Algemeen graasmasker topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:24

Ben heel benieuwd hoe de namaak gaan worden.
Is dat zeil een beetje zoals het materiaal van graasmasker ook is? Qua dikte zeg maar.

xAnthea

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:43

Zijn er hier nog tips dat mijn paard het masker niet af krijgt? Ik heb een Thinline. Ze kan er prima mee eten en het past goed want geen schuurplekjes maar toch heeft ze hem liever niet om… Alleen moet ze hem echt wel om want omwille van een blessure doet ze helaas niet zo veel qua beweging…

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:57

xAnthea schreef:
Zijn er hier nog tips dat mijn paard het masker niet af krijgt? Ik heb een Thinline. Ze kan er prima mee eten en het past goed want geen schuurplekjes maar toch heeft ze hem liever niet om… Alleen moet ze hem echt wel om want omwille van een blessure doet ze helaas niet zo veel qua beweging…

Heeft je paard een flinke voorpluk? Ik deed weleens een elastiekje aan het graasmasker en maakte dan een staart van z’n voorpluk. Ging hij minder snel over de oren heen :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:44

Ze heeft idd een flinke voorpluk. Snap alleen niet zo goed wat je bedoelt. Ik maak de voorpluk vast aan het halster?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 00:10

Josien_ schreef:
Ik wil deze zomer ook weer met graasmasker gaan werken. Daarvoor heb ik die van HH al een aantal keer gebruikt en deze werkt prima.
Enige waar ik tegenaan loop is het om doen en afdoen. Ze staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi, tenzij ik verhuis kan ik aan deze huisvesting niets veranderen. En verder ben ik er ook erg blij mee dus zou ook niet willen verhuizen ;) .
Maar dit betekent nu wel dat het graasmasker weer om zal moeten. Ik vroeg me af wat jullie ervaring is met 24/7 graasmasker om of met soms een paar dagen wel en dan een paar dagen niet?
Het is voor mij niet mogelijk om hem elke ochten/avond om of af te doen. Hier kan ik wel hulp bij vragen van stalgenootjes, jaar dat is natuurlijk niet waterdicht.

Mijne staan altijd zomers 24/7 met masker.
Let wel ik zorg er voor dat ze elke dag het land even af komen om minimaal een uurtje of langer zonder masker te kunnen staan.
Haal ze direct van het land bij aankomst en ga dan bijv mesten en daarna trainen etc.

Vind ik zelf gewoon een prettig idee dat ze dagelijks ook even niks om hebben.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:44

xAnthea schreef:
Ze heeft idd een flinke voorpluk. Snap alleen niet zo goed wat je bedoelt. Ik maak de voorpluk vast aan het halster?

Ik kan even geen foto vinden…. Maar indd de voorpluk zit dan vast aan het halster, als staartje. Zo bleef hij bij mij beter vastzitten maar kon wel altijd “loskomen” wanneer nodig, dan schuift de voorpluk uit het elastiekje

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:02

xAnthea schreef:

Ik heb 'm aan de boven- en onderkant vast aan een koeienband, nu gaat hij niet meer af!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:12

Ik heb mijn eigen gemaakte Thinline een upgrade gegeven voor komende zomer. Mijn haflinger at namelijk via de zijkanten :Y) Nu dus het een en ander aangepast wat dat een stuk vermoeilijkt. Erg tevreden over deze eerste versie!

Afbeelding

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:06

FleurSandro schreef:
Ik heb mijn eigen gemaakte Thinline een upgrade gegeven voor komende zomer. Mijn haflinger at namelijk via de zijkanten :Y) Nu dus het een en ander aangepast wat dat een stuk vermoeilijkt. Erg tevreden over deze eerste versie!

[ Afbeelding ]

Aaaah briljant!! Mijn eerste ligt ook klaar, zelfgemaakt :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 19:06

Knap gemaakt!

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 21:38

FleurSandro schreef:

[ Afbeelding ]

Knap gedaan! Welk materiaal heb je gebruikt?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 21:51

vierspan schreef:
FleurSandro schreef:

[ Afbeelding ]

Knap gedaan! Welk materiaal heb je gebruikt?

Zoals al eerder in het topic staat, een 2mm dikke tafelbeschermer, thinline overtrekken en knippen maar!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:13

Voor de mensen met een officieel Thinline halster: hoe valt de maat uit?

Merrie zit tussen cob en full in, ligt er maar net aan hoe het halster valt. Ze is 1.66 m en heeft een iets korter hoofd (maar niet smal).

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:35

Wow dat ziet er strak uit. Goed gedaan.

Ive89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:28

Hallo allemaal, Zijn er mensen die eventueel een schets of dergelijke kunnen delen voor een nabouw van een thinline masker? Ik heb nog geen 'oude' om na te maken.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:19

Ik kom hier ook maar eens kijken. Ik heb een Spaanse pony die waarschijnlijk gekruist is met een koudbloed en daardoor gevoelig voor suikers en dus gras.
Hij krijgt al suikerbalans maar ik ben bang dat dat voor hele dagen op het gras niet voldoende is.
Hij heeft voorheen een graasmasker omgehad van QHP, maar dit was meer als een soort muilkorf dan echt voor het gras, deze heeft hij ook maar kort omgehad. In deze periode kreeg hij echter wel wondjes aan de onderkant van zijn neus, van het masker.

Welke maskers zijn goed, schuren niet, krijgen ze ook niet zo makkelijk af en betaal je ook niet de hoofdprijs voor? Mag ook aan het eigen halster maar halster en masker in 1 is wel zo makkelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 19:28

Mijn ervaring is, te klein geeft schuurwondjes op kaak en onderlip.
Ogend te groot dat je denkt, veels te groot heeft dat niet.

Voor een beginnend paard is een groter gat wel fijn, zoals bijvoorbeeld die van Harrys horse.
Maar bij de handige jojo's zoals mijn ruin dan zet ik hem met die heftigere dagen op een klein gaatje.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:50

Spaanse paarden zijn eigenlijk ook vrij gevoelig voor gras. Dat groene volle gras zie je niet in Spanje. Ik heb mijn halve Spanjaard 24/7 lopen met een AS das pferd, vrij duur masker, maar gaat nu al mee voor het 3e jaar.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:16

DuoPenotti schreef:
Mijn ervaring is, te klein geeft schuurwondjes op kaak en onderlip.
Ogend te groot dat je denkt, veels te groot heeft dat niet.

Voor een beginnend paard is een groter gat wel fijn, zoals bijvoorbeeld die van Harrys horse.
Maar bij de handige jojo's zoals mijn ruin dan zet ik hem met die heftigere dagen op een klein gaatje.

Ik had het graasmasker in maat cob en mijn pony zit altijd tussen cob en full in. Het zou dan best kunnen dat hij te klein was, dan zou ik een maat groter nog kunnen overwegen!

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:16

J0anieke schreef:
Spaanse paarden zijn eigenlijk ook vrij gevoelig voor gras. Dat groene volle gras zie je niet in Spanje. Ik heb mijn halve Spanjaard 24/7 lopen met een AS das pferd, vrij duur masker, maar gaat nu al mee voor het 3e jaar.

Helemaal mee eens, die maskers met zo'n zwart rubberen kommetje schuren over de lippen. De vlakke bodem van AS das Pferd is fantastisch omdat deze recht is. Wel altijd met de zachte bodemplaat gebruiken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 10:20

Hier paste juist de AS niet.
Mijn paarden hebben een kort hoofd met een brede neusomtrek.
En bij de juiste omtrek van het hoofd werd het masker veel te diep.
Maar kan me voorstellen bij paarden met een langer hoofd dat dat een heel fijn masker is :j

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:31

Dat is jammer. Wellicht handig voor iemand anders om te weten:
De lederen korf zakt met name aan de achterkant nog flink "in elkaar" na een poosje, die komt als het ware in een S te hangen waardoor de achterkant minder hoog wordt.
De hele bovenkant wijdt sowieso nog iets uit, omdat leer, net zoals leren schoenen nog wat uitrekken bij gebruik.
Het mooiste zou zijn om een gebruikte versie te kunnen passen, nieuw vallen ze dus iets anders.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 15:51

Ook goed kijken naar hoe maten beschreven staan.

The ultimate muzzele. (blauw)
Volgens paard eerlijk een binnen omtrek van 70 cm bij de xl.

De harrys horse xl word denk ik gemeten met een buiten omtrek van 70 cm want valt met gemak in bovenstaande.
Afbeelding

Mijn HH is overigens te koop voor 10,-

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:02

vierspan schreef:
J0anieke schreef:

Helemaal mee eens, die maskers met zo'n zwart rubberen kommetje schuren over de lippen. De vlakke bodem van AS das Pferd is fantastisch omdat deze recht is. Wel altijd met de zachte bodemplaat gebruiken.

Ik heb m idd ook met de bodemplaat. Dat vond ik een must ivm tand schade. Ik heb ook de dieet plaat geprobeerd, maar toen kon/wilde mn paard niks meer eten.

vierspan schreef:
Dat is jammer. Wellicht handig voor iemand anders om te weten:
De lederen korf zakt met name aan de achterkant nog flink "in elkaar" na een poosje, die komt als het ware in een S te hangen waardoor de achterkant minder hoog wordt.
De hele bovenkant wijdt sowieso nog iets uit, omdat leer, net zoals leren schoenen nog wat uitrekken bij gebruik.
Het mooiste zou zijn om een gebruikte versie te kunnen passen, nieuw vallen ze dus iets anders.

Hier idd hetzelfde, al valt de S vorm mee, vooral na de winter als hij lang stil heeft gelegen heb ik er een rare vorm in :')

Hij was mijn merrie ook iets te breed, ze kreeg er kale plekken van. Ik heb toen wat leer weggesneden en er zit nu ook een bondje op. Sinds dit voorjaar ook een neusriem die tussen de oren en ogen door naar het masker loopt, daarmee krijgt mijn merrie m nu niet meer af. :=
Het halster deel zelf is nu wel op aan het raken, maar dat vind ik niet heel gek. Een nieuwe ligt klaar voor als deze het begeeft.
Ben heel blij met hoe je hem kan afstellen met evt wegsnijden van wat leer, extra riempjes, verschillende inleg platen... En ik lees vaak dat mensen nog geen seizoen met 1 masker (andere merken) kunnen doen, dus nu het 3e jaar met deze vind ik toch wel heel netjes. :D

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 13:11

Vandaag begin ik met een thinline graasmasker.
Langzaam opbouwend. Ben heel benieuwd.
De vorige maskers waren het niet.
Hij werd er ook heel nukkig op. Zie hem nu ook nog niet eten. Maar goed hij zal toch moeten wennen.

Hoe lang duurde het gemiddeld voor jullie paarden gewend waren?