Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:39

zijn er mensen hier van belgisch limburg of de kempen of eventueel nederlands limburg die zo'n val hebben? eventueel zelf gemaakt? Wij zouden graag eens eentje willen bekijken om te zien hoeveel dazen het ding vangt en hoe het ding juist gebouwd wordt. Stuur dan even een pb'tje.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 21:35

Willeke, op internet en hier ook op bokt kun je al heel veel details vinden van hoe hij in elkaar zit. Maar zie je er geen 1 staan bij jullie in de buurt ? Het principe is eigenlijk heel simpel. Op 1 van mijn vorige foto's kun je zien hoe het resevoir werkt en in elkaar zit. Het kan veel beter hoor mijne is in een uurtje samengesteld zeg maar. Het meeste had ik al ergens in huis liggen. En wat je vangt is moeilijk te bepalen, ik denk dat een echte zich hier wezenloos vangt en ook als je er vier neer zet nog denk ik omdat het hier heel erg is qua dazen. En de plaats waar hij staat is ook nog bepalend. Het kan zijn dat je op de ene plaats heel weinig vangt en op een andere plek bij de wei of bak juist enorm veel. Wat de aanwijzingen zijn om hem op de juiste plek te zetten weet ik ook niet. Behalve dat hij de hele dag in de zon moet staan op een open plek dus niet bij de struiken of onder de bomen omdat daar nu zoveel dazen zitten, die vliegen je val dan zo voorbij.... Knipoog

Vanavond waren het er een stuk minder trouwens door de wind en ik denk omdat het ietsje koeler is......zit ik helemaal niet mee en de paarden ook niet.

RK, vang jij er al veel ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:09

nee, bijna niks

Moet hem denk ik verplaatsen, maar wil het lange gras niet kapot lopen (moeten nog hooien)

Ik heb ook niet het idee dat er hier nu zwermen zitten.
De paarden willen wel op stal, dat dan weer wel

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 22:28

He jammer, of eigenlijk niet natuurlijk, hoe minder dazen hoe beter, misschien heb je ze vorig jaar bijna allemaal gevangen... Haha!

Of misschien is het weer bij jullie anders dan hier ?

Ik merk het ook in de tuin, daar heb ik er vandaag 1 gezien die al in het water lag en verder niet lastig gevallen en ook niet gestoken. In de val zaten er al wel weer meer dan gisteren en nog een drietal in de fuik. Maar even afwachten denk ik of ze komen pas weer als het vochtig wordt want ze kunnen niet zonder vocht.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:33

Zeg wat is nu eigenlijk een daas Willeke?
Vroerger (toen we nog klein waren Bloos ) kende ik wel het woord horzel. Een soort wespachtige steek krijg je ervan.
Op Cisco zat ook een beest (grijs beetje als een motachtig dier) en ik zag gewoon een druppel bloed uit zijn huid komen. Is dat een daas geweest??

En volgens mij hebben we in de Kempen ook een serieuze teken plaag!
Heb je daar nog tips tegen?? Nudat we toch over insecten bezig zijn Haha!

Ik ga even googlen denk ik maar Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:34

Perrokai schreef:
Willeke, op internet en hier ook op bokt kun je al heel veel details vinden van hoe hij in elkaar zit.

http://www.dazenval.nl/ deze??

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:35

Als je 250 euro niet teveel vind Willeke + die 10 euro verzendkosten kan ik hem altijd wel de grens over smokkelen Duivel
Ik vind het een duur ding!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 00:05

Zoezi schreef:
Vroerger (toen we nog klein waren Bloos ) kende ik wel het woord horzel. Een soort wespachtige steek krijg je ervan.
Op Cisco zat ook een beest (grijs beetje als een motachtig dier) en ik zag gewoon een druppel bloed uit zijn huid komen. Is dat een daas geweest??

Een Horzel is geen Daas maar dat is weer wat anders,die komen niet met zovelen als het goed is. Dat motachtige grijze ding wat je zag is een daas de regendaas. Er is ook een runderdaas die ziet er heel anders uit en lijkt meer op een bij maar ook die zijn er niet zoveel als de regendazen gelukkig.

Tips tegen teken, er is ook tekenspray en of die helpt en hoelang geen idee. Als het gras niet te lang wordt en er geen struiken staan of laaghangende bomen dan is het ook stukken minder. Er wordt ook gewaarschuwd voor de oprukkende teken dus ik denk dat iedereen er meer last van heeft dan voorgaande jaren. Ik heb de tekentang standaard bij me bij de paarden nu maar sinds het gras korter is en er vanwege de droogte ook weinig groeit momenteel hebben ze nu geen teken meer gehad gelukkig. Ze gaan ook op van die rotplaatsen zitten, tussen de benen in de liezen op de koker en op de ballen. Nou zet daar je tekentang maar eens op. Ik heb eerst geoefend maar die van mij trok een raar lipje en vond het dus lekker dat ik daar zat te rommelen gelukkig.....beide trouwens.... Haha! Als ik maar niet opgepakt wordt.... Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:25

mjah wij vinden 250 euro ook net teveel om em te gaan kopen... Vandaar dat we'm zelf willen maken. Idd wat jij op cisco had zitten is een daas. Volgende keer als je mee gaat wandelen zal je wel weten wat een daas is Lachen het stikt er namelijk van de dazen op dit moment... hihihi

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:29

Ik vindt het tot nu toe nog reuze meevallen met de dazen Pling . Af en toe zie ik er een. Heb zelfs nog geen dazenval staan en de paarden staan ook nog rustig en vrolijk buiten te grazen. We kunnen zelfs ook nog gewoon in de buitenbak rijden. Dan zit er zo nu en dan een daas.
De bruine heeft als ze naar buiten gaat wel een vliegendeken op zonder hals en ik spuit ze elke morgen op de hals een beetje in met de atex want zij heeft er het meeste last van. De schimmels staan zonder deken en zonder atex. Hopen dat het zo blijft en niet net als vorig jaar dat je moet maken om weg te komen uit de wei en bak en er hele zwermen achter je aan komen. Bij ons zitten er de regendazen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:00

Perrokai schreef:
Zoezi schreef:

Ze gaan ook op van die rotplaatsen zitten, tussen de benen in de liezen op de koker en op de ballen. Nou zet daar je tekentang maar eens op. Ik heb eerst geoefend maar die van mij trok een raar lipje en vond het dus lekker dat ik daar zat te rommelen gelukkig.....beide trouwens.... Haha! Als ik maar niet opgepakt wordt.... Knipoog

Hahaha, om dat laatste moet ik echt lachen ROFL
Nah als ze op zijn ballen zitten, dan laat ik ze toch echt mooi zitten hoor Clown
Dus we hebben dazen, wespen, vliegen en teken......gezellige zomer dames Knipoog
Ik zag wel iemand een zelfgemaakte dazenvanger te koop aanbieden. Werkt zo'n wespenfles niet? Ik zou niet weten waarmee je zo'n beest moet lokken. (paardenbiefstuk Verward ROFL )

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 22:17

Bloedworst misschien ? Haha!

Er is iemand die zo'n wespenval gebruikt heeft maar ik vind die tuit naar binnen zo laag. Een petfles doorzagen is net zo makkelijk eigenlijk.

Maar je hoeft ze niet te lokken hoor als ze de bal hebben uitgeprobeerd vliegen ze zelf verder naar binnen zo in de val. Dus er zit niets in aan lokmiddel. Het is dus eigenlijk wel een heel milieuvriendelijke val ook nog, geen insecticide niets. Mijn verzameling dazen ligt in de vriezer dood te gaan. Ik gooi ze morgen op een hoopje en maak er een foto van.
Als ik nou parelhoenders had dan had ik er een taartje van gemaakt voor ze.
Die teken laten zich vallen als er iets warms onderdoor loopt heb ik begrepen. Maar hoe los je dat op. Dan moet alles gemaaid en gesnoeid worden en platgebrand. Dat lukt in de tuin maar niet in het bos en misschien weer wel op de wei. Iemand van marktplaats heeft me verzekerd dat de parelhoenders ook de teken op eten. Het probleem hier is ze blijven met voeren wel bij de wei hangen maar overleven het nooit lang vanwege de vossen ben ik bang. Er lag vannochtend ook al een konijnenpoot op de trekkerband waar ik het hooi in gooi. Bah.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 22:40

Hier zijn ze trouwens wat duidelijker te zien de dazen...

Afbeelding

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:00

iiiiiiiieeeeeeeekkkkkkkk
brrrrr krijg er nu al de kriebels van Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:43

Hier een foto van de vangst nadat ze ingevroren zijn geweest. Dus ongeveer 2,5 dag omdat hij twee keer omgewaaid is. Het overgote deel zijn dazen..... en drie a vier runderdazen en dat is al heel wat omdat die er haast niet zijn, misschien mag ik ze niet vangen omdat als zo'n beest gespot wordt ze er melding van maken op een bepaalde website....ahummm ik hang er wel een bordje bij, regendazen richting het zwarte gat, runderdazen gelieve door te vliegen, immer geradeaus....

Afbeelding

En dit zijn de runderdazen die ik even uitgezocht heb...

Afbeelding

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:38

iew zie die bekjes! Is dat waarmee ze steken?
arme paarden!

De reden dat wij graag zo'n dazenval willen zien is omdat mijn tante graag eerst zoiets int echt ziet voor ze zelf eentje plaatst... Zij is iemand die eerst iets gezien moet hebben voor ze gelooft dat het werkt. Dus als er gastvrije bokkers zijn, laat maar even horen!

Hier in de buurt staat nergens een dazenval... Ik ga vrij vaak uit rijden met casandra en 'k kom voorbij héél wat huizen. We wonen nl in een echte paardengemeente... Maar helaas nergens dazenvallen... Mijn tante zit ook niet zoals ik elke avond opt net... hoezo verslaafd Haha! Bloos!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 23:51

Ik woon helaas veel te ver weg....maar er is vast wel iemand in de buurt die er 1 heeft. Probeer het anders in het Topic over de originele dazenval of had je dat al geprobeerd.

Die twee dingen zijn de messen waarmee ze steken vandaar ook dat je een flink gat krijgt en het paard ook waar bloed uit druppelt, even dan....

Er wordt trouwens ook gewaarschuwd dat steekvliegen ook borrelioseinfectie (lyme) kunnen overbrengen. Volgens mij is het niet wetenschappelijk bewezen maar ik kan me zo voorstellen als hij eerst zijn messen in mij steekt en daarna in een ander mens......maar dan zou je dus alles kunnen krijgen wat besmettelijk is. Ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:41

hoever is hasselt weg van Weert?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:37

runningkawa schreef:
hoever is hasselt weg van Weert?

ongeveer een half uurtje, drie kwartier met de auto als we via hamont-achel rijden

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:23

Poeh! Echt heeeeeeeeeeeeel erg knap van degene die hem zelf maken! Wij hebben er 1 besteld (http://www.dazenval.nl) en we hebben er meer dan een uur over gedaan om hem op te zetten! Bloos
Nou maar afwachten of hij werkt. Bernardo (papa's paard) vond het in ieder geval al reuze interessant. Knipoog

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:14

Charr_Gwen schreef:
Poeh! Echt heeeeeeeeeeeeel erg knap van degene die hem zelf maken! Wij hebben er 1 besteld (http://www.dazenval.nl) en we hebben er meer dan een uur over gedaan om hem op te zetten! Bloos
Nou maar afwachten of hij werkt. Bernardo (papa's paard) vond het in ieder geval al reuze interessant. Knipoog

Hihi, in die tijd had je er bij wijze van spreken ook zelf 1 kunnen maken Knipoog (alleen dan niet zoals ik gedaan heb Blond ).
Mijne staat, is zo scheef als een hoepel en heeft buiten wat muggen en vliegen nog niets gevangen Huilen . Laat het mooie weer maar komen Haha! ! Foto's volgen nog .....
Die van jouw Perrokai, heeft al goed werk geleverd zo te zien! Oh en van die vriezer; wij hebben dat vorig jaar niet gedaan; ze verpulveren vanzelf Duivel ...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 23:17

Dat is zo evenlienepien, de meesten zijn ook al dood er in. Op een stuk of vier na. Maar ik wilde hem de volgende dag er weer op zetten. Echter er zijn geen dazen te bekennen nu en ik heb een paar gewone vliegen gevangen en twee zweefvliegjes. Maar het moet nog komen denk ik als het nu weer warm wordt. Anders ben ik heel blij dat we het nu al gehad zouden hebben,

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:14

Bloos Geen dazen, wij werden gisteren tijdens het rijden overvallen.Heel raar, toen we vertrokken geen beest te zien, dus vliegendekens en spray in de auto gelaten. Het laatste stukje op de terugweg sjeesden ze in de trailer Duivel Maar onze loer geeft hier thuis ook geen dazen aan.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:33

Jaaaaaaa! Gisteren heb ik er 1 gevangen in de loer!
Op die tijd had ik er al 20 dood kunnen slaan, maar het gaat om het principe toch? Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:39

Dinopino, reed je echt in de bossen misschien ? Ik stond net te schuilen onder een eik bij de wei voor de regen en daar vonden ze mij wel. Verder bij de paarden en in de burkabal niets.

Charr_Gwen, als je er nu al 1 vangt en ze zijn er haast niet gaat het toch goed ? Je ziet hoeveel ik gevangen heb met mn surrogaatje en ik heb er nu niet 1.