Beide pony's staan geschoren en krijgen als ze naar buiten gaan een regendeken op/over de staldeken heen. Houdt de staldeken schoon en droog als ze lekker in de blub gaan liggen rollen

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:14

Ik doe momenteel alleen een deken op als het land erg nat en modderig is. Mijn witte dame heeft namelijk maar één hobbie buiten, en dat is in modderplassen rollen. Daardoor heb ik al verschillende keren niet kunnen rijden. Voor de rest ben ik niet zo'n voorstander van dekens bij deze temperaturen, ik wacht liever dat het veel kouder wordt. Die wintervacht neem ik voor lief.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:17

Ik denk ook dat de paarden van tegenwoordig zijn gedegradeerd tot watjes; onder de 10 graden vind ik een deken sowieso nutteloos..

Vandaag (ookal is het misschien te warm) heeft mijn Volbloed een regendeken op, maar dat komt ook omdat ik hem 24/7 buiten wil hebben en er is geen schuilplaats.

Ik denk dat die arts groot gelijk heeft!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:21

Het onderwerp houdt ons toch bezig.. gelezen op horses.nl:

Wel of geen deken?
Dekens. We gebruiken ze te pas en te onpas. Medisch fysioloog dr. Eric van Breda is geen voorstander van dekens. Hij legt uit wanneer het paard het eigenlijk koud heeft.

Dr. Eric van Breda weet als medisch fysioloog hoe een lichaam werkt en wanneer een paard het warm of koud heeft. Wat vindt hij van dekens op een paardenlijf? „We moeten in ons achterhoofd houden dat een deken geen comfortproduct is voor het paard. Het is eerder onhandig en lastig. Paarden hebben van nature een prima mechanisme om zich tegen kou te beschermen. Ze hebben een vetlaag op hun huid (huidsmeer) met daarop haar. Wanneer ze hun haren rechtop zetten kan er lucht tussen komen. Deze lucht werkt isolerend.” Bij geschoren paarden is deze natuurlijke isolatie weggehaald. „Daarom hebben geschoren paarden een deken nodig vanaf een omgevingstemperatuur van circa tien graden Celsius.”

Hoewel paarden het zeker koud kunnen hebben, komt het in het Nederlandse klimaat met de milde winters nauwelijks voor dat ongeschoren paarden het koud krijgen. „Voor ongeschoren paarden zijn dekens naar mijn idee overbodig. Pas wanneer het tien tot vijftien graden vriest, zou je een deken kunnen overwegen. Als het dier werkelijk rilt van de kou, kan een deken uitkomst bieden. De enig juiste manier om te controleren of een paard het (te) koud of (te) warm heeft, is door zijn exacte temperatuur te meten. Je hand onder een deken stoppen geeft geen werkelijk gevoel van de tempratuur.”

Als je een ongeschoren paard een deken opdoet, druk je de haren plat „En dan druk je tevens de isolatielaag weg. Poetsen zie ik niet als opwarming van de spieren, maar meer als stimulans voor de huiddoorbloeding. Te grondig poetsen tast zelfs de natuurlijke beschermlaag aan. Vuil is namelijk een extra isolatie voor het paard. Dat is waarom je zelfs als het erg koud is paarden ziet rollen in de wei.”

Veel paarden krijgen na het zweten door bijvoorbeeld een training of wedstrijd een deken op. ,,Zweetdekens zijn eigenlijk onnodig. Zweten is net als bij mensen bedoeld om het lichaam te koelen. Het zweet verdampt en daardoor koelt het bloed in de huid af. Dit bloed gaat vervolgens het hele lichaam door waardoor de temperatuur daalt. Wanneer je een deken gebruikt, wordt de verdamping tegengegaan en blijven de spieren (te lang te) warm. Het beste is het paard eerst goed zonder deken uit te stappen en hem daarna pas op stal te zetten.’’

Van Breda denkt dat paarden vaak te warm worden ingepakt. „Steeds meer mensen gebruiken dekens met de gedachte ‘ik heb het koud dus dan zal mijn paard het ook koud hebben’. Het is een luxeproduct geworden. Maar let eens op je paard: heeft hij het werkelijk koud?’’

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:16

Mijn haflinger heeft geen deken op, ook niet met slecht weer of kou, maar mijn 25 jarige kwpn-er die een longaandoening heeft wel, die wordt een beetje gepamperd Bloos , in eerste instantie tegen mijn principes in want ik houdt niet er niet van om een paard te pamperen, maar toen hij ziek was heb ik op advies van de DA en fysiotherapeut hem toch een deken op gedaan bij minder goed en koud weer.

Hij is er erg van opgeknapt en er zijn tig onderzoeken en verhalen van deskundige die zeggen dat de natuurlijke weerstand van een paard verminderd bij het gebruik van een deken, dat zal best goed onderzocht zijn, maar bij mijn paard gaat dit verhaal niet op.
Zijn weerstand is door zn longaandoening er laag en juist daardoor kan hij zichzelf niet warm houden in de winter/herfst een deken helpt hem daarbij, dat blijkt ook wel na 4 jr deken gebruik is hij erg opgeknapt.
Nadeel is wel dat je iedere dag opnieuw de weersberichten in de gaten moet houden en je paard controleren om te kijken welke ....grams deken hij nu het beste op kan.
S'nachts heeft hij weer een andere deken op dan overdag en ook overdag wisseld hij nog wel eens van deken, maar goed het is het wel waard omdat ik zie hoe goed hij erop doet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:42

e_horse, dat is een heel goed stuk vind ik. Scheren vind ik zelf vaak niet nodig. Als je paard erg nat is van het haar dan volstaat het vaak al door een strook haar weg te halen. Zo kan hij zijn warmte kwijt, maar vat hij niet kou.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:46

e_horse schreef:
Het onderwerp houdt ons toch bezig.. gelezen op horses.nl:

Wel of geen deken?
Dekens. We gebruiken ze te pas en te onpas. Medisch fysioloog dr. Eric van Breda is geen voorstander van dekens. Hij legt uit wanneer het paard het eigenlijk koud heeft.

Dr. Eric van Breda weet als medisch fysioloog hoe een lichaam werkt en wanneer een paard het warm of koud heeft. Wat vindt hij van dekens op een paardenlijf? „We moeten in ons achterhoofd houden dat een deken geen comfortproduct is voor het paard. Het is eerder onhandig en lastig. Paarden hebben van nature een prima mechanisme om zich tegen kou te beschermen. Ze hebben een vetlaag op hun huid (huidsmeer) met daarop haar. Wanneer ze hun haren rechtop zetten kan er lucht tussen komen. Deze lucht werkt isolerend.” Bij geschoren paarden is deze natuurlijke isolatie weggehaald. „Daarom hebben geschoren paarden een deken nodig vanaf een omgevingstemperatuur van circa tien graden Celsius.”

Hoewel paarden het zeker koud kunnen hebben, komt het in het Nederlandse klimaat met de milde winters nauwelijks voor dat ongeschoren paarden het koud krijgen. „Voor ongeschoren paarden zijn dekens naar mijn idee overbodig. Pas wanneer het tien tot vijftien graden vriest, zou je een deken kunnen overwegen. Als het dier werkelijk rilt van de kou, kan een deken uitkomst bieden. De enig juiste manier om te controleren of een paard het (te) koud of (te) warm heeft, is door zijn exacte temperatuur te meten. Je hand onder een deken stoppen geeft geen werkelijk gevoel van de tempratuur.”

Als je een ongeschoren paard een deken opdoet, druk je de haren plat „En dan druk je tevens de isolatielaag weg. Poetsen zie ik niet als opwarming van de spieren, maar meer als stimulans voor de huiddoorbloeding. Te grondig poetsen tast zelfs de natuurlijke beschermlaag aan. Vuil is namelijk een extra isolatie voor het paard. Dat is waarom je zelfs als het erg koud is paarden ziet rollen in de wei.”

Veel paarden krijgen na het zweten door bijvoorbeeld een training of wedstrijd een deken op. ,,Zweetdekens zijn eigenlijk onnodig. Zweten is net als bij mensen bedoeld om het lichaam te koelen. Het zweet verdampt en daardoor koelt het bloed in de huid af. Dit bloed gaat vervolgens het hele lichaam door waardoor de temperatuur daalt. Wanneer je een deken gebruikt, wordt de verdamping tegengegaan en blijven de spieren (te lang te) warm. Het beste is het paard eerst goed zonder deken uit te stappen en hem daarna pas op stal te zetten.’’

Van Breda denkt dat paarden vaak te warm worden ingepakt. „Steeds meer mensen gebruiken dekens met de gedachte ‘ik heb het koud dus dan zal mijn paard het ook koud hebben’. Het is een luxeproduct geworden. Maar let eens op je paard: heeft hij het werkelijk koud?’’

Afgod

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:19

Volgens mij klopt dit wel. Mijn paard vind dekens verschrikkelijk en dit wordt de eerste winter dat ik haar dekenloos laat, lijkt me heerlijk!! Ik vind het altijd zo sneu als paarden in de wei lopen, met een winterdeken op, zoals laatst was het nog 19 graden!! En als je dan ziet hoeveel paarden er met dek lopen, dat is hartstikke warm voor een paard. Paarden vinden een graadje of 10 heerlijk, en dan gaan wij er nog een deken opgooien. Ik zie het nut er niet zo van in. Het is alleen een beetje pesten en ze kunnen hun haren niet overeind zetten onder een deken, dus ze hebben het waarschijnlijk nog kouder, dan een paard met vacht. Bovendien scheeld het je een hoop geld, zonder deken.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 13:35

Ik begin het idee te krijgen dat er best veel mensen zijn die het met het verhaal uit dit topic eens zijn.. misschien maar 'ns een poll openen om te kijken hoeveel mensen er nou eigenlijk een deken opdoen nu?

[SV] Winter- regendekens, ja of nee?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:11

mooi dat deze geleerde meneer het nu ook zegt Ja het verhaal staat al sinds jaar en dag op www.paardnatuurlijk.nl (met een nog exactere uitleg) maar ik heb zelf het idee dat het niet zo serieus werd genomen door 'niet p.n.-ers'. Lachen

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:14

Het gaat er mi ook niet om of een paard het koud krijgt, want dat kunnen ze prima handelen, dan maken ze gewoon wat haar aan. Dat is dus wat ik wil voorkomen, en daarom gooi ik er een deken op. Ja

Nog nooit een ziek paard gehad. Lachen

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:31

Wel leuk die verhalen over hoe een paard van nature werkt. Maar men vergeet dat een paard allang niet meer van nature gefokt is en dat er dagelijks mee in t zweet gewerkt wordt (dit is natuurlijk alles behalve natuurlijk). Paarden hebben allang niet meer de standaard de berevacht alla shetlander/ijslander en als ze die wel hebben, blijven ze na de arbeid veel te lang nat en koelen ze (wat in de tekst hierboven ergens ook staat) te snel af.
Ze worden goed gepoetst om vuil uit de vacht te krijgen omdat dit kan gaan irriteren onder t zadel, dit gaat dus ten koste van de o zo belangrijke huidvetlaag in de vacht. Dus ja, beetje tegenstrijdig allemaal als je met je paard beetje meer doet dan alleen op t weiland neerzetten.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:22

Er is een amazone in Duitsland die haar paarden op hoog niveau rijdt en die paarden staan zonder dekens in de wei, ook in de winter. Verrek, hoe heet ze ook alweer??

Dus die vlieger gaat niet op, KingMarco..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:43

Er is er ook een in Engeland.

Maar er zijn omstandigheden dat een deken verstandig is.
Als het koud is en een paard niet in normale conditie is, dus mager, ziek of pijn lijdt.
Als die het koud krijgt moet hij nl EN energie gebruiken om zich warm te houden EN om zijn kwalen aan te vechten, waardoor hij energie verliest, dus nog magerder wordt, meer pijn heeft etc.

Een paard heeft in normale omstandigheden geen deken nodig, maar een oud of ziek paard wel.

Een ongevoerde regendeken echter, is niet vriendelijk.
Het drukt de haren plat, dus nauwelijks isolatie, dus méér koude.
Ik heb een gezond paard eens onder een regendeken gezet, en ze had het koud. Een vriendin heeft dezelfde ervaring. En zo koud wordt het hier niet als het regent....
Gebruik zo´n regendeken met onderdeken, of koop een new zealand deken of andere waterdichte deken.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:51

Ik ben het eens met KingMarco

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:41

Lusitana schreef:
Een paard heeft in normale omstandigheden geen deken nodig, maar een oud of ziek paard wel.

Dit topic en de stelling 'wel of geen deken' gaat over normale omstandigheden. Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er op de 4 maneges die hier in een straal van 3 km zijn 120 uitzonderingen lopen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:46

Regendeken vind ik ideaal! Is wel ongevoerd en mijn pony heeft gewoon een mooie wintervacht. Maar als hij in de wei staat (kleigrond) en lekker gaat rollen zit zijn vacht onder de blub natuurlijk. Dus ja... ik gebruik de deken voor een schoner paard omdat ik zelf extreem allergisch ben voor stof. Dus nu hoef ik minder enthousiast te borstelen en komt er minder stof vrij zeg maar Lachen
Bovendienj heeft hij zomereczeem, dus is het ook de overgang van eczeemdeken naar een andere deken (eczeemdeken is als die nat is sja.. niet prettig) maar wel met nog staartbescherming.