[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:27

Om niet meteen een nieuw topic aan te maken stel ik mijn vraag eerst hier om te kijken of er mensen met ervaringen zijn.

Ik heb mijn paard de afgelopen 2 winters zonder deken laten staan, 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Het is een 14 jarige merrie en dat is de afgelopen 2 jaar prima gegaan. Ze is nu verhuisd en is erg gevoelig op haar rug na regen. Ze staat in de zomer onder een vliegendeken omdat ze erg veel last van de mugjes heeft en heeft onder een bucaz Buzz-off rain. Ze heeft de vliegendeken niet meer nodig, maar zodra het aardig regent is ze weer zo gevoelig op haar rug.
Ik wil haar het liefst zonder deken hebben maar ze staat nu toch onder een regendeken. Nu weet ik niet zo goed hoe ik het met de dekens moet doen deze winter. Als het regent een regendekentje op, maar wanneer regent het zacht genoeg om de deken af te laten, of altijd op?
En met alleen een regendeken krijgt ze natuurlijk een hele dikke vacht die weer lastig droogt voordat de deken weer op kan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:02

Doen jullie met deze temperaturen de deken s'nachts toch nog op?
Overdag 25 graden en s'nachts rond de 13 maar wel kans op (veel) regen?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:03

Marlis schreef:
Ik twijfel om al te scheren. Pony heeft 5 weken stil gestaan ivm blessure en conditie is een stuk minder geworden nu. Buiten dat al best veel vacht(haflinger) dus na 15 minuutjes rijden stond ze te pompen en zijknat. Maar de temperatuur wisselt zo enorm dus ben bang dat ze het dan onder de deken weer warm krijgt.

tot eind oktober kan je redelijk probleemloos scheren, daarna zou ik even kijken hoe het met de kou staat, maar ja als ie altijd nat staat is het het ene of andere kwaad, maar nu lijkt me geen probleem, volgende week word het weer zomers

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:07

Die van mij blijft vannacht zonder staan. Eerst deed ik de deken 's nachts op, maar de nachttemperatuur blijft nu hoger. Dat ene buitje overleeft ie wel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:08

Ik heb 'm weer zonder deken, wel 's nachts op stal

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:12

Hier hebben ze enkel ff zonder deken gestaan gehad met het trainen en wandelen voor de rest onder de regendekens :)

Hier blijven ze gewoon op! Volgende week als het warmer is ga ik het bekijken maar met vele regenval kies toch om ze onder de dekens te houden wegens veel modder op de paddock en dat ze gaan rollen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:04

het is 23 graden... dat vind ik veel te warm voor een regendeken...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:21

Hier voelde ze niet warm onder de dekens aan overdag, niet klammig niet zweterig dus nergens last van...

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:51

Ik hou de mijne vanacht ook af hij staat toch binnen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:18

Regendeken met fleecevoering geeft niet extreem veel warmte toch? Ik heb hem nu wel op voor de nacht omdat het toch best fris is, weliswaar wel 13 graden maar voor t dunne vachtje toch best koud denk ik zo :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:30

Ik heb de regendeken afgelaten en die van mij staat 24 uur uur buiten.
Ik vind het nu te warm voor een deken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:42

13 graden is niet koud hoor! Zoals je al zegt, ze hebben een vachtje!

Fleecegevoerde regendeken is al gauw een 50 grams deken.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:43

Die van mij staat vannacht onder een fleecegevoerde regendeken. Morgen op de dag haal ik hem er weer af

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:52

Ik heb altijd begrepen dat fleece gevoerd gelijk staat aan 100 grams.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:54

op de verpakking van de amigo fleece staat 50 grams en de bucas fleece 100 grams

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:08

Miepie77 schreef:
Marlis schreef:
Ik twijfel om al te scheren. Pony heeft 5 weken stil gestaan ivm blessure en conditie is een stuk minder geworden nu. Buiten dat al best veel vacht(haflinger) dus na 15 minuutjes rijden stond ze te pompen en zijknat. Maar de temperatuur wisselt zo enorm dus ben bang dat ze het dan onder de deken weer warm krijgt.

tot eind oktober kan je redelijk probleemloos scheren, daarna zou ik even kijken hoe het met de kou staat, maar ja als ie altijd nat staat is het het ene of andere kwaad, maar nu lijkt me geen probleem, volgende week word het weer zomers

Zoiezo wordt ze in oktober altijd geschoren en lekker in de dekens. Nu alleen een blessure gehad, hierdoor van d wei af enzo dus niet helemaal lekker in haar vel gezeten en veranderingen dus nu is haar vacht ook al veel meer als normaal(heb haar 8 jaar) maar twijfel om nu te scheren doordat de nachten zo koud zijn en het net als gister op de dag weer warm. Staat ze dalijk enorm te zweten, ik kan namelijk niet altijd 2x per dag langs gaan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:40

Vannacht bloot en buiten. Ze kunnen naar binnen en ze zijn niet van suiker. Al denkt Draverlief van wel :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 00:30

Die van mij heeft enkel met de erge regen en kou s'nachts van de week een regendeken op gehad. Hij kan zich namelijk niet goed warm houden door wat lichamelijke gebreken. En hij bedenkt het zelf niet om binnen te gaan staan :') Dan staat hij helemaal te shaken maar blijft gewoon buiten staan... bij een ander paard ben ik makkelijker, maar bij hem niet door de achtergrond.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 01:17

Paardje staat hier al sinds woensdag weer zonder regendeken. Vond de nachten nog wel erg fris maar kon helaas niet wisselen.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:11

Nies, dit is wss een beetje off topic, maar heb jij de Sunshower waar je een hals kan aan vastmaken? Ik heb de oude versie, ben er ontzettend tevreden hoeveel water die eigenlijk wel niet tegenhoudt, ondanks het feit dat ik hem al een paar jaartjes heb. Ik twijfel er nu over om een nieuwere te kopen omdat ik een hals toch heel handig vind. Maar ik lees hier en daar waarschuwingen dat je er niet te veel moet van verwachten? Bv op de website van Agradi staat de waarschuwing dat ie aan de naden niet helemaal waterdicht zou zijn, enzo las ik nog meer dingen... Ik heb daar bij mijne oude nog niks van gemerkt althans...
En weer on topic:
Hier staat mijn fjord (met ZE) onder de RSIH, en op de wei af en toe met de Sunshower. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:49

Hij houdt wel water tegen, maar niet zoveel als bijvoorbeeld de smartex dekens. Als het echt veel regent lekt ie wel door. Ik heb de versie met klittenbanden voor hals, maar nog met oude borstsluiting. Inmiddels zitten er kleine gaatjes en een groot gat in dus ben ook toe aan een nieuwe. Wassen kan ie trouwens niet heel goed tegen, dat is wel heel jammer.

Angel staat vandaag zonder deken, mijn messen zijn vandaag geslepen. Het lijkt er op dat ik volgende week ga scheren, dat is voor Angel haar doen erg laat.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:52

ik heb mijn fjord vanmorgen voor het eerst dit seizoen geschoren. staat nu onder een regendekentje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:20

Voor mijn merrie (die inmiddels niet meer leeft) had ik een sunshower, heb 'm altijd veel gebruikt bij twijfelachtig weer.
na een paar jaar ging deze wel doorlekken, ik heb toen een andere bijna nieuwe via MP gekocht en die was weer netjes waterdicht voor een voorjaarsbui!

het nieuwe model met de hals heb ik nooit gehad

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:32

Horseware Amigo heeft ook een regenonderdeken voor onder de Sweet itch hoody, vergelijkbaar met die Bucas rainshower, maar dan wel met hals.

Hier de een een katoenen deken op op stal met buitenlucht, de andere een vliegendeken.

Wel raar, pas had ik al 50 gram op ....!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:52

Hier nog lekker bloot na een week ongevoerde regendeken opgehad te hebben.