[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:08

Goh wat een gedoe hier, sorry dat ik dit zo zeg :=

Zullen we elkaar maar gewoon in zijn/haar waarde laten? Ik neem aan dat een ieder een goeie reden heeft om wel/geen deken op te doen. En dat een ieder prima per paard kan kijken of dit nodig is..
Het voelt een beetje alsof de één de ander aanvalt hier omdat die gene niet hetzelfde doet :=

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:28

Zorro_ schreef:
Goh wat een gedoe hier, sorry dat ik dit zo zeg :=

Zullen we elkaar maar gewoon in zijn/haar waarde laten? Ik neem aan dat een ieder een goeie reden heeft om wel/geen deken op te doen. En dat een ieder prima per paard kan kijken of dit nodig is..
Het voelt een beetje alsof de één de ander aanvalt hier omdat die gene niet hetzelfde doet :=

En zo is het! :D

Narcissa

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:46

Amen :).

Hier in België is het momenteel een 18° en droog. Af en toe trekt er eens een buitje voorbij maar dat duurt niet overdreven lang. Voor mij is het momenteel dus nog te warm voor het regendeken op te leggen. Mijn paard geeft ook nog niet aan dat ze koud heeft. Ze staat nog lekker buiten te grazen, terwijl dat ze haar stal niet uitkomt als ze het koud heeft.
Vanaf 15° leg ik haar regendeken (Bucas Freedom) op. Als het nog wat graadjes zakt, dan gaat er een 150gr onderdeken onder en zodra het kwik nog verder zakt krijgt ze haar Bucas Smartex Extra op.

Ik ben ook geen fan van dekens, maar zonder zetten is helaas geen optie :(. Mijn merrie maakt 0,0 wintervacht aan... Verschil tussen wintervacht en zomervacht bij haar is gewoon niet te zien. Daardoor krijgt ze het koud, wilt ze haar warmere stal niet meer uit en valt ze af gelijk een idioot. Nadat ik vorig jaar haar ribben stilaan kon gaan tellen toch maar van mijn principes afgeweken en een lekker warm dekentje erop. Paard kwam meteen weer bij en zag er een stuk beter uit. Deze winter probeer ik het niet eens, meteen een deken op, geen bottenzak meer zoals vorig jaar, arm ding...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:05

Yvank_ schreef:
Maar waarom doen alsof paarden bevriezen van de kou op dit moment zonder een regendeken?

Niet in heel NL is het koud , regen en harde wind.
Het is hier notabene 18 graden en de zon schijnt vollop :=
.

Omdat het ene paard het andere paard niet is. Dus ja er zijn gewoon paarden die het nu koud hebben. Maar blijkbaar is dat een grote no-go om dat te zeggen en maken we dan van onze paarden watjes.

Mijn 16 jarige staat letterlijk met opgetrokken rug te bibberen onder de schuilstal. Komt er dan hele tijden niet meer uit, nu al niet... Nu dat is wreed, dus ja mijn paard heeft een deken. En ze vind het prima. Want daarna gaat ze lekker op de wei gras eten, slapen en klieren met d'r vriendjes.

Mijn 5 jarige heeft geen deken op. Die heeft het niet koud, prima. Maar ik ga me echt niet laten sturen daarin door mensen die het dan belachelijk vinden als ze straks wel een deken nodig heeft. En ik weet dat ze die straks nodig gaat hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:26

Hier 16 graden met afwisselend droog en flinke regenbuien.

Ik had voor vanmorgen de dunne regendekens klaar gelegd en gevraagd of stalgenootje die ze buiten zette op wilde doen, met dit weer kan het wel...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:46

Hier 14 graden en non stop regen gehad := vanmorgen met buiten zetten 6 graden, dan gaan ze mooi niet zonder deken.
Paarden die niet geborstelt worden kunnen prima zonder deken buiten. Paarden die nog bijna geen wintervacht hebben en elke dag gereden worden zullen dat niet kunnen nu, daar is de vacht niet tegen bestand helaas.

Ik heb ze van de week 2 keer na het binnen zetten moeten laten drogen onder het solarium omdat ze de weg kwijt waren zo koud als ze het hadden, dan gaan ze daarna lekker met deken.

Overigens staat mijn paard onder de bucas regendeken net zo als onder de regen liners, ookmet 20 graden en zon niet warm als ik te laat ben met afhalen. 30 graden heb ik niet geprobeerd want Dan staat ze lekker zonder.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:02

Vandaag nog zonder deken maar het was af en aan droog. Morgen veel meer regen en meer wind dus dan maar een 0 grams regendeken op. In de regen is het echt al koud.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:56

Mijn paard staat sinds gister onder 0 grams deken. En staat nog 24/7 buiten.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:57

Ik vind deze tijd altijd zo moeilijk. Eigenlijk is een regendeken te warm. Het ene moment regent het heel hard, terwijl wanneer de zon door komt het best weer warm is...

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:21

Zijn er toevallig mensen hier die ervaring hebben met de mio turnout lite?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:27

LisanneeD schreef:

Nog niet echt. Ik heb hem liggen, maar ze staat nog zonder deken ;)

Afbeelding

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:44

Ik weet niet precies meer wie het hadden over hoeveel gram voor een ongeschoren paard, dus even zonder quotes :)
Mijn ongeschoren haf heeft vorig jaar max onder een 200 grams Rhino Wug gestaan, dat ging prima! Ik heb ook een 0 grams rhino wug en een 100 grams liner dus kan van 0 tot 300 aanpassen. Ik ben helemaal wug-fan omdat mijn paard 24/7 buiten staat en het anders zo vreselijk inregent. Afgelopen winter was het weer gelukkig niet heel extreem (tenminste dat herinner ik mij?) dus evt haal ik nog een 200 grams liner erbij, dan kan ik tot 500 grams gaan. Al lijken mij dat wel heel veel laagjes :)

Mijn haf staat nu met dit weer nog zonder deken, maar een weidegenoot heeft hem al wel op. Het is denk ik erg afhankelijk van je paard & van de dekens die je hebt liggen. Er zit zoveel kwaliteitsverschil in dekens.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:46

Hoi, mijn haflinger heeft altijd een enorme wintervacht en is moeilijk Schoon en droog te krijgen. Ik wou haar dit jaar onder een deken zetten maar heb totaal geen idee hoeveel grams etc. Ik zat zelf te denken om te beginnen met een regendeken nu het afkoelt en tegen de tijd dat het vries een Winterdeken eroverheen. Suggesties? :)

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:01

TinkerTreas schreef:
LisanneeD schreef:

Nog niet echt. Ik heb hem liggen, maar ze staat nog zonder deken ;)

[ [url=m/jJOWYW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha dat is precies de kleur die ik ook wil gaan bestellen!

zoutvaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:44

Loopt ie nog buiten op dit moment Eline? Dan zou je zo'n soort landdeken kunnen overwegen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:07

Brrr hier aan de kust is het echt koud op dit moment, met die wind en regen. Pony's stonden te trillen als rietjes :brr: Dus beide hun 50grams Bucas opgegooid.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:14

Zijn er mensen die ervaringen hebben met dekens van Fedimax? Ik heb interesse in een Infrarood deken, heb verder veel spul van BoT maar vind de regendeken erg prijzig.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:15

Hier 13 graden met alleen maar regen, heb mn merrie toch maar een deken opgelegd

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:43

hier zijn ze ook met regendekens naar buiten gegaan en net door een stalgenootje binnen gehaald, 13 graden en hozende regen...

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:17

zijn kieffer dekens goed?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:26

Dit jaar wil ik gaan beginnen met dekens opdoen in de winter bij mijn IJslander.
Omdat hij mega veel vacht aanmaakt en hier in de lente/zomerperiode weer heel moeilijk uitkomt.

Mijn vraag daarom, welk merk/deken raden jullie mij aan of juist af? Met hals of zonder? Hoeveel grams etc?
Het deken moet goed waterdicht zijn omdat ze bij ons 24/7 buiten staan, wel met beschikking tot een schuilstal.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:40

En hebben mensen op dit moment ook de bucas sun shower op?Of ervaringen met dit deken?
Gezien er geen bilriemen bij zitten, blijft hij wel goed liggen?
Mijn paard rolt heel veel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:45

Sun shower is meer voor warm weer. Ik heb er gewoon bilkoorden aan gedaan.
Voor nu is hij echt vrij fris.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:47

ik heb nu nog een enkel bilkoordje achter langs bij de sunshowers, mijn paard wordt heel priegel van bilkooren.
maar het koordje achterlangs zit wel hoger dan bij de horseware dekens, dus met harde wind zullen er toch dubbele bilkoorden aan moeten denk...

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:13

smurffie schreef:
Sun shower is meer voor warm weer. Ik heb er gewoon bilkoorden aan gedaan.
Voor nu is hij echt vrij fris.

Oké Dankjewel. Ik heb een 100 grams regendeken maar hier zweet zij onder met deze temperaturen...
Vandaar dat ik opzoek ben naar een ongevoerde 0 grams regendeken.
Jij nog een tip?