[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:10

Heeft iemand hier een idee welk merk dekens geschikt zijn voor een pony met smalle schouders en een dunne hals?
Had een deken gepast van stalgenootje maar die was veel te wijd van voren en hing te laag bij haar borst. Echt lastig!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:44

reiziger schreef:
Heeft iemand hier een idee welk merk dekens geschikt zijn voor een pony met smalle schouders en een dunne hals?
Had een deken gepast van stalgenootje maar die was veel te wijd van voren en hing te laag bij haar borst. Echt lastig!

Mijn oude onbespierde pony heeft nu eem amigo op en in de winter een hh die ook mooi valt.

Sommige hh dekens hebben echter weer een wijdere hals.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:46

5x moeten scheren in de winter lijkt me niet helemaal de bedoeling. Weet niet of het medisch is maar anders tijd om het dekenbeleid aan te passen misschien.

xLotje

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:48

Mijn vriendin wil d'r paard ook in de dekens doen dit jaar. Het is een Haflinger, hij krijgt zo'n dikke vacht dat als je hem in de winter rijdt hij gewoon zweet van het zetten van 3 stapjes. Maar hij staat verder ook niet in de dekens, dus ik vroeg me af of ze hem dan direct een winterdeken op zou moeten doen.. Mijn paard staat er zelf niet in, dus ik heb geen flauw benul _O-

AMBERRTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:02

Ik heb vanaf zondag een 0 gr. deken aan bij mijn haflinger, maar die staat in de winter ook wel onder dekens... Maar ook weer niet zo dik dat hij geen vacht heeft... Bij mij is hij een redelijke teddybeer als nog in de winter haha, maar iig niet zó dik meer in de vacht dat ze idd meteen zweten. Als trouwens nu het zonnetje erop komt gaat het regendeken wel af... Anders is het zweten! :)

AMBERRTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:04

Ik ben trouwens vorig jaar begonnen met regendeken 100gr ect... Steeds een wat zwaardere, bij mij krijgt hij niet meer dan 300 gr tenzij het zo koud word dan leg ik er wel een onderdekentje onder. Maar ik vind bij een haflinger met al een redelijke vacht dat je wel moet oppassen, anders hebben ze het zo warm eronder. Marnix staat in de winter het meest onder 200gr omdat het overdag dan weer "te warm" is... Altijd lastig he, die dekens!

AMBERRTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:07

reiziger schreef:

Ik heb vandaag een hh gekocht met een klein halsje wat duidelijk is voor wat smallere schouders, mijn haflinger is wat breed en die past m niet! Kan straks even kijken welk type als je wil? Heb ook een gemaakt daarstraks die kan ik uploaden als ik op de laptop zit, straks gaat een quarter hem passen, een smalle... Ik kan je op de hoogte houden?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:18

AMBERRTJEE schreef:
reiziger schreef:

Ik heb vandaag een hh gekocht met een klein halsje wat duidelijk is voor wat smallere schouders, mijn haflinger is wat breed en die past m niet! Kan straks even kijken welk type als je wil? Heb ook een gemaakt daarstraks die kan ik uploaden als ik op de laptop zit, straks gaat een quarter hem passen, een smalle... Ik kan je op de hoogte houden?

Dat zou fijn zijn! Welke ruglengte is het?
Laatst bijgewerkt door reiziger op 19-08-14 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:18

Ik zou je bucas aanraden, sluit mooi hoog waardoor ze breedte eronder ligt.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:20

Ik kreeg ook als tip Amigo via pb. Bucas zou ook kunnen, maar die hebben toch alleen een klip aan de voorkant? Die kan je niet verstellen.

Bedankt voor het meedenken!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:41

Amigo idd, die heb ik ook een voor roos... Sluit mooi hoog aan.... :-)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:46

Heb mijn pony ook alweer onder een 0grams regendeken staan.
Ga waarschijnlijk nog wel scheren deze winter maar vind het nu nog te vroeg.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:58

Nies_ dankjewel voor je reactie.

Hij is inderdaad nog aan het werk gemiddeld 5x in de week.
Iemand gevonden die kan scheren in de buurt en ze zei beetje eind september beginnen.
Ik heb nu ook al de 0 grams op gedaan al zo een week draagt hij hem nu.

Heb jij in de winter ook dekens met hals?

Lorenz zijn manen zijn door de vliegendeken met hals op 1 plek heel dun geworden.
krijg je dit ook met winterdeken met hals?
0 of 150 gram?
Of moet je dan beide hebben?

Ik kan als ik 2 liners doe met de 0 gram dus dan moet hij wel 3 dekens op tot 400gram gaan.
Is dat genoeg als je paard geschoren is en het zou een strenge winter worden?
Ik heb een 100 en 300 gram liner.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:04

Inmiddels hier de paardjes binnen snachts (overdag nu ook omdat alles echt zeiknat is en ze niet doodgaan van een dagje binnen) en daisje zelfs haar fleecedek op :( nu is onze stal niet warm oid maar gaat er vooral om dat ze droog staan want t is toch best koud met die buien steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:12

@linnie050 geschoren en strenge winter heb ik gerust 600/700 grams op liggen (buitenstal en overdag wei)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:28

reiziger schreef:
l

ik heb een amigo. En harrys horse zat ook goed.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:43

Heeft iemand hier toevallig ervaring met Weatherbeeta dekens? Of andere dekens voor een Fjord met een lage hals aanzet? Hij heeft nu een fleecegevoerde regendeken zonder merk en die ligt echt prima. Vorige winter had ik merkloze dekens speciaal voor paarden met een brede hals/borst, maar Caspian had op zijn halsaanzet en beide schouders enorme schuurplekken, dus die heb ik heel snel weer de deur uit gewerkt na de winter. Nu moeten we voor dit jaar weer nieuwe dekens kopen, maar nu is dus de vraag... welke dekens zonder dat we een fortuin uitgeven steeds aan dekens die niet passen. :+

Ik denk overigens, om wel een beetje bij het onderwerp te blijven, dat ik met overdag 12 graden + regen (en 10 graden zonder regen) de fleecegevoerde erop doe. En dan opbouwen met 100 en 200. Ik heb een 200 gram onderdeken die ook goed past, waardoor ik ook 300 maken als het goed vriest en mocht hij het dan koud hebben, kan ik er ook altijd nog 400 van maken.

Dilemma's, dilemma's :')

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:57

Jorinde, je kan ook horseware nemen met een borst verbreder. Zo krijg je al stukken meer ruimte bij de borst.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:57

Jorinda schreef:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met Weatherbeeta dekens? Of andere dekens voor een Fjord met een lage hals aanzet? Hij heeft nu een fleecegevoerde regendeken zonder merk en die ligt echt prima. Vorige winter had ik merkloze dekens speciaal voor paarden met een brede hals/borst, maar Caspian had op zijn halsaanzet en beide schouders enorme schuurplekken, dus die heb ik heel snel weer de deur uit gewerkt na de winter. Nu moeten we voor dit jaar weer nieuwe dekens kopen, maar nu is dus de vraag... welke dekens zonder dat we een fortuin uitgeven steeds aan dekens die niet passen. :+

Ik denk overigens, om wel een beetje bij het onderwerp te blijven, dat ik met overdag 12 graden + regen (en 10 graden zonder regen) de fleecegevoerde erop doe. En dan opbouwen met 100 en 200. Ik heb een 200 gram onderdeken die ook goed past, waardoor ik ook 300 maken als het goed vriest en mocht hij het dan koud hebben, kan ik er ook altijd nog 400 van maken.

Dilemma's, dilemma's :')

Ik kan alleen maar Horseware aanraden! Ligt bij mijn paard beter als Weatherbeeta.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:04

Borstverbreder ben ik geen fan van, omdat het probleem van de lage halsaanzet dan alsnog blijft bestaan. Overigens zijn te smalle dekens vaak juist te breed met een borstverbreder.

Horseware is Amigo en Rambo e.d.?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:39

Jorinda schreef:
Borstverbreder ben ik geen fan van, omdat het probleem van de lage halsaanzet dan alsnog blijft bestaan. Overigens zijn te smalle dekens vaak juist te breed met een borstverbreder.

Horseware is Amigo en Rambo e.d.?

Klopt, Amigo is de goedkoopste lijn en dat zijn prima dekens. Rambo heeft dekens met een V -sluiting en dat geeft nog net iets meer hals vrijheid.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:46

Hier fan van WeatherBeeta! Hier een KWPNer, dus geen ervaring met breedgebouwde paarden/pony's. Ze zijn sterk, zit als gegoten... Een aanrader! Kijk eens op ponykit, Engelse site maar wel voordelig!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:58

simongek schreef:
5x moeten scheren in de winter lijkt me niet helemaal de bedoeling. Weet niet of het medisch is maar anders tijd om het dekenbeleid aan te passen misschien.

Fijn dat je dat zo kunt zien vanaf je computer scherm :') :')
linnie050 schreef:
Nies_ dankjewel voor je reactie.

Hij is inderdaad nog aan het werk gemiddeld 5x in de week.
Iemand gevonden die kan scheren in de buurt en ze zei beetje eind september beginnen.
Ik heb nu ook al de 0 grams op gedaan al zo een week draagt hij hem nu.

Heb jij in de winter ook dekens met hals?

Lorenz zijn manen zijn door de vliegendeken met hals op 1 plek heel dun geworden.
krijg je dit ook met winterdeken met hals?
0 of 150 gram?
Of moet je dan beide hebben?

Ik kan als ik 2 liners doe met de 0 gram dus dan moet hij wel 3 dekens op tot 400gram gaan.
Is dat genoeg als je paard geschoren is en het zou een strenge winter worden?
Ik heb een 100 en 300 gram liner.

Klopt, augustus is eigenlijk veel te vroeg. Bij mij helaas anders echt geen doen. Scheren is niet mijn hobby dus stel het graag uit.
Ik gebruik inderdaad dekens met hals en heb nog nooit gemerkt dat de manen dun worden, maar daar moet ik wel bij zeggen dat mijn paard absurd dikke manen heeft en veel. Dus als er wat sneuvelt valt dat niet op. Ik gebruik voornamelijk de Bucas Smartex dekens dus met grams en liners kan ik je niet helpen.

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:18

Mijn paard (kwpn) staat sinds deze week onder een 0 grams deken, van powerhorse.
Zijn winterdekens zijn van weatherbeta, super tevreden mee, hij maakt alles zelf kapot en deze zijn er sterk genoeg voor

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:27

Elke 3 weken scheren en 5 keer per winter kan inderdaad niet gezond zijnhoor := hoeveel grams dekens heb je maximaal en krijgt je paardje wel voldoende (kracht)voer om het ontbreken van de haren op te vangen?