Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:00

ik vindt het zo zielig als hij dan helemaal niet uit zijn stal komt, het is wel een grote molen dus dat scheelt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:02

Wij hebben geen molen, hier komen ze elke dag nog een aantal uurtjes in de paddock, dat is wel fijn!

De mijne voelde vanavond nog lekker warm, geschoren en onder 300 grams met ong 100 grams eronder, dus niks dikkers er op gedaan...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:02

Ja inderdaad. Nja ik vind de molen eng, hahaha. We hebben er ook geen een bij ons op stal, dus het behoort toch niet tot de mogelijkheden. Ik ga vanaf nu, zolang het dit weer is, de buitenspeeltijd verkorten voor ze. Normaal gaan ze zo'n 7 uur per dag naar buiten, maar ik ga het halveren. Veeeeeel te koud hiero.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:04

de mijne stond al niet zo lang buiten vindt het in de padock gewoon niet leuk, na een uurtje is hij het zat.
wat vindt je eng aan een molen als ik mag vragen?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:06

Ik heb een piet-paniek :Y) Arabisch Volbloed met zware claustrofobie, hahaha. Zou hem niet in een molen durven zetten. Hier op de trainingsstal verderop hebben ze er eentje waar ook met stroom gewerkt wordt. Op het moment dat het paard niet loopt als de molen gaat draaien, krijgen ze een schok van het draad wat bevestigd zit op de ''platen''. Heel vaag systeem. Weet ook niet wat de standaard is van een molen hoor.

Die van mij staan met zijn allen gezellig in een hengstengroep die de hele dag aan autobanden en waterbakken lopen te trekken met zijn allen, dus vermaken doen ze zich wel. Dat scheelt :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:10

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:11

Ja dat is een heel ander systeem! Nee die hebben ze hier niet. Waarom niet, geen idee. Ziet er wel een heel stuk vriendelijker uit dan wat ze hier hebben :Y)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:13

maar op die slijken staat ook stoom op, maar struikeld een paard of zo gaat het er wel heel makkelijk over heen, dan krijgt hij wel stroom maar niet echt een klap van een hek of zo, ik moet wel zeggen dat er al veel spijlen uit zijn door hengsten die er aan bijten en zo

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:16

De molen die hier is, heeft dichte luiken. Dus als je paard op zijn muil gaat, krijgt ie gewoon een enorme stroomschok en gaat de molen iets langzamer draaien zodat het paard opstaat en doorloopt. Niet echt een vriendelijke molen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:22

Die van mij staat 24/7 buiten onder een 300 grams winterdeken . ongeschoren. twijfel er aan om er wat bij op te doen , maar zo te zien heeft hij het niet koud

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:23

Mijn pony, geschoren, staat momenteel onder een 300/400 grams (hele deken is 300 gram maar op de rug extra 100 gram). Staat op een manege.
Mijn paard met dikke wintervacht heeft een 100 grams deken op vanwege de koude wind nu. Staat 24/7 op de wei.
Laatst bijgewerkt door SRY op 31-01-12 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:28

ik heb mijn half geschoren shet een slaapzak er bij gedaan. ik weet niet hoeveel ze dan nu op heeft, maar ze heeft er ook een dekentje van 250 gram op.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:34

Mijn ruintje zijn deken was bevroren waar er gister op gesneeuwd was voor hij op stal ging... := Zo koud is t dus in de stallen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:45

Aa wat zielig, ik heb de benen van mijn paard ook maar niet afgespoteni.v.m de vorst

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:13

Hihi ik heb ook maar zijn benen in gesmeerd met coolingsgel i.p.v. afspuiten. Dat doe ik normaal na springen altijd.... Maar op de spuitplaats was de slang bevroren dus heb het maar ff overgeslagen dat afspuiten :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:14

Ik ga dadelijk eens voelen bij mijn paardje die nog steeds oonder 200gr staat.
Eens kijken of er iets bij zou moeten, het zou vandaag wel vies gaan waaien, dus hooguit dat ik de gewonen 200 gr wissel met een 200 gr met halve hals, net iets meer bescherming aan de hals.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:43

Die van mij is drie weken geleden geschoren en heeft nu 450 gram op. Voelt wel warm onder de deken maar niet echt heel erg warm. Heb voor de zekerheid oom maar zijn exceemhalsdeken om gedaan zodat zijn hals ook wat beschermd is. Hij kan ewl naar buiten maar in de stal ligt nu continue hooi voor hem.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:29

Die van mij staat half geschoren 24/7 buiten en heeft nu 600 gram op. Had t niet koud gister, misschien gaat er nog 100 gram op morgen.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:08

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:42

Mijn draver heeft onder zijn 200 grams outdoordeken met halve hals een onderdeken met halve hals. Nu merk ik dat na een tijdje de onderdeken naar achteren verschuift en de voorkant wat strak komt te staan. Gebeurt dit vaker bij onderdekens of ligt het toch aan de pasvorm? Ik kies bewust voor een onderdeken met halve hals, omdat zijn schoft anders stuk gaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:46

Polkiej_x, ik zou er wat dikkers op leggen dan een 100gr deken. Een dunne deken beschermt niet tegen de koude én drukte haren plat, waardoor een paard zichzelf niet meer warm kan houden.

Ik heb gisteren met mijn staleigenaresse zitten smsen over hoe mijn paarden erbij stonden; lekker warm, stonden niet te zweten, het was erg koud buiten. Dus ze hebben het nu naar hun zin met de 370gr met hals :j
Ik hoorde gisteren dat het vriezen volgende week weer over is, dus ik denk dat ik er ook geen 200gr onderdeken bij doe, maar het hier voorlopig even bij laat.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:52

Quellian zolang je paarden warm aanvoelen is het toch goed?
Twijfel zelf alleen tot hoe warm ze moeten voelen dat je er toch een deken bij moet doen. Als hij koud aan voelt is het duidelijk dat er nog wat bij moet maar waar is de grens?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:55

Als ze koud aanvoelen kan je ook altijd even temperaturen. Als je ongeveer de temp weet welke je paard normaal heeft dan weet je het snel genoeg. Zit hij/zij daar onder dan kan er een deken bij, is het rond die temp dan is het goed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:58

joyce83, is ook hoor, als ze warm blijven is het gewoon goed :j
Maar als ze minder warm zouden voelen, dan denk ik niet dat ik het ga opvoeren met de wetenschap dat de ergste kou volgende week alweer voorbij is :)
Ik vond 'lauw' fris genoeg om er een dikkere deken op te leggen, maar dit zal voor iedereen anders zij denk ik? De meeste paarden bij ons op stal hebben er niet eens een deken bij gekregen en een aantal heeft er een wollen deken bij op gekregen.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:55

Mijn paardje voelde gisteren, na een paar uur in de wei te hebben gestaan, koud onder de deken. Vraag me een beetje af wat nu te doen. Wel of geen regendeken op. Dat scheeld weer met de wind. Verder staat ze nu onder een fleece en canvasdeken. Ze is niet geschoren.