[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:49

Mijn paard voelt onder haar ongevoerde deken toch echt warmer dan zonder..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:53

En toch denk ik dat mager staan meer met voeding te maken heeft dan met een deken ;)
Figo heeft gelijk vind ik en die heeft het ook over nu op dit moment he, als het echt winter is dan zijn we een stuk verder en word het dekenverhaal heel anders :j

Verder over goedkope dekens , ik heb er een van powerhorse.
Deze
http://www.hippostyle.nl/shop/Paard_SAL ... s_pony.php

Hele fijne deken, pony heeft er vorige winter onder gelopen, 24/7 buiten, en deze winter gaat het weer op.
Aanrader dus :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:35

Ik weet ook niet wat goed is om te doen ... je leest vaak dat verhaal van Figo, maar als je dan bekijkt hoeveel mensen er werken met ongevoerde dekens en wat er aangeraden wordt als je voor dekens gaat kijken. Allemaal onwetend? Of zou het misschien toch meevallen? Waar komt dat verhaal eigenlijk vandaan? Zijn daar studies naar gedaan ed? Iemand een idee van?

Die van mij staan nu onder een ongevoerde (en ongevoerd is voor mij gewoon een deken, zodra je spreekt over fleece of 50 gr ofzo, weet niet of je nog minder hebt, dan is het niet meer ongevoerd in mijn ogen) maar kan ook niet zeggen dat ze daar last van hebben. Ok, de ene heeft nu wel (tijdelijk) een fleece-zweetdeken er onder want die vond het nodig zijn hele stal leeg te eten en daar ligt echt iets teveel stro in om goed te zijn (tussendoor knabbelen prima, maar er zijn grenzen :+ ). Is nog even afwachten of dat helpt, want nu is het natuurlijk ook meteen weer warmer geworden ... Maar de andere heeft gewoon puur een laagje liggen tegen regen/wind, voor zijn spieren, en kan nu niet zeggen dat ik merk dat hij het koud heeft of op een andere manier last... Hoewel hij wel heel nukkig is (vooral met poetsen) maar ik weet niet of een dikkere deken zou helpen (dan moet ik nu al meteen naar 150 gr en dat vind ik veel te veel). Maandag wordt hij weer volledig bekeken/onder handen genomen dus dat komt goed uit.

Ik ga binnenkort kijken voor wat nieuwe dekens (qua vulling, zodat ik iets meer keuze heb) en zit dan te denken of ik ook nieuwe 0 grams zou kopen... met fleecevoering ofzo ... Zou dat beter zijn?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:45

Ik heb er een met en een zonder fleece voering. De smartex rain en sunshower van Bucas, voor mijn fjord zijn beiden onmisbaar gezien er vaak al vroeg geschoren wordt, mijn andere paard heeft alleen de power turnout, dus vergelijkbaar met de smartex rain. Verschilt dus ook per paard en situatie wat nodig is en wat niet.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:05

Hier gister middag weer afgehaald en afgelaten. Véél te warm voor een deken nu. Heerlijk weer!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:09

En hoe weet je wat er qua paard nodig is?
Ik twijfel altijd zo erg over alles ... moet echt houvast hebben (voor zover dat kan) :+

Verder weet ik wel dat goedkoop duurkoop is (alhoewel de dekens die ik nu heb prima meegaan, en die zaten allemaal in de klasse 50 - 90 euro) maar met 2 paarden denk je toch wel na over dekens van 200+ euro (of zelfs 100+ euro), zeker als je ze tegelijk wil voorzien :P Hoewel die power turnout qua verhaaltje wel héél interessant lijkt. Moeilijke beslissingen altijd :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:52

Je hebt ook pasvorm he, ik koop ook wel QHP dekens, die zitten ook prima
gaan ook vaak wel 2 winters mee voor ze dan toch wat door gaan laten bij langdurige regen.
Wat ik ook fijne dekens vind zijn die van rider pro, heb er nog een liggen een 300 grams panther,cie he ik echt al 5 jaar en die is nog goed.
Die was destijds ook wat duurder, 120 euro geloof ik
http://www.bsruitersport.nl/product/166 ... ro-panther

Nu dus goedkoper,

maar dat is een zware deken,maar heel fijn voor de koudere periode...en geen kale schouders of schoftplekken, ook fijn!
Appie heeft vorig winter de hele winter onder 150 gram gelopen,maar we hebben ook nauwelijks echt kou gehad,
omdat hij een redelijke wintervwcht krijgt beschouw ik dat dan als zij onderdeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:18

Pasvorm is inderdaad een dingetje maar daar lijken die van mij wel redelijk makkelijk in te zijn (ik mag ook wat hebben :P ). Tot nu toe alles wat ik heb gekocht zat meteen goed, en zijn toch verschillende merken (QHP, Rambo, decathlon, premiere en horseware amigo heb ik momenteel). Dus heb wel een beetje hoop dat het op dat gebied goed moet komen...

Zit nu wel echt te kijken naar die power turnout. Als het echt allemaal zo is zoals ze zeggen heb ik gewoon met 1 deken genoeg en moet ik niet zitten denken 'te warm of te koud, andere deken op of niet'. En dat tot -10°C ... als het weer zo'n winter wordt als de voorgaande is dat meer dan genoeg, en als het toch ineens -30°C gaat worden kunnen we dan nog zien wat we doen..

Dus dat is dan 1x een investering voor een heel seizoen, en hopelijk voor de rest van hun leven (met 20+ paarden zal dat vast wel). Dan is het even slikken maar heb ik voor de rest wel geen zorgen of gedoe meer ... Enige nadeel is dat ze volgens mij maar in 1 kleur bestaan? Is wel stom met 2 pony's :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:33

Haha. Dan schrijf je de namen er op met watervaste stift :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:38

Ik heb de mijne vorig jaar ook vanaf december een 0 grams opgedaan.
Ze was wel ongeschoren. Maar ze voelde gewoon lekker onder de deken, warmer dan buiten de deken en niet te warm :)

Je moet denk ik gewoon goed je paard in de gaten houden.

Ik heb alleen maar BR passion dekens. De enigste die haar goed passen.
Beetje middenmodus. Niet heel goedkoop, maar ook niet heel duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:49

ellepel schreef:
Haha. Dan schrijf je de namen er op met watervaste stift :D

:Y) Is een optie.
Nu hebben ze in principe wel een maatje verschil .. dus als de deken éénmaal op ligt zal het wel gaan :) Misschien steek ik ze na het seizoen wél weer netjes in de verpakking, in tegenstelling tot de rest :')

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:01

Mijn paarden hebben dezelfde maat dus ik probeer de dekens altijd in verschillende kleuren te kopen. Nu heeft de een een blauwe Rambo duo op en de ander een bruine Rambo duo :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:24

ellepel schreef:
En toch denk ik dat mager staan meer met voeding te maken heeft dan met een deken ;)

Of met weerstand. Of met leeftijd. Of met hoeveelheid eigen vacht ;) Laat je toch niks aanpraten door die paardnatuurlijkfundamentalisten.

Sabine ik heb er ook 2 en eigenlijk vind ik het wel meevallen met het gepuzzel. Mijn merrie heeft toen ze 24 was een Rhino gekregen en ik verwacht dat ze in dit leven geen buitendeken er meer bij zal krijgen of ze moet over een tijd 200+ gram nodig hebben. En nu dit jaar dan wat accessoires nav de ervaringen in de afgelopen twee winters.
Voor mijn ruin is het ook niet ingewikkeld. Een ongevoerde deken als het regent. Aangezien hij in de winter bij regen + kou zijn rug vastzet krijgt hij nu een gevoerde. Voor hem is het punt dat hij niet in Horseware past en dat het een behoorlijke zoektocht is naar waar hij in past qua model. En vervolgens dat ik dan uitkom met iets zonder linersysteem. Dus helaas, voor hem nu 2 ongevoerde regendekens en 1 100 grams.
Gewoon kijken naar je paard. Doet hij het goed met wat hij heeft? Lekker zo laten :) Merk je dat hij nog wat nodig heeft? Koop het er bij. Zorg voor degelijke en passende spullen, dan kun je je eigenlijk nauwelijks een buil vallen. Vind ik dan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:29

Ik vind de power wel fijn, maar of het nou echt zo'n verschil maakt met de smartex ben ik nog niet aan uit. Ik heb hem eigenlijk gekocht omdat het dan niet te missen is welke deken van welk paard is :+ Al scheelt het al 2 maten en dat zullen er op den duur wel 3 worden dus je moet al behoorlijk staan te slapen om de verkeerde te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:39

De Smartex heeft een iets minder uitgebreid temperatuurverschil, vooral in de wat hogere temperaturen en laat ik dat nu net het moeilijkst vinden (de medium van -10°C tot 12°C, terwijl de power tot 16°C kan gaan). Maar verder zijn ze volgens mij vrij identiek :j Adviesprijs ligt ook hetzelfde ... Maar dat is voor hier dan misschien ook wel een optie, gewoon 1 power & een smartex in een ander kleurtje :Y)

Ik vind het wel allemaal gepuzzel, zit er vaak mee in mijn hoofd of ik nu wel het juiste heb gedaan, constant weerbericht checken, rekening ermee houden als je eens niet kan (kan af en toe wel eens stalhouder vragen maar wil dat ook niet constant doen, en dan moeten de dekens ook beschikbaar liggen).

Ik heb nu voor 1 pony: ongevoerd met hals (ook zonder maar dat was de eerste), 150 gr zonder hals & 300 gr met losse hals. Bij de 150 gr gaat dan de ongevoerde er nog over voor de hals.
Voor pony 2 heb ik: ongevoerd met hals, waar ik nu een zweetdeken onder heb met hals (heb ik vorig seizoen ook even tijdelijk gedaan) & een 200 gr zonder hals (waar dus ook de ongevoerde over gaat).

En heb het idee dat ik tekort heb. Vooral voor pony 2, daarvan dacht ik dat die altijd wel dekenloos kon maar vorig jaar rond deze tijd die zware keelontsteking gehad en toen toch maar met dekens begonnen (hij wordt er niet jonger op). Had dan de ongevoerde en de 200 gr voor als het echt richting vriespunt ging. Maar nu twijfel ik weer of dat wel voldoende is, en zou ik toch liever wat meer opties hebben.

Dus het is of investeren in nog een aantal vullingen waarvan ik nog niet goed weet welke en wanneer ik ze ga moeten gebruiken. Of investeren in 1 deken die ik gewoon in principe vanaf nu tot maart/april ofzo op kan leggen... En dan trekt dat laatste toch wel meer aan :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:55

Die dekens klinken haast te mooi om waar te zijn. En dan vooral de power turnout extra: heeft dezelfde warmte als 500grams (tot -25), maar kan op tot 13 graden boven nul. Is dat in de praktijk ook écht zo? Of staan ze wel te zweten/bevriezen :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:29

Ik heb de smartex extra. Paarden staan daar prima onder van ongeveer 8 tot het koudste wat het hier in nederland wordt :=. Vorig jaar met die zachte winter hebben ze ongeschoren veel onder de 50 gram gestaan, maar geschoren was het altijd de enige deken die ik de hele winter gebruikte met uitzondering van op en afbouw in het voor en najaar.
Het werkt hier dus echt prima op allebei mijn paarden (koukleumkwpn en warmtekachelpaint)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:37

Ik heb ongeschoren dezelfde ervaring, maar dan is de rain of medium al voldoende. Geschoren is meerdere diktes toch wel aan te raden. Ik heb ooit een keer een deken onder de extra gehad, toen was het -20.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:30

Ik vind het concept super van Bucas, ideaal dat materiaal, maar op mijn paard voegen die dekens gewoon echt niet, gaan trekken en scheef hangen.... -O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:51

[***] schreef:
Ik vind het wel allemaal gepuzzel, zit er vaak mee in mijn hoofd of ik nu wel het juiste heb gedaan, constant weerbericht checken, rekening ermee houden als je eens niet kan

Niet doen :) Er zit 's ochtends heus geen briefje op dat je de verkeerde vulling op je paard had gelegd, ondertekend door je paard zelf. Kijk gewoon hoe ze er bij staan de eerste keer dat je ze weer ziet. Stel: het wordt nachtvorst zoals komende nacht. Je zet je paard onder 200 gram. Is hij morgenochtend bezweet? Dan weet je dat. En heb je dus bij voorbeeld een 100 grams vulling nodig die je onder de ongevoerde kan doen. Die bestel je, en gebruik je als het rond het vriespunt is. Als het kouder wordt de 200 er op. Als het rond het vriespunt maar met oostenwind is ook de 200. Gewoon een beetje per weerssituatie weten wat je moet pakken. En pak je mis... dan weet je dat, en kun je het de volgende keer anders doen.

Niet te ingewikkeld doen. Maak fouten, zodat je ze maar één keer hoeft te maken en er voortaan verder lering uit kunt trekken. En knijp in je handjes dat je zo kritisch en bezorgd bent, want op een andere manier kun je het niet leren. Er zijn geen regels voor, aangezien het per paard zo kan verschillen. Juist als je er over nadenkt doe je het het beste. Maar denk niet té veel. Het moet voor jou, en voor je nachtrust, ook nog een beetje leuk blijven ;)

Of leer je paard zelf aangeven wat hij wil. Zoals vorig jaar die onderzoekers hebben gedaan :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-10-16 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:05

[***] schreef:
Ik weet ook niet wat goed is om te doen ... je leest vaak dat verhaal van Figo, maar als je dan bekijkt hoeveel mensen er werken met ongevoerde dekens en wat er aangeraden wordt als je voor dekens gaat kijken. Allemaal onwetend? Of zou het misschien toch meevallen? Waar komt dat verhaal eigenlijk vandaan? Zijn daar studies naar gedaan ed? Iemand een idee van?

Die van mij staan nu onder een ongevoerde (en ongevoerd is voor mij gewoon een deken, zodra je spreekt over fleece of 50 gr ofzo, weet niet of je nog minder hebt, dan is het niet meer ongevoerd in mijn ogen) maar kan ook niet zeggen dat ze daar last van hebben. Ok, de ene heeft nu wel (tijdelijk) een fleece-zweetdeken er onder want die vond het nodig zijn hele stal leeg te eten en daar ligt echt iets teveel stro in om goed te zijn (tussendoor knabbelen prima, maar er zijn grenzen :+ ). Is nog even afwachten of dat helpt, want nu is het natuurlijk ook meteen weer warmer geworden ... Maar de andere heeft gewoon puur een laagje liggen tegen regen/wind, voor zijn spieren, en kan nu niet zeggen dat ik merk dat hij het koud heeft of op een andere manier last... Hoewel hij wel heel nukkig is (vooral met poetsen) maar ik weet niet of een dikkere deken zou helpen (dan moet ik nu al meteen naar 150 gr en dat vind ik veel te veel). Maandag wordt hij weer volledig bekeken/onder handen genomen dus dat komt goed uit.

Ik ga binnenkort kijken voor wat nieuwe dekens (qua vulling, zodat ik iets meer keuze heb) en zit dan te denken of ik ook nieuwe 0 grams zou kopen... met fleecevoering ofzo ... Zou dat beter zijn?

Heeft je paard geen last van zijn maag als hij in eens heel zijn stal leeg eet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:35

Ik denk het niet maar zal het in de gaten houden. Zou niet kunnen zeggen waarom hij nu ineens last van zijn maag zou hebben. Verder is het ook maar 1x gebeurd, nadat het 's nachts 4°C geweest was en overdag ook maar 12°C en bewolk en winderig enzo. Heb hem dan een zweetdeken eronder gelegd (had niks anders bij de hand) en nu heeft hij het al een paar dagen niet meer gedaan. Maar het was ook wel warmer .. dus het zal mij benieuwen wat hij doet als het weer afkoelt...

Nu, in ieder geval wordt hij maandag volledig nagekeken door een DA/chiropractor (doe ik elk jaar) dus moest er ergens wat mis zitten zal zij dat ook wel merken denk ik. Ik hou het in ieder geval in de gaten ;)

@ Koper : :) Nadeel is dat ik ze eigenlijk nooit 's morgens zie, maar vaak in de namiddag of 's avonds. Dus heb geen compleet beeld. Nu houdt de stalhouder het wel in de gaten als ik wat nieuws op leg (zoals nu met die zweetdeken, of dat bleef liggen en of hij het daar niet te warm onder had) maar die gaat er ook niet constant bij staan. Kan dus vaak wel zeggen dat ze het niet te warm hebben (als ze overdag ok zijn dan zit dat wel goed) maar 's nachts niet te koud is wat moeilijker.

En ja, ik denk veel te veel na :j Is een probleem van mij en ik probeer het los te laten allemaal, maar dat is niet zo makkelijk. Helpt ook niet dat hij op een jaar tijd 2x goed ziek is geweest (2x iets anders) en de andere is ook al zo'n medisch klungelpaard :+ Dacht altijd van "hij is de sterkste die er rondloopt, red zichzelf wel en heeft niks nodig", maar als ze er dan als een zielig hoopje bijstaan denk je daar meteen anders over ... En dus maak je je daarna vanzelf zorgen over elke haar die anders ligt dan anders ... of ik heb dat toch :') Maar ik zal er nog wel in groeien denk ik :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:49

VRAAG :) :
Ik woon niet in NL en het vriest hier nooit overdags in de winter. Wel veel regen en harde wind in de winter, paard staat dichtbij de kust en we wonen op eiland bij Schotland/Ierland. Alleen overdag staat hij buiten.

Vandaag was het 13 graden, windstil geen zon: staat hij zonder deken.
13 graden met harde wind en/of regen: ongevoerde regendeken.
Dit kan ook als het ietsje afkoelt.

----> Maar stel dat het straks echt kouder en stormachtiger wordt, 7 graden en lager: zal hij dan genoeg hebben aan 150 gram met nek + fleece onderdeken? Aangezien hij nu bij een rustige 13 graden bloot staat?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:51

Je zou zeggen van wel, maar het zou natuurlijk zomaar kunnen dat je paard een enorme koukleum is dus dat is toch echt even afwachten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:56

Lijkt me warm zat maar je komt er alleen maar achter door het te doen. Het is per paard zo verschillend. En 't ligt natuurlijk ook aan de buitenstof. Ik heb bij voorbeeld 2 ongevoerde dekens, en als het hard waait weet ik welke van de twee ik grijp. Die is winddichter, zeg maar :Y)

Sabine ik snap 't :) Lastig dat je niet 's ochtends zelf kunt kijken hoe en wat. Is het ook niet in te passen dat je toch gaat, al is het maar voor je eigen geruststelling?

Toen ik rond half negen op pad ging om te voeren was het helemaal niet koud. Maar het koelde per half uur een paar graden af en ik ben blij dat ik mijn merrie in driedelig kostuum heb gehesen (wollen onderdeken + Rhino lite + hals). Ik ga per fiets naar de wei en op weg terug naar huis vond ik het de eerste had-ik-maar-een-muts-op avond.