[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:01

FCSA schreef:
Hi allemaal,

Ik kom even binnenvallen met een vraagje over de Bucas-dekens. Ik wil graag een tweedehandse kopen maar zie zowel de inch-maten als de cm-maten in advertenties staan. Ik heb een 185 cm nodig; 6"0 is vaak net iets te klein. Zijn de Bucas-dekens 185 of 183 cm?

Je zou dan ook een 6.3 kunnen proberen? 6.0 is 183

FCSA

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:03

6.3 (191 cm) is misschien weer wat te groot, maar als het toch een Bucas wordt is dat denk ik wel de beste keus inderdaad :j

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:03

Marloes__ schreef:
MarrieLeen schreef:
Hier een 100 grams staldeken onder de regendeken, paard loopt (nog) 24/7 buiten. Niks te warm!
En eerste nachtvorst is hier gemeten in de buurt, dus paard gaat binnenkort 's nachts naar binnen. :j

Gewoon nieuwsgierig.. Waarom gaat je paard met nachtvorst naar binnen? :)

Niet specifiek om de nachtvorst hoor. :) Maar én kouder, en regen straks, dan gaat ze alsnog teveel vacht aanmaken.
Daarom gaat ze straks 's nachts weer binnen, rest van de dag blijven ze gewoon lekker buiten. :j

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:50

Zo wat een kou ineens!

Paard heb ik vannacht met een ongevoerde regendeken op gezet, overdag wordt het 15 graden vandaag zeggen ze dus dan gaat die af (dan loopt die in de wei)
Over 2 weken zal het weide seizoen bij ons afgelopen zijn en ga ik me paard weer helemaal scheren, dan gooi ik gelijk een dikke deken op, alleen ik twijfel nog aan de grams...

Hoeveel zouden jullie aanbevelen?

Ik heb een 100 grams, 200, 300 en ik heb een onderdeken 300 grams liggen...

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:04

Mijn pony staat al onder een 200 grams. Ze is helemaal geschoren en staat 24/7 buiten er staat hier best een stevige koude wind moet ik zeggen.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:37

Als ik mn pony ga scheren in november dan gaat ie onder een 200grams met hals...
Benen laat ik eraan zitten dan.
Pony staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:00

Welke hals hebben jullie? Bij mijn paard schuren de manen weg
Iemand een wonder tip hier voor?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:09

DNIEZE schreef:
Welke hals hebben jullie? Bij mijn paard schuren de manen weg
Iemand een wonder tip hier voor?

Ik heb gladde halzen van Horseware en spuit regelmatig anti-klit in de manen zodat de manen mooi glad blijven.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:17

Ik heb een braagje voor de bucaskenners.. Ik heb een Bucas Smartex rain voor mijn paard. Het nieuwste model (met magneetsluiting en de buisingels onder de deken). Nu overweeg ik, in plaats daarvan, een Power turnout high neck te kopen (eveneens het nieuwe model). Deze deken heeft geen schouderplooien als ik het goed lees. Heeft een van jullie ervaring met het verschil in pasvorm? De maat die ik nu heb van de Smartex is vrij ruim, vind ik. Zeker rond de schouders. Heeft de high neck dat ook (ondanks dat er geen extra plooien in zitten)?
Weet iemand sowieso het nieuwe model power turnout high neck ergens te koop? Op de webwinkels die ik heb bekeken vragen ze allemaal de adviesverkoopprijs voor het oude model...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:46

Helaas weinig ervaring met bucas....

Hier heeft de ene ook een 200 gram wug op, heeft snel last van zijn rug vandaar dus de dikkere al.

De ander een amigo 100 gram.

Snachts hebben ze buiten een dikkere op, gaan ze op stal blijft het zo,maar dat beslis ik van dag tot dag en wissel dan smorgens weer. Ik heb die mogelijkheid.

Heb wel buitenstallen dus ze staan niet binnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:19

't Was frisjes vannacht, zo'n wittig laagje op het gras vanochtend. Hier is mijn ruin nog steeds bloot (aangezien het niet regent) en mijn merrie nog steeds 's nachts onder d'r dikke ongevoerde gewaad. Vanmiddag heb ik de voorsluiting iets aangepast. De deken schuurde iets bij de schouder, hopelijk is dat nu over.

Voor mijn merrie heb ik nog een liner nodig. Ik zie dat Agradi nu korting heeft, en de paardendrogist ook. Bij Agradi ben ik ongeveer 1,5 euro + verzendkosten goedkoper uit, een kleine 48 euro. Ik kan ze nergens goedkoper vinden. Maar als iemand hier toch iets weet wat ik over het hoofd gezien heb? Ik zoek een 100 grams met onderlengte 135.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-10-16 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:19

Bros staat nu onder 150 gram (fleecegevoerde regendeken, tel ik voor 50 gram, 100 gram onderdeken) en voelt daar niks te warm onder. Het was vanmorgen 5 graden buiten en vanochtend op stal 10. Dat zijn bijna winterse temperaturen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:22

Winterse temperaturen vind ik absoluut geen probleem. M'n merrie in d'r wolletje en dekentje erover en lekker laten hobbelen.

Het rukke vind ik niet de kou maar het nat en de woei.

Vorig jaar heb ik voor het eerst structureel met dekens gewerkt. Dit jaar wil ik het als volgt gaan doen:

Ruin: bloot. Bij ernstige woei een regendeken. Bij waterkou of regen + woei een 100 grams deken. Hij is niet geschoren en heeft al aardig wat vacht. Hij heeft een oude blessure aan zijn rug, waar hij bij nattigheid last van krijgt.

Merrie: nu in de herfst 's nachts d'r ongevoerde Rhino. Als het kouder wordt ook op bewolkte dagen overdag met de ongevoerde deken, eventueel met wollen onderdeken. Bij heldere nachten (en bij vorst overdag) kunnen er 2 laagjes onder de deken: een wollen onderdeken en een liner. Bij kille regen ook een laagje onder de deken + de hals er aan.

Beide staan 24/7 buiten zonder schuilstal. Mijn merrie is 26, heeft tot ze 24 was altijd 's nachts op stal gestaan in de winter en ze háát regen. Vooral voor haar ben ik enorm aan het puzzelen. Wat vinden jullie? :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:58

Ik heb ze gisteravond allebei onder 100 gezet, voor vannacht geeft 'ie nu weer rond de 10 graden hier en morgen overdag 16, ik denk dat ik vanavond dan toch weer terug wissel naar 50

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:26

Heb een 2e hands bucas gekocht :) Altijd een gok of die goed dicht is maarjah. Duurt wel even dat ie binnen is want wordt met Kiala besteld. Moet alleen nog een halsstuk bestellen :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:31

Mijn mini merrie is 28 augustus geschoren. Sinds vorige week heeft ze een deken op. Eerst ongevoerd en nu een 50 grams bucas. Ze maakt al aardig weer vacht aan en dat vind ik prima. Heb haar liever helemaal zonder. Ze staan nu nog 24/7 buiten zonder schuilstal.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:11

Vandaag mijn geschoren pony zijn ongevoerde bucas op gedaan.
Kan ik eventueel met een stal deken als onderdeken gaan werken als ik meer gram wil gaan gebruiken? Ik vind de bucas echt super maar geen geld om een dure gevoerde deken aan te schaffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:11

Even een kleine vraag .. een hersenspinsel (heb ik soms last van :P ).

Paarden hebben ruwvoer nodig om warm te blijven, ze zeggen als je je paard in de winter zonder dekens wil dat je zeker voor voldoende/onbeperkt ruwvoer moet zorgen (altijd natuurlijk, maar in de winter omdat ze dat nodig hebben ivm warmte genereren). Paarden eten ook meer met nattigheid/koude, om het kacheltje te laten branden.

Kan je de inname van ruwvoer ook beïnvloeden door dekens? Als je je paard warm inpakt, hebben ze dan minder behoefte aan ruwvoer om warm te blijven? Of gaan ze dan nog altijd net zoveel eten omdat ze dat nu éénmaal doen bij bepaald weer? (en het dus eventueel té warm krijgen als ze goed ingepakt zijn?).

Iemand daar een idee over?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:39

Ik heb vorig jaar mijn pony's voorzien van dekens omdat het aanbod aan ruwvoer beperkt was (kudde met te dikke pony's terwijl die van mij wel wat meer vetjes mochten hebben) Voor mijn gevoel moet ik dit jaar wel oppassen dat ze niet te dik worden omdat ze nu meer ruwvoer krijgen en de deken op hebben ivm scheren

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:52

Ja, ze hebben dan minder energie nodig om warm te blijven.

Je kunt gewoon staldekens onder je Bucas doen, alleen even oppassen dat het niet uitsteekt.

Ik heb vandaag weer dekens geshopt dus weer helemaal klaar voor de winter. :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:54

Hier hele dag de 0 grams op.
Niet te warm. Beschut tegen wind.
Ze staat 24/7 buiten met schuilstal. Nu nog ongeschoren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:00

Dank jullie :)

Dus kan je ook concluderen dat als ze ineens veel meer eten als anders dat ze toch die warmte nodig hebben? En dat het ok is om een andere/dikkere deken te gebruiken, ookal voelen ze op zich niet koud aan?

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:10

Ik heb mijn paard aan het eind van de dag onder een Amigo regendeken gezet met 100 gram onderdeken. Ze voelde onder alleen haar regendeken niet echt comfortabel aan qua temperatuur.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:54

200 gram onderdeken besteld

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:03

ellepel schreef:
Blue berry:
Deken af halen, het is toch droog? En 12 graden is voor een paard juist precies goed!

Bij ons lopen er nog maar 2 paarden onder deken,verder de hele groep nog zonder,(ongeveer 10 oudere paarden)
meeste paarden zijn 20 en ouder :j
Oh en zonder schuilstal op open weide

Vind het soms best snel hoor dat er paarden onder dekens gezet worden.
Paarden houden juist van lagere temperaturen, boven de 15 graden vinden zij het al snel warm juist , liefst hebben ze tussen de 5 en de 15 graden :j

Beetje regen en wind met 10 graden en de mijne is zo stram dat ze niet eens meer wil bewegen. Die voelt zich het beste bij 15-20, gek dier. Je ziet de kilo's er daarnaast gewoon afvliegen als het kouder wordt, ook als ze onbeperkt ruwvoer krijgt.

Ik kijk liever naar mijn paard i.p.v. wat men zegt. Mijn vorige heeft nooit onder de deken gestaan, had dat ook compleet niet nodig. Deze helaas wel.