[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:43

Voor diegenen die het hoofd ook scheren (helemaal, dus niet tot de bakstukken) tot waar scheren jullie? Ik vind het nogal lastig om een mooie lijn bij de neus te krijgen, omdat ik vanwege de tastharen niet de hele neus kan scheren

Jester_

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:44

Ik heb eigenlijj altijd paarden met weinig haar daar. Dus dan gewoon tot waar de tastharen beginnen

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:48

Ik ook tot de tastharen beginnen en dan een beetje een mooie lijn proberen vinden. Maar na een week is die 'harde' lijn vaak ook al een stuk minder

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:38

Hmm ga nog maar even verder proberen dan, het wordt bij die van mij zo snel lelijk omdat hij heel donkerbruin is in de winter maar wel een lichtbruine neus heeft

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:52

Morgen wil ik mijn haf voor de 3e keer scheren, ik wil eigenlijk de benen meescheren, alleen is mijn tondeuse hier niet sterk genoeg voor ben ik bang. Is het mogelijk/zijn er ervaringen met het scheren van de complete benen met een groot apparaat? Paard is super braaf dus daar maak ik me geen zorgen over, meer over of het te doen is. En heeft iemand een foto van waar het hoofd tot aan de bakstukken geschoren is? Nemen jullie dan echt alleen de wang mee of ook de rest van de onderkant van het hoofd.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:54

Benen met groot machine is zeker te doen, maar je moet er wat handig mee zijn. Mijn paard vind het bijvoorbeeld echt niet fijn en staat dan geen seconde stil terwijl ze op haar lijf staat te genieten. Met kleintje geen vuil aan de lucht :) Maar het kan zeker

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:56

Laurievc schreef:
Benen met groot machine is zeker te doen, maar je moet er wat handig mee zijn. Mijn paard vind het bijvoorbeeld echt niet fijn en staat dan geen seconde stil terwijl ze op haar lijf staat te genieten. Met kleintje geen vuil aan de lucht :) Maar het kan zeker

ook de kootholtes? Dat lijkt me namelijk een lastige hoek, helpt het als je de voet dan omhoog houd trouwens?
Ik verwacht dat de mijne mooi blijft staan maar ik weet het natuurlijk niet zeker, dus maar 1 manier om daar achter te komen.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:22

Ik heb de benen van mijn haf altijd al met een grote machine geschoren. Ook in de zomer scheer ik haar benen en pak altijd mijn grote machine veel sneller klaar. Even voor jezelf handigheid zoeken. Voorbenen zijn makkelijk als achter. Wel optillen anders lukt de kroonrand niet en heb je meer ruimte omdat je niet zo dicht bij de grond zit.

Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:49

Afbeelding

Ik scheer precies onder de jukbeen rand. Valt dan mooi onder hoofdstel weg.

Grote apparaat op benen staat bij de mijne gelijk aan zelfmoord voor mij.
Grote op lijf geen probleem maar benen vind ze echt niets. Die doe ik dus met geduld met tondeuse. Ben langer bezig met benen dan rest lijf maar ach. Dan blijft ze braaf staan haha

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 09:46

Omdat ik al 2/3 weken aan het twijfelen ben: wat zouden jullie doen?

Bij ons hebben de kleine ponies winterstop en zodra het warmer wordt, werden ze tot nu toe meestal in 1 keer uit hun dikke vacht verlost (door kennis van ons). Nu ben ik met mijn man verhuisd en ga ik 1)voor het eerst zelf scheren en 2) eerder scheren dan normaal gesproken.

Vooral eentje is echt een teddybeer met een vacht waarmee hij het op de noordpool nog aangenaam warm zal hebben. Ik wil eigenlijk dekenmodel scheren ivm buiten trainen, maar het verschil tussen 3mm en teddyberenvacht op zijn rug wordt wel heel groot denk ik. Dus voor mijn gevoel heb ik drie opties.
1) dekenmodel met teddyberenvacht
2) helemaal scheren
3) dekenmodel scheren en teddyvacht bijv inkorten(bijv 12mm)? Kan dat? Heeft dat nut?

Laatste vraag: hoofd gaat sowieso mee, want beest schuurt zijn hoofd nu, maar benen wel/niet? Ik neig naar niet, want waarom zou je?

Qua werk is het plan weer op te bouwen voor aangespannen werk, maar beide ponies, vooral dit twijfelgeval, zweten zich rot na drie rondjes draf.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 09:54

Ik scheer alles met groot apparaat. Wat iemand al zei, benen optillen anders krijg je de kroonrand niet goed.
Hoofd tot bakstukken, dus ook onder de kin. Ik scheer het bij de bakstukken op, zodat het geleidelijk op gaat van kort naar langer haar (zoals de kapper dat ook doet).

@Kpet, ik zou functioneel scheren. Benen niet als je het niet nodig vindt.
Ik heb geen ervaring met teddyberenvacht inkorten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 09:55

Ik zou alles eraf halen. Maar het is ook wel een beetje persoonlijke voorkeur.

Het is nu nog niet zo koud, dus die deken laten zitten zie ik het nut niet zo van in. Als ze een dekentje op moeten en die vacht is nog zo dik zie ik er alleen maar problemen van komen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:36

Idd helemaal scheren, wordt anders veel te lastig met dekens kiezen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:55

Nou, vandaag vroeg uit de veren en de pony geschoren, kwam minder vanaf dan ik had gedacht! De benen besloten wel te doen (met het grote apparaat) maar met de haren mee. Heel lang getwijfeld ivm enorm veel modder, maar nu is het wel zo kort dat het niet in de langere haren blijft hangen en op gaat drogen etc maar niet zo kort dat de huid continu nat is (hoop ik). Het staat in elk geval een heel stuk netter dan haar gebruikelijke uggs :o
Messen zijn wat bot naar mijn idee dus scheren ging niet heel gemakkelijk, maar laatste keer deze winter hoop ik. Achterbenen vond ze niet leuk := niet gericht trappen maar wel beentje in de lucht houden en naar achter trappen. Met veel geduld toch gewoon prima gelukt.

Dekje is vorige keer te veel vanaf gegaan dus daar kon ik nu niet veel meer aan doen, nog wel de randjes wat bijgewerkt na deze foto. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Resultaat is nu nog wat streperig maar dit zijn irritatielijnen van de huid, was de vorige keer na een dagje weg. Incl benen ongeveer een uur en een kwartier over gedaan, best netjes voor de 2e keer scheren.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:23

Ziet er keurig uit hoor! Goed gedaan :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:50

Waar laten jullie je messen momenteel slijpen. Mijn Jorna messen hebben precies 1 pony gered -O-

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:13

Bij de Countrymill in Nijkerk :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:23

mirriejj schreef:
Waar laten jullie je messen momenteel slijpen. Mijn Jorna messen hebben precies 1 pony gered -O-

:x jee slecht hoor.

Ik heb echt jaren plezier gehad van hun slijpkunsten tot oktober vorig jaar....

Ben nu nog steeds zoekende naar een goede en betaalbare.

Heb inmiddels bij Puttenstein in Wezep een partij laten slijpen en dat lijkt goed. Een partij in Saasveld waar ik nog niet zo tevreden over ben en heb een partij naar van der Meer in Enschede gestuurd die hoop ik een dezer dagen terug te krijgen.

Goede slijpers zijn zeldzaam. En ik vertik het om meer dan een 8€ te betalen voor een setje dat geslepen moet worden.....

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:55

Is het nog te doen om een paard nu nog te scheren of zitten we echt met de zomerharen die ik er dan ook af scheer, ze verhaard al behoorlijk, maar elke keer als ik rijd, dan kan ik haar maar afspoelen, want dan zweet ze zich kapot.

Ik heb mijn messen net laten slijpen, ik moest toevallig naar Bosgra in Hardegarijp (Friesland) ben benieuwd hoe ze zijn. Jorna hoor ik ook veel goede verhalen over.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:55

Elan_GV schreef:
Is het nog te doen om een paard nu nog te scheren of zitten we echt met de zomerharen die ik er dan ook af scheer, ze verhaard al behoorlijk, maar elke keer als ik rijd, dan kan ik haar maar afspoelen, want dan zweet ze zich kapot.

Ik heb mijn messen net laten slijpen, ik moest toevallig naar Bosgra in Hardegarijp (Friesland) ben benieuwd hoe ze zijn. Jorna hoor ik ook veel goede verhalen over.

Ik heb gisteren nog geschoren.
Die van mij begon ook al iets te verharen maar toch maar gewoon gedaan. Ik denk dat je nu nog weinig schade toe brengt aan de zomervacht.

Paarden of pony's die moeilijk uit hun wintervacht komen worden in het voorjaar nog geschoren en krijgen ook een mooie zomervacht ervoor terug.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:55

ik ga ook deze week nog scheren

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:01

Je kan altijd scheren dus no problemo

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:12

ik scheer ook nog morgen of volgende week hoor, wanneer het me uitkomt

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 06:04

Elan_GV schreef:

Zou je je ervaring kunnen delen hoe de geslepen messen bevallen?

Is in de buurt en moet mijn messen ook nog laten slijpen.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:42

Hallo allemaal, mag ik hier een vraag droppen?

Ik heb een minipaardje in jachtmodel geschoren, omdat ze zoveel zweette tijdens het rijden...

Nu wil ik haar eigenlijk helemaal scheren (omdat dit eigenlijk geen gezicht is en ik heb over 2 weken dressuurwedstrijd).

Maar stiekem vind ik het sneu om haar nu met die kou helemaal kaal te maken.
Ik heb een 100gr regendeken, 200gr staldeken en 300gr outdoor deken met hals.

Hebb jullie wijze raad?
Niet zeuren maar scheren? :+

Afbeelding