[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:37

Hier snachts ook met deken. Maar pony staat nog 24/7 buiten.
Gaat sochtends uiteraard weer af.

Othilly

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:49

Mijn oudje nu sinds een paar nachten zn 0 grams op.. ( staat snachts binnen) de pony die buitenstaat nu de 100 grams regendeken op.. lastig met dit weer overdag zo warm en in de nacht best fris..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:48

Hier met 100grams op. Paard is geschoren. :)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:10

Hier gaat in de nacht een 100 grams om en overdag zonder. Ze word zondag geschoren.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:24

Hier sinds vannacht een ongevoerde regendeken, dag en nacht op en dag en nacht buiten.
Het werd echt te koud om haar nog 's nachts zonder buiten te laten, het koelt hier af naar een graad of 5/6.
Dus vanmiddag maar even kijken hoe ze erbij staat in het zonnetje!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:24

Het zal vast al ergens in het topic staan, maar het is nogal een werkje om het allemaal door te lezen, dus vandaar vast mijn vraag (ben wel aan het doorlezen hoor :) ) antwoord mag ook per PB voor de kenners...

Ik ben op zoek naar goede dekens voor mijn merrie, ze staat al een aantal jaar onder Harry's horse (thor) maar krijgt schuurplekken op de borst, en de dekens moeten eigenlijk ieder jaar wel een keer gerepareerd worden, ze zijn inmiddels dus aardig op...

Nu overweeg ik dus om voor Horseware te gaan, maar dan?? Heb nu dekenmaat 185 en paard is wat smal (of mijn vorige paarden waren erg breed) wat zou dan kunnen passen volgens jullie ervaringen?

Bedankt alvast!

Voor het beeld

Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:31

MarrieLeen schreef:
Hier sinds vannacht een ongevoerde regendeken, dag en nacht op en dag en nacht buiten.
Het werd echt te koud om haar nog 's nachts zonder buiten te laten, het koelt hier af naar een graad of 5/6.
Dus vanmiddag maar even kijken hoe ze erbij staat in het zonnetje!

O dat lijkt me echt mega warm op de dag!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:33

spottedponie schreef:
Het zal vast al ergens in het topic staan, maar het is nogal een werkje om het allemaal door te lezen, dus vandaar vast mijn vraag (ben wel aan het doorlezen hoor :) ) antwoord mag ook per PB voor de kenners...

Ik ben op zoek naar goede dekens voor mijn merrie, ze staat al een aantal jaar onder Harry's horse (thor) maar krijgt schuurplekken op de borst, en de dekens moeten eigenlijk ieder jaar wel een keer gerepareerd worden, ze zijn inmiddels dus aardig op...

Nu overweeg ik dus om voor Horseware te gaan, maar dan?? Heb nu dekenmaat 185 en paard is wat smal (of mijn vorige paarden waren erg breed) wat zou dan kunnen passen volgens jullie ervaringen?

Bedankt alvast!
Die dekens zijn volgens mij 600D ripstop polyester, klopt dat? Dan zou ik dus in ieder geval voor sterker dan dat gaan. Nou is het dat al snel. Heb je misschien een budget in je hoofd? Ik heb zelf dan wel Bucas, maar Rambo is ook van 1000D ballistic nylon, daar moeten ze echt goed hun best op doen om dat kapot te krijgen, ik heb het nog niet meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:35

Rambo valt best ruim, amigo wat kleiner, rhino geen ervaring mee.

Heb vorig jaar in 2 rambo's geinvesteerd, heel erg blij mee.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:51

spottedponie schreef:

Bedankt alvast!

Voor het beeld

[ [url=m/tCaq0z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan zou ik voor maat 6'0 (185) gaan en dan de Amigo bravo lijn of Rambo, Amigo heeft tegenwoordig ook dekens met v-sluiting en ze zijn ook van betere kwaliteit dan een paar jaar geleden. Mocht je het budget hebben zijn Rambo ook super fijne dekens :j

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:34

Bedankt voor de tips alvast! Ga er eens naar kijken!
Heb geen onbeperkt budget maar het mag wel wat kosten, mits ik er dan een paar jaar mee zou kunnen doen...

De thor is inderdaad 600D dus sterker mag het wel zijn.
Wil er zowiezo een losse hals bij hebben en het idee van losse liners spreekt me erg aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:36

Rambo's gaan hier over algemeen 10+ jaar mee.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:11

Heeft harry horse regendekens die over de highlingers gaan? Ik ben super tevreden van de harry horse highliners, maar ik ben bang dat mijn gewoon regendeken niet genoeg over dat stukje nek zal gaan om het deken droog te houden

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:10

Omdat er hier wel mensen met ervaring zitten wil ik graag volgende vraag stellen :

Mijn merrie heeft een (groot) veulen van nog net geen drie maand oud. De merrie is fel vermagerd door het veulen. In samenspraak met de DA wordt er een voederplan opgesteld. Een punt hierbij was dat ze zo weinig mogelijk energie mag verbruiken. Nu dacht ik, moet ik haar nu al een deken opleggen ? Mijn andere merrie staat al vrij dik in haar vacht, zij totaal niet. Zowiezo was ik van plan ze te scheren maar helpt het energie te sparen of is dit nog te warm ? Ik ben van Noordelijk België. Zoja hoe of wat ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:12

Ik zou pas een deken op gaan leggen als het kouder wordt, of als de nachten echt fris worden.
Zolang het overdag rond de 20 graden is heeft een paard het snel te warm onder een deken, zeker onder een waterdichte deken.

Als ze te mager is zou ik energierijk ruwvoer bij gaan voeren zoals lucerne en evt. bietenpulp met omegamix of olie.
En verder veel goed hooi.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:55

Je kunt 's nachts al wel dekens opleggen, maar overdag is dat nog veel te warm.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:18

MoniekV schreef:
spottedponie schreef:

Bedankt alvast!

Voor het beeld

[ [url=m/tCaq0z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan zou ik voor maat 6'0 (185) gaan en dan de Amigo bravo lijn of Rambo, Amigo heeft tegenwoordig ook dekens met v-sluiting en ze zijn ook van betere kwaliteit dan een paar jaar geleden. Mocht je het budget hebben zijn Rambo ook super fijne dekens :j

Mijn volbloed ruin van 167 cm heeft van alle dekens dekenmaat 6"3 (wonen in UK), ik dacht dat dat nederlandse maat dan 185 was?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:19

6'0" is 183, 6'3" is 191.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:28

Nies_ schreef:
6'0" is 183, 6'3" is 191.

O haha lekker gemakkelijk :')

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:37

Ik heb s nachts nu een fleece gevoerde regendeken op liggen. Paard staat buiten, kan wel naar binnen en doet dat ook lekker met z'n jasje aan. Voelt aangenaam en niet te warm. Overdag lekker vloot :)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:36

Fabster schreef:
Ik vind die bilkoorden ook fijner. En nu met de plastic bilkoorden ben je ook van die vieze bende af als ze er inderdaad op plassen of poepen. Die lieskoorden willen hier nog wel eens schuren.

Ja hoor ideaal die plastic koorden, doekje er langs en weer schoon !

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:24

Voor en nadelen van een wug deken, dus een halve hals..

Mijn pony moet een nieuwe, maar ik kom dr niet uit.
Ze is een enorme koukleum, met haar 25 jaar vind ik dat ook niet zo punt, haar bucas is lek en zat ook niet zo mooi als ik hoopte.
Ze heeft een rhino, en deze zit perfect, nu is er een rhino pony wug lite. Maar is dit fijn ?
Normaal krijgt ze al vrij gauw een hals op.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:32

Ik ben echt fan van de Wug dekens van Horseware!
Regenen niet in en toch lekker behaaglijk zonder helemaal ingepakt te zitten met een hele hals.
Voor de echt natte dagen heb ik wel gewoon een original deken met losse hele hals.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 00:23

Een topic naar mijn hart :D Ik meld mij hier graag om mee te kletsen.

Charizard schreef:
Rambo valt best ruim, amigo wat kleiner, rhino geen ervaring mee.

Heb vorig jaar in 2 rambo's geinvesteerd, heel erg blij mee.

Hier een Rhinofan, twee jaar geleden min of meer op goed geluk een Rhino wug voor mijn pony gekocht en het is de beste deken die ik ooit gehad heb (heb er ook van Amigo en Weatherbeeta). Jammer dat hij er in shetmaat alleen maar als wug is, ik had graag een normale hals gehad. De deken zelf valt normaal, mijn shet heeft onderlengte 135 en dat heeft ze van Rhino ook. In de losse hals verzuipt ze, maar er is geen kleinere maat helaas.

Spottedponie: voordeel van Horseware is dat je met liners kunt gaan werken. Dus je kunt de deken dan dikker maken zonder dat je in een aparte winterdeken hoeft te investeren. Jouw paard past qua bouw denk ik ook goed in een Bucas alleen hebben die het linersysteem dan dacht ik weer niet.

Overigens hier eentje wel al onder de ongevoerde Rhino 's nachts. Pony is 26 en doet 't met deken beter dan zonder. Als het kouder wordt krijgt ze er een liner onder en eventueel nog een wollen deken. Maar met de ongevoerde redt ze het nu prima. Gisteren de hals binnen gekregen. Omdat de dekens in haar maat niet van die ringen hebben moet ik die er morgen even aan zetten zodat de hals ook aan de deken kan.

Ruin is bloot. Hij heeft al veel meer vacht. In principe krijgt hij alleen een deken bij regen en/of waterkou.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:56

Klopt, Bucas heeft geen liners. Wel onderdekens die je aan de voor- en achterkant vast kunt maken en dat ligt ook echt mooi stevig, maar die dekens zijn natuurlijk wel weer een stuk duurder dan de relatief eenvoudige liners van Horseware.