[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:05

Hier ook de Moser Max 45, de mijne vind het ook erg eng maar met deze gaat het redelijk. Heb hem vorig jaar gekocht en dit jaar de messen laten slijpen, moet wel zeggen dat ik hem dan mooier vind scheren. Maar een heel paard scheren met de Moser Max kan prima. Valt me ook nog mee hoelang ik er mee bezig ben..

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:08

Ketly schreef:
Mijn Russisch is niet al te best.. :+

Klopt dat het een tondeuse is, maar volgens mij een van de weinige tondeuses die aangeraden wordt om een heel paard mee te scheren. En omdat mijne eigenlijk al heel bang is voor een tondeuse, wil ik dan liever meteen met een apparaat werken die weinig geluid maakt. En de prijs is natuurlijk ook wat fijner voor die ene keer per jaar.

Mijn paard was ook heel bang, zelfs voor de tondeuse. Vroeger liet ik haar sederen door de dierenarts. Ik heb een Heiniger Progress, maakt heel weinig lawaai. Ik ben begonnen met de tondeuse, op haar lijf houden, aanzetten, en gewoon met haar meebewegen, ze liep achteruit, ging licht steigeren, snurken. Pas stoppen als ze even rustiger is. En weer opnieuw beginnen. Dat heet desensibiliseren. Daar kan je rustig een paar sessies voor uittrekken. Op een gegeven moment wordt het echt beter.
Als de tondeuse geen punt meer is, kan je hetzelfde doen met de Heiniger.
Onvoorstelbaar, maar mijn paard staat tegenwoordig gewoon hooi te eten als ik scheer, en zelfs op haar hals tot aan haar kaak kan ik netjes doen. Maar neem de tijd, echt goed voorbereiden voordat je daadwerkelijk aan het scheren zelf toe komt. Succes.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:21

Bedankt voor de tips! Kan ik zeker gebruiken. Ik bestel vandaag het apparaat en wil volgende week vrijdag gaan scheren, zodat ik van te voren inderdaad even kan oefenen met het geluid. Ik trek er ook een hele dag voor uit en wil haar lekker in de box laten staan met een beste bak hooi. Hopelijk vindt ze het straks minder spannend.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:30

Let op als er stro in die box lig dat je daarna alles eruit kan halen en weggooien. Dus wel het beste scheren in een kale box.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:31

Ik zelf hou er niet zo van om te scheren in de box. Als ze een keer raar doen ofzo, kan je eigenlijk geen kant op.. Zeker omdat ie het nog niet gewend is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:38

Ik zou ook niet in de box doen. Vind het hun veilige haven en zou daar niet snel zulke handelingen uithalen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:38

Ik normaal ook niet, maar vorig jaar heeft ze ons letterlijk alle hoeken van de stal laten zien, en in de box was ze uiteindelijk een engeltje :+ Dus vandaar de keus. De box gaat daarna leeg inderdaad.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:56

Weten jullie of de olie die bij de Moser 45 zit genoeg is? Of zouden jullie extra bestellen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:57

extra bestellen.....

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:00

Even kijken of Zooplus die ook te koop heeft. Kan het zo snel niet vinden.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:02

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:07

Dankjewel! Bestel ik die er ook direct bij :D

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:46

Ik heb vandaag de haf van een stalgenootje geschoren, die vond de Moser rex enger dan de heiniger progress. Echt te grappig.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:40

Argh. Vandaag toch maar gewoon geschoren. Kan het beter alvast maar gedaan hebben nu het nog een paar dagen lekker weer is, maar ik heb zo'n rot apparaat. Het wordt eigenlijk gebruikt om de koeien mee te scheren dus dan kun je wel een beetje voorstellen hoe lomp het apparaat is :+

Heeft iemand nog tips over hoe ik een nette, schuine lijn naar beneden kan maken? Van z'n hals naar z'n schouders zegmaar. Z'n haar ligt daar plat naar beneden en het is al vrij dik, dus kom er ook niet doorheen als ik schuin scheer. Puntjes bijwerken en een stukje van bovenaf scheren werkt ook niet.. al eens tape geprobeerd maar daar scheerde ik onder door...
Het is nu opzich wel prima maar aangezien je maanden het verschil blijft zien, is een mooie lijn wel fijn :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:13

En van buik naar hals? Iemand heeft pas mijn pony geschoren en maakte de lijn van buik naar hals en dat ging ecvg super strak en makkelijk ondanks het dikke haar.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:37

Kom ik dus niet goed doorheen, ondanks dat de messen net geslepen zijn. Pakt dan de helft wel helft niet dus dan moet ik het alsnog bijwerken en daar gaat het mis :=

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:13

Hoe beginnen jullie meestal met scheren? Achter? Voor? Kan je ook bij de benen beginnen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:16

Ik begin op het minst gevoelige stuk (schouder) en doe dan eerst de hals er uit en werk dan van boven naar onder.

Maar goed, dat heb ik mijzelf zo aangewend, geen idee of daar bij andere mensen een idee achter zit.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:22

Ik begin meestal met zadeldekje, paard dat bang is bij de schouder om eraan te wennen. Dan werk ik van achter naar voor

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:37

Ik scheer met de Moser Max, prima ding. Scheer mijn harige shetlanders er ook mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:51

Mijn paard is vrij angstig met scheren en bij hem werkt het juist weer het beste als ik bij de achterhand begin, dat vindt hij minder spannend dan meer naar voren.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:52

ik begon altijd bij de schouder.

ondertussen begin ik bij de benen, eerst achterbeen, via bil omhoog, buik, rug, schouder, voorbeen, hals en dan de andere kant. hoofd als laatst

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:54

Ik twijfel om te beginnen bij de voorbenen, omdat ze dat over het algemeen het minst spannend vindt.. Kan ik daarna mooi de hals doen en dan naar achteren toe werken en als laatste het hoofd proberen. Dat wordt nog de grootste uitdaging :+

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:48

Ik begin bij de voorbenen, dan de achterbenen. Dan het lichaam. Dat is meer voor als ze het zat zijn en vervelend worden, dat je niet meer de (achter) benen hoef te doen

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:54

Ik begin met het lichaam en werk af bij benen en hoofd. Ik probeer zoveel mogelijk met het groot machine te doen, de rest doe ik met tondeuse. :+