Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:49

Zijn jullie paarden dan ook allemaal sportpaarden? Of recreatie paarden? Want ik vind niet dat een recreatie paard onder tig dekens hoeft te staan... Die van mij staat onder 200gr, hij is nog niet ingereden maar zweet wel enorm snel tijdens het rijden. Andere hier op stal hebben een deken op terwijl die bijna nooit gereden worden en er ook niet echt een andere reden voor hebben, dan lijkt het me alleen maar gemakzucht van de mens dat je paard niet zo hard gaat verharen in het voorjaar.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:50

EllaBellaah schreef:
Zijn jullie paarden dan ook allemaal sportpaarden? Of recreatie paarden? Want ik vind niet dat een recreatie paard onder tig dekens hoeft te staan... Die van mij staat onder 200gr, hij is nog niet ingereden maar zweet wel enorm snel tijdens het rijden. Andere hier op stal hebben een deken op terwijl die bijna nooit gereden worden en er ook niet echt een andere reden voor hebben, dan lijkt het me alleen maar gemakzucht van de mens dat je paard niet zo hard gaat verharen in het voorjaar.

de mijne loopt ook op wedstrijden ja.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:51

Net lekker bij die van mij langs geweest, shet staat geschoren onder 500 grams en paard ongeschoren onder 360 grams. 24/7 buiten met een schuilstal en ze waren beide heerlijk warm. ze krijgen onbeperkt ruwvoer en merk dat ze hun motortje goed aan de gang houden :j .

Ik heb trouwens geen sportpaarden :+ ,paard doet momenteel ook niks vanwege mijn zwangerschap :) .

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:54

Wij hebben gisteren de dekens gewisseld van 200 naar 300 grams. Voelden nog niet echt koud aan maar vind het zó afkoelen nu... Zekerheid voor alles....

Geen "sport"paard overigens maar omdat ze de komende week een maand in training gaat vind ik het wel belangrijk dat ze er warmpjes bij staat :j

Bij ons gaan overigens de staldeuren dicht 's nachts dus dat scheelt ook wel qua kou ;)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:05

EllaBellaah schreef:

Die snap ik even niet, hij is nog niet ingereden maar zweet wel snel tijdens het rijden?
Mijn paard wordt zo'n 6x in de week gereden en loopt ook wedstrijden.
Ivm mijn werk moet ik wel 's avonds rijden en dan wil ik geen heel erg bezweet paard hebben.
Vandaar dat ik ook altijd vroeg begin met dekens en ze nu een 500 grams deken met hals op heeft.
Ik heb geen zin en tijd om na het rijden ook nog eens ruim een uur uit te moeten stappen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:09

Zoals ik al eens heb laten zien kan mijn paard prima bewegen als normaal met haar dekens op. Hier had ze 2 dekens op. Ik heb overigens wel de bilkoorten die tussen de achterbenen gaan eruit gehaald, want dat vind e wat minder (met plassen plast ze erop :(:) )
Afbeelding

Mijn paard is een recreatiepaard. Wordt niet veel gebruikt momenteel. En toch staat ze in dekens, zielig ;) Ik was altijd anti-dekens maar ben blij dat ze nu de tweede winter onder dek staat. Ze gaat echt veel beter qua beweging, ze is nogal snel stijf en last van haar spieren, en heeft een mietjes vacht. De dekens bieden extra bescherming en warmte die ze zelf niet genoeg had. Ze is veel soepeler in de winter zo!! Ze wordt verder niet geschoren, hoeft ook niet kort in de vacht, kijk naar haar wat ze nodig heeft. Alleen 50 gram was niet genoeg, en nu is 50+100 ook niet warm genoeg, dus krijgt ze meer op (50+200). So be it.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 31-01-12 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:09

Splendesco schreef:
EllaBellaah schreef:

Die snap ik even niet, hij is nog niet ingereden maar zweet wel snel tijdens het rijden?
Mijn paard wordt zo'n 6x in de week gereden en loopt ook wedstrijden.
Ivm mijn werk moet ik wel 's avonds rijden en dan wil ik geen heel erg bezweet paard hebben.
Vandaar dat ik ook altijd vroeg begin met dekens en ze nu een 500 grams deken met hals op heeft.
Ik heb geen zin en tijd om na het rijden ook nog eens ruim een uur uit te moeten stappen.

Hahahaah ik bedoel longeren, mijn excuus :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:11

EllaBellaah, Ferro had in het verleden ook nooit een deken op, het is ook maar net wat ze gewend zijn (en wat je ze aan went).

Mijn geschoren paard wordt een aantal keren per week gereden (kan varieren van 2 tot 6x per week) en staat nu met een 370gr halsdeken. Mijn pony wordt nooit gereden, is niet geschoren en staat onder dezelfde deken. Het is zó verschillend per paard :j

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:16

Nee maar toen werd er ook nog niks mee gedaan he, nu wordt hij toch wel meer getraint omdat hij in het voorjaar ingereden wordt. Na 10 min longeren is hij al zeiknat, ook nu met deken, laat staan hoe dat is wanneer hij helemaal niks op heeft.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:21

Mijn Haflinger staat in dr blootje, zweet nooit snel en mn vriend houd meer van wandelen en lekker buiten rijden dan erg intensief rijden :+.
Mijn kruising staat wel onder deken, geen wedstrijden meer, maar zij zweet iets sneller en we trainen wel 4/5x in de week door :).

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:43

Gister avond voelde de paarden lekker warm onder de dekens
Geschoren 400 grams
Geschoren 500 grams
Ongeschoren 400 grams
Ongeschoren maar ziek onder 700 en n fleece

Vannacht gaat het nog erger vriezen kijk tegen de nacht hoe warm ze voelen en anders komt er gewoon nog wat bij
Alle lopen in de sport behalve de zieke op het moment niet

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:11

Vandaag bloot in het zonnetje. Ze staat heerlijk te doezelen!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:24

Ik ben mijn pony weer aan het opbouwen kwa werken, wellicht gaat vannacht haar wollen deken onder haar 400 of krijgt ze 200+300.
ik Heb haar eind november voor de 2e keer schoren en ze is niks gegroeid...
Ze staat in een loopstal en dus meestal buiten, ze slaapt alleen lekker languit in haar box (vlas).

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:26

Mijn paard is een sportpaard.

Het blijft moeilijk vergelijken, de ene 400 grams deken is de ander niet. Heel dik gevoerd hoeft niet perse heel warm te zijn. Dat heeft ook met kwaliteit van materialen te maken.
Daarnaast heeft iedereen zo zijn eigen omstandigheden qua stalling en weidegang.

Toch blijft het leuk om te lezen hoe iedereen omgaat met de kou en dekens!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:25

Detje staat sinds zondag onder de 370 grams rhino met hals. Meer heb ik niet voor haar :D Ze is geschoren en staat in een frisse box met buitenluik.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:10

Hoi allemaal! Ik heb sinds september een pony, opzich gaat alles goed, alleen nu het zo koud is weet ik niet meer wat ik met de dekens moet! Op dit moment heeft mijn pony (4.5-jarige D pony merrie) een 200 grams outdoordeken op. Tot nu toe was dat warm genoeg, rijden doen we zonder deken. Mijn pony is ingeschreven bij het NRPS en van veel mensen hoor ik dat ze wel wat weg heeft van een New Forest pony. Ik denk dat ze wel tegen een stootje kan, ze is gezond etc.

Ik vraag me af of ik niet toch over moet gaan op een 300 grams deken, nu het zo koud is. Het probleem is dat ik naast de 200 grams alleen een 400 grams deken, een regendeken en een fleecedeken heb. Ik was van plan de fleecedeken er onder te doen, dat is ook wat de vorige eigenaar me heeft aangeraden. Maar na enig gespeur op Bokt/Google ben ik er achter gekomen dat dat over het algemeen niet zo'n succes is...

Dus, wat zouden jullie doen? Een 100 grams onderdeken onder de 200 grams deken (100 grams onderdekens zijn uitverkocht/moeilijk te vinden), een 300 grams onderdeken onder de regendeken (300 grams outdoordekens zijn er genoeg), een outdoordeken van 300 gram (moet ik dan aanschaffen, doe ik liever in de uitverkoop), toch de fleece er onder, meteen de 400 grams er op... of gewoon laten zoals het nu is?

Mijn pony is trouwens ongeschoren en staat overdag in de wei en 's nachts op stal. Als het zo koud is kunnen we niet rijden, omdat de bak dan bevroren is... Maar als het weer wat warmer wordt wil ik het rijden wel zsm weer oppakken...

Nou, hopelijk heeft iemand advies!

Groetjes, Hanne

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:14

200 grams op laten liggen. Die gaat het echt niet koud krijgen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:08

voorlopig afwachten en indien nodig een fleece erbij onder. Als de vorig eigenaar het ook zo gedaan heeft moet het wel kunnen voor een weekje ofzo.
Fleece of fleecegevoerd draagt idd ook niet mijn voorkeur. Ik heb dan ook bewust mijn onderdekens besteld (die komen helaas niet in solden of uitverkoop).

en idd elk paard is anders, en het is verbazend wat een halsstuk kan doen zonder dat je vele dikkere dekens moet leggen...
Eveneens is de definitie voor sportpaard niet voor iedereen hetzelfde. Ik noem mijn paard nog altijd een recreatiepaard, maar eigenlijk doet ze momenteel het werk van een topsportpaard...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 31-01-12 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:09

mijn twee staan met staldeken op stal en in de wei met vries/regendeken buiten. zijn geschoren en moeten veel werken. :o

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:11

Ik heb mijn geschoren paarden onder een

Bucas all in one+ fleece is mijn oudje
mijn 3 jarige onder enkel de bucas all in one
en mijn shetter geschoren onder bucasfreedom extra + onderdeken van 150 gram

Mijn oudje krijgt vanavond ipv de Fleece een onderdeken van 150 grams..

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:13

Oké, dus voorlopig laat ik het zo, maar morgen wel even naar de Epplejeck/Divoza om een onderdeken te zoeken. Maakt het dan nog uit of ik een 200 grams met een 100 grams onderdeken combineer of een regendeken met een 300 grams onderdeken? Ik denk niet dat de deken die ze nu heeft gecombineerd kan worden met een halsstuk...

_xSerenAx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:24

Mijn paardje staat voor het eerst deze winter niet onder de dekens. Had deze winter geen zin in al dat dekengedoe + het is lang warm gebleven. Nu vroeg ik mij af of het nodig is met deze koude om toch een deken op te leggen? Ze staat op stal en wordt recreatief gereden.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:25

Die van mij staat ongeschoren onder een 200 grams nu.
Zit erg te twijfelen om een zwaardere er op te leggen, heb er nog 1 liggen.
Wat zouden jullie doen? Hij heeft niet zo'n hele dikke vacht meer en is hard aan het verharen.
Ik heb niet het idee dat hij het koud heeft en ik rijd op dit moment even niet meer en met longeren is hij niet bezweet.
Denk dat ik best die 200 grams op kan laten liggen of niet??

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:30

Mijn haflinger rijd ik wel recreatief(nou ja nu nog geen wedstrijden, maar ben wel serieus aan het trainen). Die staat onder 300 gram met 1 fleecedeken eronder. Maar als het nog wat kouder word krijgt hij er nog 200 gram erbij op. Dit is wel zonder hals.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:39

Hmm twijfel een beetje, paard staat nu ongeschoren onder 360 met hals. 24/7 buiten met schuilstal. vanacht geven ze -12 af, morgennacht -15 en de nacht daarop -10.
Zal ik zijn HH balance teddy er voor de nacht onder gooien? ben 2x per dag bij ze dus kan makkelijk wisselen. Shet staat nu geschoren onder 500 grams en denk dat ze daar wel genoeg aan zal hebben.