[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:59

Spenk schreef:
Trekt die niet op de borst?

Minimaal ja. Maar ik kan mijn hand er tussen houden terwijl ze loopt. Dus ruimte is er wel.
Ze moet het er maar even mee doen voor nu. Bij een goede echo en hoop op leven krijgt ze wel een andere. Maar die lemieux is me nu te duur :+

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 00:10

Ziet er een stuk beter uit dan de vorige Saaams :) Al ligt ie misschien nog altijd niet helemaal perfect.

Vliegendekens vind ik toch maar ellende en ze lijken ook te krimpen in de was. Heb dat ondertussen al 2 keer met een EJ huismerk deken gehad. Koop je zo'n deken nieuw, ligt goed, fijn in gebruik een hele zomer, laat je hem wassen, past ie niet meer 8)7 Mijn enige verklaring is dat die dingen krimpen :') Met die van Horseware heb ik dit gelukkig nog niet gehad.

Capriootje

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:19

Ik heb de Lemieux kudos deze week in gebruik genomen en ben er wel echt heel tevreden over. Het is een sterkere en iets zwaardere deken maar ligt als een huis op mijn paard. Helaas vind ik de hals wat krap voor grazen in de wei dus die spray ik goed in met dazen spray en lijkt ook goed te gaan.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:52

Ik heb voor mijn twee ponies een vliegendeken met "regen rug" (m.a.w. : de bovenkant, van schoft tot staart fungeert als een stukje regendeken, de rest is gaas/vliegendeken).

Nu was het afgelopen week een paar keer 30 graden en ik vraag me af of zo'n "regen rug" dan toch niet te warm wordt? Niet dat ik ze heb zien zweten en ze kunnen in de schuilstal staan en zoals gezegd is de rest van de deken gaas/vliegendeken. En als je je paard in een volledige Sweet Itch moet zetten, is het nóg warmer denk ik.

Maar iemand hier misschien al wat langer ervaring met de "regen ruggen" ?
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:31

Ja, dat is echt te warm. Ik gebruik zulke dekens alleen als er echt regen komt en absoluut niet op dagen zoals afgelopen week dat het en heet en droog is. De keren dat ik ze gebruik is boven de 15 graden ongeveer, als het te warm is voor de normale 0 grams regendeken, en onder de 21 oid. Daarboven en al helemaal als er geen regen opgegeven is krijgen ze een normale vliegendeken op en met hete weer een extra uv werende of bepaalde kleur die weerkaatst als er al iets nodig is. Absoluut geen regen vliegendeken, dat is onnodig en heet. Ze zijn bedoeld als vervanging van een regendeken en wanneer het regent en vliegendeken dus niet geschikt is.

Het in een schuilstal kunnen staan maakt het niet minder heet afgelopen dagen. Dat zou eerder een reden zijn om geen regendeken te hoeven gebruiken.

En dan heb ik een paard wat het eerder koud heeft als warm en stijf wordt van regen op de rug. Maar boven de 20 graden oid is het te heet en heeft het gewoon geen nut om bij dat hete weer een regen deken op te hebben, daar wordt paard alleen maar heel heet van. Een exceemdeken is ook heet, ja, maar bij die paarden die dat nodig hebben kan het niet anders.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:52

Dankjewel voor je info :)

Heb je nog een goede tip voor een vliegendeken die NIET knettert/statisch is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:54

Dat is denk ik afhankelijk van het paard en de omgeving en van jezelf. Ik heb nooit last van statische vliegendeken. Zowel de mio als de bucas niet.

Ook andere merken niet, maar die heb ik niet lang gebruikt door de pasvormen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:55

Heeft iemand nog tips voor een vliegendeken die voor ietsje smaller valt?
Mijn Lipizzaner heeft vrije smalle schouders en de vliegendekens die ik tot nu toe heb gepast hangen net wat te laag op zijn schouders waardoor het gaat trekken.
Ik heb een Amigo aussi met disc en die lijkt wel wat mooier te liggen aan de voorkant, maar ik zie niet echt een zelfde soort deken met disc in gaasstof.
Ik heb een Amigo bug buster en een Kentucky maar beide vallen te laag/ ruim op de schouders .

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:02

@Nouvel heb je Bucas al geprobeerd? Ik zat met hetzelfde issue

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:05

xSCWx schreef:
@Nouvel heb je Bucas al geprobeerd? Ik zat met hetzelfde issue

Ik heb vorig jaar een bucas zebra overgenomen via mp en die zat weer heel strak aan de voorkant en de buikflap kon niet dicht, maar misschien moet ik dan gewoon een keer een nieuwe proberen… Bucas valt van gewone dekens vaak inderdaad wel wat mooier aan de voorkant bij hem.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:06

Ik zie dat je in mijn regio woont, ik heb de Bucas Buzz-off 175, je mag die passen als je wil? Als het je paard zijn maat is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:08

Die buikflap was een probleem bij bepaalde oplage van deken. Daar kan je gewoon verlenger voor kopen of een nieuwe buikflap zelfs. Ik heb hem eraf gehaald en dekensingels gekocht, want buikflap vindt de mijne vervelend.

Maar mijne is absoluut niet smal, juist breed :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:10

xSCWx schreef:
Ik zie dat je in mijn regio woont, ik heb de Bucas Buzz-off 175, je mag die passen als je wil? Als het je paard zijn maat is

Ik ben bang dat dat te klein is , hij heeft van bucas en Horseware maat 6.0
Maar onwijs bedankt voor het aanbod!

Die is via mp had was een hele oude , misschien toch nog eens een wat nieuwe proberen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:16

De amigo camofly? Die heeft de disc sluiting.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:00

amyz schreef:
De amigo camofly? Die heeft de disc sluiting.

Ja die kwam ik inderdaad ook tegen dat ik dacht misschien is dat wat.
Ik heb nu de hals van de bug buster ietsje in laten nemen met een plooitje aan beide kanten, even kijken wat dat doet.
Ik vind het wel gek dat dat klittenband steeds los gaat bij de voorsluiting.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:23

Jaren geleden heb ik, na het passen van 10tallen vliegendeken, een deken gevonden waar mijn quater geen schuurplekken van krijgt op z'n borst dat was de Busse barok. Nu is die deken aan vervanging toe en helaas niet meer verkrijgbaar. Wie heeft de gouden tip voor mij? Gaat dus om een quater met een lage halsaanzet en brede borst.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:26

Hij heeft nu een Shires highlander plus op maar die geeft nu na 2 weken dragen toch schuurplekken. Big nek dekens werken ook niet voor hem want die zijn weer te groot.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:21

Volgens mij is de WB ultra serie voor paarden met iets bredere borst en lagere halsaanzet. Dat antwoord kreeg ik van ze toen ik vroeg of die deken geschikt was voor een Arabier. Je kan ze altijd een berichtje sturen, op werkdagen heb je nog dezelfde dag antwoord.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:50

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:35

Heeft iemand een idee over een goede omrekentabel voor de rambo sweet itch hoodie? Het is jaren geleden dat ik er 1 besteld heb, ze houden het goed en ik had er een aantal op voorraad dmv winacties en cadeaubonnen die verliepen. Inmiddels is de laatste deken wel weer echt aan vervanging toe, maar ik kan nergens een fatsoenlijke omrekentabel vinden.. Ik weet dat Divoza 2 versies had, een pony en een paarden versie, en dat ik de grootste van de pony's nodig had. De ponyversie bij divoza is momenteel niet verkrijgbaar, heb wel het product gevonden maar weet niet zeker of het klopt. Zijn 'normale' dekenmaat is 165. In de deken zelf kan ik geen maatlabel (meer) vinden en ook geen enkele orderbevestiging in mijn mail waar een maat instaat. Heeft iemand een idee? Alvast bedankt!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:19

Volgens mij is de grootste ponymaat 160/110?
De kleinste van de gewone variant is 168/115.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:29

IwanLuver schreef:
Heeft iemand ook ervaring met de AMIGO AMECO BUG BUSTER
https://hypostore.nl/amigo-ameco-bug-bu ... 544&527=19
H
Is dit een sterke stof?

Ik heb deze vorig jaar zomer gekocht voor m'n oppas pony. Fijne zachte stof, mooie pasvorm, maar absoluut niet sterk... Aan het eind van vorige zomer moesten er al meerdere gaten gemaakt worden, terwijl de pony niet in een groep stond die nou echt dekenslopers zijn. Inmiddels heeft de eigenaresse een andere vliegendeken besteld. Hier is die dus geen 1,5 seizoen meegegaan helaas. Ik zou 'm niet weer kopen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:40

Ik heb vandaag m’n Rhino dekens gepast op mijn nieuwe paard: veel te wijd van voren.
Na 14 jaar barok gebouwde dieren te hebben gehad waar alles dus wijd moest zijn, heb ik nu een “ rijpaard type”: relatief smalle borst ( wel pas 3 dus zal nog wat uitzwaren).
Zijn amigos smaller? Of daarvan een specifieke lijn of specifieke sluiting?
Op zich vind ik horseware wel fijn. Maar wat anders kan ook.
Bucas stalgenote paste ook maar hun winterdeken hebben altijd dat fleece spul…

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:29

Saaams schreef:

Is dat per winkel verschillend of vanuit het merk vastgesteld? Ik neig om de 115 te bestellen maar nu twijfel ik toch weer haha

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:32

CastaMickey schreef:
Saaams schreef:

Is dat per winkel verschillend of vanuit het merk vastgesteld? Ik neig om de 115 te bestellen maar nu twijfel ik toch weer haha

Volgens mij is dat gewoon vastgesteld door Horseware zelf.
Staat online en op de verpakking van de rambo sweet itch (toevallig gekocht vanmorgen) staat als kleinste maat de 168/115.