Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:10

nicky_rilana schreef:
caj2008 schreef:
Mijn merrie staat op stal en die is nog niet zo lang in nederland het is een andalusier.
Ik heb haar toen ik haar kreeg een week nog 24/7 op het land gezet daarna op stal.

Toen ze op het land stond heb ik haar een outdoor deken aan gedaan van 220 gram.
Ze blijft hier warm onder en ze ging daarna toch op stal dus geen reden om te verzwaren met een onder deken.

Ze verhaarde nooit onder deze deken ze kreeg ook geen dikkere vacht.
Vier dagen geleden heb ik onder die outdoor deken een fleece deken gedaan.

Vandaag heb ik echt een emmer losse haren weg geborstels.
Hebben meer mensen hier last van? Is dit wel normaal?

Alvast bedankt.

ik zou geen flees op de huid doen, daar krijg je scheurplekken van.

ik zou je paard met dit weer ook niet te vaak poetsen, want je zegt al dat je er een emmer haren vanaf hebt geborsteld. misschien hadden die er nog wel even op blijven zitten als je niet had gepoetst en had hij het nog iets warmer gehad.

mijn paard ik ook echt heel erg in de rui en als ik daar met mijn hand over vrijf dan dwarellen de haren ook in het rond. maar nu poets ik hem niet of misschien even snel een borstel er over heen. maar zo vlug weer een deken er op.

Schuur plekken had ze al van haar outdoor deken.
Ik ben het er niet mee eens om je paard niet te borstelen.

Mijn andere paarden hebben meestal geen deken gehad en die borstelde ik niet ivm de vet laag.
Maar ik ga geen haren laten zitten die los zitten volgens mij jeukt dat ontzettend.

Ik bostel nu ook niet vaak maar als ik zie dat ze een laag dode haren om haar lichaam heeft zetten dan haal ik die er zeker even af.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:10

Bravura schreef:
Thermoregulatie paard: http://www.bosdreef.be/info_paard/therm ... ulatie.htm

En hier een wetenschappelijk onderzoek van een universiteit in de USA mbt windchill bij paarden (vorig jaar heb ik dat ook aangehaald maar de meeste Bokkers zijn van mening dat een paard nooit onderkoeld kan raken en geen last heeft van windchill):

http://umaine.edu/publications/1007e/
en
http://extension.umaine.edu/onlinepubs/htmpubs/9024.htm (windchill)

Hier de link op Bokt waar ik dit aanhaalde (zie de reacties): [SV] Gevoelstemperatuur bij extreem weer - paard (hond)
Deze laatste link is van december 2010, een soortgelijke temperatuur als momenteel deze winter. Mijn paard had in die winter (januari 2010) dus koliek door te weinig drinken.

Dank je wel, supergoede links ;) (wordt altijd zo moe van dat aanhalen van die site van paardnatuurlijk en de capillaire werking van de vacht door veel bokkers...)

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:12

calice schreef:
Paard is weer helemaal in zijn hum :D , drinkt en eet ook weer super :j .
Ze staan hier nogsteeds het zelfde. Paard ongeschoren onder 360 met hals en daaronder een HH balance deken en shet onder 500 gram :) .

Vaochtend waren ze beiden voorzien van een laagje ijs maar waren mooi warm onder de dekens, wat een verschil het al niet kan geven zonder wind :j .
Even een leuke foto van peerd met dekens en wat ijsdelen :)) .
Afbeelding

:D Mijne had ook zo'n staart vanmorgen en witte baardharen, ze voelde zich verder helemaal prima hoor met lekkere deken en voldoende hooi.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 08:12

Mijn paardje staat nog steeds onder 300 gr, meer komt er ook niet op.
Als het weer iets aangenamer word en de nacht tempraturen niet zo extreem (dat zou na het weekend zijn) gaat de 100 gr eronder uit.
Ze voelt heel lekker onder de 300gr en ook geen neiging gehad om meer erop te leggen.

jesito

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 08:24

Ik zie dat het voorlopig toch nog flink blijft vriezen ook overdag, ach we zien wel het veranderd toch steeds weer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 09:47

Als ik twijfel of mijn paard de juis etemperatuur heeft onder de deken, zoek ik gewoon de thermometer op en ga ik haar temperaturen. Voor degene die vroeg hoe warm een paard moet aanvoelen onder deken. Bij twijfel gewoon even controleren. Als je iig weet wat haar normale temperatuur is.

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:27

De ene pony is ongeschoren en heeft een deken op die ongeveer 300/360 gram en de hele hals is denk ik 100 gram. De andere pony is geschoren en heeft een onderdeken van 200 gram en een deken met halve hals van denk ik 300 gram. Lekker warm dus!:D

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:31

Mijn kleine pony die geschoren is stond onder een 450 grams en heb er nu 500 grams van gemaakt.
Ze staat in de ochtend in de paddock en de rest van de dag in een hele ruime stal waar wel gewoon buitenlucht in komt enzo...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:49

Ben nog steeds niet enthousiast over het gedrag van mijn paard met dit koude weer. Wilde vanmorgen ook niet drinken volgens mijn stalgenootje. Uiteindelijk heeft ze er een nog grotere drinkemmer neergezet en meneer dronk eindelijk wat! Buiten blijft hij maar staan hangen en doet lelijk als de shet hem uitdaagt. Als je hem een bak lauwig water voor de neus houd hoeft hij het niet (shet dronk dankbaar en vond de temperatuur van het water kennelijk wel heel aangenaam). Nu maar hopen dat hij wél blijft drinken. Vandaag heeft hij iig wel redelijk wat gedronken volgens mijn stalgenootje. Hij eet ook goed, dus daar zal het niet aan liggen. Zal morgen eens de turgor controleren, stom heb daar nog helemaal niet aan gedacht tot nu.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:09

Ik vind het nu wel lastig hoor, ik had op mijn geschoren paard 300 + 200 liggen, buiten heeft ze het daarmee echt nog niet heel warm, maar binnen wordt de temp boven 0 gehouden vanwege de drinkbakken, en daar heeft ze het onder die 2 dekens echt warm...

Ik heb er nu een dunnere onderdeken onder gelegd, op stal staat ze zo prima, maar ik kan niet wisselen voor ze morgen naar buiten gaat, hopen maar dat het voor buiten ook warm genoeg is...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:15

kun je niet vragen of ze er 1 deken af willen halen als ze naar binnen gaat?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:21

ze heeft de dikste bovenop en staleigenaar is al druk zat met alles buiten zetten, water geven, etc...
denk niet dat 'ie dat gaat doen...

ik voel morgen na mijn werk wel even, en anders ga ik toch maar weer dikker erop leggen ofzo...

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:41

Nou ik dacht dat mijn haf het wel ging redden met zijn 200 grams.... nou niet dus (staat 24/7buiten). Zaterdagochtend stond hij na die extreme nacht van -20 toch erg te trillen. Dus als goede eigenaar naar de winkel geraced en nog een 300 grams deken gekocht. Nu met 2 dekens van totaal 500 grams heeft hij het in ieder geval niet meer koud :D

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 07:40

Lijkt me heel lastig als het op stal zoveel graden scheelt met buiten.

bij simon in de box vriest het net zo hard als buiten dus maakt weinig uit. :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:10

Nouvel schreef:
Ik vind het nu wel lastig hoor, ik had op mijn geschoren paard 300 + 200 liggen, buiten heeft ze het daarmee echt nog niet heel warm, maar binnen wordt de temp boven 0 gehouden vanwege de drinkbakken, en daar heeft ze het onder die 2 dekens echt warm...

Ik heb er nu een dunnere onderdeken onder gelegd, op stal staat ze zo prima, maar ik kan niet wisselen voor ze morgen naar buiten gaat, hopen maar dat het voor buiten ook warm genoeg is...

Dat je paard het buiten dan niet zo warm heeft komt inderdaad door het toch nog grote tempratuur verschil.
Want van boven nul naar buiten toe waar het smorgens nog -10 is, is een groot verschil.
Dus met een extra deken op krijgt je paard het op stal waarschijnlijk veel te warm.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:38

Bravura daar zit ik dus ook mee. Onze tinker is een stoere en heel wat gewend maar hij was zaterdag toch niet helemaal 100 %. stalhouder had er s ochtends ook weinig water ingekregen, lekker hooi eten was vrijdag ook al niet het geval, 3 happen en dat was het. Zaterdag ook sloom en stijf bij de hoefsmid, wandelen wilde al helemaal niet en kleinere drollen. Ik heb hem binnengehouden een nacht en hij heeft toen zeker 50 liter water gedronken, veel hooi gegeten en grote hoeveelheden poep geproduceert en hij ging galopperend de wei in. Zijn temperatuur is steeds wel goed maar ik moet het wel blijven controleren met drinken en eten.

Vandaag maar weer kijken of de deken dik genoeg is nog steeds.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:47

Die van mij heeft een 100 + 370 + 370 op en is een twijfel geval qua warmte.
Ook bij hem in stal vriest het net zo hard als buiten, geen groot verschil dus.
Maar hij heeft snel last van zijn spieren, dus twijfel nog of ik de 100 moet vervangen voor een dikkere.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:57

mijn paarden/pony's staan het eerste jaar nu zonder deken,en bevalt super.hier worden geen dekens meer gebruikt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:08

karuna schreef:
Bravura daar zit ik dus ook mee. Onze tinker is een stoere en heel wat gewend maar hij was zaterdag toch niet helemaal 100 %. stalhouder had er s ochtends ook weinig water ingekregen, lekker hooi eten was vrijdag ook al niet het geval, 3 happen en dat was het. Zaterdag ook sloom en stijf bij de hoefsmid, wandelen wilde al helemaal niet en kleinere drollen. Ik heb hem binnengehouden een nacht en hij heeft toen zeker 50 liter water gedronken, veel hooi gegeten en grote hoeveelheden poep geproduceert en hij ging galopperend de wei in. Zijn temperatuur is steeds wel goed maar ik moet het wel blijven controleren met drinken en eten.

Vandaag maar weer kijken of de deken dik genoeg is nog steeds.

Hij heeft hier zijn ups en downs. De ene dag is beter dan de andere. En vanacht wordt het weer -20! Vorige jaren was dat drinken bij hem ook al een probleem. Heb voor hem speciaal nu een ThermoBar40 aangeschaft. Gister besteld en over 5 dagen hoop ik in huis. Aansluiten en dan maar drinken bij die strenge vorst! Het water blijft 15 a 20 graden en wordt geregeld door een thermostaat. :j http://www.youtube.com/watch?v=SP0cDUCy ... detailpage Zou deze aankomende zomer bestellen, maar met deze wintervoorspellingen voor de komende weken toch nu maar besteld. *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:20

Fijn dat je zoiets kunt installeren. Hopelijk werkt het. Vreemd genoeg is drinken normaal nooit een probleem omdat hij bij aanhoudende kou en sneeuw van jongs af aan gewend is sneeuw te eten omdat hij in het wild is geboren in een koud gebied met veel sneeuw. En dat nekt hem als er geen sneeuw ligt kennelijk. Deken is warm genoeg, zijn temperatuur blijft gelijk en ik heb niet dikker dan dit. Overdag er iets extra s onder is te warm maar s nachts wel nodig. En binnen en buiten maakt kwa temperatuur niet veel uit, alleen ligt hij geisoleerder binnen. En buiten is er geen stroom dus kunnen helaas niets aansluiten.

Stalhouder sjouwt zich gek met water de hele dag en houdt ook wel bij hoeveel ze drinken. Normaal dus genoeg maar zaterdagochtend ging er nog geen 15 liter in 2 paarden en een pony, veel te weinig dus. Al hakken ze wel zelf een gat in de drinkbak. En ik neem warm water mee zodat hij lauw kan drinken overdag even. Meer kunnen we niet doen dan af en toe een nachtje op stal, misschien dat ik vandaag wat later ga en hem binnen zet weer voor vannacht vanwege de temperatuur.

Edit aanvulling Waar bestel je zoiets en wat kost het? Misschien toch eens overleggen met stalhouder, scheelt hem een hoop watergesjouw.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:25

Dan zou ik die link maar eens doorspelen aan je stalhouder! :D Wij hebben buiten ook geen stroom maar er zit een waterdicht snoer van 24 volt van de TB naar de travo. Die travo komt buiten tegen de stal onder een afdak en de stroomaansluiting zit binnen. :j

Hier de link: http://www.thermobar.se/
Je kunt ook een TB met wateraansluiting krijgen, maar gewoonlijk moet je er handmatig water ingooien of een waterslang in hangen. Als je een wateraansluiting hebt zul je ook iets van thermolint moeten gebruiken voor de waterleidingen en de waterslang. Alles staat op de site. :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:25

tegen alle verwachting in blijft mijn paard warm onder 350gr halve hals deken
en binnen overdag kouder dan buiten
de stallen zitten in een kas waar nu sneeuw op de ramen [dak] ligt en geen zonlicht binnen laat
buiten in de paddock lekker de zon
had nog een onderdeken klaar liggen ,maar niet nodig.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:20

mark heeft nu een 200 grams regendekenop, daaroverheen een fleece en dan 400 grams regendeken

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:32

hier nog steeds 930 gram op mn kale paard.. en ze voelde niet eens heeel erg warm aan :s

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:48

Heb mn twenter ook een 300grams deken om gedaan, staat in de opfok waar het dag en nacht ventileert, en dat vond ik wel erg koud!