[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:02

Sorry verkeerd gekeken, er stond met Ultra en ja ik bedoel Weatherbeeta. Maar zoals gezegd, je kan ze altijd een bericht sturen met een vraag om advies

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:53

Muze schreef:
Muze schreef:
Ik heb vandaag m’n Rhino dekens gepast op mijn nieuwe paard: veel te wijd van voren.
Na 14 jaar barok gebouwde dieren te hebben gehad waar alles dus wijd moest zijn, heb ik nu een “ rijpaard type”: relatief smalle borst ( wel pas 3 dus zal nog wat uitzwaren).
Zijn amigos smaller? Of daarvan een specifieke lijn of specifieke sluiting?
Op zich vind ik horseware wel fijn. Maar wat anders kan ook.
Bucas stalgenote paste ook maar hun winterdeken hebben altijd dat fleece spul…

Iemand??
Bucas smartex eventueel, maar dacht ook aan een amigo hero?
Of andere tips mag ook!

Het ligt echr aan het paard. Mijn brede merrie past bucas juist goed, smallere van vriendinnen juist weer niet, maar andere smallere past er wel weer in. Er staat hier van alles in bucas, van brede koudbloeden tot smalle warmbloeden, maar ook net zoveel waar het niet past.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:27

:wave: Ik ben best een newbie in de wereld van dekens.. Zouden jullie met me mee willen denken?

Voor onze Tinker merrie op leeftijd (24 jaar) wil ik voor de natte herfst- en winterperiode gaan investeren in een of meerdere dekens om haar te ondersteunen bij het warm en soepel houden van haar spieren, zeker nu ze de laatste tijd weer gedoseerd recreatief gereden wordt.

Ze loopt 24/7 buiten (met schuilstal) en wordt niet geschoren. Ik wil haar niet de hele herfst en winter onder een deken zetten; op koude maar droge dagen wil ik haar zonder deken kunnen laten lopen. Het gaat echt om de (langdurig) natte, gure en vrieskoude dagen.

Voor welke en hoeveel grams deken(s) zouden jullie dan kijken?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:15

Ik zou een deken met fleece binnenkant nemen, de Bucas Power turnout light heeft een redelijk brede range qua temperatuur. Die lijkt mij uitermate geschikt voor wat jij wilt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:05

Piekosjj schreef:
Vandaag mijn tweedehands Bug Buster aangekomen in maatje 130 :) Ik heb dus van HW regendeken een 140 die goed past, en de Protector 140 die echt heel veels te groot is. Hij trok zo aan de schoft naar achter, en ondanks dat ze 'm pas een week op heeft, al veel schuurplekken/lelijke vacht aan de zijkant van haar buik door de wrijving. De stof is echt te hard voor haar. De stof van de bug buster is echt heel zacht, dat was de voornaamste reden dat ik een andere deken wou. Voor het mooie wellicht net wat te strak op de schoft, maar hij is zo zacht dat ik niet het idee heb dat ze daar last van heeft. Ze heeft ook wel een hele hoge schoft :+

Protector 140. Die is echt wel 20 cm te lang :')
[ Afbeelding ]

Mio 140 regendeken die echt heel netjes zit. Die heb ik meer voor extra, natte zomerdagen dus niet haar standaard winterdeken. Voor de hele winter lang heeft ze echt een halve hals nodig
[ Afbeelding ]

En de bug buster 130. Haar billen steken wat uit, maar dat is de overzien. Hij blijft in ieder geval heel mooi voor haar schoft liggen!
[ Afbeelding ]

Weer een Horseware passessie verder :')

De Bug Buster heb ik verkocht en in plaats daarvan een gloednieuwe Protector voor de helft van de normale prijs op de kop getikt :D M'n oude Protector begon echt heel erg te verslijten, heb meerdere keren de buiksingels opnieuw vast moeten naaien dus ik dacht: ik koop maar direct een nieuwe. Meteen maatje kleiner dus 130. Op het lijf past hij haar echt pérfect! Echt een hele mooie deken! Maar op de borst toch een beetje strak.. Jeetje wat bizar dat 140 zo giga veel te groot is, en dan een maatje kleiner nou net een cm te klein op de borst. Ik ga kijken of ik het zelf wat kan vergroten, en ik gok dat de stof ook nog wel wat uit rekt als ze hem 'ingelopen' heeft. De hals is dan juist weer gigantisch, helaas past de oude protector hals niet op dit nieuwe model. Omdat ik 'm tweedehands heb gekocht kan ik hem ook niet retour sturen, dat is dan wel een beetje het nadeel van tweedehands kopen uiteraard. Dus nog steeds niet helemaal 100% tevreden maar in ieder geval wel een stuk beter dan de vorige deken :j

Afbeelding

Afbeelding

En het halsstuk :+

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:11

Die van mij is ook een Jedi met het halsstuk. 8-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:13

Ik vind die lange halsen bij vliegendekens juist fijn. Zodat ze als ze met de neus aan de grond staan ook gewoon tot de nek bedekt zijn. Bij de mijne vallen halsen die goed zijn qua lengte met hoofd omhoog echt niet lang genoeg als ze staat te eten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:28

lies schreef:
Ik zou een deken met fleece binnenkant nemen, de Bucas Power turnout light heeft een redelijk brede range qua temperatuur. Die lijkt mij uitermate geschikt voor wat jij wilt.

Ik wil juist absoluut geen fleece binnenkant ivm naar achteren trekken. Als je een vergelijkbare warmte wil hebben neem je 50grams met gladde voering, veel fijner

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:43

Toen mijn paard ongeschoren was, bleef de deken eigenlijk prima liggen. Geschoren vond ik het idd niet ideaal, toen trok ie wat naar achter, daarom heb ik 'm verkocht.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:09

Heeft iemand van jullie ervaring met schoftpads bij vliegendekens zoals de Weatherbeeta hexi?
https://hypostore.nl/weatherbeeta-comfi ... -neck.html
Ik begin een beetje wanhopig te worden: had gister ondanks de stormwind een paard wat toch last had van dazen dus de protector op gedaan maar zag toch dat z’n schoft iets geschuurd is nu. Ook bij de borst vind ik m niet lekker liggen. Wat ligt nou goed op een paard met hoge schoft en heeft een royale buikflap.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:48

Haha, ben ook wanhopig en heb net de WB comiftec greentec besteld
https://www.agradi.nl/weatherbeeta-vlie ... y-blue.htm
Nog geen ervaring, maar ben heel benieuwd. Heb een heel ander model paard als jij, maar de mijne past ook niets lekker. Ben ook wel kritisch misschien hoor.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:01

lies schreef:
Haha, ook wanhopig en heb net de WB comiftec greentec besteld
https://www.agradi.nl/weatherbeeta-vlie ... y-blue.htm
Nog geen ervaring, maar ben heel benieuwd. Heb een heel ander model paard als jij, maar de mijne past ook niets lekker. Ben ook wel kritisch misschien hoor.

Ben idd heel benieuwd naar je ervaringen :j Het is iig een schrale troost dat ik niet de enige ben met dit geëmmer. Die naad die tussen het schoft en halsdeel zit is bij mijn paard het probleem. Z’n winterdekens heb ik van horseware daarom in de wug variant en daar dus nooit problemen mee. Helaas hebben bijna alle vliegendekens met hals zo’n naad of geen buikflap. Ik denk dat dit qua model voor z’n schoft perfectionist zijn maar dit is op warme dagen natuurlijk veel te heet -O-
https://www.weatherbeetaeu.com/weatherb ... 000-019ee8
Ik overweeg om m te proberen en kijken of ik dat regendeken stuk eraf kan slopen }>

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:23

Die ik heb besteld heeft ook die kussens, is dat niets dan? Daar zit toch geen regendeel op (toch???! :oo )
Die hexagon (?) schijnt ook heel warm te zijn overigens. Daarom heb ik die niet besteld.

Btw; Voor echt warme dagen heb ik een tent van Horseware (de Mio) die ook goed zit, wrs door zijn eenvoud. Het heeft alleen geen buikflap, dus het is geen ideale deken voor mij.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:27

Heeft iemand ervaring met de Horseware Dry Liner?

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:32

Steentje schreef:

Ja en je kan hem inderdaad gewoon opleggen op een nat paard maar die van mij kreeg er schuurplekken van. Trok naar achter. Hij kreeg er een kale borst en schouders van. Heb nu de gewone liners er weer onder in de winter.

Mijn paard is wel wat gevoelig op de huid.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:42

X2305 schreef:
Steentje schreef:

Ja en je kan hem inderdaad gewoon opleggen op een nat paard maar die van mij kreeg er schuurplekken van. Trok naar achter. Hij kreeg er een kale borst en schouders van. Heb nu de gewone liners er weer onder in de winter.

Mijn paard is wel wat gevoelig op de huid.

Dat heb ik inderdaad vaker gelezen over deze liner. :\ In hoeverre zou het qua schuurplekken uitmaken of het paard geschoren is of niet?

Is jouw paard geschoren?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:53

Steentje schreef:

Ik heb hem, op papier een handige deken maar het is een 50 grams staat er maar naar mijn idee is die veel warmer dan 50gr. Ik ga hem denk verkopen want gebruik hem te weinig.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 01:04

Unpopular opinion: als je een goed ademende deken hebt kan je die gewoon op een nat paard leggen en heb je geen dry liner nodig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 07:04

Ah, die mening deel ik niet :D Ik heb alleen maar goed werkende dekens en mijn paard draagt alleen maar licht gevoerde liners eronder.
Er komt bijv huidvet of zweet in de dekens, waardoor ze plakkerig worden en niet goed meer ademen, waardoor ik de regendeken weer veel vaker moet wassen. Alleen dat al vind ik super onhandig in de winter.

De dry liner gebruik ik alleen in nood. Dus bij paarden die trillen vd kou. Maar dan wel weer met een staydry cooler eronder. Ik vind hem traag drogen, hij trekt hier ook en geeft ook schuurplekken. Ook vind ik hem meer 100gr of warmer qua dikte.
Voor een nachtje prima, maar dat was het wel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:56

lies schreef:
Die ik heb besteld heeft ook die kussens, is dat niets dan? Daar zit toch geen regendeel op (toch???! :oo )
Die hexagon (?) schijnt ook heel warm te zijn overigens. Daarom heb ik die niet besteld.

Btw; Voor echt warme dagen heb ik een tent van Horseware (de Mio) die ook goed zit, wrs door zijn eenvoud. Het heeft alleen geen buikflap, dus het is geen ideale deken voor mij.

Die jij besteld hebt is gewoon helemaal van mesh hoor en zonder waterdicht gedeelte. Maar die heeft wel die naad voor/bij de schoft en dat schuurt bij mijn paard. Ik zag ook deze nog; die heeft niet zo’n naad maar dan weer geen schoftkussen
https://www.weatherbeeta.co.uk/weatherb ... 000-83c717

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:09

Wie kan mij helpen want ik weet het niet meer. Ik zoek voor mij brede kwpner een goede vliegendeken. Liefst een luchtige stof en zonder een irritante klittenband sluiting aan de voorkant die altijd los gaan en geen Rambo protector of première equine.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:06

maartje0987 schreef:
Wie kan mij helpen want ik weet het niet meer. Ik zoek voor mij brede kwpner een goede vliegendeken. Liefst een luchtige stof en zonder een irritante klittenband sluiting aan de voorkant die altijd los gaan en geen Rambo protector of première equine.

Ik heb de dominick vliegendeken geprobeerd. Misschien is dat wat voor jouw paard. Mijn tank paste er helaas niet in.. Het heeft geen klittenband sluiting. Baal echt dat die niet past, want het is een prachtige deken.

Pallatin schreef:
lies schreef:

Die jij besteld hebt is gewoon helemaal van mesh hoor en zonder waterdicht gedeelte. Maar die heeft wel die naad voor/bij de schoft en dat schuurt bij mijn paard. Ik zag ook deze nog; die heeft niet zo’n naad maar dan weer geen schoftkussen
https://www.weatherbeeta.co.uk/weatherb ... 000-83c717

Ah, ik snap nu wat je bedoelt.
Die deken die je nu linkt had ik een review van gelezen dat het een sauna werd in de zon. Kan alleen de review niet terug vinden :') Misschien was het hier op bokt, bedenk ik me nu.

edit; foto's van de dominick toegevoegd voor de nieuwsgierigen mbt deze deken

Afbeelding

Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:08

Jeetje…dat is ook niet een beetje krap maar flink wat! Knap paard trouwens!

En je hebt gelijk Lies die Weatherbeeta uit de laatste link las ik ook dat die geen fijne stof heeft; warm!!!
Dus ik denk dat ik deze ga bestellen
https://www.ej.nl/vliegendeken-weatherb ... gJuiPD_BwE
Ga zo nog even m’n paard opmeten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:41

Pallatin schreef:
[knip]
Wat ligt nou goed op een paard met hoge schoft en heeft een royale buikflap.

Vanwege de schuurplekken op de schoft wil ik alleen nog maar dekens met een losse/afneembare hals.
Ik heb deze:
https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... Life-Cycle
Valt redelijk groot. Had hem gekocht voor een ander paard, maar de 145 is meer dan lang genoeg voor een vrij recht geribde hoogbenige KWPN-er van ca. 167 cm met een hoge schoft.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:21

Roodvos schreef:
Pallatin schreef:
[knip]
Wat ligt nou goed op een paard met hoge schoft en heeft een royale buikflap.

Vanwege de schuurplekken op de schoft wil ik alleen nog maar dekens met een losse/afneembare hals.
Ik heb deze:
https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... Life-Cycle
Valt redelijk groot. Had hem gekocht voor een ander paard, maar de 145 is meer dan lang genoeg voor een vrij recht geribde hoogbenige KWPN-er van ca. 167 cm met een hoge schoft.

Ik heb nu de rambo protector en die vind ik qua model vergelijkbaar met die van kramer….maar dat gaat dus nu niet goed: na 24 uur op toch al geschuurde haren op de schoft. Voordeel van die van kramer is wel de royale buikflap :j