[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 21:11

Eileen_ schreef:
Hoi blokkers :)

Voor mijn paard ben ik opzoek naar een vliegendeken met waterdichte rug. Helaas lijkt een hoge sluiting niet passend bij haar, qua regendeken past ze een bucas absoluut niet door de sluiting. Foto van het probleem:

[ [url=m/KtzGFC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu heb ik als regen en winterdekens Rhino met V-sluiting en dit gaat goed. Helaas kan ik nergens vliegendekens met waterdichte rug en v-sluiting vinden.
Hebben jullie goede tips of ideeën wat het beste zou passen?
Ik wil het voornamelijk op regenachtige/ wisselvallige dagen gebruiken zodat ze niet invalt in bespiering op de rug door koelere regen. Daar is ze gevoelig voor namelijk. Ik wil echter ook niet dat ze het warm krijgt wanneer het zonnetje wel door komt of de temperatuur omhoog gaat. Vanndaar dat het luchtige van een vliegendeken me wel wat lijkt. Maar misschien zijn ook hier wel tips voor.

Regenliner onder een horseware vliegendeken.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 23:05

DuoPenotti schreef:
1 stiek eraf. De ander achter de kont vast maken zoals diverse dekens sowieso hebben.
Blijft hij dan niet liggen?

ga ik eens proberen. Zal eerst ff een paar dagen een andere deken gebruiken van zijn vriendje, zit minder perfect maar.. misschien dat die banden dan niet irriteren

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 10:25

Wesseltje schreef:
Pally schreef:

Ik had de disk destijds vervangen door gewone haak/oog sluitingen, zoals de sluitingen bij de buiksingels

Dank voor je reactie, ik zoek eigenlijk even een oplossing dat ik het niet zo lang kwijt ben. Maar dat is zeker iets om te gaan doen als hij de deken niet nodig heeft.

Je haalt gewoon de disk er tussenuit en plaatst er haak/oog sluitingen voor terug. Binnen 5min klaar

Change03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:30

@pally: heb je daar een foto van? :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:48

Zijn er ervaringen om de bucas buzz off rain altijd als vliegendeken te gebruiken?
Of is de waterdichte laag daar te klef/ dicht voor?

Met dit wisselende weer op zich fijn, maar evt zou een gewone vliegendeken ook kunnen als die vlot opdroogt?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:00

Tot 20 graden zonder zon, en tot 18 graden met zon vond ik dat wel te doen.
De mijne hebben nu alleen de rambo protector op. De liner is al te warm. Met dit soort temperaturen is dat prima te doen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:17

Change03 schreef:
@pally: heb je daar een foto van? :)

Nee sorry, ik heb de deken verkocht

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:45

Muze schreef:
Zijn er ervaringen om de bucas buzz off rain altijd als vliegendeken te gebruiken?
Of is de waterdichte laag daar te klef/ dicht voor?

Met dit wisselende weer op zich fijn, maar evt zou een gewone vliegendeken ook kunnen als die vlot opdroogt?

Voor dagen met alleen zon is dat te warm. Voor dagen tot zo'n 20 graden met buien is het wel fijn, maat boven de 20 graden heb ik gewoon normale vliegendeken op als het een paar buitjes zijn en die droogt heel snel. Bij 23 graden met alleen maar regen helemaal geen deken.

Dus als enige vliegendeken, niet doen. Echt voor de dagen met regen(buien)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:12

Wie kan mij helpen?

Ik zoek voor mijn Haflinger met ppid een vliegen deken met waterdichte rug voor de natte dagen.

Ze heeft nu een bucas vliegen deken om. Na 4 jaar begint deze ook wel op te raken. Voor volgend jaar zoek ik daar ook een nieuwe voor. Maar dat heeft nog niet echt veel haast.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:27

Welke maat heb je nodig?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:33

Als je een stevige nodig hebt zijn de dekens van Nika heel fijn. 1680 denier op het waterdichte deel, die is niet kapot na een keer een beet of trap van een ander paard. De Rambo summer series is prachtig, maar heel teer qua stof.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:21

MyChoice schreef:
Als je een stevige nodig hebt zijn de dekens van Nika heel fijn. 1680 denier op het waterdichte deel, die is niet kapot na een keer een beet of trap van een ander paard. De Rambo summer series is prachtig, maar heel teer qua stof.

Ik heb de Nika nu voor het tweede seizoen en echt heel tevreden over. Vorig jaar heeft ie hem heel lang opgehad omdat de temperatuur goed was, maar het in oktober wel met bakken uit de lucht kwam en hetzelfde gold voor dit voorjaar. Hij is nog steeds goed waterdicht en de pasvorm is bij mijn paard ook goed (beter dan Horseware)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:07

Alja schreef:
Welke maat heb je nodig?

Maat 183

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 23:19

Heeft iemand ervaring met de Waldhausen uitrijdeken zebra met franjes, of de Bucas zebra uitrijdeken?
Welke deken is aan te raden die niet gaat schuren en niet te warm is? Van welke moet ik sowieso weg blijven? Elke tip is welkom

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:41

Ik ben er inmiddels achter dat een vliegendeken een stuk effectiever en voordeliger is dan vliegenspray, maar ik twijfel welke ik moet nemen. Momenteel hebben ze beide een zebradeken zonder hals, maar vooral de bruine wordt belaagd door gespuis (en is bang van vliegenspray, de vos heeft er minder last van en kan ik wel inspuiten, maar het blijft een kostbare aangelegenheid en echt langdurig werken de sprays ook niet). Voor het ene paard wil ik sowieso wel een afneembare hals en voor de ander maakt het denk ik niet uit, als het maar een luchtige deken is. Ik twijfel nu tussen de amigo bug rug en de Le mieux armour tek. Is er verschil qua kwaliteit/pasvorm of zijn er betere? Mijn regen/winterdekens zijn allemaal van Horseware (bijna allemaal de Amigo) en liggen goed (voor het ene paard netjes, voor de ander iets royaal, beide zelfde maat).

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:09

Wat grappig Moska; wat jij schrijft over spray versus deken zat ik me laatst ook te bedenken. Ik heb van die vliegenspray van 30 euro de fles… Kan je beter in een deken steken. :D
Ik heb ook een bruine, idd heeft hij enorm veel last van beestjes. Hij heeft nu een weatherbeeta zephyr, ben dolblij met dat ding. Hij staat er dag en nacht onder nu. Hij heeft verder allemaal dekens van horseware en heb de bug rug gehad (te groot, niet lekker op z’n hoge schoft, trok op de schouder, buikflap te klein) en daarna Rambo protector in maat kleiner, prachtige deken maar trok ook op de schouder, buikflap is op zolder in opslag deze winter blijkbaar gekrompen want kreeg m niet dicht :+ Dus dat was m ook niet. Ik ben bang dat je toch wat moet bestellen en passen

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:20

Op dit moment heb ik een Weatherbeeta Comfitec Airflow met afneembare hals. Blijft op zich goed liggen maar ben niet zo blij met de borstsluiting en toch wel bezweet met warm weer.

Nu twijfel ik als nieuwe deken tussen de LeMieux Arika Armour tek of Kudos Gladiator.
Voordeel van de Armour Tek lijkt dat het een heel lichte deken is en 85% UV bescherming, en iets goedkoper
De Kudos Gladiator heeft loopsplitten wat ik altijd wel een voordeel vind.

Zij er mensen die mij uit de twijfel kunnen helpen ? Hoe is de pasvorm/bewegingsvrijheid van de Armour ?
Is de Kudos Gladiator echt beter qua stof en bewegingsvrijheid ?
Is de borstsluiting (beide modelen gelijk) fijn ?

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:33

Ik heb de Kudos maar met dit warme weer is hij bezweet onder het deken. De stof is erg sterk en aangenaam soepel, maar dus ook dikker. Op deze warme dagen doe ik de Horseware protector aan daarom. Stijvere stof, maar wel lichter en dus minder zweten.
Qua pasvorm vind ik de Kudos goed, maar ik kan niet vergelijken met de Arika want deze heb ik niet.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:08

Hier ook Kudos Gladiator maar vindt hem ook te dik voor deze hitte (of met 25+ graden) dus dat valt mij erg tegen. Verder wel heel erg tevreden over. De Arika Amour tek geen ervaring mee dus kan m niet vergelijken helaas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:14

Ik heb de rambo hoody xl die is ook echt te warm.
En de highlander plus vliegendeken. Deze is wat koeler dan de rambo. Maar ook nu te warm.
Dus heb alles afgehaald.
Ik heb ze voor de dazen op niet voor eczeem.
En verbaasd me hoeveel ze buiten staan en niet in de schuilstal waar de dazen niet komen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:50

Ik heb de bug rug besteld. Komt hopelijk morgen binnen. Mijn bruine zit onder de dazen op de hals en het hoofd, de vos valt mee (die kan ik ook inspuiten, de andere niet. Doe ik steeds met borstel erop, maar werkt toch minder goed). Ze kunnen wel in de schaduw staan (niet dat ze dat doen), binnen is nog geen optie, dat wordt pas eind september dat die route klaar is. Beide hebben nu een simpele ‘zebra’ op. Is op de borst wat warm, maar ik moet toch wat. De dazenval doet ook niet helemaal wat ie beloofd (denk dat 95% nog rondvliegt ipv gevangen zit :D )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:20

Dazen val 10 meter verzetten kan veel verschil maken.
Maar helaas vangt hij nooit alles weg

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 07:34

Heb hem nu op een andere plek dan eerst staan. Toen stond ie tegen de bomenrij aan. Zat er bijna niks in. Nu staat ie aan de kant van de stal. Zit er wel wat in, maar niet veel. Wat zou een betere plek zijn? Of is dat een kwestie van uitproberen?

Het blauwe op de foto is rijbak en paddock. Het groene is waar de dazenval nu staat en het rode is waar hij eerst stond. Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:12

Morning allemaal! :)

Ook ik kom even om jullie kennis vragen.
Ik heb de Presteq op het oog.

Mijn stevige Haflinger (vooral te spekkig nu :( ) 'barst' aan de borst uit een 185, op het kontje komt het nét goed, maar kruipt een beetje naar voor bij bewegen.

Een 195 zit aan de borst prima, maar hangt aan de kont er wel wat over.

De deken zou énkel gebruikt worden tijdens aan de hand buiten wandelen en grondwerktraining (agility).

Welke maat zou dan de betere comfortabele keuze zijn?

De 185 die nu iets 'krap' is, of zoals hieronder een 195?
Paard moét echt nog 50kg kwijt ook...

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:58

Weet iemand toevallig de waterdichtheid kolom en ademend vermogen kolom van bucas irish?
Kán dit nergens terugvinden.