Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:05

it_is_me schreef:
Mijn draver heeft onder zijn 200 grams outdoordeken met halve hals een onderdeken met halve hals. Nu merk ik dat na een tijdje de onderdeken naar achteren verschuift en de voorkant wat strak komt te staan. Gebeurt dit vaker bij onderdekens of ligt het toch aan de pasvorm? Ik kies bewust voor een onderdeken met halve hals, omdat zijn schoft anders stuk gaat.

Wat voor merk onderdeken gebruik je? En zit die wel/niet vast aan je bovendeken.

Hier was paard nog warm genoeg gister onder de deken. Als hij lauw aanvoelt gaat er ook een onderdeken bij op. Ik las dat volgende week ook nog deze temperaturen bleven.... Van mij mag het weer gauw 7 graden worden!

050206051012

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:08

JoannevZ, dan zou ik er nog wel een regendeken overheen leggen als ik jou was. Dat is in elk geval winddicht...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:13

Ben toch gezwicht voor een extra deken.
Ze stond net nog op stal toen ik aankwam, met haar 200 gr en ze voelde niet koud maar kreeg toch de indruk dat een beetje extra voor buiten in die gure wind geen kwaad kan.
Heb er een 100 grams onder gelegd.
Dus: ik heb nu in totaal 300 gr erop liggen ongeschoren.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:17

@ Jesito: kan toch geen kwaad? Hier staan ze ongeschoren ook onder de 370 gram. Het is maar wat aangenaam is voor ze. De 1 kan met 220 door en de ander met wat meer. :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:26

Nou ik vond op de wei de wind super guur, we hadden water gevuld en binnen een kwartier zat er alweer ijs op.
Aangezien ze artrose in haar rug heeft is wat extra bescherming wel fijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:27

Jesito, wat je gelijk hebt hoor :j
Mijn ongeschoren Haflinger staat inmiddels met 370gr, vindt hij heerlijk!
Paard (geschoren) staat met dezelfde deken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:54

Gentlegiant schreef:
Gister avond voelde de paarden lekker warm onder de dekens
Geschoren 400 grams
Geschoren 500 grams
Ongeschoren 400 grams
Ongeschoren maar ziek onder 700 en n fleece

Vannacht gaat het nog erger vriezen kijk tegen de nacht hoe warm ze voelen en anders komt er gewoon nog wat bij
Alle lopen in de sport behalve de zieke op het moment niet

Dit was maandag
Gister avond was het aanzienlijk kouder op stal :(

Geschoren 600 grams
Geschoren 700 grams
Ongeschoren 600 grams
Ongeschoren maar ziek 1000 grams

Op stal was het -8 gister rond 10 uur paarden voelden vanmorgen niet te warm niet te koud en zien er te vreden uit

Rijd sinds gistere de paarden met uitrijd deken en met in en uitstappen daar nog n fleece over heen
En poetsen en opzadelen en afzadelen onder het solarium

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:00

it_is_me schreef:
Mijn draver heeft onder zijn 200 grams outdoordeken met halve hals een onderdeken met halve hals. Nu merk ik dat na een tijdje de onderdeken naar achteren verschuift en de voorkant wat strak komt te staan. Gebeurt dit vaker bij onderdekens of ligt het toch aan de pasvorm? Ik kies bewust voor een onderdeken met halve hals, omdat zijn schoft anders stuk gaat.

Dit had ik ook altijd bij mijn draver. Verschillende merken geprobeerd, dekens lagen op zich goed maar van zodra je ging stapelen, trok het onderste deken naar achter. Ik heb nu een Rhino deken, met de liners die je aan het bovenste deken kan vastmaken en dit is het eerste dat echt super blijft liggen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:19

Nou, ik ben blij dat ik gisteren een dikker dek op heb gelegd ze was er vandaag niets te warm onder. Hopen dat het niet veel kouder wordt en dat deze dekens goed warm blijven houden, want heel veel warmer kan ik niet gaan (of ik moet 3 dekens op leggen, dat vind ik een beetje te).

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:26

Tancreda tja als ze het nodig hebben...

Ik heb er hier 2 onder 2 dekens staan en 2 onder 3
Als het nodig is krijgen ze wat ze nodig hebben

Ik kijk er niet meer na hoeveel dekens liever lagen dat isoleert beter en moet zeggen ze kunnen nog allemaal heel goed een flinke rodeo show geven met hun jasjes :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:29

Als ze het nodig heeft krijgt ze het idd, ik heb wel genoeg dekens om te stapelen, maar lijkt mij minder fijn. Ik kan nog de Smartex Rain (100gr). + 200 gr. onderdeken doen. Nu heeft ze een Irisch Turnout (50 gr). + 200 gr. onderdeken.
Ik heb nog wel fleecedekens, wollendekens etc.. Maar die liggen toch wat minder fijn. Maar idd, wat moet dat moet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:34

fleece of wollen dekens kan je wel perfect tussen een goed onderdeken en outdoordeken leggen. Dan gaan ze niet schuiven, dat heb ik vorig jaar ook gedaan toen ik nog geen dikker onderdeken had en het toch wel -15°C was overdag...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:44

Wat Petitparis zegt je kunt die prima tussen 2 dekens leggen maar niet onderop dat gaat trekken
En fleece krijg je je vaak n hele lelijke vacht van

Ik had eerst bij eentje ook een fleece onderop liggen had wel fijn door de borstbeschermer de schoft kapot en dat duurt lang voordat het herstelt :(:)

Fijn om te horen dat als ze t nodig heeft dat ze het wel krijgt je hoort vaak mensen ik heb nu 300 grams op liggen maar meer krijgen ze echt niet
Terwijl ik dacht echt niet vind kunnen leg dan geen dekens op door een deken kan een paard zn haren niet overeind zetten (natuurlijke iso)
Als je met dekens begint moet je er ook mee bezig blijven

tuurlijk baal ik er ook van dat ik weer dekens moet wisselen meerdere malen perdag of eraf halen of erbij leggen voor 1 paard is dat nog leuk

Maar meerdere paarden hier nog van klanten erbij zn 14 perdag meerdere malen is het niet grappig
Maar we beginnen eraan en gaan er ook mee door wat moet dat moet

Ook ik vind het niet leuk dat mijn paard 1000 grams moet opleggen omdat hij nog aan het herstellen is en bij hem juist extra meer moet opletten dat hij zn energie gebruikt om op te knappen en niet om zich warm te moeten houden
Is toch kostbare tijd als je veel paarden op een dag moet verzorgen en rijden maar dan rijd ik er liever 1 of 2 minder ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:57

Meerdere keren pd dekens wisselen? dat gaat mij te ver hoor eigenlijk. AAn het begin van het dekenseizoen m savonds op en sochtends af en straks aan het einde ook maar goed mijn paard staat dan ook gewoon de hele dag buiten en niet een paar uurtjes koud en verder in een verwarmde stal..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:01

Wanneer het 5 graden kouder of warmer word wissel ik als ze het nodig hebben ja ongeacht hoeveel keren perdag vaak is dit enkel s'ochtens en s'avonds maar met het weer in nederland weet het het maar nooit

Ik denk dat het er niet aan licht of je paard de hele dag buiten of binnen staat ook daar schommelt de temperatuur

Jij trekt toch ook niet de zelfde kleren aan als het kouder word ik doe ook een extra trui aan omdat het voor mij aangenamer is en voor paarden is dat zo ongeveer t zelfde
vooral omdat het paard niet op natuurlijke wijze kan isoleren met deken

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:04

Ik zou dat ook het liefst doen, maar gaat niet lukken, dus ze moeten het ermee doen nu :)
Vroeger stonden ze dichtbij mijn werk en kon ik in mijn pauze op en neer rijden om dekens te wisselen voor ze naar buiten gingen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:06

Onderling regelen met mensen die je kent hun wat voor jou doen jij wat voor hun doen?

Dan heb ik het genot natuurlijk van de geweldige pension klanten (wat ik overigens nog nergens zo meegemaakt heb) waar altijd iets te regelen valt als er iets is
En ik snap ook dat niet iedereen dat heeft maar er moet lijkt mij wel een mouw aan te passen zijn

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:07

GG, ik heb geweldige staleigenaren die het in de gaten houden :)
Zij voelen regelmatig onder de dekens en we hebben contact via de SMS, super :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:10

Nou dat is toch super :))

Je hoeft het ook niet perse zelf te doen ;)
Het gaat erom dat het gebeurt verder niets ;)

helaas denkt niet iedereen er zo over met min 10 zeggen ze meer krijgt hij niet op hoor
en dan word het min15 of min 20 en loopt het arme dier nog met het zelfde en kan niet isoleren
Gelukkig word het steeds minder

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:14

AramisJames schreef:
it_is_me schreef:

Dit had ik ook altijd bij mijn draver. Verschillende merken geprobeerd, dekens lagen op zich goed maar van zodra je ging stapelen, trok het onderste deken naar achter. Ik heb nu een Rhino deken, met de liners die je aan het bovenste deken kan vastmaken en dit is het eerste dat echt super blijft liggen!

De onderdeken is van Imperial Riding en de outdoordeken is van SHIRES. Deze outdoordeken blijft echt super liggen, ook na het rollen. De onderdeken zit niet vast aan de outdoordeken. Zou ook niet weten hoe ik dat aan elkaar zou moeten vast maken...

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:30

Ik heb precies dezelfde combinatie op mijn paard liggen, it is me.

Mijn paard stond tot maandag met een outdoordeken van Shires, 300 grams. Daar heb ik maandag een onderdeken van 100 grams onder gedaan, aangezien hij lauw onder de deken voelde.
De outdoordeken maak ik vast aan de onderdeken door de bilkoorden eerst door de ringetjes van de onderdeken te halen en daarna vast te maken aan de outdoordeken.

Maar hierdoor los je waarschijnlijk het probleem niet op. De hals van je onderdeken is waarschijnlijk te ruim, waardoor hij naar achteren glijdt.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:36

Mijn paard staat nu onder een 100 grams staldeken, daarop een wollen deken en daaroverheen een 300 grams outdoordeken. Hier doet ze het prima op, maar ze komt nu ook niet in die gure wind, ze lopen nu in de binnenbak een dagdeel ipv een dagdeel in de buitenbak/land.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:55

Dan denk ik toch inderdaad dat de pasvorm van de deken niet geschikt is voor mijn paard. Pfff dacht juist goedkoper uit te zijn met zo'n onderdeken... kan ik waarschijnlijk toch nog weer een andere deken erbij kopen... Zijn er nog mensen die een andere onderdeken met halve hals kunnen aanraden? Of doe ik er toch slimmer aan een SHIRES 300 gram met halve hals erbij te kopen?

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:01

it_is_me schreef:
Dan denk ik toch inderdaad dat de pasvorm van de deken niet geschikt is voor mijn paard. Pfff dacht juist goedkoper uit te zijn met zo'n onderdeken... kan ik waarschijnlijk toch nog weer een andere deken erbij kopen... Zijn er nog mensen die een andere onderdeken met halve hals kunnen aanraden? Of doe ik er toch slimmer aan een SHIRES 300 gram met halve hals erbij te kopen?

Ik raad je eerder aan te kijken naar horseware dekens met de liners... Ik heb veel merken (Kieffer, BR, Bucas,...) en verschillende modellen (met en zonder hals) geprobeerd, maar alles wat onderaan lag bleef naar achter schuiven. Of je moet 1 dikke deken kopen waar je dan niks meer onder moet leggen, dat ligt bij mijn paard meestal ook wel goed.
Is een serieuze hap uit het budget, maar ik vind het jammer dat ik het niet eerder gedaan heb. Dan had ik de helft van mijn dekenverzameling wellicht niet moeten aanschaffen :=

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:15

Ik zou als die Shires past zo eentje weer kopen dan betaal je even wat meer naar als je andere nieuwe onderdeken niet past dan heb je nog nix...

Ik heb zelf staldekens van br en fouganza super fijne dekens om presies te zijn deze
http://www.google.nl/imgres?q=fouganza+ ... 29,r:0,s:0 dan de 400 grams variante
liggen echt op alle paarden als gegoten!
Heb er ook de fleece dekens van

Van BR kan ik m niet zosnel vinden

Tevens de hengsten dekens van lamers
http://www.lamersruitersport.nl/producten/dekens1.htm
Ben ik echt over te spreken mijn deken staat niet op de site hebben namelijk veel meer dekens en echt sloopproof voor de echte slopers wel opletten dat je exact de goede maat neemt anders gaan ze gigantische scheef liggen

Voor buiten heb ik deze 300 grams
http://piafferuitersport.nl/dekendump/h ... g-maat-175
erg fijne deken kost wat maar dan heb je ook wat licht super ook op de bredere paarden waar dekens snel bij trekken

en deze ook 300 grams
http://piafferuitersport.nl/dekendump/u ... f-maat-118
Ook een erg fijne deken kost niet veel en na 3 jaar nog steeds waterdicht
Allebij erg fijne dekens

Dit zijn de dekens waar ik erg over te spreken ben en ook bij zweer

Verder heb ik natuurlijk veel meer dekens maar dit zijn toch mijn fijnste