[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 23:23

Ah, dat lijkt wel wat op mijn paard qua bouw idd!
En de voorkant gaat niet open? Want dat is mijn probleem bij zo'n beetje elke deken (druk op de borst, waardoor alles open gaat).

En welke bucas big neck heb je nu?
Dank voor de foto!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 23:31

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 23:35

Ja, bedoelde idd het dubbelvouwen van de stof. Maar dat gebeurt dus niet bij jouw paard?

Ah ja, die Bucas heb ik in de 'normale' versie geprobeerd, te krap op borst en de naad bij de hals drukte in de schoft/manenkam. Misschien is de big neck dan iets voor mijn paard. Dank :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 05:53

lies schreef:
De ripstop hoody heeft een disc, maar is wel een dikkere deken. Neigt naar eczeemdeken.
En de Rambo protector heeft een disc versie.

Maar vroeg me af, valt de protector met disc anders dan de protector met musketon haken?

De protector met disc valt een stuk smaller dan met de musketons.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:02

lies schreef:
Haha, ja dat zou idd niet lukken met een disc.
Mijn paard is heel onhandig, maar heeft gelukkig nog nooit met de haken vd deken in een net vastgehangen.

Als iemand anders het antwoord heeft hoor ik het graag!

En nog een vraag aan de ervaringsdeskundigen; de Weatherbeeta vliegendekens, vallen die ruim qua borst/hals?

Ik zou even een bericht naar Weatherbeeta UK sturen, Superfijne helpdesk die ook eerlijk aangeeft of een deken voor jouw paard geschikt is of niet, en welke opties beter zijn qua pasvorm.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:12

lies schreef:
Ja, bedoelde idd het dubbelvouwen van de stof. Maar dat gebeurt dus niet bij jouw paard?

Jawel dat gebeurt ook bij mijn paard maar die krijgt er geen schuurplekken van.

lies

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:49

Hmm, mijn paard ook niet, maar ik vind het mega irritant, dus dat wordt 'm dan niet.
Ik zoek nog even verder. Sommige WB dekens hebben een dubbele klittenband sluiting, dat zou dan weer beter werken, denk ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:53

lies schreef:
Hmm, mijn paard ook niet, maar ik vind het mega irritant, dus dat wordt 'm dan niet.
Ik zoek nog even verder. Sommige WB dekens hebben een dubbele klittenband sluiting, dat zou dan weer beter werken, denk ik.

Dat is zeker beter, dat heeft mijn regen en winterdeken van WB. Dat is een clip met daarover een flap die dicht zit met klittenband.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:57

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:12

Ik heb net de amigo bug rug XL besteld, hopelijk past die wel

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:11

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:25

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:28

Hier ook de vliegendeken van Horse Gear besteld, samen met nog twee Amigo Bug Rug’s (om te passen). Die van Horse Gear is niet geleverd. Die andere twee wel.

Zo te zien een vrij beroerde pasvorm aan de voorkant? Idee leek inderdaad wel heel mooi.

Hier begon ik met een 195 voor mijn ruim 1.70 cm merrie van 4 jaar. Ze paste een winterdeken van Bucas van een stalgenootje heel mooi afgelopen winter en de Rambo trok bij de schouders. Dus, Buzz Off besteld. Zat toch wat krap, maar gokte het erop. De ochtend erna lag de deken zo beroerd: helemaal naar achteren geschreven. Strak op de schoft. Omdat de deken al strak zat bij de borst tijdens het passen (nog voor beweging) durfde ik een maatje kleiner niet aan. Doei 120 euro :')

Amigo Mio geprobeerd. Nu dus ook even gelongeerd. Lag als een huis, maar de hals kon helemaal tot over hoofd heen _O- Verder prachtig tot aan de staart aanzet, etc.

Dus Amigo Bug Rug besteld en die lag in een keer goed. Maatje 195. Niet te strak bij de borst en schoft.

Nu dus een pas avontuur (want dat is het toch steeds? :') ) met mijn pony van ongeveer 1,25. Dekhengst geweest (en te dik, ik heb hem nog niet zo lang), dus wat brede body. We beginnen met de Amigo Bug Rug.

Hopelijk heeft iemand eens iets aan mijn ervaringen.

Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:22

gr_roos schreef:
fransje23 schreef:

Dat is zo een sluiting die je gaat irriteren!

Hij heeft wel dubbel klittenband
https://www.weatherbeeta.co.uk/weatherb ... 000-25eb19

Ja, dat leek mij dus ook een goede optie vanwege die dubbele flap. Ik denk niet dat het open gaat op deze manier. Maar zou het een warme deken zijn?

Ik heb momenteel de Mio, en op de idd idioot lange hals na, is het echt een fijne deken voor mijn paard, omdat het meer een soort tent zonder pasvorm is. Maar ik wil iets meer bescherming, dus ook een buikflap.
Ik hoor heel graag meer suggesties! Maar er moet dus wel een degelijke sluiting aan de voorkant zitten, zodat ie niet openspringt/schuift.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:23

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:31

Ik weet t ook niet meer, hoop dat jullie nog tips hebben; ik heb een ruin van 1.73 vrij smalle borst, nu in de zomer stuk breder achter (edit: lees dikke pens). Lage halsaanzet, hoge en lang doorlopende schoft. Gevoelige huid. Ik heb nu de rambo protector, heb er zelf een schoftbontje aan gemaakt, maar hij trekt nu op de borst en ik krijg die buikflap niet meer dicht. Oja, hij heeft een gevoelige huid en krijgt snel schuurplekken, liefst dus zonder naad op de schoft en met flinke buikflap. Als regendeken heeft hij de amigo en rambo wug, die liggen wel goed. Wie heeft een idee?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:54

lies schreef:
gr_roos schreef:

Ja, dat leek mij dus ook een goede optie vanwege die dubbele flap. Ik denk niet dat het open gaat op deze manier. Maar zou het een warme deken zijn?

Ik heb momenteel de Mio, en op de idd idioot lange hals na, is het echt een fijne deken voor mijn paard, omdat het meer een soort tent zonder pasvorm is. Maar ik wil iets meer bescherming, dus ook een buikflap.
Ik hoor heel graag meer suggesties! Maar er moet dus wel een degelijke sluiting aan de voorkant zitten, zodat ie niet openspringt/schuift.

Dat soort klittenband ging hier gewoon open en gaf hele wond binnen een paar uur. Want dan komt de 'scherpe' kant tegen het paard aan, omdat die om vouwt. Ik heb het er dus afgesloopt en koop zulke niet meer.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 20:32

Bij een WB of ander merk?
Op mijn Amigo en Rhino winterdekens zit ook zo'n flap en die dus gaan nooit open. Bij mijn paard gaan dus de 'normale' klittenband sluitingen open en vouwen naar binnen. Geen wonden hoor, maar lijkt me niet lekker zitten.

zo dus;
Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:49

Afbeelding
Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij de Bucas Buzz Off X
Alle andere dekens zaten als een soort bh óm de punt van haar schouders heen. Ze wilde er ook echt niet mee lopen. Een enkele andere zakte dan ook nog eens onder de lijn van haar schouder. Bucas lijkt wel de enige waarbij het vanaf de halslijn als een soort 'rokje' naar buiten toe loopt zodat de schouder vrij kan bewegen. Ik vind de X redelijk vergelijkbaar liggen met de Sunshower.

Bug Rug de afgelopen jaren gehad, superfijne deken. Ging helaas nu schuren op de schouders.
Verder geprobeerd:
Lemieux Arika armour-tek (viel maat groter)
Bucas Buzz Off (totaal andere pasvorm dan de X, langer en krapper om de hals)
Weatherbeeta air flow (mooie deken, valt ook groter)
Presteq (valt halve maat kleiner, ruim om de hals wel, mooie deken maar zware sluitingen)
Dominick (valt op maat, wel ook zo'n 'rokje')
Kentucky de beige (redelijk vergelijkbaar met andere kentucky dekens, iets smaller)
Amigo camofly (vergelijkbaar bug rug)
Van Epplejeck huismerk nog iets :+

Misschien heeft iemand iets aan mijn pas-frustraties :')

Hoop iig dat de Bucas nu ook goed blijft, vond op de schoft de manen wel wat gefrut maar goed, als dat nou alles is... ze had iig blije oren toen ik m weer op legde na het rijden, dus dat zegt een hoop. Als dit niet werkt maar een snuggy hood denk ik.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:46

Ja, altijd fijn om ervaringen te lezen als zoekende!
De snuggy past niet over het hoofd van m’n paard :))

Ik denk ook over deze bucas (in big neck), maar zit met twee dingen. Bucas is vrij warm, vooraan bij de borst. Daar zit materiaal dat zweet. En die hoody viel bij de Light X (zelfde model) steeds van het hoofd van m’n paard als ze schudde of graasde. Heb jij (jouw paard) last van deze beide problemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 05:56

lies schreef:

Ik denk ook over deze bucas (in big neck), maar zit met twee dingen. Bucas is vrij warm, vooraan bij de borst. Daar zit materiaal dat zweet. En die hoody viel bij de Light X (zelfde model) steeds van het hoofd van m’n paard als ze schudde of graasde. Heb jij (jouw paard) last van deze beide problemen?

Ik had deze beide problemen niet :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 07:46

lies schreef:

Gisteren idd wel zweet op de borst, maar met 30 graden mag dat vond ik :+ Had iig niet de indruk dat ze het zelf vervelend vond. De hoody hing zowaar nog aan 1 oor, had ik niet verwacht :') Ik vind het niet erg als het wat afzakt, maar zit wel te denken om evt een klittenbandje oid er op te zetten dat ie aan dr vliegenmasker vast kan bijvoorbeeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:34

Ik heb quarterhorses. De 3 jarigen passen mooi in de rambo of bucas omdat die paardjes van voor nog smal zijn maar de oudere paarden daar zijn ze voor veels te krap op de schouders. Maat groter is ook ruk want die gaan naar achteren hangen zodat het voor nog strakker zit.

Lastig gedoe ook!!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:43

Vandaag via marktplaats een amigo bug buster ontvangen. Valt niet in de categorie ze is er voor gemaakt. Maar gaat prima functioneren voor t huidige doel. Dazen horror. -O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:48

Trekt die niet op de borst?