[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:07

MoniekV schreef:
Deni11 schreef:
Wat heeft jullie voorkeur eigenlijk: Met of zonder nek een deken? en leven waarom?
Want ik wil een nieuwe deken kopen maar ik weet niet of ik een met of zonder nek zal kopen.

Afneembare hals :)

En wanneer en waarom gebruik je dan de hals?

MoniekV

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:19

Ik doe een hals op als het slecht weer is dus regen en wind of als het heel koud is. Mijn paarden zijn helemaal geschoren.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:24

Afneembare hals. Doe m alleen op bij regen en gure harde wind. Anders gaan der manen kapot en die zijn mij echt heilig! En paard wordt niet geschoren dus dat scheeld ook al weer :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:25

Hier ook voorkeur voor afneembare hals, hals gebruik ik weinig, tenzij het erg guur of koud is, paard is ongeschoren maar altijd erg strak in d'r vachtje. Hier nog dekenloos, momenteel nog 24/7 buiten, 2x per dag wisselen is voor mij geen optie met een halfuur enkele reis. idealiter had ik er nu 's nachts een dekentje op willen hebben, maar paard redt zichzelf nog prima momenteel, die laat het snel genoeg zien wanneer ze het koud heeft, valt meteen wat in. Mochten de dagen nog wel boven de 15 graden maar met regen zijn, dan gaat er wel een deken op, paard is herstellende van een blessure aan d'r si-gewricht, dus extra verkrampt staan wil ik juist in dit geval absoluut voorkomen :j

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:34

Hals alleen bij outdoor winterdekens, regen- of staldekens zonder. Van afneembare halzen ben ik niet zo'n fan, ik haal ze er dan niet af :P

Napie: als de stallen s'nachts niet te koud zijn dan kunnen ze best zonder deken blijven staan denk ik, morgen overdag helemaal (25 graden voorspelt). Aankomende week wordt het nog 20 graden over dag en dan is een regendeken voldoende, onder de 15 graden evt een onderdekentje er onder. Ligt er natuurlijk ook aan of jouw pony het snel warm of koud heeft.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:47

Hier vaste hals als regendeken.
Ik gebruik Staldekens dus heb een met hals en een zonder hals.
Als er veel regen of guur weer voorspelt word doe ik de halsdeken op.
Anders zonder hals

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:48

Hier ook dekens met losse hals en alleen buiten op met heel koud of heel slecht weer op geschoren paarden

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:48

Bij deze mijn amigo met lieskoorden.

Afbeelding
Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:49

Ah dank je! Nu snap ik hem

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:01

Goedemorgen iedereen,

Ik heb een beetje in jullie topic gespiekt over het deken gebruik,
Mijn paard, een KWPNer waar ik dressuur mee rijd zit al aardig dik in zijn vacht.

Ik vind het altijd moeilijk om te gaan beslissen wanneer om te scheren en een deken op te doen...
Hoe dan jullie dit met een paard waar je fanatiek mee traint en een dikkere vacht aan maakt en na het rijden erg bezweet is?

Paard staat overigens in een buitenstal.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:04

DNIEZE schreef:
Goedemorgen iedereen,

Ik heb een beetje in jullie topic gespiekt over het deken gebruik,
Mijn paard, een KWPNer waar ik dressuur mee rijd zit al aardig dik in zijn vacht.

Ik vind het altijd moeilijk om te gaan beslissen wanneer om te scheren en een deken op te doen...
Hoe dan jullie dit met een paard waar je fanatiek mee traint en een dikkere vacht aan maakt en na het rijden erg bezweet is?

Paard staat overigens in een buitenstal.

Mijn pony is al geschoren vond het geen doen meer om zo te trainen en ook niet eerlijk tegenover de pony!
staat nu onder een zomerdeken en vind dat volgens mij ook wel goed, voelt niet koud aan :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:51

Voor de volbloed op de vorige pagina zou ik nog een 100 gram of fleece gevoerde regendeken erbij nemen. Dan red je je wel aardig denk ik. Staan er hier meerdere de hele winter onder niet meer dan 200 gram.

Hals of niet ligt erg aan de huisvesting van je paard vind ik en of je scheert. Ik scheer zelf wel en m'n paard staat dag/nacht buiten met beschikking tot een stal. Grotendeels van de winter staat ie wel met hals op. Maar als het een mooie dag is met zonnetje haal ik hem er even lekker af. Afneembare hals vind ik dus ook ideaal :j

Ik ga in oktober scheren en dan kijken welke deken hij op moet. Ligt toch aan de temperatuur en je paard, en wederom ook of ie binnen of buiten staat. Gewoon even voelen :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:01

domme vraag misschien, maar past 'eender welke nek' op eender welk deken qua merk? Ik heb nu een regendeken zonder hals, maar ik zou er graag een afneembare nek voor zoeken. Kan ik dan eender welk merk nemen, of moet ik zoeken of het merk zelf een hals heeft?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:03

Heb je bevestigingspunten? Dan inderdaad een hals van hetzelfde merk zoeken. Zitten die er niet uit kun je een hals van een willekeurig merk nemen en bevestigingspunten op je deken (laten) zetten.

Ik heb ze ook geschoren 24/7 buiten met hals. Met droog en windstil weer met een zonnetje haal ik ze er vaak even af.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:32

Welke hals hebben jullie nou echt positieve verhalen van?

Ik kan maar geen fijne hals vinden die de manen heel houd :(
En vindt het toch wel fijn want als Rosso in ze naakie in ze buitenstal staat dalijk midden in de winter om een hals om te doen...

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:53

Hoi,

niet alles doorgelezen maar even een vraagje:

Ik ga mijn paardjes deze winter zonder deken laten. Zolang het weer goed is, staan ze dag en nacht buiten, bij slecht weer enkel van 8-16u en een enkele paar weken in de paddock als de weien te nat zijn;

Tot nu toe heb ik ze steeds onder dekens gezet maar deze winter gaan ze niet gereden worden dus zie ik er geen nut in ze dekens aan te doen( het kriebelt wel want vind het wel leuk de dekens maar ik geloof wel dat het gezonder is voor hun zonder deken dus wil het proberen).
Nu is mijn vraag, kan ieder gezond paard gewoon zonder deken buiten staan? Ik ga het uiteraard in het oog houden maar normaal zou het toch moeten kunnen, niet?

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:06

Na dit warme weekend nu echt overgestapt van zomerdeken naar fleece gevoerde regendeken. Voelde er niets te warm onder, heb de onderdeken ook al gewassen klaarliggen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:10

Hier nog niets hoor! 1 dagje fris maar mevrouw zweette zich dood tijdens het rijden. Gelukkig wordt t morgen weer mooier weer :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:41

Hier nog 19 graden, vind ik toch nog steeds te warm voor een deken...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:58

Ik vind het ook te warm voor een deken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:29

Ik vind het 's nachts voor mijn ene paard gewoon te koud voor geen deken.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:05

Hier nog steeds geschoren met katoenen zomerdeken op.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:16

Geschoren maar hij is niet koud zonder deken

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:33

Hier mijn oudje vannacht onder een 200 gr deken gezet.
Meneer is best een koukleum en is niet dik te krijgen.

Ook begin hij nu stijf te worden met de kou (eerste jaardag dit is).

Dus maar lekker warm houden

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:36

Die van mij staat 's nachts onder regendeken met fleece. En overdag word dan gekeken hoe hij onder de deken staat. Als hij niet warm is blijft hij gewoon op, en als hij er wel warm onder is gaat hij af.
Hij heeft vorig jaar geen deken opgehad, dus hij maakt nu al een dikke vacht aan. Ik wil dat wel zoveel mogelijk voorkomen en wil ook niet scheren, haha.