[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:10

Hoi, ik ben opzoek naar een Winterdeken voor mijn pony, maar er is zoveel keuze!
Ik zoek een deken die wel wat warmer is dan een regendeken, maar niet te warm.
Ik twijfel een beetje over een nekstuk. welke deken hebben jullie en zijn jullie blij mee?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:12

[***] schreef:
Dank jullie :)

Dus kan je ook concluderen dat als ze ineens veel meer eten als anders dat ze toch die warmte nodig hebben? En dat het ok is om een andere/dikkere deken te gebruiken, ookal voelen ze op zich niet koud aan?

Dat zou kunnen, maar houd in je achterhoofd dat het metabolisme van je paard verandert met de seizoenen mee. En het kán natuurlijk dat er ineens een raar kruidje in je hooi zit waardoor ze meer of minder er van eten.

Die van mij aten afgelopen zomer precies even veel als nu (bijna altijd een klein bodempje over in de netten). In de zomer mesten ze meer, ik denk dat ze daar dan energie in steken :+

Amiraanouk: als je een niet al te afwijkend model paard hebt zou ik voor Horseware gaan. Hun merken zijn Amigo, Rhino en Rambo. Dan kun je bij voorbeeld een ongevoerde regendeken kopen en een losse liner (binnenvoering) waarmee je de deken wat warmer kan maken. Vrijwel alle paarden die geen idiote bouw hebben passen in Horseware. Mijn merrie (shet) heeft een deken van Rhino en daar heb ik al jaren plezier van. Ook als ze een week in de plenzende regen staat blijft ze droog. Haar deken is van een speciale ponylijn. Dus het is geen paardendeken in het klein maar een deken die voor pony's ontworpen is.
Mijn ruin past er helaas niet in. Voor hem heb ik dekens nodig met een verstelbare borstsluiting. En dat is meteen het enige nadeel aan Horseware: bij de borst kun je het niet verstellen. Voor hem heb ik een ongevoerde Amigo (waarvan ik alleen de onderste sluiting dicht maak :Y) ), een ongevoerde Weatherbeeta en dit jaar komt er een 100 grams Nika. Dit laatste omdat zijn Nika vliegendeken zijn best passende deken is tot nu toe. Mijn ruin heeft dekens zonder hals, heeft 'ie niet nodig aangezien hij manen zat heeft. Mijn merrie heeft een manenboog en ze háát regen, zij krijgt bij regen dus een halsstuk er bij op. Je hebt natuurlijk ook dekens met een vaste hals of een halve hals, het is maar net wat voor jou en je paard het meest praktisch is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-10-16 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:18

Dat zat ik mij inderdaad af te vragen.. of ze meer gaan eten omdat het kouder wordt/ze zich warm willen houden, of dat er gewoon meer gegeten wordt omdat het nu éénmaal herfst is en paard het daarom nodig vindt :+

Maar dat is even bekijken.. heb nu een fleece eronder gelegd (hij had ongevoerde deken, voelde gewoon warm maarja) en dan morgen eens kijken of dat effect heeft. Heb verder enkel nog 200 gr liggen maar dat lijkt me nog wat veel (had hij vorig seizoen enkel aan als het overdag rond het vriespunt was)... Denk dat er nog wat aankopen gaan moeten gebeuren :Y)

Debbie00

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:20

Ik doe morgen de Amigo Bravo (1200D) weer op. Even bekijken of de 100 gram liner er ook al onder moet. Ze staat hel hele jaar door overdag buiten en snachts in een stal met buitenluik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:21

Sabine: dat wordt uitmesten morgen :Y)

Had de wollen onderdeken meegenomen voor mijn ponietje. Maar eenmaal buiten bleek het helemaal niet koud te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:23

Daar heb ik gelukkig personeel voor :P (sta volpension ;) ). Hoop in ieder geval wel dat het er ook weer uitkomt allemaal :P
Kan je onder Amigo's ook met liners werken? Heb ik eigenlijk nog niet op gelet... hij heeft toevallig een Amigo.. ga eens even rondkijken :)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:24

Ja daar heb je liners voor. ik geloof tot 400 gram. Ik heb 200 en 300.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:25

Tuurlijk kan dat. Als het Horseware is kan er een liner onder. Aan je Amigo zitten gewoon van die ringen (2 ringen aan de binnenkant van je deken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:29

Interessant :Y) Morgen eens goed bekijken, haha.
Is een liner eigenlijk gewoon het lichaam of kan dat ook met hals? (Ik ben nog dekenervaring aan het opdoen, gebruik ze nog niet zolang ;) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:32

Is alleen voor de romp van je paard. Als je een los halsstuk wil kun je kiezen uit met of zonder vulling.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:37

Dank je :)
En die hals.. die moet je dan los kopen? Maar is ook als liner bedoelt? Of hoe moet ik dat voor me zien? (Paard in kwestie heeft vorig jaar rond deze tijd een zware keelontsteking gehad, vandaar dat ik toen met een deken begonnen ben, en ook vandaar dat ik graag de hals erbij heb).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:39

Je kunt een gevoerd halsdeel aan je deken doen als je meer warmte om de hals wilt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:41

Wat bedoel je met hals als liner bedoeld? Alles wat je aan je deken vast kunt klittebanden is er in verschillende diktes. Dus liners en halsstukken zijn in verschillende diktes verkrijgbaar. De losse halsstukken kunnen alleen aan een deken met een normale hals. Bij een deken met een vaste hals kun je de dikte van het halsstuk dus niet aanpassen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:44

Er zijn van amigo wel staldekens die je als onderdeken kunt gebruiken waar een hals aan zit trouwens

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:46

Dat is waar. Alleen heeft ze dan nog een ongevoerde hals nodig als ze d'r paard ook buiten wil kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:48

Ik zat toevallig naar dit te kijken (het idee, niet het aantal gr) : http://www.horze.nl/staldekens/horsewar ... eken%2C-geïntegreerd-halsstuk%2C-350g/301900.html?color=DB%2FDB (link even kopiëren)

Dat is geen liner toch? Maar kan wel gewoon onder een ongevoerde regendeken?

Wat ik nu heb is een ongevoerde Amigo met vaste hals. Nu twijfel ik of daar liners onder kunnen (kan blijkbaar niet met alle modellen) dus dat moet ik even uitzoeken. Maar als dat niet kan zou ik wel met gewone onderdekens met hals kunnen werken toch? Eventueel gewoon stalonderdekens? Want de waterdichte laag blijft er toch boven liggen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:50

Ooooh zo. Je hebt een deken met vaste hals en je wil er iets onder. Dan kun je kiezen uit een (halsloze) liner (die wel de romp maar niet de hals van je paard warmer maakt) of iets van een staldeken met hals. Liners met hals bestaan niet. Staldekens met hals wel.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:52

Je kunt dan ook sowieso de Amigo insulators gebruiken, die heb je met afbeembare hals (hals moet je er los bij kopen) of met vaste hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:53

+:)+ Dan weet ik waar ik naar moet zoeken.
Of gewoon een nieuwe regendeken met hals en vulling natuurlijk, moet even zien wat het handigst (en prijstechnisch interessants) is :)

Amigo insulators.. ik ga het bekijken :)

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:56

s: Venlo
Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16
Hallo!

Zijn er buiten amigo/bucas/rhino nog meer merken die met liners onder de dekens werken?

Bedankt alvast!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:01

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:32

Baby_Lucky schreef:
Hallo!

Zijn er buiten amigo/bucas/rhino nog meer merken die met liners onder de dekens werken?

Bedankt alvast!

Waarom wil je niet een van deze merken?
Ik heb een amigo deken voor m'n paard en die is echt heel fijn

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:37

Baby_Lucky schreef:
Hallo!

Bedankt alvast!

Er hadden gewoon mensen gereageerd hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:55

Baby_Lucky schreef:
Hallo!

Bedankt alvast!

Rambo :)