[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:59

Ik heb een klein stukje geschoren. Het helpt wel maar ze heeft het met deze temperaturen nog wel steeds warm.

Afbeelding

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:43

Mijn pony staat 24/7 buiten, zo lang mogelijk zonder dekens etc. Zweten is ook helemaal niet erg en het is ook nog erg warm voor dekens vind ik. Vandaar dat je paard het ook warm heeft onder de dekens

Meestal moet ik die van mij pas tegen december deels scheren, alleen de onderkant van de hals etc. Zo staat hij nogsteeds zonder deken maar heeft wel effect.
Rond februari gaat alles eraf en krijgt hij een mooie, gezonde wintervacht

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:34

plutolover schreef:
ik wil volgend jaar als het in mei weer zo warm wordt ind gewoon gaan scheren. Ik had toen met de haren mee geschoren omdat ik bang was dat hij zou verbranden.

ik twijfel nu alleen of ik hem nu voor 1x helemaal scheer. En later alleen lichaam en nek.

zijn er hier meerdere paarden die 24/7 buiten lopen en helemaal geschoren zijn?

Heb ik in het verleden wel gedaan. Geen probleem. En dan ga ik niet eens helemaal 'los' met dekens. Ze krijgen dan gewoon 100- 200 gram op. Warm zat. Hals gebruik ik hooguit bij harde gure wind en extreem veel regen.

Mijn jonge paard scheer ik in jachtpatroon. Maar die maakt ook gewoon niet zo veel vacht aan.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:35

Gisteren toch geschoren. Plan was dekenmodel maar dat is het niet geworden misschien maak ik dat er alsnog van. Straks nog even een figuurtje op dr billen maken denk ikAfbeelding

lianne304

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:18

Ik heb dit scheerapparaat en ben opzoek naar andere messen,heb der allen niet zo veel verstand van.
Weet iemand goede nieuwe messen ?
Afbeelding

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:20

Gewoon Heiniger messen 23/31

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:47

Sorry verkeerd topic!
Verplaats hem even.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:51

Ik heb ook een korte vraag. Ik ga morgen mijn paard scheren, en hoewel ik het het mooiste vind om het hele hoofd te scheren ben ik bang dat dat er niet in zit.
Ik ga dus scheren tot de kaaklijn, maar twijfel nu of ik dan wel of niet de buitenkant van haar oren moet meenemen? :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 15:14

nee, die neem je dan niet mee. leg maar een kopstuk+bakstukken op je paard, dan komt die tot de basis van de oren.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:22

Oké duidelijk!
Dan maar hopen dat de domosedan voldoende zijn werk doet om ook haar hele hoofd te scheren. Ze lijkt wel een shetlander met al die haren op haar oor. :')

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:47

Je kan wel even de plukken van de binnenkant meenemen door het oor dicht de vouwen en erlangs de te gaan met je scheerapparaat. Zien ze er toch al een stuk minder fluffy uit.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:53

horsiegek schreef:
Je kan wel even de plukken van de binnenkant meenemen door het oor dicht de vouwen en erlangs de te gaan met je scheerapparaat. Zien ze er toch al een stuk minder fluffy uit.

Ja klopt, die werk ik regelmatig even bij. Echter is de buitenkant ook zo fluffy. :D

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 17:25

LinSa schreef:
Ik heb een klein stukje geschoren. Het helpt wel maar ze heeft het met deze temperaturen nog wel steeds warm.

[ [url=m/3avVyl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel. Misschien ga ik ook wel zoiets doen als eerste optie.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:25

Hier vandaag mijn hafje geschoren, geheel zonder verdoving en alles met het grote apparaat kunnen doen, zelfs haar hoofd. Zo braaf, knap kind.
Zal morgen een fotootje maken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:23

In de zomer wordt mijn shet altijd helemaal geschoren maar nu we fanatieker aan het mennen zijn, wil ik hem graag ook een stukje kaal hebben in de winter.
Hij heeft lichte COPD (last van de longen) en vraag me af waar ik beter mee af ben.
Niet scheren: lang bezweet na het werken of gek doen in de wei (wat regelmatig is) dus kans om bezweet kou te pakken wat dus op z'n longen slaat.
Wel scheren: minder lang bezweet blijven maar dus wel met een kale nek / borst overdag buiten waardoor hij dus alsnog kans heeft om kou te pakken..

Ze gaan altijd op de wei, weer of geen weer. Verder een paddock met een warme stal uit de wind.
Dekens wil ik niet te veel mee kloten, hij heeft een 0 grams dekentje en kan evt nog een 100g bij halen maar verder wil ik niet gaan.

Logischer wijze dus de oksels, borst en onderkant nek scheren maar hij zweet ook altijd enorm op z'n buik. Als ik de buik mee pak wordt het wel erg koud voor hem denk ik..?

Iemand tips over het wel / niet scheren en wat voor patroon ?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:29

Als je er niet meer dan 100 gram op wilt gooien, dan niet geheel scheren.

Dekenmodel of minder zou ik zeggen.

Ik heb voor de liefhebbers een poging gedaan om duidelijke foto's te maken van hoe bloot mijn paard is met sportstreep. Bewust in het donker gemaakt, dan steekt het wat duidelijker af qua kleur:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:26

Aangezien mijn paard een soort mok heeft, moest ik zijn benen scheren. Ik heb een Heiniger saphir gekocht, en zijn benen geschoren (ziet er echt niet uit :') :') )
Wel een super apparaat, niet te luid, kwam met 1 accu toe (want scheren was niet gemakkelijk met die korstjes door de mok...). En alles gewoon zonder verdoving, gewoon een kruiwagen met hooi voor zijn neus geparkeerd :D
Is zo'n apparaat voor zijn hele lichaam aan te raden? Waarom wel of niet?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:30

casperzazoe schreef:
In de zomer wordt mijn shet altijd helemaal geschoren maar nu we fanatieker aan het mennen zijn, wil ik hem graag ook een stukje kaal hebben in de winter.
Hij heeft lichte COPD (last van de longen) en vraag me af waar ik beter mee af ben.
Niet scheren: lang bezweet na het werken of gek doen in de wei (wat regelmatig is) dus kans om bezweet kou te pakken wat dus op z'n longen slaat.
Wel scheren: minder lang bezweet blijven maar dus wel met een kale nek / borst overdag buiten waardoor hij dus alsnog kans heeft om kou te pakken..

Ze gaan altijd op de wei, weer of geen weer. Verder een paddock met een warme stal uit de wind.
Dekens wil ik niet te veel mee kloten, hij heeft een 0 grams dekentje en kan evt nog een 100g bij halen maar verder wil ik niet gaan.

Logischer wijze dus de oksels, borst en onderkant nek scheren maar hij zweet ook altijd enorm op z'n buik. Als ik de buik mee pak wordt het wel erg koud voor hem denk ik..?

Iemand tips over het wel / niet scheren en wat voor patroon ?

Ik deed bij mijn fjord een racestreep inclusief de onderzijde van haar buik. Alleen de hals had te weinig effect op het zweten. Ze stond gewoon buiten zonder deken (overdag). Als het echt slecht weer was stond ze binnen, maar dan zou je eventueel nog een 0 grams deken op kunnen doen, echter heeft die 0-gram weinig invloed op hals en buik, want daar zit geek deken.
Juist nu scheren nu het nog niet zo koud is is handig, tegen de tijd dat het echt koud wordt zit er alweer wat haar aan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:40

Goedemiddag! :D

Ik twijfel om zelf eventueel een scheerapparaat aan te schaffen. Deze zou ik gaan gebruiken om maximaal 1/2 keer per jaar mijn eigen paard te scheren die nooit een hele dikke vacht heeft. Welk apparaat zouden jullie eventueel aanraden? :D Ik wil niet een heel duur apparaat omdat het toch weinig gebruikt gaat worden, maar uiteraard wel eentje waar ik een heel paard mee zou kunnen scheren. Een vereiste is wel dat het apparaat niet als een trekker klinkt, dus niet een té hard geluid maakt :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:32

Bedankt voor de reacties Marlies en Evelien. Zou inderdaad binnen 2 weken gaan scheren zodat het als het echt koud is, er al weer voldoende haar op zit.
Twijfel nu tussen 10 en 11.
Heeft iemand een voorbeeld foto? :)

Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:35

Myrtle heeft een variant op nr 6

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:35

Stal_Fiore schreef:
Myrtle heeft een variant op nr 6

[ [url=m/CXuwCH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yOaKLU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FnKZho.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/INjpuq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw zo gaaf <3

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:48

Farjen schreef:
Aangezien mijn paard een soort mok heeft, moest ik zijn benen scheren. Ik heb een Heiniger saphir gekocht, en zijn benen geschoren (ziet er echt niet uit :') :') )
Wel een super apparaat, niet te luid, kwam met 1 accu toe (want scheren was niet gemakkelijk met die korstjes door de mok...). En alles gewoon zonder verdoving, gewoon een kruiwagen met hooi voor zijn neus geparkeerd :D

Je kan het hele lichaam er prima mee scheren op 3mm, 1mm vind ik persoonlijk erg kort. Het is natuurlijk wel een kleinere scheerkop dan een grote tondeuse maar als je wat geduld hebt dan bekom je net zo'n mooi resultaat.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:49

Ketly schreef:
Goedemiddag! :D

Ik twijfel om zelf eventueel een scheerapparaat aan te schaffen. Deze zou ik gaan gebruiken om maximaal 1/2 keer per jaar mijn eigen paard te scheren die nooit een hele dikke vacht heeft. Welk apparaat zouden jullie eventueel aanraden? :D Ik wil niet een heel duur apparaat omdat het toch weinig gebruikt gaat worden, maar uiteraard wel eentje waar ik een heel paard mee zou kunnen scheren. Een vereiste is wel dat het apparaat niet als een trekker klinkt, dus niet een té hard geluid maakt :+

Heiniger Saphir of een Moser Max kunnen, maar dan ben je wel ietsje langer bezig. Anders een tweedehands Heiniger Xperience of Aesculaap?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:53

horsiegek schreef:
Farjen schreef:

Je kan het hele lichaam er prima mee scheren op 3mm, 1mm vind ik persoonlijk erg kort. Het is natuurlijk wel een kleinere scheerkop dan een grote tondeuse maar als je wat geduld hebt dan bekom je net zo'n mooi resultaat.

Ik zou eerder kiezen voor de heiniger progress ipv de Saphir voor het hele lichaam. De saphir is echt een tondeuse, prima voor hoofd en benen. Maar voor het hele lichaam zou ik voor een krachtigere kiezen met een groter scheerblad.