Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gietepiet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:25

En schuren de manen hierdoor niet kapot als je hem langer aanhoudt?

Bonny4life

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:53

Anneke schreef:
Ik heb het toevallig net aan de veearts gevraagd.
Het duurt een half uur tot een uur uur ze echt verdoofd zijn, en liever niet eten, zeker geen krachtvoer. Ik begin met 3/4 en mocht hij echt over de zeik gaan evengoed dan die kwart er ook nog bij.
Ik heb mijne net een heel klein plukje hooi gegeven, omdat de rest wel kreeg. Met een half uurtje/ uurte ga ik hem verdoven.
En dan scheren maar, hij vind het doodeng.

hoihoi

heb jij tranquigel of sedasan? wil jij neerzetten hoe het met jou paardje is gegaan met scheren? ik denk dat ik er na het verdoven gewoon bij blijf en ik denk dat ik de hele tube gewoon geef, zekere voor het onzekere! groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:06

meestal is een paar streepjes tot een halve tube genoeg, kijk er mee uit, ik ken een paard die ervan plat is gegaan, het is rotzooi.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:52

phannie schreef:
@ArabStables; zo lijkt je paard wel een hippo-terrorist hahaha, waar koop je die dingen? en wat kosten ze?

Haha, nou je het zegt! De fleece hood heb ik gekocht bij: http://www.westernstore.nl/
Ze kosten 55 euro en daar komen dan nog de verzendkosten bij.
Je hebt ze ook in de gladde uitvoering: Ik koos voor de fleece uitvoering dus lekker warm. Deze is trouwens ook fraai, maar meer om het paard schoon en glanzend te houden tijdens shows en keuringen. Je ziet ze ontzettend veel op de Arabische shows.
Hier te koop: http://arabischevolbloeden.nl/webshop/

Afbeelding

Nee, de manen schuren er niet door kapot, wij zijn erg zuinig op de lange manen van onze Arabische paardjes!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:16

phannie schreef:
meestal is een paar streepjes tot een halve tube genoeg, kijk er mee uit, ik ken een paard die ervan plat is gegaan, het is rotzooi.

maar een vriendin van mij had een hele tube gebruikt en haar paard was toen pas goed rustig, dus ik vind het zo moeilijk hoeveel ik moet geven...de een zegt de helft de ander zegt hele spuit.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:18

enne scheren jullie de benen ook?
ik twijfel nog, ze staat wel veel in de blubber of maakt dat niks uit als je de benen goed schoon houd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:24

Bonny4life schreef:
phannie schreef:

maar een vriendin van mij had een hele tube gebruikt en haar paard was toen pas goed rustig, dus ik vind het zo moeilijk hoeveel ik moet geven...de een zegt de helft de ander zegt hele spuit.

als je nou begint met 2 uur voor t scheren, begin met halve spuit, ik vind het risico te groot meteen een hele spuit als je niet weet hoe je paard erop reageerd, meer kan je altijd nog geven.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:59

straks is het zo ver... we gaan mijn pony een poging doen om te sheren, de eerste keer... hoop dat het lukt en dat ik niet straks met een half geschoren pony ofzo sta..

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:42

nou succes en ben benieuwd naar het resultaat, als het ECHT EEN MEGA RAMP is dan kun je altijd nog de dierenarts bellen voor een verdoving. (wat gaan mensen toch ver hé )

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:01

Afbeelding

iemand ervaring me deze? is hij waterdicht? (heb het dus over da ding over zijn hoofd/hals, deken zelf lijkt mij niet waterdicht)
vraag me af of zoiets wel fijn is voor het paard en moet je er dan ook echt zo'n ding onder doen zoals een paar reacties hierboven staat om de manen goed te houden?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:07

Mijn paardje is vandaag helemaal geschorren, behalve zijn hoofd want dat liet hij echt niet toe. Normaal staat hij met een 200 grams dek op. Hij staat in een binnenstal, kan hij dit deken tot december ophouden of nu meteen een 300 grams erop doen ? wat raden jullie aan ?

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:38

Tuhan schreef:
Mijn paardje is vandaag helemaal geschorren, behalve zijn hoofd want dat liet hij echt niet toe. Normaal staat hij met een 200 grams dek op. Hij staat in een binnenstal, kan hij dit deken tot december ophouden of nu meteen een 300 grams erop doen ? wat raden jullie aan ?

die van mij is ook geschoren en ik heb na het scheren
een omer deken om gedaan en nu heb ik een 200 gr
deken op en later in de winter een 300 gr
en die van mij staat ook in een binnen stal
ik denk dat een 300 gr nu erg warm is en als je nu eerst met de 200 gr
gaat en dan de 300 gr heb je kans dat je geen onder dekens hoeft
te gebruiken

gr

twist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:40

loutjuh schreef:
nou succes en ben benieuwd naar het resultaat, als het ECHT EEN MEGA RAMP is dan kun je altijd nog de dierenarts bellen voor een verdoving. (wat gaan mensen toch ver hé )

ik heb de mijne met een praam geschoren het is niet leuk
maar goed ik ga niet snel met troep werken
al moet ik zeggen als het echt niet anders kan ja oke
maar goed en de mijne is ook voor het eerst geschoren
en was ook echt bang maar door de praam ging het wel

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:56

Oké een vraag van mijn kant...

Ik wil heel graag dat Odin geschoren wordt, maar de eigenaar wil absoluut niet dat er met dekens gesjouwd wordt. *teveel gedoe *
Dus ik had gehoord dat je bij een streepmodel geen deken hoeft te gebruiken. Odin staat dag en nacht op stal.
Dus mijn vraag: vanaf welk streepmodel hoef je geen deken meer om te doen? (Hoog-streepmodel, midden-streepmodel, laag-streepmodel)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want de eigenaar twijfelt nog erg en ik wil er gewoon zeker van zijn dat ze bij een bepaald model zonder deken kan staan én wat functioneel is voor het rijden

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:40

om de hoeveel tijd (of makkelijker om de hoeveel paarden) laten jullie je messen slijpen?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:00

oke dan mijn pony is vandaag geschoren, helemaal, ging super met halve tube sedasan en praam voor de zekerheid bij het hoofd en de benen! het was de eerste keer en ik vond t heel goed gaan! ik zal zo foto's plaatsen van voor en na, ook van een pony van een vriendin van me, die was wat moeilijker vooral met het hoofd maar is ook heel mooi geworden, ik schrok eerst wel van bonny's kleur leek wel een muis!

ik heb nu een 150 grams gok ik om met een regendeken erover, is dit nu warm genoeg? of moet ik een iets warmer onderdeken aanschaffen vinden jullie? voor de echte winter heb ik een 300 grams HH waterdicht waar ik dan eventueel nog wollen of fleece deken onder kan doen ofzo... graag tips! want ik weet het even niet.. de 1 zegt is warm zat nu de ander zegt nee joh veel te koud, mijn stal is best warm binnen en de regen deken die ik er altijd over doe is neit gevoerd maar wel best warm vind ik, daaronder heb ik nu dus de BR van ongeveer 150 grams zitten, ik zit te denken om die te vervangen door een iets dikkere maar als dat niet echt helemaal nodig is vind ik het zonde want ik moet die dan nog aanschaffen...

maar hier de foto's! wat vinden jullie ervan? gretoes hier op bokt heeft het gedaan en jeemig wat kan die goed scheren! bedankt meis!!

Afbeelding
vacht voor de tijd

Afbeelding
ondertussen...

Afbeelding
en..NA!
Afbeelding
lichaam! wat een muis he?!

Afbeelding
lester voor...

Afbeelding
en..NA!
nog beetje suf...

Afbeelding
nog 1.

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:16

Waar beginnen jullie altijd met scheren? Bij de hals? Of de benen? Of het hoofd? Of nog iets anders?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:17

Ilse schreef:
Waar beginnen jullie altijd met scheren? Bij de hals? Of de benen? Of het hoofd? Of nog iets anders?

eh mijn vriendin begon geloof ik zo bij de hals in de buurt...

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:34

Wij zijn bij de benen begonnen.
Maargoed, mijn planning was dus ook alleen de benen die avond, om te kijken hoe ze er op reageerde

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:01

Citaat:
Ik scheer altijd vanaf de achterhand. Direct op de hals beginnen doe ik eigenlijk niet. Je zit dicht bij het hoofd van het paard en vaak vinden ze dat minder prettig. Netzoals met rijden werk je van achtere naar voren en op den duur gaan ze ontspannen (omdat ze aan dat geluid wennen).

Benen als laatste, zijn ze braaf, dan gewoon achterhand-achterbenen-buikgedeelte-hals-voorbenen-hoofd

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:15

bij mij begon ze op der schouder naar de buik....op zich reageerde ze hier weinig op

bonny4life: het is erg mooi geworden en gelukkig is de eerste ervaring met scheren zo goed gegaan.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:32

loutjuh schreef:
bij mij begon ze op der schouder naar de buik....op zich reageerde ze hier weinig op

bonny4life: het is erg mooi geworden en gelukkig is de eerste ervaring met scheren zo goed gegaan.

dankje!
ja ben ik ook heel erg blij mee, ze was super!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:44

Evy schreef:
Oké een vraag van mijn kant...

Ik wil heel graag dat Odin geschoren wordt, maar de eigenaar wil absoluut niet dat er met dekens gesjouwd wordt. *teveel gedoe *
Dus ik had gehoord dat je bij een streepmodel geen deken hoeft te gebruiken. Odin staat dag en nacht op stal.
Dus mijn vraag: vanaf welk streepmodel hoef je geen deken meer om te doen? (Hoog-streepmodel, midden-streepmodel, laag-streepmodel)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want de eigenaar twijfelt nog erg en ik wil er gewoon zeker van zijn dat ze bij een bepaald model zonder deken kan staan én wat functioneel is voor het rijden

Wil iemand hier misschien antwoord op geven, ik moet het zo snel mogelijk weten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 07:42

als hij altijd op stal staat moet een laagstreep model toch wel kunnen zonder deken. midden ook wel. hoog durf ik zo nie te zeggen. heb ff geen plaatje in m'n hoofd hoe hoog dat is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 07:45

als ie altijd op stal staat en je doet 1 staldekentje op kun je hem ook gewoon helemaal scheren. of vind hij 1 deken ook al veel gesjouw?