[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 00:13

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:40

Koper schreef:
san4nie hij ziet er tevreden uit. Deken staat ook mooi op je paard :)

Dankje!
Ik vind zelf nog wel dat als ie met z'n kont in de wind staat het er dan wel bij in waait, ook tussen z'n benen door. Maar heb even gekeken bij anderen, en dat is eigenlijk bij heel veel zo..

Yontheke

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:55

Ik had voor mijn paard een regendeken (alle dekens voor mijn 2 paarden nu) gekocht in de tentenverkoop van de ruitersportwinkel en bleek op het eerste zicht goed te liggen maar schuift toch een stukje naar achteren.
Helaas nu dus even geen budget om dit deken te vervangen en de tentenverkoop is afgelopen dus mag het niet meer geruild worden..
Kan ik in de loop van de week als de temperaturen dalen toch ineens een 100 gram opleggen? Het is het eerste jaar dat dit paard bij mij in 7,5 jaar onder dek gaat maar als ik hem echt een wintervacht laat krijgen dan zweet hij als een malle.
Hij gaat overdag buiten voor een uur of 8 en de rest op stal maar wel vlak naast de grote stalpoort die vaak openstaat.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:05

Yontheke schreef:
Ik had voor mijn paard een regendeken (alle dekens voor mijn 2 paarden nu) gekocht in de tentenverkoop van de ruitersportwinkel en bleek op het eerste zicht goed te liggen maar schuift toch een stukje naar achteren.
Helaas nu dus even geen budget om dit deken te vervangen en de tentenverkoop is afgelopen dus mag het niet meer geruild worden..
Kan ik in de loop van de week als de temperaturen dalen toch ineens een 100 gram opleggen? Het is het eerste jaar dat dit paard bij mij in 7,5 jaar onder dek gaat maar als ik hem echt een wintervacht laat krijgen dan zweet hij als een malle.
Hij gaat overdag buiten voor een uur of 8 en de rest op stal maar wel vlak naast de grote stalpoort die vaak openstaat.

Dat moet wel kunnen, ik heb de 100 grams ook al klaar liggen voor als het deze week kouder gaat worden. Ik vind dat ook veel fijnere dekens dan de 0 grams, daar voelen ze zo snel koud onder.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:06

Ik zou nog niet te snel 100 gr opleggen. Zo koud is het overdag nog niet. In de nacht en avond wordt het frisser maar dat staat hij binnen. Als het dadelijk echt koud word houd je niets over om op te leggen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:08

Tja, ik heb dus geen 0 gram om op te leggen en wil toch wel echt voorkomen dat het een teddybeer wordt. Hij heeft het ook niet snel koud want kan gerust in de winter tot -20 dag en nacht buitenlopen zonder deken zonder problemen dus dat is ook niet echt een graadmeter.

En wat noem je koud? Vorige winter heeft het misschien een weekje gevroren en 5 dagen gesneeuwd hier.. Heb voor beide paarden een 300 gram.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:22

Het is 's nachts amper 5 graden geweest, zo gek is een deken dan niet hoor. Overdag rond de 12 graden maar met flinke wind en regen; mijn twee rijpaarden staan gewoon onder de 50 gram. Terwijl ze van de winter vaak onder 200 staan. Als je niet scheert moet er echt al wat op liggen om de vacht wat tegen te houden.
Zo veel kouder dan nu is het op de gemiddelde winterdag niet in nederland.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:25

MoniekV schreef:
Nee die regendeken is een 600D. Bij mij hebben ze nu allebei een 100 grams staldeken op, ze staan in een buitenstal.

De regendeken die de mijne op heeft is een 1200D hoor. Ook de Amigo Bravo.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:35

Mijne staat nu dag en nacht met 50 grams op. Vind ik net wat prettiger dan een 0 grams ivm het regenjas effect.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:35

Naath86 schreef:
MoniekV schreef:
Nee die regendeken is een 600D. Bij mij hebben ze nu allebei een 100 grams staldeken op, ze staan in een buitenstal.

De regendeken die de mijne op heeft is een 1200D hoor. Ook de Amigo Bravo.

Klopt, maar de deken van san4nie is een 600D.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:39

smurffie schreef:
Het is 's nachts amper 5 graden geweest, zo gek is een deken dan niet hoor. Overdag rond de 12 graden maar met flinke wind en regen; mijn twee rijpaarden staan gewoon onder de 50 gram. Terwijl ze van de winter vaak onder 200 staan. Als je niet scheert moet er echt al wat op liggen om de vacht wat tegen te houden.

Ik ga niet scheren maar ga nu ook nog echt geen deken opleggen ondanks haar vacht... kan niet wisselen dan is het gewoon zielig om haar overdag nu met deken te laten lopen. Ik ga pas aan dekens beginnen wanneer t overdag ook echt fris gaat worden.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Al weer een hoop blz geleden maar bij deze een foto van mijn friese ruin met de Harry's Horse Wodan Tiger, die nieuwe regendeken met rugnaad. Vind hem super liggen, andere regendekens zonder rugnaad sneden altijd in z'n manenkam, deze sluit mooi aan. Er stond een hoop wind en hij heeft een maatje extra groter aan vanwege z'n pensioenaris-buik dus vertekend een beetje, maar vind hem prima liggen. Zeker dit paard heeft zo'n moeilijk friezenmodel waar weinig op past.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:14

BopjeBo schreef:
[ [url=m/Clmapt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XZN9sK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3xhyxf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Al weer een hoop blz geleden maar bij deze een foto van mijn friese ruin met de Harry's Horse Wodan Tiger, die nieuwe regendeken met rugnaad. Vind hem super liggen, andere regendekens zonder rugnaad sneden altijd in z'n manenkam, deze sluit mooi aan. Er stond een hoop wind en hij heeft een maatje extra groter aan vanwege z'n pensioenaris-buik dus vertekend een beetje, maar vind hem prima liggen. Zeker dit paard heeft zo'n moeilijk friezenmodel waar weinig op past.

Prachtig en wat chique ook! Staat goed zeg!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:36

Paard uiteindelijk gisteravond pas met onderdeken gezet. Voelde niet meer warm aan onder fleecegevoerde regendeken, dus 100 gram onderdeken erbij. Straks even checken of het voor overdag ook kan.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:37

Ik vind dekens met rugnaad niks, dat gaat bijna altijd lekken.. De deken lijkt ook te trekken bij de borst en sluit nogal hoog..

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:43

Rugnaad is getaped, neem aan dat daar wel rekening mee gehouden is met de productie. Lijkt idd te trekken maar dat komt door de wind, loopsplit staat geen druk op dat zie je goed bij de foto van voren. Als de sluiting lager is komen de schouders er weer uit. Hij kan er gewoon hooi mee van de grond eten, is een maat 215cm. Zit een gladde voering in, deken glijd gemakkelijk over de vacht zonder schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:58

Iemand ervaring met de Shires dekens? Hoe vallen ze? zijn ze vergelijkbaar met Weatherbeeta?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:26

Ik vind hem ook niet mooi liggen op de schouder en dat komt niet door die wind, want je ziet niet alleen op de schouder zelf, maar over de gehele rug tot op het kruis. Maargoed de tijd moet het uitwijzen of het gaat schuren, ik zou er niet van staan te kijken in ieder geval.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:33

wortelsussie schreef:
smurffie schreef:

Ik ga niet scheren maar ga nu ook nog echt geen deken opleggen ondanks haar vacht... kan niet wisselen dan is het gewoon zielig om haar overdag nu met deken te laten lopen. Ik ga pas aan dekens beginnen wanneer t overdag ook echt fris gaat worden.

Oh ja ik wissel altijd. Ik wil dekens dus daar dan wil ik het wel optimaliseren voor de paarden.
Vanmorgen met dekens buiten gezet maar ze net er weer af gehaald. Was echt te warm.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:01

Heeft iemand hier ervaring met dekens van het merk Nika? Zijn ze goed waterdicht? Ik kan er een met een halve hals van een vriendin overkopen, ik hoop dat dat helpt tegen inregenen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:02

Er zijn toch echt mensen die van 8 tot 17u achter hun bureau zitten en dus niet in staat zijn om dekens te wisselen in de ochtend of in de middag.. Dan kan je nog wel het beste willen voor je paarden maar het moet ook wel haalbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:03

Lucy_121 schreef:
Heeft iemand hier ervaring met dekens van het merk Nika? Zijn ze goed waterdicht? Ik kan er een met een halve hals van een vriendin overkopen, ik hoop dat dat helpt tegen inregenen.

Wel ervaring mee, was opzich een prima deken tot na het wassen bij een paarden dekenwasserij en de voering ontzettend klonterde.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:15

Yontheke schreef:
Er zijn toch echt mensen die van 8 tot 17u achter hun bureau zitten en dus niet in staat zijn om dekens te wisselen in de ochtend of in de middag.. Dan kan je nog wel het beste willen voor je paarden maar het moet ook wel haalbaar zijn.

Er zijn mensen die dan gewoon wat eerder opstaan of fijne afspraken maken met stalgenoten, denken in mogelijkheden. Niet alleen willen maar ook wat voor over hebben is dan wel nodig ja.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:20

Inderdaad. Straks kunnen ze wel dag en nacht dezelfde deken op, maar nu echt nog niet. Je gaat je paard toch niet in zo'n oven laten een hele dag :n Maarja ik snap ook niet dat mensen hun paard zo'n niet ademend slecht passend zeil opgooien, het is toch puur voor jezelf dus dan mag je ook wel aan het comfort van je paard denken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:36

Nies_ schreef:
Inderdaad. Straks kunnen ze wel dag en nacht dezelfde deken op, maar nu echt nog niet. Je gaat je paard toch niet in zo'n oven laten een hele dag :n Maarja ik snap ook niet dat mensen hun paard zo'n niet ademend slecht passend zeil opgooien, het is toch puur voor jezelf dus dan mag je ook wel aan het comfort van je paard denken.

Wat een veroordeling van mensen die echt het geld niet hebben om Horseware of Bucas dekens aan te schaffen...

En nee, ik voel me niet persoonlijk aangesproken omdat mijn paarden namelijk wel een paar dekens van Horseware en Bucas hebben en Bucas ligt voor mijn paard persoonlijk rotslecht dus die komen er sowieso niet meer in.
Plus dat ik ook wel over en weer rijd en eventueel wissel maar als ik kijk op onze pensionstal zijn er echt maar 2 op de 40 mensen die dat doen.