Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:13

Ik dacht dat je altijd tot december kan scheren, klopt dat? Anders wil ik wel wachten tot eind november, heb nl geen zin om hem 2 keer te moeten scheren

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:41

Is een deken van 200 gram voldoende voor een geschoren haflinger die het gauw warm heeft??

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:59

ja hoor lijkt mij wel

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:20

Niemand weet tot wanneer je nou precies kan scheren?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:23

volgens mij kun je altijd wel scheren... in italie scheren ze zelfs in de zomer

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:37

hey

dinsdag gaat mn pony onder het mes, ik geef haar een tube sedasan maar ik vroeg me af, als ze sochtends word geschoren kan je dan de volgende dag gewoon rijden (smiddags) of mag dat niet door de verdoving de dag ervoor? iemand die dit weet?

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:41

Je kunt de volgende dag gewoon rijden.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:41

Ilse schreef:
Niemand weet tot wanneer je nou precies kan scheren?

je kunt altijd scheren, heb loulou de afgelopen 2 jaar ook in de zomer geschoren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:47

Bonny4life schreef:
hey

dinsdag gaat mn pony onder het mes, ik geef haar een tube sedasan maar ik vroeg me af, als ze sochtends word geschoren kan je dan de volgende dag gewoon rijden (smiddags) of mag dat niet door de verdoving de dag ervoor? iemand die dit weet?

toch adviseer ik het paard de volgende dag rust te geven na sedatie. het middel zal toch wat tijd nodig hebben om geheel uit het lichaam te verdwijnen.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:03

mijn paard is vanochtend geschoren, ik wou hem eigenlijk ook eerst een tube sedasan geven, maar die gene die kwam scheren wilde het eerst zonder proberen en sam reageerde heel kalm op het scheerapparaat dus het was niet eens nodig.

Na een sedatie zou ik in ieder geval 24 uur wachten. en helemaal bij een zware training.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:51

nou heb mars vrijdag geschoren. het ging nu veel beter als vorig jaar, hij vondr vorig jaar eht hoofd dood eng, dit keer viel het mee.

resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en?

Esje75

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:19

Ik heb mijn paardje vrijdag geschoren. Het is een vos, maar nu is hij een beetje geel-achtig (leverkleur).
Ik vind het niet echt mooi, maar het is wel zeer functioneel. Ik kon 3 uur wachten en dan was hij nog drijfnat. Ik wilde het niet doen, maar aangezien het zo lang warm blijft had ik geen keus.

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:56

janinetjjj schreef:
Hoi bokkers
Volgens jaar wil ik mijn paard ook wel scheren..
Ze staan bij ons thuis, en ik heb weinig ervaring met zelf scheren ( 2x geholpen)
Ik ben me er in aan het verdiepen..
Heeft iemand een goede tip ? Hoe en waar ik het kan laten doen?
Hoe doen jullie dat?

Janine

Als je zover bent dan pb je maar, ik sta op manege Wirdum dus vlakbij. Doe het altijd zelf dus wil je tegen een kleine vergoeding best helpen als ik tijd heb.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:00

Perla schreef:
volgens mij kun je altijd wel scheren... in italie scheren ze zelfs in de zomer

Volgens mij ook. Ik denk alleen dat je niet al te laat voor de laatste keer moet scheren als je een heel mooi eigen zomervachtje wilt (anders scheer je die ook meteen mee). Maar dat is voorlopig nog lang niet aan de orde.

Jigger_lief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:38

ik zit er ook hard over te denken om mijn paard te scheren. Hij krijgt nu alweer behoorlijke haren.
En ik train praktisch elke dag en dan is hij gewoon drijfnat. En ik heb meestal geen uren om te wachten tot hij droog is

lijkt jullie dit ook een goed idee

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:00

maar ze word waarschijnlijk s ochtends geschoren dus zou dan de volgende dag pas smiddags gaan rijden dus dan zit er 24 uur tussen, als het smiddags gebeurd geef ik haar misschien nog wel rust of ik longeer haar gewoon.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:53

Mijn pony gaat ook dinsdag onder het mes, ik doe voor de zekerheid wel een tube Tranquigel erbij, het is voor hem de eerste keer en hem kennende gaat hij wel moeilijk doen. Het geluid is hij inmiddels wel aan gewent, maar liever dat hij zeker weten stil staat.

Is Tranquigel wel een betrouwbaar en goed te gebruiken middel ??

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:45

tranquigel is het zelfde al sedalin alleen het vernieuwde middel (volgens de da).

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:24

Bam gaat binnenkort voor de tweede ronde (denk ik)
Hij begint al weer een aardig vachtje te kweken.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:18

Wat kun je allemaal doen na het scheren van een paard/pony
(helemaal geschoren behalve zadel plek)

-wassen met warm water
-Spiritus
-Nawrijven met wol

waarvoor dient de spiritus eigenlijk?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:34

nog een vraagje over het verdoven bij scheren, ik gebruik dus sedasan, kan je dat bijvoorbeeld op stal geven een uur van tevoren en dan weggaan? of mag ze niks eten tot hij gaat werken, ik moet mijn scheervriendin even halen namelijk maar ik dacht dan verdoof ik vast maar weet niet of dat een slim idee is...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:35

Ik heb het toevallig net aan de veearts gevraagd.
Het duurt een half uur tot een uur uur ze echt verdoofd zijn, en liever niet eten, zeker geen krachtvoer. Ik begin met 3/4 en mocht hij echt over de zeik gaan evengoed dan die kwart er ook nog bij.
Ik heb mijne net een heel klein plukje hooi gegeven, omdat de rest wel kreeg. Met een half uurtje/ uurte ga ik hem verdoven.
En dan scheren maar, hij vind het doodeng.

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:12

Chrystal-gek schreef:
BlazingBoots schreef:
waarom werd eem halsdeken afgeraden chrystal-gek?? ik neem een sleezy daarvoor...dat is een lycra masker over hals en hoofd, dat voelt als een tweede huid voor je paard.

Wat is een sleezy? Een paardenbh, maar dan groter? Heb je daar een foto van?
Ik heb meerdere slechte ervaringen gehoord over hoe de manen er onder uit kwamen.

Wij houden Arabische paarden en dan is een hood een uitkomst, wij gebruiken deze voornamelijk als je ze net gewassen zijn of ze moeten naar de show om ze schoon te houden.
We zijn zuinig op de lange manen van onze Arabiertjes en zo blijven ze mooi schoon en plat liggen; ideaal!
In de winter gebruik ik deze hood alleen bij extreme kou bij geschoren paarden. Hij sluit achter de voorbenen en heeft een rits onder de kaak om hem aan en uit te doen.

Afbeelding

Afbeelding

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:08

Ik heb vorig jaar eind januari geschoren, het was toen erg warm en ik moest toch al weer flink trainen voor het wedstrijd seizoen in maart. Dit kon nog goed en in zijn zomervacht zie je daar niks van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:30

@ArabStables; zo lijkt je paard wel een hippo-terrorist hahaha, waar koop je die dingen? en wat kosten ze?