[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:46

Sunshinedaan schreef:
Hallo allemaal, mag ik hier een vraag droppen?

Ik heb een minipaardje in jachtmodel geschoren, omdat ze zoveel zweette tijdens het rijden...

Nu wil ik haar eigenlijk helemaal scheren (omdat dit eigenlijk geen gezicht is en ik heb over 2 weken dressuurwedstrijd).

Maar stiekem vind ik het sneu om haar nu met die kou helemaal kaal te maken.
Ik heb een 100gr regendeken, 200gr staldeken en 300gr outdoor deken met hals.

Hebb jullie wijze raad?
Niet zeuren maar scheren? :+

[ [url=m/8BPGhv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ziet er inderdaad niet heel euhm charmant uit nee :+ Ik zou scheren, je kunt opbouwen tot (als het echt nodig is) 600 gram, dat lijkt me prima, mijn geschoren staat onder 400 nu

EmptyWords

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:00

Ik zou ook.helemaal scheren :+ vind jachtmodel echt lelijk. Maar als.dit afdoende is.... tja

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:13

Dank voor de tips!
Ik vind het ook erg lelijk :o
Zelfs onderweg hoor ik kinderen roepen :'kijk die is half geschoren!' _O-

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:52

Kan je hem niet volgende week scheren? Dan is het al wat minder fris

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:33

Ik ben de scheerolie vergeten, zou ik babyolie op de messen kunnen doen in de plaats?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:53

Je zou inderdaad kunnen kijken om volgende week te scheren, dan is het net iets warmen. Staldeken en outdoordeken kun je combineren. Eventueel kun je nog een extra onder deken bij kopen.

Misschien een tip voor volgend jaar is om haar wat eerder in het jaar helemaal te scheren en eventueel later nog een keer bij te scheren met het jachtmodel. Dan is het verschil minder groot.
Jachtmodel kan soms best mooi staan, maar meestal niet als het verschil in vacht zó groot is.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:13

Josien_ schreef:
Je zou inderdaad kunnen kijken om volgende week te scheren, dan is het net iets warmen. Staldeken en outdoordeken kun je combineren. Eventueel kun je nog een extra onder deken bij kopen.

Misschien een tip voor volgend jaar is om haar wat eerder in het jaar helemaal te scheren en eventueel later nog een keer bij te scheren met het jachtmodel. Dan is het verschil minder groot.
Jachtmodel kan soms best mooi staan, maar meestal niet als het verschil in vacht zó groot is.

Dank je voor de tip.
Volgend jaar gaat ze inderdaad meteen kaal :)

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:57

Misschien ben ik een beetje aan het paniekzaaien, maar mijn paard is (volgensmij) in november geschoren en ze zit nog steeds net zo kort in haar vacht als toen ze net geschoren was. Vorig jaar had ik daar helemaal geen "last" van. Moet ik mezelf nu gezegend voelen met zo'n paard of is het toch niet zo goed als het lijkt? Alle geschoren paarden bij ons op stal zijn al flink wat teruggeschoten in het haar, aangezien de dagen alweer wat langer worden, maar mijn eigenwijze dus niet. Help! :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:03

Ik had een ruin die van oktober - mei net naakt was haha. Nu eentje die 6x per winter geschoren moet worden. Dan heb ik liever de kale :+
Geen nood, komt wel :)

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:11

Laurievc schreef:
Ik had een ruin die van oktober - mei net naakt was haha. Nu eentje die 6x per winter geschoren moet worden. Dan heb ik liever de kale :+
Geen nood, komt wel :)

Hihi, ja ik verkies dit ook liever boven meerdere keren scheren. Maar aangezien het op stal zo vaak tegen me werd gezegd dat ze nog zo kort was, en die van hun alweer bijna behaard waren, ging ik toch even 3 keer nadenken of het wel hoort. :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:21

Jachtmodel kan ook iets minder extreem uitpakken. Als het op een redelijk korte vacht gedaan word. Afbeelding
Voor ons is het ideaal. Onder het zadel zien mensen het pas als ze echt 2 keer goed kijken.

Maar voor de pony zou 2 keer scheren dan waarschijnlijk schelen ja.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:02

Ik zou gaan wassen en scheren, maar wat een woei zeg. Zoals jij het hebt gedaan pol013 vind ik wel mooi, dan hoef ik de achterbenen ook niet te scheren. Voorbenen weet ik nog niet wat ik ga doen.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 07:13

Ze is 2 weken geleden geschoren :)

Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:46

vanaf welke temperaturen kan je de wintervacht eraf halen?

Mijn shetlanders zijn al enorm aan het verharen (ze hebben dan ook een vacht van zeker vijf centimeter),
maar het lijkt me nu nog te koud om de wintervacht er helemaal af te halen.
Ze staan 24/7 buiten met tochtvrije schuilstal en ik zou ze dan willen scheren met mijn moser max met 5 mm scheerkop

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:41

Ik zou zeker wachten tot april. Er kan nog een hele strenge vorst aankomen (moet er niet aan denken)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:19

Het is 11 mei pas Ijsheiligen. Tot die tijd is er kans op nachtvorst.

Daarna hoeft je niet meer te scheren want dan is die vacht er wel af ;)

Waarom wil je nu scheren?
Weekend wordt het wel erg warm om wat te doen met die dikke vacht. Maar verder is het nog echt winter en zou ik het niet gokken.

Je kan wel een mooie racestreep scheren (hals borst deel buik) als het puur voor de temperatuur is.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:40

Ze hebben nu inderdaad al een Racestreep :j

Ze komen zelf niet zo goed meer door hun vacht heen (zijn 25 en 27), al verliezen ze echt al bergen haar.
Vorig jaar zijn ze echt van februari tot ver in mei aan het verharen geweest :+

Ze hebben alleen zo'n lange vacht, dat het bij hun oksels begint te klitten, dus die wil ik in elk geval weghalen :j

Maar ik ging er inderdaad van uit dat het nu nog te vroeg was :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:06

Dan zou ik die oksels inderdaad de klitten uitknippen en dan met een opzetkam inkorten.

Lastig om te bepalen wanneer je helemaal het er af kan halen, want je wilt ze op die leeftijd ook niet koud hebben natuurlijk.
Dekentje geen optie voor tijdelijk? Dan zou ik eind maart ze uit die kriebeljas helpen en een dekentje op doen tot het warm genoeg is zonder.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:12

Daar ga ik inderdaad ook maar eens naar kijken :j

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:48

Wat denken jullie van nu nog scheren van een IJslander in februari?

In september een flinke hals er uit gehaald, die is weer behoorlijk bijgegroeid. Het is haar eerste jaar in NL (geimporteerd) en heeft het nu bij +10 graden echt bloedheet en krijgt jeuk van de warmte.

Ik overweeg nog een flinke race streep van voor naar achter (zo'n beetje als het race model van Sunshinedaan). Ze staat 24/7 buiten zonder dekens, met schuilstal. Hele winter heeft ze het nog niet koud gehad...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:49

Ik heb 2 ijslanders. De eczemer scheer ik dadelijk helemaal, en de ander deels.
Een importer zou ik het eerste jaar preventief behandelen als zijnde eczemer, doen veel mensen.
Dus vermoedelijk wat haar eraf en in een deken zetten en voorzichtig met gras.

Verhaart ze al?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:11

Ha dank voor je tips.

Ze is een potentiële dekensloper (vind het helemaal niets en zet haar tanden er in) dus vooralsnog ga ik haar niet onder ezceemdeken zetten. Ligt wel klaar voor de eerste jeuk.

Voorzichtig met gras doen we zeker. Ze verhaart nog niet..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:07

Dikke race streep kan geen kwaad in mijn ogen. Kunnen ze makkelijker de warmte kwijt en hopelijk dan ook minder jeuk.

Wat olie of lijnzaad door het voer om het verharen te helpen is vaak ook wel fijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:36

Ben serieus aan het twijfelen om toch nu nog een tweede keer te scheren, wat denken jullie?

Paard is geschoren in oktober dus er zit nu wel al terug wat vacht aan, nu is het op dit moment veel te warm hier (10-15graden) voor de maand februari en is mijn paard al gestart met haar verliezen, sommige delen komt zijn zomervacht (vooral in het gezicht en de nek) er al door. Ik had dit niet verwacht en was sowieso nog van plan een tweede keer te scheren maar hier zijn dan wat dingetjes tussen gekomen waardoor het even is uitgesteld. Nu zweet mijn paard echt verschrikkelijk met dit weer, en aangezien hij snel elektrolyten verliest door medische redenen is dit niet zo heel goed... Dus, gewoon nog een keer scheren of niet? Paard wordt ongeveer 4 keer intensief gewerkt per week.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:52

Tja volgens mij heb je al bepaald :D ik vind als ze verharen onzin maar het kan geen kwaad dus why not. Ik moet er nog genoeg scheren komende weken