[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:55

FatCat schreef:
JenniferU schreef:
Hoe oud de sunshower zich met zulke buien als de laatste paar dagen? Paardlief had het warm op stal dus smartex is te warm voor nu

Mijn paard had de sunshower aan toen het echt de hele dag regende. Buiten wat lekkage aan de schouders was ze verder wel droog. Maar de binnenkant voelde wel nat aan, dus ik heb hem eerst moeten laten drogen voor die er weer op kan.

Ik vind het een fijn deken. Handig voor twijfeldagen, maar valt niet te vergelijken met een goed volwaardig regendeken.

Welke smarttex heb je? er is toch een 0grams versie als ik me niet vergis.

Ik heb een smartex rain maar door de fleece voering is die vergelijkbaar met 100gram

Ir1ne

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:13

Wel echt bijzonder hoe verschillend het nog per paard is he...
Mijn paard staat nu heerlijk comfortabel onder een Power Light (dus vergelijkbaar met een Smartex Rain), zet ik hem onder een regendek 50 grams heeft hij het (echt) koud...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:16

Ik had de mijne met het zonnetje vanmiddag haar smartex af gedaan, maar ben net nog even in overbezorgde baasmodus naar stal gegaan om haar deken weer op te doen.. := O:)

MataHari13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:19

Hallo, ik kom hier even binnen vallen met een vraag. Ik heb een paard met een brede hals en een hoge schoft. En nu ben ik opzoek naar een nieuwe regendeken en winterdeken. Mijn oog was gevallen op een Bucas power turnout big neck. Alleen deze trekt gigantisch op de schoft en snijd aan de onderkant hals als paardlief aan het eten is. Wat zou voor ons een goede deken zijn?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:22

MataHari13 schreef:
Hallo, ik kom hier even binnen vallen met een vraag. Ik heb een paard met een brede hals en een hoge schoft. En nu ben ik opzoek naar een nieuwe regendeken en winterdeken. Mijn oog was gevallen op een Bucas power turnout big neck. Alleen deze trekt gigantisch op de schoft en snijd aan de onderkant hals als paardlief aan het eten is. Wat zou voor ons een goede deken zijn?

Misschien een deken met halve hals/wug?

Ik heb ook even een vraag :o

Weten jullie welke dekens het beste ademen? Ik ben op zoek naar een regendeken voor een paard dat gevoelig is voor rainrot. Het mag dus niet gaan broeien onder de deken :)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:35

Die van mij heeft de eerste deken dit jaar alweer gesloopt. Wat een grappenmaker is het toch weer :+ >;) maar was al van plan een nieuwe te kopen en nu moet dat dus zeker. Bij ons staat de pony onder 150g en paard op stal met niks en overdag met fleece gevoerde.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:54

Ik vind de BR dekens heel goed ademen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:11

marley93 schreef:
__elise__ schreef:
Mijn ervaring is als je eenmaal met een hals begint, kom je er de rest van de winter niet meer vanaf. Maar het zal er ook vanaf hangen hoeveel gram de hals is en hoe de huisvesting is voor je paard. Die van mij stond overdag op een open wei en avond/nacht in een frisse buitenstal. Ik heb een aantal keer geprobeerd de hals eraf te laten, maar dan stond ze de volgende dag met een stijve en ijskoude nek.

Hals zit aan de deken vast, dus ga er vanuit dat die ook 200 gr gevoerd is. Het is ook niet echt mijn eerste keus, maar het is de enige 200 grams winterdeken van Nika in haar maat, en die liggen haar zo lekker. En ik heb ook het idee dat ze het sneller koud heeft. Ze is inmiddels bijna 30, en staat overdag de hele dag buiten, en 's nachts binnen met de deuren van het gebouw gewoon open (geen tocht).

Heb ook mijn oog op de Thor highneck van HH, die ziet er ook goed uit. En 25% korting bij EJ nog, toch? :P

Het zal per paard verschillen, misschien dat de jouwe er beter mee kan omgaan dan die van mij. Ik heb een koukleum :P persoonlijk zou ik er wel rekening mee houden, dat als je overgaat naar een dikkere deken dat je daar ook een hals op kunt doen. Evt. Heb ik nog wel een 300 gr deken van Nika met losse hals liggen die weg mag.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:58

helaas blijft mijn paard klam onder de deken. Niet heel zweterig maar hij heeft t wel wat warm. Net als meerdere paarden op stal.

maar vandaag gaat t weer regenen enz. terwijl het in stal duidelijk nog warm is.. Zou snachts af en smorggens weer om doen een optie kunenn zijn?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:33

FatCat schreef:
Nies_ schreef:
Heb hem dag en nacht op gehad en niks doorgelekt.

Voelt de binnenkant niet nat aan na een dag zware regen bij jou?

Nee, maar het is inderdaad geen deken die je op doet om je paard warm te houden tijdens noodweer. Dan heb je echt een deken met dunne voering nodig.
MataHari13 schreef:

Ik zou eens kijken naar dekens met die panelen naast de schoft. Oa trust tetris heeft dat, maar zijn er meer.
Jennyxx schreef:
Weten jullie welke dekens het beste ademen? Ik ben op zoek naar een regendeken voor een paard dat gevoelig is voor rainrot. Het mag dus niet gaan broeien onder de deken :)

Ik zou zeggen Bucas smartex of power, maar de eerder genoemde br dekens zijn ook zeker niet verkeerd. Eigenlijk ademt elke wat duurdere deken wel goed. Voordeel van de Bucas is dat mochten ze toch nat worden het vocht wordt opgenomen en afgevoerd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:39

plutolover schreef:
helaas blijft mijn paard klam onder de deken. Niet heel zweterig maar hij heeft t wel wat warm. Net als meerdere paarden op stal.

maar vandaag gaat t weer regenen enz. terwijl het in stal duidelijk nog warm is.. Zou snachts af en smorggens weer om doen een optie kunenn zijn?

Moet hij nu perse n deken op :-) ?
Als t niet te koud is, is wat regen toch niet erg?
Anders zou ik m 's ochtends op doen. Maar t wordt al gauw tot 15 gr de komende dagen en dus best warm.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:04

marley93 schreef:
Hallo, ik heb ook een vraag. :)
Ik ben aan het zoeken naar een fijne halve hals winterdeken, en wilde eigenlijk eentje van nika omdat die goed op mijn merrie liggen en ze niet zo'n sloper is. Nu hadden ze in 200 gr alleen nog eentje met hele hals, wat op zich geen probleem is. Alleen vraag ik me nu af: als je eenmaal met hals begint, is het dan beter dat de winter door vol te houden? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Welke maat heb je nodig? Op MP staat een zgan 200 gram met halve hals in maat 185.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:58

Vacht tegenhouden lukt bijna niet..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:27

ViennaDj schreef:

Dat is idd een fabel!!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:49

Hallo! Ik heb even een vraagje aan jullie :) ik wil zo een jachtmodel gaan scheren. Het is hier op dit moment 13 graden en het zakt vannacht tot 8. Kan ze het redden met een regendeken(met of zonder hals) of kan ik beter een grams deken op doen? Heb nog een 150 grams deken.

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:47

Als je er toch zoveel afscheert zou ik met deze temp en dit weer voor 150 grams gaan.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:32

Mijne wordt ook helemaal geschoren dit jaar. Spijt dat ik het vorig jaar niet gedaan had, haha!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:36

Bovenstaand scheerpatroon is wel behoorlijk veel... Ook als de buik helemaal bloot gaat kan ie het wel eens koud krijgen nu de nachten zo veel wisselen met overdag. Ik zou dus of minder scheren of inderdaad een gevoerde deken op doen.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:16

Thanks! Ben nog niet aan scheren toe gekomen maar ik ben het er ook mee eens, wou graag even weten of anderen hetzelfde dachten :D

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:04

ViennaDj schreef:

Dat is waar. Mijn haflinger staat in de winter onder een deken en begin daar vrij vroeg mee en hij maakt niet onwijs lange haren aan. Mn jonkie heeft ook korte haren in de winter en nog dunner als mn haflinger. Zij krijgt geen deken op, heeft ze het ook veel te warm onder denk ik.

Het verschilt gewoon heel erg per paard, de een maakt een berenvacht aan, de ander amper.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 05:01

Mijn shet met potentie tot berenvacht maakt nu inderdaad veel haar aan op de hals en bovenop de kont. Het is daar opvallend veel langer dan op de stukken pony waar de deken zit. Vraag me dan toch af hoe dat komt.

Kiekeboefje is het een optie om de vacht onder de buik wel te laten zitten? Het ziet er niet uit, maar dan hoeft je paard in elk geval niet op een kale pens te liggen.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 06:47

Koper schreef:
Mijn shet met potentie tot berenvacht maakt nu inderdaad veel haar aan op de hals en bovenop de kont. Het is daar opvallend veel langer dan op de stukken pony waar de deken zit. Vraag me dan toch af hoe dat komt.

Kiekeboefje is het een optie om de vacht onder de buik wel te laten zitten? Het ziet er niet uit, maar dan hoeft je paard in elk geval niet op een kale pens te liggen.

De vacht blijft platter liggen door de dekens, wellicht lijkt dat dan zo?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:22

Ik vind een kale buik ook niks.
Daar komt geen deken. En als ze gaat liggen ligt ze op het koude zand.

Afbeelding

Mijn zelf verzonnen scheer patroon

Maar ik doe wel een deken erop. Want ook hier is er veel vacht weg.

Is het een idee om alleen hals en borst te scheren? Dat ga ik dit weekend doen. Onderkant hals en stukje borst. Kan ze beetje der warmte kwijt. Wil nog niet met dekens beginnen.
Laatst bijgewerkt door Nessa op 19-09-17 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:24

Ir1ne schreef:
Koper schreef:

De vacht blijft platter liggen door de dekens, wellicht lijkt dat dan zo?

Waarom is het bovenop haar billen dan ook lang? De wintervacht is een andere kleur. Het is echt duidelijk te zien.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:48

Ik kom weer even binnenvallen. Pony staat weer lekker met een regendekentje, maar krijgt hier plekjes van op de schoft. Deken ligt verder prima, maar er zit geen bontje of zacht stukje zoals bij de meeste dekens en dat schuurt een beetje aangezien ze er dag en nacht mee staat.

Nu zijn we dus opzoek naar een manier om er wel een stukje bont op de zetten. Naaien kan niet, dan is de deken lek :+
Bestaat er een soort lijm voor dit soort dingen?