[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:13

Roodvos schreef:
Pallatin schreef:
[knip]
Wat ligt nou goed op een paard met hoge schoft en heeft een royale buikflap.

Vanwege de schuurplekken op de schoft wil ik alleen nog maar dekens met een losse/afneembare hals.
Ik heb deze:
https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... Life-Cycle
Valt redelijk groot. Had hem gekocht voor een ander paard, maar de 145 is meer dan lang genoeg voor een vrij recht geribde hoogbenige KWPN-er van ca. 167 cm met een hoge schoft.

Ik vond deze ook wel interessant, maar lees niets over uv bescherming. Is je paard er warm onder?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:15

Pallatin schreef:
Jeetje…dat is ook niet een beetje krap maar flink wat! Knap paard trouwens!

En je hebt gelijk Lies die Weatherbeeta uit de laatste link las ik ook dat die geen fijne stof heeft; warm!!!
Dus ik denk dat ik deze ga bestellen
https://www.ej.nl/vliegendeken-weatherb ... gJuiPD_BwE
Ga zo nog even m’n paard opmeten

Dank, het is een flinke dame idd :D
Die jij nu bestellen gaat had ik ook gezien, maar weet nu al dat na een paar dagen bij de mijne de voorkant open zal gaan. Dan zou ik ‘m vast moeten (laten) naaien. Vind het verder wel een mooi ding, ben benieuwd of het wat voor je paard is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:37

Steentje schreef:
:wave: Ik ben best een newbie in de wereld van dekens.. Zouden jullie met me mee willen denken?

Voor onze Tinker merrie op leeftijd (24 jaar) wil ik voor de natte herfst- en winterperiode gaan investeren in een of meerdere dekens om haar te ondersteunen bij het warm en soepel houden van haar spieren, zeker nu ze de laatste tijd weer gedoseerd recreatief gereden wordt.

Ze loopt 24/7 buiten (met schuilstal) en wordt niet geschoren. Ik wil haar niet de hele herfst en winter onder een deken zetten; op koude maar droge dagen wil ik haar zonder deken kunnen laten lopen. Het gaat echt om de (langdurig) natte, gure en vrieskoude dagen.

Voor welke en hoeveel grams deken(s) zouden jullie dan kijken?

Mijn Tinker (ongeschoren, 's nachts wel op stal) heeft ook een deken voor natte dagen, als het droog is dan heb ik haar zoveel mogelijk zonder deken staan. Ik heb een Amigo XL en 2 liners erbij, zodat ik een 0-grams heb en daarop kan plussen naarmate het kouder/guurder wordt. Dat bevalt heel erg goed :j De Amigo ligt ook heel goed op mijn maatje tank :)

Steentje

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:49

Dankjewel voor je reactie, Berdien! :)

Hoeveel grams zijn de liners die je erbij hebt?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:27

Steentje schreef:

Steentje,, op de tinker van m’n stalgenootje lagen de dekens van bucas super, ze had zo’n deken die je kunt oplaten tussen -10 en +10 graden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:30

Steentje schreef:

Uit mijn hoofd 100 en 200 grams. Die tweede heeft ze nog niet op gehad, zelfs tijdens de vorst/sneeuw van vorig jaar stond ze prima onder 100.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:24

Steentje schreef:
Heeft iemand ervaring met de Horseware Dry Liner?

Ik vind deze fijner dan de Airmax. De Airmax vond ik naar achteren trekken en de Dry Liner niet. Ik gebruikte hem eigenlijk vooral als gewone liner voor wat extra warmte. :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:32

Steentje schreef:
:wave: Ik ben best een newbie in de wereld van dekens.. Zouden jullie met me mee willen denken?

Voor onze Tinker merrie op leeftijd (24 jaar) wil ik voor de natte herfst- en winterperiode gaan investeren in een of meerdere dekens om haar te ondersteunen bij het warm en soepel houden van haar spieren, zeker nu ze de laatste tijd weer gedoseerd recreatief gereden wordt.

Ze loopt 24/7 buiten (met schuilstal) en wordt niet geschoren. Ik wil haar niet de hele herfst en winter onder een deken zetten; op koude maar droge dagen wil ik haar zonder deken kunnen laten lopen. Het gaat echt om de (langdurig) natte, gure en vrieskoude dagen.

Voor welke en hoeveel grams deken(s) zouden jullie dan kijken?

Hier had ik voor mijn oma best wel een aantal dekens verzameld. Beter verwend dan verwaarloosd. :D De 0 grams gebruikte ik het meest. Daar heb ik er twee van zodat je kan afwisselen, repareren of wassen. Een 100 grams deken en een 200 grams deken. De 200 grams deken zit nog steeds nieuw in tas. Naast de regendekens heb ik een 100 gram liner en de dry liner. Deze kan ik zo mix & matchen met de regendekens.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:53

Steentje schreef:
X2305 schreef:
Ja en je kan hem inderdaad gewoon opleggen op een nat paard maar die van mij kreeg er schuurplekken van. Trok naar achter. Hij kreeg er een kale borst en schouders van. Heb nu de gewone liners er weer onder in de winter.

Mijn paard is wel wat gevoelig op de huid.

Dat heb ik inderdaad vaker gelezen over deze liner. : In hoeverre zou het qua schuurplekken uitmaken of het paard geschoren is of niet?

Is jouw paard geschoren?

Ik had de mijne in november geschoten. In februari ben ik de deken gaan gebruiken, dus hij was toen alweer flink in zijn vacht geschoten. Ik ga hem ook weg doen..

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 23:39

Hartstikke bedankt allemaal, jullie helpen me erg! :j

Ik heb nu drie dekens op het oog; een Rambo Horseware 50 grams regendeken, een liner van 100 grams en de Rambo Dry Rug.

Ik denk dat ik daar best een eind mee vooruit kom.. Eventueel kan ik in de winter nog een 200 grams liner aanschaffen, mocht dat echt nodig zijn.

Wat denken jullie? :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 01:43

Die Dry rug heb ik maar één keer gebruikt en ligt sindsdien doelloos in mijn kast. Had 'm gekocht als alternatief voor de stay dry stof zodat paard toch snel zou drogen voordat de normale deken op kon gaan, maar vond het niks. Had nooit lang genoeg de tijd dat het werkte en probeerde altijd gewoon maar regen te vermijden als hij een deken op moest.

Verder heb ik nu de Dry Liner en die maakte 'm helemaal overbodig. Als paard nat en koud is gooi ik die op. Heb 'm met hele gure winterse dagen ook wel eens los opgegooid met wandelen voor net dat beetje extra bescherming. Vind het een ideaal ding. Daarnaast heb ik ook nog 100g en 200g (waarvan die laatste echt alleen op hele gure dagen) en de Air Max liner. Die laatste is weer handig bij een beetje een nattig paard, maar wanneer de Dry Liner echt te warm is.

Ik zou die Dry rug even laten voor wat het is eigenlijk.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:56

Ik gebruik de 0 grams het meest aangezien mijn paard niet geschoren wordt. Anders doe ik een 100 grams op en heb nog een 100 grams liner. Voordeel is dat je die regelmatig kan wassen. Waarschijnlijk overbodige tip maar kijk eerst even welk merk je paard goed past of had je al het eea geprobeerd?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:04

Steentje schreef:
Hartstikke bedankt allemaal, jullie helpen me erg! :j

Ik heb nu drie dekens op het oog; een Rambo Horseware 50 grams regendeken, een liner van 100 grams en de Rambo Dry Rug.

Ik denk dat ik daar best een eind mee vooruit kom.. Eventueel kan ik in de winter nog een 200 grams liner aanschaffen, mocht dat echt nodig zijn.

Wat denken jullie? :)

Heb jij die dry rug echt nodig of bedoel jij de dry liner?

Misschien nog een 0 grams erbij? Waarschijnlijk zal je de 0 en 50 grams het meest gebruiken en heb je iig een backup. Ik heb ook allemaal dekentjes uit de Rambo lijn van Horseware.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:50

De bestelde vliegendeken is binnen: Eén Weatherbeeta comfitec zephyr in 6’6/ 200. Ik had een iets andere besteld maar werd door de winkel gebeld dat ze die tussenmaat toch niet hadden. Voordeel van deze is imo de sluiting op de borst die is qua klittenband vergelijkbaar met die van horseware. Naar binnen vouwen lijkt me niet aan de orde. En er zit idd geen dikke naad op de schoft. Nu maar hopen dat ie past. Hoop m morgen even te kunnen passen als t weer een beetje meezit.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:07

Ah, ben benieuwd!
De WB die ik besteld had past niet :') Heb geeneens foto's gemaakt, want ik kreeg 'm amper dicht van voor. Dus gelijk maar weer afgedaan, zodat ie netjes terug kan.
Op naar de volgende :D

Heb een paar dekens tweedehands gekocht die ik ook wel weer kan verkopen, misschien dat een flink 'uitgelopen' deken wel past.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:08

Nou vandaag passen gaat m met die regen denk ik niet worden…misschien vanavond als t dan droog is.
Wat balen Lies dat die WB die je besteld had niks is…had je wel eens een big neck geprobeerd?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:27

De bucas buzz off x was een big neck, leek dus in eerste instantie goed te zitten, twee uurtjes later was ie helemaal strak getrokken.
De meeste big necks voldoen niet aan de rest van mijn eisen, maar heb ze nog niet allemaal geprobeerd, dus heb nog opties :D
Voor nu heb ik 1 vd 2 gekochte tweedehands dekens binnen. Idd als het (ooit :( ) weer droog wordt, dan even passen. Wat een poedersuiker zeg..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:38

Afbeelding
Afbeelding
Nou ik ben niet ontevreden: ik kreeg de borstsluiting goed vast, hij lag goed op de schoft en fijne en goede buikflap. Stof is zacht en daardoor wel kwetsbaar; vergelijkbaar met de bug buster. Enige wat voor mij wennen is zijn die bilkoorden, misschien dat die eraf haal en de oogjes aan de achterkant voor een staartriem gebruik. Ik denk overigens dat een maat kleiner niet goed dicht was gegaan

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:07

Ziet er goed uit! Wat fijn dat je iets passends gevonden hebt :)
Bilriemen gebruik ik ook niet, gewoon een koord onder de staart door, veel makkelijker en het blijft prima liggen.

Ik ben ook geslaagd *\o/*

Een bokker vond op fb een tweedehands Rambo Flybuster voor me, past goed op de laatste buiksingel na (te vette pens..)

Afbeelding

Afbeelding

En ook een oude Protector gekocht van diezelfde bokker (dubbel dank Change03 _/-\o_ ) waarvan een buiksingel mist, die zit verder goed, alleen de hals weer niet. Dus voor nu (tot de bestelde singelverlengers er zijn) staat ze onder de protector met de flybuster hals.

Afbeelding

Mocht iemand nog een goede bruine (dus oud model) Protector of Flybuster hebben in 6.6 en die willen verkopen, dan hoor ik het graag! Je kunt nooit genoeg dekens hebben :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:33

Ik weet niet of ik een oud model heb? Hoe zie je dat? T is wel de 6’6 protector

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:52

Hij heeft bruine singels (de nieuwere zijn blauw), de deken zelf is ook donkerder.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:55

zijn die dekens ook geschikt voor smallere paarden?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:04

Muze schreef:
zijn die dekens ook geschikt voor smallere paarden?

De protector? Ik denk de nieuwe versie wel. Mijn buurvrouw heeft er eentje liggen op een smalle volbloed.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:14

Ik heb de nieuwe op een arabier liggen en dat gaat best. De amigo bug buster lag beter, maar de protector is het enige deken dat ze niet binnen de dag stuk trekt. Het schuift niet, ligt stabiel, en schuurt niet. Het valt alleen langer uit dan al haar andere dekens in dezelfde maat, maar de borst is qua breedte wel hetzelfde als de andere dekens in die maat.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:18

Wijziging. :') Dan denk ik dat ik de Amigo Bravo 12 Plus Lite 0 grams, Rambo Supreme Turnout Light 50 grams en een Horseware Liner van 100 grams ga bestellen.

Maar hoe doen jullie het dan met een deken opleggen als je paard natgeregend is? Onze pony's staan namelijk 24/7 buiten..