vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:14

Ik vrees dat we toch echt de tijd moeten uitzitten. Doen wat doen kan en hopen dat het voorjaar snel komt.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:28

Maar ja, in de tussentijd is het toch wel gezellig om erover te klagen.....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:34

jamiroquai schreef:
Maar ja, in de tussentijd is het toch wel gezellig om erover te klagen.....

Hahaha inderdaad!

Hoop dat als er toch sneeuw komt, het blijft vriezen en niet daarna gaat dooien en dan meteen weer vriezen... Liever harde sneeuw dan ijzel. Dan kan je helemaal niks meer met je paard (imo).

Cas gaat altijd naar buiten, tenzij er echt ijzel ligt. Sneeuw, harde sneeuw, harde ondergrond kan imo weinig kwaad. Maar ijzel is zo gemeen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:06

Laat het maar sneeuwen, da's nog zacht om in te vallen, toch als het een dikke laag is. Liever dat dan op m'n snufferd kletteren op een keiharde ijslaag :+

Zolang het niet te glad is wil ik vanaf nu, eender welk weer, regelmatig gaan wandelen. Aan de hand, onder het zadel, maakt me niet uit, maar ik ga stappen :)

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:06

Getverdemme weer die rotsneeuw! Ik ben gisteren nog met zout in de weer geweest, maar de bak is toch wel aardig hard omdat het nog vochtig was. Iets meer dan de helft van de bak was nog wel goed, dus heb maar voltes gereden vandaag :+

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:05

Tes82 schreef:
Getverdemme weer die rotsneeuw! Ik ben gisteren nog met zout in de weer geweest, maar de bak is toch wel aardig hard omdat het nog vochtig was. Iets meer dan de helft van de bak was nog wel goed, dus heb maar voltes gereden vandaag :+

Wij hebben ook nog eens zo'n rotbak waar leemgrond tussen zit.. (nog hard aan het sparen voor een mooie bodem ;) ) Dus als ik ga strooien word het een waterballet of/en een glijbaan... :n
En de weg op met de trailer kan nu ook al niet omdat er weer sneeuw ligt!! Ik dacht vant weekend: ik kan morgen wel weer eens rijden.. Maar die gedachte werd vandaag letterlijk ondergesneeuwd!
Ik vind het echt super gezellig hoor, die sneeuw.. Maar echt heel erg jammer van het rijden, ik ben zo fanatiek! |(
Maar goed.. Nu hebben de paardjes vakantie!

Ik had afgelopen weekend wedstrijd gehad, maar heb me maar afgemeld want er 2 weken niet op kunnen zitten.. Maar ik moest ringmeesteren bij die wedstrijd omdat het van onze eigen vereniging was, maar als je dan ziet hoeveel mensen er nog mee deden! Die zullen de bak wel gestrooid hebben thuis .. En ik hoorde al dat sommige mensen ook zo gek waren om over gladde wegen naar de binnenbak te rijden (met opgezadeld paard in de trailer! _-:( En sommige mensen hebben er gewoon denk ik 2 weken niet opgezeten en vant weekend tijdens wedstrijd weer voor het eerst.. Moet je ook maar willen...

Nou ja, laten we positief blijven en gewoon genieten van het gezellige plaatje en de sfeer!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:33

Ik durfde niet naar buiten te kijken, maar mijn zoontje kwam net al aan: Mam, kijk, het sneeuwt alweer!
Ja, leuk hoor! Dat ik eventueel niet meer kan rijden is jammer, maar als het te glad is om ze buiten te laten lopen, dat vind ik zo erg!

Maar ik ga ook proeren meer langs de weg te lopen, maar daar is het vaa ook glad. Of hi glijdt uit als hij schrikt en opzij springt...... Hoe voorzichtig moet je zijn, is dan de afweging.

Ik schat: nu plm. 3 cm sneeuw. Als er niks meer bij komt en de vorst gaat er overheen, dan is het morgen poedersneeuw, ipv plaksneeuw! JOEPIE!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:42

Bravura : die anderhalf uur in het bos was een route van hooguit 5 km. Veel gestapt aan de lange teugel en af een toe een drafje. Daarom al bewust niet gegaloppeerd. Volgens mij kan dit geen kwaad, het was geen werken voor de paarden, gewoon ontspannen.
Daarbij had ik geschreven dat wij weinig met de paarden hebben gedaan, niet dat ze helemaal niks gedaan hebben. Ze staan van 11 uur tot 17.00 uur buiten en de dagen dat het kon hebben de paarden licht gewerkt of gestapt langs de weg.
Vandaag en gisteren zijn we ook in het bos geweest, dezelfde route met stap en draf. Vanmiddag was de bak alweer bevroren dus van trainen is nu helemaal geen sprake. Ik ben al blij dat we dit kunnen doen. Als het weer gaat sneeuwen of ijzel dan kan dat ook niet meer.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 08:37

Wij dachten echt dé oplossing te hebben: als het slecht weer is gaan we gewoon met de paarden naar een manege in de buurt met een binnebak. Maar nu door de sneeuw en ijs vinden we het eng om met trailer en paarden op pad te gaan... Dus dat wordt denk ik maar een tijdje wachten totdat het weer wat beter is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:39

Gisteren zijn de Friezen die bij ons lessen ook niet geweest, te glad om met de trailer te rijden. Maar hier komen de paarden nog steeds gewoon buiten hoor, ik las al iets van "te glad om naar buiten te gaan"... liever dat ze voorzichtig op het land staan te eten en een beetje rond kunnen wandelen dan in de box.
Bovendien hebben we er nu een tinker bij staan die zó robuust is en zo zwaar en breed is, die knalt door alles heen, ploegt de sneeuw en het ijs flink om en maakt paadjes voor de andere paarden. :D
En echt, de paarden passen zich aan. Ze zijn zo lekker rustig buiten, staan heerlijk de hele dag te eten en zijn aan het rondwandelen. Niks geen gestuiter.

Vandaag gaan de paarden over op vlas. Makkelijker met uitmesten, maar het is belangrijk dat ze een "matras" hebben in de winter, een isolatielaag. En niet door stal leeg te eten op koud beton staan/liggen. Ben benieuwd of het systeem gaat lukken, want we hebben er een paar zwijntjes bij staan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:44

Hier gelukkig niet glad. Maar wel koud...
Klagen over het weer is af en toe wel fijn! Dan is dat in Nederland ook niet zo moeilijk, omdat het vaak slecht is.

Oké, stop weer met klagen..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:56

IJs is nu ook weg hier, ligt alleen sneeuw. En da's niet glad. Friezel ploegt er ook gewoon in draf doorheen.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:14

Ik heb vandaag de paarden gelongeerd in een dik pak sneeuw.
Het was wel te doen, maar alleen stap en draf.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:24

Ik ga nu elke dag met een paard (heb er 2) naar de binnenbak te rijden. Die is gelukkig vlakbij. Afgelopen weekend konden we thuis nog wel wat doen maar nu is alles alweer bevroren |( De sneeuw is allemaal weer weg, hoop dat er ook geen nieuwe komt.
Mn paardjes lopen wel overdag altijd in het weiland, ook met sneeuw en ijs etc. Er staat heel veel gras dus het is niet glad en goed begaanbaar. Maar zal blij zijn als het weer dooit en we weer gewoon thuis kunnen rijden.

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:39

ook voor ons probleem! Staan op de wei, waar we zelf amper kunnen lopen, laat staan die arme beesten.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:59

ZIjn jullie dan niet bang voor het fructaan in het gras dan?? Of koliek door het bevroren gras. Mijn paarden staan vanaf november niet meer op het land en ik heb veel en lang gras staan, ze gaan zeker veel gras eten, dus ik durf het risico niet te lopen, ze gaan dan ook de hele dag in de bak. (wel met grote fijnmazige hooinetten zodat ze klokje rond kunnen knabbelen).

Zie website:
http://www.paardnatuurlijk.nl
(klik even op fructaan)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:11

Ik vind het wel eng vanwege koliek. Mn oude merrie heeft al eens een koliek operatie gehad 2 jaar geleden. Maar ik hou ze wel goed in de gaten. In een zandbak komen ze zowiezo niet meer vanwege zand eten. En mn ruin wordt knettergek als ie langer dan een halve dag op stal staat dus dat is ook geen optie want hij vliegt nu al door de draden. Heel erg lastig dit weer!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:24

ik heb vandaag maar een paar rondjes gestapt in de bak, gewapend met een deken en een jas.
was niet echt leuk...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:47

Het voelt ook zo leker sukkelig, rondjes stappen in de bak. Alsof je verder niks kan.....

Maar ja, alles is beter dan niets. Ik probeer morgen met Bowie de weg op te gaan. Alleen stappen want hij heeft geen ijzers meer.

Ik zie wel op tegen de kou, vooral in de vingertopjes. Voor de rest kun je je er wel redelijk op kleden!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:09

Mmmm hier geen sneeuw gehad gelukkig maar de bak is gewoon helemaal bevroren! Grrrr....... dan gaan we dus maar weer rondjes wandelen in de bak. Ze komen bij ons nu trouwens wel op de wei gelukkig maar wel korter helaas. Maar iets is beter als niets! Heb het met de stalbaas over het zout gehad, maar dat lag nogal lastig ivm waterwingebied.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:23

lillytjuh schreef:
. Heb het met de stalbaas over het zout gehad, maar dat lag nogal lastig ivm waterwingebied.

Worden de wegen daar ookk niet gestrooid dan?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:52

ik heb het met de stalbaas ook over zout gehad, maar dat gaat bij ons niet echt nut hebben, daarbij is hij van mening dat het slecht is voor de hoeven.(geen discussiepunt!)
wel heeft ie de bak geculterd en gevlakt, zodat ie bij vorst nog wel begaanbaar is, en ik met mn paard in elk geval nog "iets" kan doen.
sneeuw hebben wij hier niet, vannacht was n flinterlaagje gevallen, maar daar is deze ochtend al een aardige regenbui overheen gegaan.
geen vorst dus, maar k vind het toch koud aanvoelen buiten!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:45

Qua ijs op de wei bij dooi is het lastig. Zodra er een ijsplaat komt te liggen is de sneeuw in de andere wei en de bak weg. Hier zetten we ze op dat moment over naar de bak en naar een anders stuk wei.

Heb trouwens het idee dat vlas idd meer warmte vast houd. We gebruikten altijd zaagsel en dan waren de drinkbakken en kraan binnen ook snel dichtgevroren. Nu moet het toch kennelijk echt -8 zijn willen die nog bevriezen. Er staat zelfs gewoon een raam open.

Ze voorspellen morgen 1 tot 3 cm sneeuw per uur op het KNMI, en volgens de radar zo'n 5 uur lang. Krijg er wel een kerstgevoel bij, ga morgen maar eens de stal met verse dennentakken hangen, dat ruikt zo heerlijk en staat zo gezellig! :):) Doen we hier ieder jaar. ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:09

Je nieuwe winterbanden zijn wel fijn om een zeiltje mee vast te leggen, Bravura!

Hiet kon ik vanmorgen lekker een ritje door de sneeuw maken, maar nu is alles gesmolten en het gaat vriezen. Oh Oh....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:40

jamiroquai schreef:
Je nieuwe winterbanden zijn wel fijn om een zeiltje mee vast te leggen, Bravura!

:D Kopen????? :D Krijg je het zeiltje er bij! _O-