[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patt

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:51

Hier ook al 24/7 ongevoerde regendeken op met losse hals. Paard staat in de nacht op stal en overdag buiten.

@Kyrseltje: Zo zou ik het ook doen de ongevoerde Amigo regendeken straks aanvullen met een 100 grams onderdeken als tussendeken en een Amigo Bravo winterdeken van 200/250 gram kopen indien paard ongeschoren blijft.

@DAMWolf: Yep dekens die erop gaan blijven ook 's nachts op stal opliggen. Anders blijf je dekens op en afhalen in de avond en ochtend. Beetje op gevoel deken dikte opbouwen en gewoon regelmatig peilen, staat je paard in de avond op stal onder zijn/haar deken te zweten heb je hem/haar te warm ingepakt.

Zolang je paard gewoon lekker warm aanvoelt en niet zweet onder diens deken is het goed.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:47

Paarden staan hier onder regendeken dag en nacht.
Was aan het twijfelen om 's nachts toch al 100grams op te leggen.

Nou vraag ik me af, zijn er hier waar de paarden dag en nacht op de weide staan ook al met halsdeel ingepakt?
M'n merrie had vorig jaar dun vachtje echt zomers maar haar hals was haarbal.. dus toch geschoren gehad.
Wil het eigenlijk liever voorkomen dit jaar en niet zo snel scheren of zelfs niet :')

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:41

Mijn paard staat dag en nacht buiten. Ik heb nog de 50 grams op liggen.
En ik doe hem straks af. Het is stralend mooi weer hier. Krijgt ze hem vanavond weer op.
Ik heb er (nog) geen hals aan zitten.
Vanaf morgen geeft ie wel een lekkere temperatuur op (tussen de 18 en de 20 graden) maar wel volop regen. Bah kwa temperatuur denk ik kan lekker af maar met al die regen die ze voorspellen hou ik hem toch maar op.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:32

Ik ben net terug van vakantie (15 dagen rond de 30graden!!) zal vanmiddag eens kijken hoe ze erbij staat. Heeft al die tijd zonder deken gestaan. Ik heb wel een bucas sunshower liggen maar als de zon door komt is ie lekker warm. Ik denk gewoon zonder deken en we zien wel hoe dik haar vacht word. Scheermes erover en kaal is ze weer

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:14

Patt schreef:
Hier ook al 24/7 ongevoerde regendeken op met losse hals. Paard staat in de nacht op stal en overdag buiten.

@Kyrseltje: Zo zou ik het ook doen de ongevoerde Amigo regendeken straks aanvullen met een 100 grams onderdeken als tussendeken en een Amigo Bravo winterdeken van 200/250 gram kopen indien paard ongeschoren blijft.

@DAMWolf: Yep dekens die erop gaan blijven ook 's nachts op stal opliggen. Anders blijf je dekens op en afhalen in de avond en ochtend. Beetje op gevoel deken dikte opbouwen en gewoon regelmatig peilen, staat je paard in de avond op stal onder zijn/haar deken te zweten heb je hem/haar te warm ingepakt.

Zolang je paard gewoon lekker warm aanvoelt en niet zweet onder diens deken is het goed.

Kijk bedankt! Ga ik hier naar opzoek. Weet je zo toevallig hoe het zit met de Amigo hero en onderdekens? We hebben deze dus in aller haast gekocht ivm die enorme regen maar ik kwam er pas later achter dat hier officieel geen onderdekens onder kunnen. Is dit ook zo of zijn er dan puur de klittenbandjes niet aanwezig die de bravo wel heeft?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:59

Mijn paard heeft nog geen deken op. Maar hij staat 's nachts en met erge regen in stal. Denk dat ik wel binnenkort ga beginnen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:44

Kyrseltje schreef:
Kijk bedankt! Ga ik hier naar opzoek. Weet je zo toevallig hoe het zit met de Amigo hero en onderdekens? We hebben deze dus in aller haast gekocht ivm die enorme regen maar ik kwam er pas later achter dat hier officieel geen onderdekens onder kunnen. Is dit ook zo of zijn er dan puur de klittenbandjes niet aanwezig die de bravo wel heeft?

De Amigo Hero heeft geen aansluitingsringen in de hals maar heb al meer vernomen dat de onderdekens (liners) van Horseware toch prima eronder blijven liggen hoor. Ze hebben natuurlijk toch een eigen borstsluiting en de achterzijde kun je vastklippen aan de ringetjes van de bilriem. Bij de aangepaste dekens zitten hier 2 ringetjes naast elkaar maar de twee clips kunnen eventueel ook makkelijk aan dat ene ringetje bevestigd worden.

Zie hier maar eens een voorbeeld van zo'n liner:
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6404/40890

En mocht de onderdeken onverhoopt toch niet helemaal goed eronder blijven (wat ik niet verwacht) dan kun je ook nog zelf ringen aan de bovendeken (laten) maken zodat je de klittenbandjes van de onderdeken er toch doorheen kunt halen.
Laatst bijgewerkt door Patt op 24-08-14 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:46

Paard staat nog 24/7 op het land met 100 grams dek. Paard is er niet eens heel warm onder.
Hopelijk kan ie woensdag weer af en wordt het nog beetje nazomer.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:48

_Alarm_wlkp schreef:
Paarden staan hier onder regendeken dag en nacht.
Was aan het twijfelen om 's nachts toch al 100grams op te leggen.

Nou vraag ik me af, zijn er hier waar de paarden dag en nacht op de weide staan ook al met halsdeel ingepakt?
M'n merrie had vorig jaar dun vachtje echt zomers maar haar hals was haarbal.. dus toch geschoren gehad.
Wil het eigenlijk liever voorkomen dit jaar en niet zo snel scheren of zelfs niet :')

Mijn paardje staat overdag buiten en 's nachts binnen en heeft haar regendeken MET hals 24 uur per dag al op.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:03

Ik heb ook de horseware liners onder andere dekens liggen, ze blijven prima zitten echt hele fijne dekens :)

Hier nog steeds onder een 0 grams regendeken, vanmiddag hebben ze nog wel even bloot gestaan.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:38

Ah mooi. Bedankt voor de info, kan hier zeker wat mee :). Vanaf dinsdag gaat toch ook wel echt de 0 grams regendeken er op. Wintervachtje begint zich al te vormen..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:19

Kreeg te horen dat mijn paarden ook al onder de deken staan; ruin onder de regendeken (ik gok fleecegevoerd) en de kleine heeft de ongevoerde waterdichte liner onder d'r exceemdeken :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:04

Hier vandaag best veel zon, was zelf een weekend weg maar degene die mijn paard verzorgde gaf aan dat regendeken echt te warm was, dus lekker bloot...
morgen het weer maar weer even afkijken...

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:36

Patt schreef:

Het is dus wel goed als ze best warm aanvoelen onder de deken?
Ik heb net de deken bij mijn paard eraf gehaald, omdat ik hem toch behoorlijk warm vond aanvoelen.
Maar hij zweette absoluut niet en was verder ook niet klammig, dus misschien was het zo erg nog niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:45

Als ze niet klam zijn is het prima. Mijn paard(en) voel (d)en ook altijd warm maar dat komt omdat ik zelf snel koude handen heb.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 06:31

TE warm vind ik niet gezond.
Zoals gisteren middag werd het echt te warm onder een enkele regen deken. Mijn pony zweet nooit onder een deken. En is daarom soms lastig te meten.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 06:51

Mijn paarden voelde niks te warm onder hun regendekens... Hebben heel de dag buiten gelopen, ook met de heftige regen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 07:50

Te is nooit goed maar ieder paard is anders... hier niks te warm onder de regendeken met hals en vanacht onder 100/150 grams... het was hier maar 5 graden.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:53

ik heb mijn paard van 22 ook zijn regendeken opgedaan. Er is in 1 klap zoveel regen gevallen. Ik hoop dat de berichten kloppen en het over paar dagen weer beter gaat worden!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:55

Marjo89 schreef:
Laux schreef:
Wow dat is al best heavy :=
Tot hoeveel gram wil jij gaan opbouwen straks dan?

Ik heb hier beide over paarden die wat gehad hebben. De een is vorig jaar spierbevangen geweest en verkrampt heel snel. Met als gevolg dat ze bijna niet kan lopen. (zet zichzelf vast)
En de ander is al een tijdje niet goed in dr vel. Waardoor is nog onduidelijk.
En zij staat echt anders heel dag te bibberen. Overigens met zon doe ik ze af of minder.

Mijn paard staat ook onder een 100 grams. Maar in de winter alleen een 300 grams want dan heeft ze een wintervacht en staat ze snachts op stal. Juist met dit weer heeft ze het snel koud omdat ze nog in haar dunne zomervelletje staat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:02

xChantal94 schreef:
Mensen die de paarden nu al onder een deken zetten. Is jullie ervaring dat scheren dan ook niet nodig blijkt te zijn?

Ik heb mijn paard nog nooit geschoren. Zij maakt voldoende wintervacht aan om het warm te hebben maar ook weer niet zoveel dat ze vreselijk gaat zweten. Het lastigste is temperaturen van een graad of 8 boven nul in de winter (dus de zachte winterdagen) dan kan ze wel een beetje zweten. Maar zodra het vriest zweet ze niet meer. En ik vind het zielig om in de winter zo'n kaal paard te rijden :brr: en ben ook niet zo van de meerdere lagen dekens. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een arabier heb die geen mega-wintervacht krijgt van zichzelf (ze krijgt alleen wel hele lange haren aan haar hoofd :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:05

Zielig om met een kaal paard te rijden :=

Ik vind het sneuer om hard te trainen met een wintervacht.

Daarom schoor ik altijd wel( haflingers) maar misschien is het bij mijn huidige paard niet nodig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:26

Yvank ja, ik zei het een beetje ongenuanceerd :o
Maar ik bedoel als je in de winter een lekkere bosrit wil maken moet je minstens met uitrijdekens gaan werken. Ik heb liever dat mijn paard een beetje bescherming van zichzelf heeft.
Vroeger op de manege waren al die geschoren paarden helemaal aan het stuiteren in de les. Die hadden het veel te koud om relaxed in te stappen. Met mijn paard heb ik daar nooit last van.
Als je paard zo'n megavacht krijgt dan zou ik hem vroeg scheren, zodat hij wanneer het echt koud wordt weer een laagje heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:30

Nee dat doe ik bewust ik heb liever geen laagje wintervacht dat is alleen maar vervelend dan zweten ze alsnog maar je kan niet direct de winterdeken weer op doen dus scheer vaak 2x Train swinters in binnenbak daar ga ik altijd te paard heen, uitrijdeken heb ik sowieso altijd op (gevoerde waterdichte) aangezien dat een reflectiedeken is en ik savonds rijd. Zodra ik dan bij de bak ben gaat de deken af en ga ik aan het werk. Niks geen stuiterpaard dan hoor, dat is net als sporters die sporten swinters ook in een tshirt buiten en niet in een winterjas.

Na het rijden dekentje weer op en terug naar huis. En als ik een bosrit maak heb ik gewoon een fleecedeken op. Dat is het paard ook gewend aangezien ik zomers vaak met vliegendeken op rijdt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:44

Ik heb nu een week een 0 grams regendeken op.
Maar dinsdag/woensdag wordt het hier in het zuiden 20 graden met een wolkje en een zonnetje.

Ik kan niet smorgens voor mijn werk de deken af gaan doen oplaten of vanavond al af doen?