Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:18

Die liners zijn zeker handig! Ik heb hier ook een Rhino Wug Lite liggen, maar daar kunnen volgens mij geen liners onder, dat gaat alleen bij de 'gewone'. En mijn draver heeft echt dekens met halve hals nodig, aangezien zijn schoft anders stuk gaat. Of zijn er ook Liners met halve hals?

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:23

it_is_me schreef:
Die liners zijn zeker handig! Ik heb hier ook een Rhino Wug Lite liggen, maar daar kunnen volgens mij geen liners onder, dat gaat alleen bij de 'gewone'. En mijn draver heeft echt dekens met halve hals nodig, aangezien zijn schoft anders stuk gaat. Of zijn er ook Liners met halve hals?

Ze bestaan niet met halve hals... De liners zijn voor mijn paard ook wat naar de ruime kant aan z'n hals, maar doordat ze vast zitten aan een deken die hoog op de schouders sluit, blijven ze ook mooi liggen zonder te gaan trekken op schoft of schouders. Ik heb nu de Rhino plus, gaat de schoft van je paard ook stuk van de Rhino's zonder halve hals? Want bij de mijne sluit die ook mooi hoog aan, zodat er niks trekt of schuurt op de schoft (terwijl andere dekens die minder hoog aansluiten ook wel eens de neiging hebben om naar achter te zakken en te gaan schuren op de schoft).
Laatst bijgewerkt door AramisJames op 01-02-12 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:28

Mijn beide paarden hebben nu deze dekens op liggen, 370gr met 1200D buitenkant:
http://www.horsewaredekens.nl/component ... da8be3.jpg

Voor mijn pony heb ik een 200gr onderdeken van Vantaggio (Ooteman eigen merk) en voor mijn paard een 300gr onderdeken van Pagony (eigen merk Divoza). Beide hebben ze een ongevoerde regendeken van Harry's Horse.
Van het voorjaar heb ik dekens gekocht bij Interhippique, maar ben niet zo te spreken over de pasvorm, zonde van mijn geld geweest.

Gentlegiant

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:36

Interhippique zou ik persoonlijk al niets van kopen :+
Maar goed dat heb jij nu ook ervaren

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:14

Die van ons staan nu met 370 grams op met halve hals, ze hebben hele tijd 200 grams op gehad.
's nachts hebben ze standaard 200 grams nu op.

Van het weekend maar even kijken of er nog een fleece deken onder komt of onderdeken.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:23

mijne staat nu met 400 gram en 150 gr hals. tot 3 dagen terug onder 200 zonder hals.
geschoren paard in binnenstalling

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:24

vraagje voor mensen met Rambo/Rhino dekens die werken met liner systeem;

Wat als de 400 niet genoeg is? hoe bevestigen jullie de 2e onderdeken??

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:32

Ik heb al wel wat gelezen onder dit systeem, maar ben wel heel benieuwd hoe het werkt. Had al wel wat gegoogled.

Wat doen jullie tegen schuurplekken van dekens of als staldeken naar achteren schuift?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:36

AramisJames schreef:
it_is_me schreef:

Ze bestaan niet met halve hals... De liners zijn voor mijn paard ook wat naar de ruime kant aan z'n hals, maar doordat ze vast zitten aan een deken die hoog op de schouders sluit, blijven ze ook mooi liggen zonder te gaan trekken op schoft of schouders. Ik heb nu de Rhino plus, gaat de schoft van je paard ook stuk van de Rhino's zonder halve hals? Want bij de mijne sluit die ook mooi hoog aan, zodat er niks trekt of schuurt op de schoft (terwijl andere dekens die minder hoog aansluiten ook wel eens de neiging hebben om naar achter te zakken en te gaan schuren op de schoft).

Ik weet niet hoe de normale Rhino's op mijn paard liggen. Sinds de schoft kapot is geweest heb ik alleen nog maar dekens met halve hals aangedurfd. Onlangs desondanks dus wel een fleecedeken onder de gewone deken gehad, maar dat was dus geen succes...

WellantAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:39

De mijne staat nu sinds maandagavond onder een HH Thor met hals van 400 gram. Stal is neit zo goed geisoleerd en hij is geschoren. Hij voelt goed warm onder zijn deken, als nog meer dan -10 word gooi ik er een fleece onder denk ik, of een staldeken van 100/150 gr.. Eventueel dan nog een 220 grm met halse hals (outdoor) Wat zou ik er dan onder stoppen?

Gr

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:42

LenaBaars schreef:

Het 2e (en onderste) onderdeken bevestig ik aan de klittenband van het halsstuk. Is niet helemaal de bedoeling, maar blijft ook netjes liggen :)

Geaa schreef:
Ik heb al wel wat gelezen onder dit systeem, maar ben wel heel benieuwd hoe het werkt. Had al wel wat gegoogled.

Wat doen jullie tegen schuurplekken van dekens of als staldeken naar achteren schuift?

Ik koop bewust enkel dekens die hoger op de schouders aansluiten en als ik moet gaan stapelen dan gebruik ik dus enkel de Rhino + liners :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:43

Gentlegiant schreef:
Interhippique zou ik persoonlijk al niets van kopen :+
Maar goed dat heb jij nu ook ervaren

Precies, was een dure les, maar vooruit :D Dusse... als je nog dekens zoekt; ik heb er nog wel een paar liggen :D

Geaa, schuurplekken zijn denk ik niet te voorkomen... jij bedoelt op de schouders?
Ik heb bij mijn paard zo'n borstbeschermer om gehad, maar daardoor ging het weer stuk op de schoft, ook niet ideaal dus.. Ik smeer meestal het restje Cowboy Magic dat op mijn handen zit over de schouders.
En ze hebben nu dekens op met een gladde voering, schuurt ook niet zo rap.

WellantAnna, ik zou er geen zweetdeken onder leggen, dan zou ik eerder kiezen voor de staldeken :j

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:43

LenaBaars schreef:

Ik heb mijn paard wat 24/7 buiten loopt nu een regendeken van Amigo op liggen (Model van vorig jaar, maar kunnen de liners ook aan vast)
Daaronder heb ik 2 onderdekens van de liners.
Ik heb er eentje aan de voorkant vastgemaakt en allebei de onderdekens vast gemaakt aan de achterkant. Ze blijven echt heel goed liggen.
Heb voor mij nieuwe paard nu een rhino regendeken gekocht met 3 verschillende onderdekens. Die zijn alvast voor volgend jaar. Ze is pas 2,5 en ik ga haar nu geen deken meer op doen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:44

@WellantAnna; Geen fleece onderop doen, dat gaat schuiven en is niet comfortabel voor je paard.

Ik had ze allebei onder 400 gr staan (ongeschoren en overdag staan ze buiten) en heb er vanmiddag een staldeken onder gedaan, lijkt me geen overbodige luxe als het 's nachts meer dan 10 graden vriest. Ze staan in buitenstallen maar we hebben nu de luiken dicht 's nachts.

1 paard staat onder Rhino, eentje onder WeatherBeeta, dekens bevallen me beide erg goed.

WellantAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:46

Oke dankjewel, dat wist ik niet. Omdat je hoort van ja gewoon fleece eronder doen, dan denk ik dat ik degene met halve hals er eventueel opgooi :)

Gr

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:50

Gaat fleece altijd schuiven? Zit met hetzelfde probleem. Nu een 300 grams winterdeken en een 150 grams deken en exceemhalsdeken erop maar hij voelt niet echt lekker warm zeg maar. Ben aan het twijfelen wat te doen. Heb nog een 0 grams regendeken met hals van amigo liggen en een zweetdeken (fleece). Ga ik dan de regendeken eroverheen doen met als voordeel de hals of ga ik de fleecedeken onderaan doen.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:52

Die van mij staat zinds gister onder een wollen deken met daarboven een deken van 500gram.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:56

@Joyce83; je kunt wel de fleece tussen de staldeken en de winterdeken doen, dat gaat meestal wel goed.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:00

Rhys dat is idd ook nog een idee. Echt hoe simpel kan het zijn...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:35

Wat ik mij afvraag is of de hals van de Rhino Plus hoger is dan die van Rhino Original. Op de foto's die ik kan vinden is de Rhino Plus afgebeeld met halsstuk en is de hals van de deken niet te zien.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:06

it_is_me schreef:
Wat ik mij afvraag is of de hals van de Rhino Plus hoger is dan die van Rhino Original. Op de foto's die ik kan vinden is de Rhino Plus afgebeeld met halsstuk en is de hals van de deken niet te zien.

Hij sluit behoorlijk hoog vind ik. Hoger dan de original weet ik niet, want die heb ik nog niet op mijn paard gehad :)

Afbeelding
Ik weet niet of dit wat duidelijker is?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:07

it_is_me schreef:

Nee er is geen verschil. Heb ze beide gehad.

Behalve dan dat het bevestigen van de hals bij de 2 dekens verschillend is (bij de een met groot klittenband, bij ander met ringetjes).
Laatst bijgewerkt door Tjuppie op 01-02-12 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:07

joyce83 schreef:
Gaat fleece altijd schuiven? Zit met hetzelfde probleem. Nu een 300 grams winterdeken en een 150 grams deken en exceemhalsdeken erop maar hij voelt niet echt lekker warm zeg maar. Ben aan het twijfelen wat te doen. Heb nog een 0 grams regendeken met hals van amigo liggen en een zweetdeken (fleece). Ga ik dan de regendeken eroverheen doen met als voordeel de hals of ga ik de fleecedeken onderaan doen.

Ik doe dan vaak de fleecedeken er tussen. Dat wil wel even.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:10

Op de foto is het niet duidelijk te zien. Dan zou het een foto zonder halsstuk moeten zijn... Maar Tjuppie geeft al antwoord op mijn vraag. Jammer dat ze het zelfde zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:28

Ik heb ook een rambo liner als onderdeken. ALs ik ze alleen of los op zou leggen trekken ze wel naar achteren, omdat ze eigenlijk wat te ruim zijn en de borstsluiting vrij laag zit. Maar als ik ze aan de voorkant vast maak aan de bovendeken, blijft het prima liggen gelukkig :)

Het waait hier overigens echt super hard eind van de middag!! Jeutje!! Paarden stonden al weer binnen. ALs het nog kouder wordt en die wind houdt aan ontkom ik er niet aan 3 dekens op te gooien ben ik bang. Ze voelde nu nog wel goed eind van de dag, maar veel kouder moet het niet worden onder de dekesn. Al was haar lichaamstemp. wel nog gewoon oke. (37.5, normaal heeft ze 37.7)