[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 10:35

Cinnepin schreef:
MyWishMax schreef:
En een deken die scheef gaat hangen past gewoon niet goed. Hier hangt die nooit scheef. De dekens die dat deden gaven toch ook wel op andere plekken kleine problemen die degene die bleven liggen niet gaven.

Het hangt gewoon van veel dingen af, zelfs in de ruinenkudde bleef hier de bucas goed heel. Bij huidige merrie kan ik ook de mio opdoen, maar die houdt het wel minder lang vol als bijvoorbeeld de bucas.
Alleen ik heb net de serie van bucas waar de buikflap te klein van was :') Er was een kleine oplage waar de buikflap kleiner was als normaal, ik heb gewoon langere bevestigingslussen eraan, maar dat kannalleen als randjenopen niet erg is. Kon ook een nieuwe grotere buikflap bestellen maar niet nodig hier.

bucas is bij mijn haf het enige merk dat scheef hangt..verder nooit last van. Ik heb het overigens vaker gehoord bij bucas gebruikers

Dan passen die dekens gewoon niet. :+ Is niet de schuld van het merk en dus geen ding van Bucas, maar veel mensen kijken gewoon niet zo goed naar of iets past of niet.
Ik heb ook merken die ik echt niet op mijn huidige merrie hoef te leggen, omdat ze niet passen en dus scheef gaan liggen, te strak worden of schuurplekken geven. Dus gebruik ik die merken niet.

Als een deken goed past, welk merk dan ook, dan blijft die recht liggen en geven ze niet allerlei problemen. Maar dan moet wel én het model goed zijn én de maat. Dat gaat vaak fout bij 1 of beide van die factoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:47

Cinnepin schreef:
Spenk ik had het ook niet over de x, dat maak jij er van

Er werd naar specifiek de X gevraagd. Dus dan is antwoorden dat bucas een kleine buikflap heeft als je het niet over de X hebt een beetje vreemd.

MyWishMax

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:50

Mijn verhaal over de buikflap klopt trouwens ook niet. De tas is wel van de X maar de deken zelf niet. Maar dat was ook bij deze dus alsnog een tijdelijke productiefout dat er een te kleine bukflap was die je wel los kan kopen pf langere bevestigingen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:16

ikbencarmen schreef:
Wat is jullie ervaring met vliegenuitrijdekens? Tegenwoordig hebben ze ze ook met franjes, iemand daar ervaring mee?

Ik gebruik een bucas, maar een stalgenootje heeft echt baat bij de deken met franjes. Haar paard word nog geïrriteerd, maar echt een stuk minder.

maxie schreef:
Zijn hier mensen die een vliegenuitrijdeken met een buikflap hebben? Weet dat fedimax deze te koop heeft maar pas vanaf 175 onderlengte.

Nu zag ik ook dat bucas losse buikflappen te koop heeft. Is er iemand die deze aan de uitrijdeken heeft gemaakt?

Waar vind ik de fedimax? Ik ben een poosje aan het googelen geweest, maar kan hem helaas niet vinden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:08

Ik heb verschillende vliegenuitrijddekens gehad. Alleen niet met franjes. Maar wel allerlei merken, net welke ze op voorraad hadden. Maar zonder kon ik bepaalde bossen niet in haha. Dus echt vliegenkap, deken met hals en dan nog inspuiten en delen smeren met vaseline :+

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:30

prugelpiet schreef:
ikbencarmen schreef:
Wat is jullie ervaring met vliegenuitrijdekens? Tegenwoordig hebben ze ze ook met franjes, iemand daar ervaring mee?

Ik gebruik een bucas, maar een stalgenootje heeft echt baat bij de deken met franjes. Haar paard word nog geïrriteerd, maar echt een stuk minder.

maxie schreef:
Zijn hier mensen die een vliegenuitrijdeken met een buikflap hebben? Weet dat fedimax deze te koop heeft maar pas vanaf 175 onderlengte.

Nu zag ik ook dat bucas losse buikflappen te koop heeft. Is er iemand die deze aan de uitrijdeken heeft gemaakt?

Waar vind ik de fedimax? Ik ben een poosje aan het googelen geweest, maar kan hem helaas niet vinden.

https://www.fedimax.de/nierendecke-ausreitdecke?_gl=1*cxwc6h*_up*MQ..*_ga*MTAyNjQ0NDc1Mi4xNzE1NDU0NTMz*_ga_J8B6BEZ8L1*MTcxNTQ1NDUzMi4xLjAuMTcxNTQ1NDUzMi4wLjAuMA..

De bovenste 2 hebben een buikflap.

Heb nu 1 met franjes besteld. Als dat niet voldoende werkt ga ik kijken of ik de bucas buikflap eraan vast kan maken.

Mijn merrie reageert heel heftig op de steekmuggen onder haar buik, blijft maar trappen. Een normale uitrijdeken werkt niet voldoende.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 17:36

MyWishMax schreef:
Ik heb verschillende vliegenuitrijddekens gehad. Alleen niet met franjes. Maar wel allerlei merken, net welke ze op voorraad hadden. Maar zonder kon ik bepaalde bossen niet in haha. Dus echt vliegenkap, deken met hals en dan nog inspuiten en delen smeren met vaseline :+

Zo ga ik dus ook, inderdaad. Deken met hals, vliegenkap en sprayen met zelfgemaakte spray....spuit een bus weg in een week omdat ik hem op de weide ook gebruik, knutjes enzo

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:56

Ik spray nu deet op voor we naar het bos gaan. Werkt het beste. Maar vandaag ook de eerste daas gezien :\ dus denk dat ik ook een vliegen uitrij deken moet gaan kopen

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:55

Helaas krijgt mijn merrie ook dit jaar weer schuurplekken van de Rambo Protector. En dan niet op de schoft of de boeg oid, maar echt midden op haar buik. Het materiaal is voor haar gewoon te hard en geeft wrijving bij elke beweging. Ze was vanochtend echt al heel erg kriebelig en geïrriteerd dus eigenlijk moet ze wel 24/7 een vliegendeken op (ik woon in Zweden dus vooral heel veel muggen op het moment). Iemand tips voor een wat zachtere vliegendeken? Ze is geen sloper dus hoeft niet eens zo sterk te zijn. Graag met iets van een lange buikflap, want ze wordt vooral veel op haar buik en rond haar achterbenen geprikt. Het liefst zonder hals of een hals die er af kan. :)

Mijn oog viel op de nieuwe deken van Hööks die qua pasvorm heel veel op de Protector lijkt :D Maar ik gok dat er hier niemand is die deze deken al heeft geprobeerd? :)) https://www.hooks.se/hast/flugskydd-1/f ... -fairfield Helaas met vaste hals, maar dat is dan maar zo

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:55

Nog een vraag :+

Kan waarschijnlijk voor een goede prijs een Bug Buster op de kop tikken, precies wat ik zoek! Mijn paard heeft normaal gesproken maat 135-145. Mio regendeken en zo'n vliegendeken-regen liner heeft ze 140 en die liggen goed. De Protector heeft ze ook 140 maar daar verzuipt ze bijna in :+ Nu is ze daar wat in gegroeid deze winter, maar de hals opening blijft gewoon echt veels te groot. Lees vaker dat HW vliegendekens, vooral de Protector, een maat groter vallen. Durf ik dan de Bug Buster in maat 130 te kopen? Toch altijd een beetje tricky om tweedehands te kopen!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:34

Piekosjj schreef:

Kan waarschijnlijk voor een goede prijs een Bug Buster op de kop tikken, precies wat ik zoek! Mijn paard heeft normaal gesproken maat 135-145. Mio regendeken en zo'n vliegendeken-regen liner heeft ze 140 en die liggen goed. De Protector heeft ze ook 140 maar daar verzuipt ze bijna in :+ Nu is ze daar wat in gegroeid deze winter, maar de hals opening blijft gewoon echt veels te groot. Lees vaker dat HW vliegendekens, vooral de Protector, een maat groter vallen. Durf ik dan de Bug Buster in maat 130 te kopen? Toch altijd een beetje tricky om tweedehands te kopen!

Hier valt de Protector eigenlijk even groot als de andere regendekens van Horseware Rambo in dezelfde maat.

Behalve die veel te grote halsdekens dan. _O-

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:04

Ik hem mijn vliegendekens altijd een halve maat kleiner aangeschaft tegenover de regendekens, omdat ze anders echt groter vielen gezien de stof meer rekt dan dichter geweven regendekens.
Heb het ook geprobeerd met de waterdichte liner van HW maar die viel dan echt wel te klein.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:48

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:50

Piekosjj schreef:
Helaas krijgt mijn merrie ook dit jaar weer schuurplekken van de Rambo Protector. En dan niet op de schoft of de boeg oid, maar echt midden op haar buik. Het materiaal is voor haar gewoon te hard en geeft wrijving bij elke beweging. Ze was vanochtend echt al heel erg kriebelig en geïrriteerd dus eigenlijk moet ze wel 24/7 een vliegendeken op (ik woon in Zweden dus vooral heel veel muggen op het moment). Iemand tips voor een wat zachtere vliegendeken? Ze is geen sloper dus hoeft niet eens zo sterk te zijn. Graag met iets van een lange buikflap, want ze wordt vooral veel op haar buik en rond haar achterbenen geprikt. Het liefst zonder hals of een hals die er af kan. :)

Mijn oog viel op de nieuwe deken van Hööks die qua pasvorm heel veel op de Protector lijkt :D Maar ik gok dat er hier niemand is die deze deken al heeft geprobeerd? :)) https://www.hooks.se/hast/flugskydd-1/f ... -fairfield Helaas met vaste hals, maar dat is dan maar zo

https://www.premierequine.co.uk/product ... surcingles

Deze geeft hier geen schuurplekken. De protector valt hier ook een halve maat groter dan de normale maat. Maat kleiner is weer veel te krap op de schoft.
Vindt dat veel vliegendekens toch wel groter of kleiner vallen dan de normale dekens.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:45

De regenliner valt hier gewoon ‘normaal’, en de protector is echt wel zeker een hele maat te groot, dus durf dan wel een maatje kleiner van de Bug Buster aan :D ze schuurt niet bij haar schouders, maar juist vnl op haar rug en de heupen, waar de deken veel over haar lijft wrijft. Ik koop de deken en laat ‘t jullie weten ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 21:01

Mijn smalle Arab merrie is uit dr Amigo Bug Rug gegroeid, schuurt op de schouders en zit daar ook echt wel erg strak :=
Iemand tips voor een vliegendeken met hals voor smalle paardjes met een grote schouder?

Vallen de kentucky vliegendekens vergelijkbaar met de showdeken? Die ligt wel heel mooi... En zat ook naar lemieux te kijken. Maar was juist zo blij dat alles Amigo altijd gewoon goed was, nu moet ik weer opnieuw zoeken :')

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:00

Piekosjj schreef:

Mijn ervaring is dat de bug buster en protector groter vallen dan de regen en winterdekens. Ik heb van winterdekens 205 maar die was van de bug buster te groot; hij kreeg zelfs drukplekken op z’n schoft. Ik heb nu de protector in 195 en heb er zelf een schoftbontje opgemaakt van schapenvacht. Paard is 1.73 overigens

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:10

Weet iemand of het nieuwe model protector ook nog zo groot valt?

Ik had nog een oude liggen in 6’3 die perfect was voor mijn vorige paard met Rambo 6’6 buiten dekens maar mijn jonkie heeft besloten door te groeien en draagt nu 6’9 buiten dekens met gemak en hij past de huidige protector helaas ook echt niet meer dus wil een nieuwe bestellen maar twijfel dus 6’6 of 6’9.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:15

Is het model verandert dan? Weet wel dat er nu een front disc versie bestaat naast de v-sluiting.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:22

Ik heb de versie van 3 jaar terug met v sluiting en 4 sluitingen op de hals die omlaag doorloopt, die hals is anders dan bij de oudere die ik nog heb liggen. Is maat 198 en oorspronkelijk voor een ander paard gekocht. Mijn paard nu heeft eigenlijk maat 191 regendekens. Maar omdat ik de protector nog had liggen dacht ik probeer dat wel even. Maar omdat ze niet kapot te krijgen zijn en best duur loopt hij er nu nog steeds mee :+ .Die is wel echt veel te lang, lijkt inderdaad wel 2 maten te groot. maar die ligt verder prima aan de voorkant en schuift nooit. Dus hij doet het er maar mee :Y) .

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:43

Dan heb ik die variant ook.:j Zag dat ik hem in 2021 heb gekocht, maar pas net in gebruik genomen bij mijn nieuwe paard. Had hem voor mijn oude paard gekocht, maar lag nog nieuw in de verpakking met de kaartjes er aan. :') Ik heb dus het probleem dat de nek te groot is. :=

En als er keer een actie is moet ik mss maar alvast een 2e zien te scoren. De variant met v-sluiting dan. Ze zijn drie jaar later een stuk duurder geworden. -O-

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 16:13

Ik hoop dat ik dit in het juiste topic vraag, weet iemand of er ook een buikflap aan de Bucas buzz of rider kan? Dus de tweedelige vliegen uitrijdeken?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:41

Gladijs schreef:
Ik hoop dat ik dit in het juiste topic vraag, weet iemand of er ook een buikflap aan de Bucas buzz of rider kan? Dus de tweedelige vliegen uitrijdeken?

Denk het niet, deken is ook niet recht bij de benen van de ruiter en geen bevestigingen
Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:42

Had ik nu maar de regen liner voor mijn protector. := Gebruiken jullie die veel?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:05

Ik gebruik de regenliner onder de sweet itch hoody erg weinig. Hij is zó warm.

Maar hier staan ze ook geen hele dagen in de regen. Dan gaan ze gewoon eerder naar binnen.