Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:50

Net een 100 grams onderdeken onder de Bucas gedaan. Paard voelde erg lauw tot koud er onder. Vond hem ook erg sloompjes en hij stopte met eten tegen de tijd dat ik weg ging. Normaal eet hij tot hij alles op heeft. Ga straks nog even kijken. Zit me niet lekker. Vorig jaar dronk hij te weinig met het koude weer maar at wel veel ruwvoer. Hij had toen gaskoliek. Gedroeg zich toen ook sloom, maar at toen helemaal niet meer en liep alleen maar te hinniken. Tegenwoordig heeft hij een extra emmer water in zijn box zodat we kunnen zien hoeveel hij drinkt. Of hij krijgt nu gewoon teveel hooi en zat vol. :? Hij is de laatste 2 weken wel flink aangekomen. Ze krijgen ook flink meer hooi sinds de vorst er is. Maar hopen dat het niks ernstigs is. Ga maar eens wat minderen met voeren, anders heb ik zo de kilo's er niet meer zo maar af bij hem.

Tancreda4

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:52

Oh getsie Bravura, dat zou mij ook niet lekker zitten. Ik zou idd straks ook nog even bij hem gaan kijken. Ik zou anders ook niet kunnen slapen :o Hopelijk valt het mee, en is het niets :(:)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:54

Als hij te weinig drinkt kun je ook proberen of hij lauw water lekker vindt, de mijne drinkt met het koude weer een emmer lauw water zo op, vindt ie heerlijk.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:01

Ja, zal straks even warm water meenemen. Heb in de wei een geïsoleerde 600 literbak (vleesbak) staan met een deksel voor de nacht. Dat water is wel wat bevroren over de dag maar dat is slechts een dun laagje tot nu toe. Ze maken het ijs zelf niet kapot, dat is het nadeel (alleen de oude merrie uit een andere wei). En ik kan er helaas ook niet de hele dag bij zijn. He bah...zit me echt niet lekker! En heb zelf nu geen auto, dus moet wachten tot ik straks een auto kan lenen. Anders was ik al gegaan!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:08

Succes straks!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:09

Bravura schreef:
Ja, zal straks even warm water meenemen. Heb in de wei een geïsoleerde 600 literbak (vleesbak) staan met een deksel voor de nacht. Dat water is wel wat bevroren over de dag maar dat is slechts een dun laagje tot nu toe. Ze maken het ijs zelf niet kapot, dat is het nadeel (alleen de oude merrie uit een andere wei). En ik kan er helaas ook niet de hele dag bij zijn. He bah...zit me echt niet lekker! En heb zelf nu geen auto, dus moet wachten tot ik straks een auto kan lenen. Anders was ik al gegaan!

kun je niet de stal eigenaar bellen en vragen hoe het nu gaat?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:12

Ik ben de staleigenaar. :D Kan de buren wel bellen maar die hebben pas sinds dit jaar zelf paarden. Wil toch zelf gaan kijken. Ken hem zelf het beste qua gedrag want het is een aparte. :j

Maar goed, weer on-topic. Ik zal jullie laten weten hoe het was. Maar hopen dat alles goed is.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:22

oow oke dat gaat moeilijk dan.
succes hoop voor je dat er niks aan de hand is

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:45

mark (ongeschoren) onder de 600 gram, het is me eerste winter met hem. maar hij schoot weer dikker in het haar terwijl ik hem toch zo dun mogelijk probeer te houden

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:49

Bravura: hopelijk valt het mee.

Ik heb voor het eerst in alle jaren Porva onder meer dan 350 gram staan. Heb er toch maar een 100 gram liner onder gedaan....Vond haar niet echt lekker onder de winterdeken en aangezien ze toch wat ouder wordt, beter maar zo. spiertjes moeten het goed blijven doen. O ja, ongeschoren 24/7 buiten. Twenter en de rest hebben giga dikke vachten en staan zonder. Mooie bolletjes haar nu ;-)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:57

Wezen kijken. Had nu al zijn hooi op. Hoefde geen plukje hooi meer maar wel een paar brokjes en wilde meer daar van. Helaas voor hem, hij zat vol en is dik genoeg. Ik houd zijn drinkgedrag even goed in de gaten. Ze blijven morgenvroeg eerst binnen met deze temperaturen. Zijn vandaag hele dag buiten geweest en hij was gewoon lauw/koud onder zijn dek. Was nu lekker warm met de onderdeken er bij op. Hopen dat hij zich wat wieriger gedraagt morgen, anders temperaturen.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:01

Bravura schreef:
Net een 100 grams onderdeken onder de Bucas gedaan. Paard voelde erg lauw tot koud er onder. Vond hem ook erg sloompjes en hij stopte met eten tegen de tijd dat ik weg ging. Normaal eet hij tot hij alles op heeft. Ga straks nog even kijken. Zit me niet lekker. Vorig jaar dronk hij te weinig met het koude weer maar at wel veel ruwvoer. Hij had toen gaskoliek. Gedroeg zich toen ook sloom, maar at toen helemaal niet meer en liep alleen maar te hinniken. Tegenwoordig heeft hij een extra emmer water in zijn box zodat we kunnen zien hoeveel hij drinkt. Of hij krijgt nu gewoon teveel hooi en zat vol. :? Hij is de laatste 2 weken wel flink aangekomen. Ze krijgen ook flink meer hooi sinds de vorst er is. Maar hopen dat het niks ernstigs is. Ga maar eens wat minderen met voeren, anders heb ik zo de kilo's er niet meer zo maar af bij hem.

Pfff hier het zelfde :\ , alleen stond mijn paard ineens flink te hoesten net.
Hij wou ook niet drinken, gelukkig wou hij wel sloompies wat eten dus heb warme slobbersoep gemaakt van zijn biksies en dat at hij op dus hij heeft nu wel wat vocht binnen. Voelde wel warm onder zijn deken maar had toch een temp van 36.1.
Mij zit het ook niet helemaal lekker maar kan er moeilijk vanacht ook nog naartoe gaan (heb zelf al een flinke buik nu door mijn zwagerschap)
Vriedlief gaat morgenochtend voor hij gaat werken weer kijken en warme slobber geven zodat hij weer vocht binnen krijgt. Als hij dan nog hoest en niet normaal wil drinken laat ik de DA komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:03

Mijn geschoren paard stond steeds nog heerlijk warm onder 300 grams met dunne (100 grams) onderdeken, maar voelde vandaag ook ineens koud aan...
Dus maar een dikkere deken eronder gedaan, morgen maar weer even kijken of dat niet te warm is...

lastig even nu...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:05

Goed idee die slobber! Dat ik daar zelf niet aan dacht!

Tja, niet fijn als je paard niet is zoals hij móet zijn. Beterschap daar.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:09

Gelukkig gaat het met die van jou nu wel beter bravura :j .

Ik dacht er ook niet aan in een licht moment van paniek maar mijn vriend zij heel droog "dan geef je hem toch hele waterige slobber?" :+ .
En dat werkt dus morgenochtend gaat hij het zelfde doen en ik rond 11 uur ook weer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 06:43

Ik denk dat die wind ook funnest was gisteren, het woeide hier behoorlijk. Vandaag lijken de temperaturen minder laag te gaan. F8ck it, ik zie dat ze vanmorgen al sneeuw verwachten. Getver.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:26

Mijn paard staat normaal met een 300 gr met hals deken op em eem lekker earm vachtje. Ik had haar jammer genoeg echt nietbzonder deken op kunnen laten staan want ze is nog wat dun en kan zich nog niet goed warm houden. Nu heb ik er als extraatje nog een fleecendeken onder zitten en ze heeft het warm zat :) volgend jaar word ze geschoren dus dan komen er 2 nieuwe dkenes bij (onderdeken en 200 grams dken)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:30

Ons weerstation op de garage gaf net -13 aan, brrrr

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:40

Mijn paardjes ook weer wat dikker aangekleed:
Witje: geschoren 400+ 200 + 300 met 100 gram hals ( dag en nacht buiten)
Dover: heeft zelf een heel dun vachtje, 400 + 200 + 200 + hals ( dag en nacht buiten)
Luuk: dunne vacht, fleece met hals en 350 ( op stal ) buiten krijgt hij nog een 200 erbij.
Woo: dikke vacht , 250 gram ( op stal)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:45

de mijne krijgt ook elke dag slobber, deels voorgeweekt met koud water, gewoon bij haar voer (senioren slobber van subli, om aan te komen) en deels met heet water als ik zelf op stal heb, lekker warm en goed voor het vocht met deze koude dagen...
Ik doe ook wat extra olie door het voer...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:46

Knollie vanmorgen vroeg even naar buiten gegooid, heeft even een nachtje op stal gestaan, ook ivm eet en drinkcontrole. Toch zijn 220 grams deken opgehouden vannacht. Hij was goed op temperatuur, had zijn water van gisteravond op en bijna 15 kilo hooi. Er is vanmorgen 17 liter lauw water ingegaan dus daar kan hij ook weer even tegen. Temperatuur viel mij mee, was -10 maar het voelt minder koud aan. Ik heb het grootste deel zonder handschoenen kunnen doen.

Morgen maar eens kijken of ik er natte bietenpulp inkrijg.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:13

brr het is hier ook -13 ben blij dat ik toch nog wa dikkere dekens op heb gelegd heb er nu 200 , 350 en 400 grams en hals.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:17

Mijn ongeschoren paardje heeft sinds gisteren 300 grams halsdeken op. Hopelijk blijft hij lekker warm met dit koude weer. :)
(Daarvoor had hij 200 grams op) ;)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:26

in de dichte stal -13 dus gok dat het in zijn stal wat kouder was. Meende dat hij stond te rillen toen ik binnen kwam (maar kon het daarna niet meer zien). Heb nog een zweetdeken tussen de dekens gedaan voor de zekerheid en heb even temperatuur opgenomen die was 37.9. Dus lijkt me toch warm genoeg.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:40

Nou jongens hou jullie vast morgenavond gaan we de -18 halen, bahbah.