[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:05

Heeft iemand ervaring met de volgende dekens:
- HKM Vliegendeken Lyon
- Mio Fly Rug

Ik heb een grote KWPNer (1.80) met brede borst en lage halsaanzet. Ik merk dat veel vliegendekens naar achter trekken en dan op de borst heel strak gaan zitten en de hals is eigenlijk altijd te kort en te strak waardoor hij niet kan grazen. Nu kwam ik deze tegen waarbij de hals wel langer en ruimer lijkt te zijn. Maar op productfoto's is het toch altijd lastig te zien.

In de winter heeft hij altijd Rhino Wugs op die goed zitten.

MyWishMax

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:28

Van de mio is de hals bij het nieuwe model lang, ja. Maar hier zit die op het randje qua te strak op de borst. Maar omdat die best wel rekt gaat het goed. Ik vond het klittenband alleen verschrikkelijk en heb ik eraf gesloopt en gebruik hem eigenlijk alleen als reserve. Paar jaar geleden ook de mio gehad en die was echr anders qua pasvorm, zowel de hals als borst enzovoorts

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:42

Ah dank dat is informatief. En welke heb jij nu op dan?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:18

Miriam91 schreef:
- HKM Vliegendeken Lyon
- Mio Fly Rug

Ik heb een grote KWPNer (1.80) met brede borst en lage halsaanzet. Ik merk dat veel vliegendekens naar achter trekken en dan op de borst heel strak gaan zitten en de hals is eigenlijk altijd te kort en te strak waardoor hij niet kan grazen. Nu kwam ik deze tegen waarbij de hals wel langer en ruimer lijkt te zijn. Maar op productfoto's is het toch altijd lastig te zien.

Ik heb zo’n beetje hetzelfde probleem, maar dan met een Irish Draught van 1.57..
In de winter heb ik een Rhino plus of een Amigo bravo 12 op, die passen prima. Vliegen/eczeemdekens heb ik nog niets passends van gevonden. Aan mij heb je niets, kan alleen noemen wat niet past en dat is een hele lijst :D

edit; ik sta op het punt om de Bucas buzz off X big neck te bestellen, misschien is dat wat. Of heb jij die al geprobeerd?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:12

Ook op zoek naar een vliegendeken...
Smal paard met diepe hals en inmiddels aardig wat spier op de schouders.
Amigo Bug Rug paste voorheen, maar schuurt nu op de schouders
Bucas buzz off veel te krap om de hals
Lemieux Arika lag prachtig, maar leek te veel om de borst heen te sluiten, durfde het niet aan, ze liep er ook wat ingehouden mee.
Afbeelding

Eigenlijk wil ik gewoon een bug rug met net even meer ruimte voor de schouder. Dr normale Amigo's liggen nog prima maar hebben disc of v-sluiting.

Iemand suggesties? Het wordt zo'n wilde gok zo langzamerhand :')

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:17

lies schreef:
Miriam91 schreef:
- HKM Vliegendeken Lyon
- Mio Fly Rug

Ik heb zo’n beetje hetzelfde probleem, maar dan met een Irish Draught van 1.57..
In de winter heb ik een Rhino plus of een Amigo bravo 12 op, die passen prima. Vliegen/eczeemdekens heb ik nog niets passends van gevonden. Aan mij heb je niets, kan alleen noemen wat niet past en dat is een hele lijst :D

edit; ik sta op het punt om de Bucas buzz off X big neck te bestellen, misschien is dat wat. Of heb jij die al geprobeerd?

Bucas nog niet geprobeerd, omdat de gewone dekens van Bucas vreselijk liggen op hem. Maar wie weet is de vliegendeken anders? Een lijstje met wat jij al geprobeerd hebt is erg welkom, dan hoef ik daar m'n geld niet aan uit te geven :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:20

amyz schreef:
Lemieux Arika lag prachtig, maar leek te veel om de borst heen te sluiten, durfde het niet aan, ze liep er ook wat ingehouden mee.
[ [url=m/VPOFSK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eigenlijk wil ik gewoon een bug rug met net even meer ruimte voor de schouder. Dr normale Amigo's liggen nog prima maar hebben disc of v-sluiting.

En de bug buster? Die heeft ook een rechte sluiting

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:25

Miriam91 schreef:
lies schreef:

Bucas nog niet geprobeerd, omdat de gewone dekens van Bucas vreselijk liggen op hem. Maar wie weet is de vliegendeken anders? Een lijstje met wat jij al geprobeerd hebt is erg welkom, dan hoef ik daar m'n geld niet aan uit te geven :')

Ik heb van al mn rambo’s de bovenste sluiting verwijdert en een rechte op gezet. Die sluitingen kan je voor 10,- of 15,- bij Agradi kopen en is niet heel ingewikkeld erop te zetten.
Daardoor liggen hier de dekens weer goed, wellicht een idee?

Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:38

Nouvel schreef:
amyz schreef:

En de bug buster? Die heeft ook een rechte sluiting

Ik denk dat disc of v misschien juist beter ligt. Maar ik weet niet of de bug buster net iets ruimer valt op de schouders? Die bug rug was juist zo fijn, baal echt dat die niet meer goed ligt.
Zat ook nog te kijken naar die nieuwe dominick, maar die gaat vanaf 130 en ik heb echt een 125/175 nodig (en die vliegendekens lijken vaak al juist eerder ruim te vallen...)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 05:30

Kijk eens naar weather beetha. Dat is het enige dat echt goed ligt op mijn merrie met lage halsaanzet

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 05:47

amyz schreef:

En de Amigo bug rug XL? Ligt op mijn Arabier heel fijn en dat is allesbehalve een tank :)
https://hypostore.nl/amigo-bug-rug-xl.h ... gLxafD_BwE

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:09

MarjanB schreef:
Kijk eens naar weather beetha. Dat is het enige dat echt goed ligt op mijn merrie met lage halsaanzet

Ga ik in mee. Ik heb al jaren alleen maar Weather Beetha, ook op mijn (Shagya) Arabier. Hun klantenservice is ook super. Ik twijfelde tussen 2 dekens en ze hebben heel snel (binnen 2 uur) antwoord gegeven welk model ik het beste kon nemen en ook aangegeven waarom de andere waarschijnlijk minder goed zou passen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:33

Mijn dank is groot _/-\o_
Denk dat ik de weatherbeeta en de XL dan gewoon beide maar bestel, kijken wat het beste past. Is er van weatherbeeta maar 1 met een afneembare hals?

Edit: iemand ervaring met een vaste hals met zo'n lycra/stretch-achtig tussenstuk? Ik mik vooral op een losse hals ivm evt schuren, maar van weatherbeeta is dat een lastige blijkbaar, hebben wel met zo'n tussenstuk...
Laatst bijgewerkt door amyz op 06-06-24 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:38

amyz schreef:
Denk dat ik de weatherbeeta en de XL dan gewoon beide maar bestel, kijken wat het beste past. Is er van weatherbeeta maar 1 met een afneembare hals?

Volgens mij zijn het er meer, maar ik weet niet wa er in Nederland verkrijgbaar is. Tot op heden nog geen vliegedeken nodig gehad.

https://www.weatherbeetaeu.com/for-hors ... s/fly-rugs

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:47

Miriam91 schreef:
Ah dank dat is informatief. En welke heb jij nu op dan?

Ik heb bucas, een zebra deken maar weet even niet welke het is. Ze heeft niet zo'n hele lage halsaanzet en dan past deze wel goed. Breed genoeg iig alleen de buikflap is veel te klein, maar dat was toen een bekend probleem dus ik doe er gewone singels aan ipv de flap. Hier wel vaak dat de hals of te kort is of te strak bij verschillende dekens. Heb best wat goedkopere geprobeerd maar no luck helaas haha. Net als regen vliegendekens.
Ik heb liever vaste hals als een afneembare want dat laatste zit toch altijd minder mooi vind ik bij zulke dekens. Echte regen en winterdekens wil ik wel zonder maar met de mogelijkheid om er een hals aan vast te maken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:10

gr_roos schreef:
amyz schreef:

Volgens mij zijn het er meer, maar ik weet niet wa er in Nederland verkrijgbaar is. Tot op heden nog geen vliegedeken nodig gehad.

https://www.weatherbeetaeu.com/for-hors ... s/fly-rugs

Aanbod valt tegen helaas met afneembare hals. Heb er wel eentje gevonden in de juiste maat, maar wil eigenlijk een andere kleur :') Zijn er wel met zo'n lycra tussenstuk, weet niet of dat niet schuurt?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:17

De bucas buzz off zebra paste hier in eerste instantie ook goed. Maar of ze is erg uitgezwaard binnen een half jaar, of het ding is enorm gekrompen, zonder te wassen..

Afbeelding

Afbeelding

Durf er niet nog eentje te bestellen. Heb de Mio fly maar besteld. Mooi goedkoop, hopelijk is het wat voor die dikke pony..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:41

amyz schreef:
Aanbod valt tegen helaas met afneembare hals. Heb er wel eentje gevonden in de juiste maat, maar wil eigenlijk een andere kleur :') Zijn er wel met zo'n lycra tussenstuk, weet niet of dat niet schuurt?

Dat beviel mij echt super en als ik weer een vliegendeken moet aanschaffen dan wordt het er 1 met een Lycra tussenstuk.
Ik woon redelijk bij jou in de buurt, heb nog een WB vliegendeken (maat te klein voor jouw paard) met Lycra stuk, dus die mag je best eens komen bekijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:57

gr_roos schreef:
amyz schreef:

Dat beviel mij echt super en als ik weer een vliegendeken moet aanschaffen dan wordt het er 1 met een Lycra tussenstuk.
Ik woon redelijk bij jou in de buurt, heb nog een WB vliegendeken (maat te klein voor jouw paard) met Lycra stuk, dus die mag je best eens komen bekijken.

Bevalt bij mijn paard ook goed!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:20

Weet iemand hier toevallig of een UV-werende deken nog zin heeft als je ooit zwarte Fries inmiddels bruin geworden is van de zon? (Ik weet dat het grotendeels genetisch is, maar als ze door die deken nog weer iets zwarter wordt zou dat fijn zijn :+)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:34

Het zal verder doorkleuren waarschijnlijk wel voorkomen, maar voor de rest ben ik bang dat het wachten op de nieuwe vacht is. Van een showstal waar ik een poosje gewerkt heb hielden ze volgende dingen aan om zwarte paarden zwart te houden in de zomer:

- Nooit bezweet de weide in (zout inc. met zon brand in de vacht) liever ook niet nat na afspuiten, dan eerst drogen in de schaduw.
- UV deken en maskers.
- supplement speciaal om de vacht donker te houden. Ze hadden verschillende geprobeerd maar geen idee of het echt effect had. Als ik het goed onthouden heb waren de meeste gebaseerd op een hoge gift van koper.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:15

XladyX schreef:
Het zal verder doorkleuren waarschijnlijk wel voorkomen, maar voor de rest ben ik bang dat het wachten op de nieuwe vacht is. Van een showstal waar ik een poosje gewerkt heb hielden ze volgende dingen aan om zwarte paarden zwart te houden in de zomer:

- Nooit bezweet de weide in (zout inc. met zon brand in de vacht) liever ook niet nat na afspuiten, dan eerst drogen in de schaduw.
- UV deken en maskers.
- supplement speciaal om de vacht donker te houden. Ze hadden verschillende geprobeerd maar geen idee of het echt effect had. Als ik het goed onthouden heb waren de meeste gebaseerd op een hoge gift van koper.

Dank! :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:05

Helaas, ook de weatherbeeta lijkt geen succes -O-

Ik twijfel nog of een maat kleiner de oplossing zou kunnen zijn. Hij steekt nu wel uit aan de achterkant, maar heb het idee dat dat meer de hoge staartaanzet is dan de maat. Bij dr billen lijkt ie mij ok, maar wellicht toch een maatje kleiner?
Dit was na een paar rondjes stappen, ze loopt er ook niet echt 'vrij' mee, houdt wat in zeg maar
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:33

Deze deken is te lang en dan gaat het juist naar achteren trekken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:35

Heb inderdaad een maat kleiner gehaald, hopelijk ligt die aan de voorkant dan ook mooi, ben benieuwd!