[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:48

LinSa schreef:
Vorig jaar geprobeerd om haar te wassen, maar het zand kreeg ik er niet uit gespoeld en drie dagen later was ze op de huid nog steeds vochtig.

Dat had ik dus ook, oudere merrie (kwpn, geen shet), maar dacht vol goede moed, in de ochtend even wassen en ‘s middags scheren, nou.. meteen duidelijk waarom ze geschoren moest worden.. bleef gewoon nat..

CalipsoLover

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:59

Heb die van mij ook zondag geschoren, en is ook kaler dan anders dus heeft daar idd mee te maken :) Gelukkig is ie wel bruin, dus valt het niet zo op!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:48

nieky1993 schreef:
MarliesV schreef:
Die van mij was vorig jaar na de 2e keer scheren ook roze, je keek zo pp de huid leek het wel en kaal.

Terwijl ze dit jaar met dezelfde messen en machine wel heel mooi was.

Denk dat het komt omdat ik haar toen pas in januari voor een tweede keer heb geschoren en de groei is er dan al uit.

Hoelang duurde het bij jou eerdat er terug haar op stond?

Ik heb op de sportstal nooit last gehad hiervan en daar schoor ik paarden het hele jaar rond. Echt zo raar. Maar klinkt wel logisch idd

Dat heeft hier maanden geduurd, tot het verharen begon, toen werd ze pas mooi.

Gelukkig is het verharen nu wel aardig kort bij, dus hopelijk loopt die van jou wat minder lang voor schut, haha.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:31

Afbeelding
Mijn shetlander nu ;(
Hij stond nu net met 8 graden nog te zweten op zijn voorbenen, borst en flank. En ik wil hem eigenlijk morgen wel mee hebben naar de les. Op 10 mm scheren tast volgens mij de zomervacht niet aan? Ik wil hem graag in een jachtpatroon scheren, hij verhaart al wel. Maar hij is dus bij stilstand al zo bezweet nu.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:45

@Jorex: ik zou gewoon nu scheren hoor, die zomervacht groeit wel weer aan. Als je deze pony nog in het werk hebt staan moet ie het wel echt moordend heet hebben.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:03

Ik heb mijn shetlander gisteren ook nog volledig op 3mm geschoren. Vorig jaar ook, was niks te zien aan de zomervacht :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:31

Mijn shet scheer ik richting mei, die zit daarna gewoon prima in het haar. Beter dan dat gezweet maanden lang. Ik scheer wel altijd helemaal kaal, dus geen ervaring met hoe het eruit gaat zien als je een deel scheert en een deel laat verharen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:20

Ik scheer de shetjes toch nog maar niet, ze doen op het moment vrij weinig, wat buitenritjes met de kids en als ze dan wat warm zijn doet mijn vader de deuren van de stal even dicht die avond (De setjes en b-pony zijn van mijn vader).

Ik twijfel zo bij mijn oudje kwpn, echt nog dik haar, maar wil gewoon niet dat ze kaal word.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:31

Ik heb hem een streep gegeven op 10 mm. Ik heb geen 3 mm messen, het is 10 of 1 en 1 is direct veel te kaal. Hij gaat als het in april weer zo absurd warm is dan nog wat verder. Hij heeft geen last van de vacht tijdens het werken en verhaard nu als een malle. Hij zweet wel bij het werken, maar kan goed zijn warmte kwijt gelukkig. Ponylief gisteren:
Afbeelding

De streep loopt wel helemaal door naar zijn flank, maar zit nogal laag waardoor je het niet ziet.

xMadelene9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:49

Hoi, mijn haflinger heb ik deze winter voor het eerst geschoren, dit is in oktober en januari gebeurd. Beide keren kwam hij er heel mooi onder vandaan alleen nu wordt zijn vacht ineens heel donker op zijn billen en schouders, echt donkerbruin terwijl hij normaal veel lichter is. Wat kan dit zijn? Hij is nog steeds knap, alleen ik vind het vrij bijzonder haha

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:15

Welke kleur is je haflinger in de zomer? Dat kan namelijk doorkomende zomervacht zijn en dat is donkerder dan geschoren wintervacht.

xMadelene9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:00

Jorex schreef:
Welke kleur is je haflinger in de zomer? Dat kan namelijk doorkomende zomervacht zijn en dat is donkerder dan geschoren wintervacht.

Heel licht bruin/oranje, bijna goud. Ik ben heel benieuwd of die nog lichter gaat worden.

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:27

Hoi
Ik heb sinds kort een tinker gekocht die heel erg veel sokken heeft.
Het leek mij handig als ik met een scheerapparaat zo nu en dan die kootholtes kan uitscheren om te kijken of er geen wondjes of mok zit.
Nou kan ik door alle scheerapparaten niet ontdekken welke hiervoor handig is. Het liefst wil ik er een die op accu is.
Hebben jullie enig idee welke ik het beste kan aanschaffen?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:59

Heiniger sapphir :D dan weet je zeker dat je er doorheen komt

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:39

irisskib schreef:
Hoi
Ik heb sinds kort een tinker gekocht die heel erg veel sokken heeft.
Het leek mij handig als ik met een scheerapparaat zo nu en dan die kootholtes kan uitscheren om te kijken of er geen wondjes of mok zit.
Nou kan ik door alle scheerapparaten niet ontdekken welke hiervoor handig is. Het liefst wil ik er een die op accu is.
Hebben jullie enig idee welke ik het beste kan aanschaffen?

Ik heb de sokken van mijn tinker eraf geschoren met de Moser Max 45. Werkt top.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:37

Ik heb de pony’s van mijn vader geschoren, benen niet, is niet te doen met grote apparaat (en trappelende beentjes) en dit scheelt al enorm.

Alsof schoor ik een 'gat' in de pony :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:47

Wat een mooie staart heeft die bonte <3

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:44

Op zich beide mini's wel, maar die licht bonte, die heeft/had vlooien, vandaar ook scheren, om dat te bestrijden. Die is echter denken we daardoor wat aan de diaree en klontert steeds de staart natuurlijk.
(Waren vreselijk veel beestjes trouwens, denk serieus wel tegen de 100)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:49

Hoi! Ik hoop dat ik hier even binnen mag vallen met mijn vraag.

De normaal pikzwarte IJslander van een vriendin van mij komt op dit moment nogal bruin onder de wintervacht vandaan. Vorige winter is ze geschoren geweest (en was toen grijs), maar afgelopen winter niet geschoren. Valt het feit dat ze dit jaar bruinig onder de wintervacht vandaan komt, te wijten aan het feit dat ze vorige winter geschoren is maar deze winter niet? :Y) We zijn bezig met uitzoeken of het hiervan kan komen of dat er wat anders speelt.

Gewoon een speculatie haha. Ben ik wel benieuwd naar!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:58

kleurverschil heeft niks te maken met het scheren. is gewoon haar eigen nieuwe vachtkleur

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:04

_Nynke schreef:
Hoi! Ik hoop dat ik hier even binnen mag vallen met mijn vraag.

De normaal pikzwarte IJslander van een vriendin van mij komt op dit moment nogal bruin onder de wintervacht vandaan. Vorige winter is ze geschoren geweest (en was toen grijs), maar afgelopen winter niet geschoren. Valt het feit dat ze dit jaar bruinig onder de wintervacht vandaan komt, te wijten aan het feit dat ze vorige winter geschoren is maar deze winter niet? :Y) We zijn bezig met uitzoeken of het hiervan kan komen of dat er wat anders speelt.

Gewoon een speculatie haha. Ben ik wel benieuwd naar!

Nee, heeft met scheren niks te maken. Zou eerder logisch zijn dat het juist na het scheren bruin is geworden door bv blootstelling aan de zon.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:46

Dacht ik ook al, de zon op het zwarte maakt soms wel bruin. Ze zeggen ook wel eens na het werken goed afspoelen omdat zweet de kleur van de vacht laat verkleuren.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:58

Ja, dat weet ik, maar is dat niet meer in de zomer? Ze was afgelopen zomer minder bruin dan nu. Ze draagt nu trouwens ook gewoon nog een deken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:50

_Nynke schreef:
Ja, dat weet ik, maar is dat niet meer in de zomer? Ze was afgelopen zomer minder bruin dan nu. Ze draagt nu trouwens ook gewoon nog een deken.

Ik denk dan toch meer richting voeding.

Wat voert ze het paard?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:26

Ze voert alleen hooi (onverpakt, pony kan niet tegen kuil/voordroog) en 2x per dag 100 gram Vitalbix Daily Complete (dus totaal 200 gram). Ze doet lichte arbeid, wordt ongeveer 3x in de week recreatief gereden. Ze staat overdag in de paddock met hooi, dus nog niet op het gras.