Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 07:29

Ik heb onze pony gister geschoren en staat nu op stal (ivm dit weer) met een 200gr dek en buiten met een 300wwd.
Tenzij de temp stijgt naar 20graden dan gewoon de 300gr.
(ik heb nu geschoren omdat het nu nog niet koud is anders staat meneer te bibberen en ik hoef nu niet meer zo veelte poetsen,rossen).... :+

edice

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:39

Deze week is de eerste op stal onder een deken gegaan.
De rest van de stal staat nog zonder.
Mijn paard gaat pas tegen het eind van deze maand of begin volgende maand onder een deken.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:43

Ik ben erg aan het twijfelen omdat mijn 2 fjorden toch al een aardige vacht beginnen te krijgen. Gistermiddag wilde ik al de 0 grams deken om gaan doen, maar toen ik hoorde dat het vandaag weer zo warm zou worden heb ik daar maar weer van af gezien.
Toch denk ik wel dat ik ze vanaf morgen er onder ga zetten, gezien het weerbericht gaat het toch weer kouder worden. Ik heb nog geen zin om te scheren, dus probeer door middel van dekens toch de haargroei tegen te houden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:37

Hmm, ik ben bezig een merrie te beleren. Eind volgende week gaat het zadel erop, nu is het er eentje die schijnbaar erg vroeg haar vacht al aanmaakt. Ze haart ontzettend, en der vacht wordt ook al echt dikker. We zijn bezig te beleren dus echt knoerthard aan het werk zal ze niet moeten, maar zoals elk jong spul kunnenz e best een keer iets heel spannend vinden en zichzelf zo ontzettend in het zweet jagen en druk maken dat een wintervacht dan echt niet heel handig is...... Nu wil haar dan langzamerhand ong. wel aan het werk zetten (lees, gewoon dressuurmatig werk) En evt. ook lid worden van de club weer en echt mee doen aan de lessen.. dan spreek ik over ong. midden in de winter... En ook dan is het echt niet handig om een giga teddyvacht paardje te hebben.. :n

Scheren wil ik liever uitstellen, ze lopen gewoon nu nog 24/7 buiten, nog niks geen dekens op etc. Eind deze maand/begin volgende maand komen ze pas 's nachts binnen.. maar ben bang dat ze dan al een behoorlijke wintervacht gekweekt heeft, en die krijg je er niet zo 1,2,3 af (ja scheren)..

Dus wat is wijs? Gewoon nu lekker een 0 grams regendeken op doen o.i.d.? Of toch gaan voor een 100 grams? Of nog niks en pas als ze 's nachts binnenkomen gaan scheren en dan lekker inpakken (dus zo'n halsdeken overdag als ze buiten komen en het echt koud is), in het begin vd winter zal dan toch een gewone deken (200 grams??) wel voldoende zijn?

Ik ben echt een 0 in dekens blijkt wel weer :=

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:41

die van mij staat met een zomerdeken, dit omdat hij nog best magertjes is en wat aan moet komen :) voor de rest met een fleece als hij hard gewerkt heeft. Bij mij gaan de echte dekens (met vulling) pas op als het echt wat frisser begint te worden.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:58

ik snap alleen niet waarom mensen zeggen, op is erop en niet meer eraf.
ik zou de dekens aanpassen aan het weer, fris en regen een dek op maar met dagen zoals vandaag gewoon zonder dek...

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:02

Mijne staat nog steeds zonder dekens buiten. Gaan 's nachts naar binnen, en overdag hele dag op het land.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:03

Mijne staat vandaag overdag zonder, vanavond na de laatste keer voeren gaat ie weer op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:03

Die van mij heeft ook nog niks op.
Ligt aan het weer, maar anders krijgt hij morgen zijn ongevoerde regendeken op.

13peso13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:07

ik zou nog geen deken op doen geef ze eerst de kans om vacht aan te maken,,
de mijne is nu al vacht aan het aan maken dus geen reden om een deken op te doen,,

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:38

marieminime schreef:
ik zou de dekens aanpassen aan het weer, fris en regen een dek op maar met dagen zoals vandaag gewoon zonder dek...

Omdat het voor het dier ook niet lekker is deken op deken af.
Dus die van mij staat nog altijd zonder, zodra het weer kouder blijft dan pas gaat hij op. Heb je er dus ook geen dagen zoals vandaag bij zitten. :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:00

Ik probeer nu de dekens zoveel mogelijk 's morgens af te doen en 's avonds weer op. Geen idee wat het is, volgens mij 100 gr.
Als het regent blijven ze overdag ook op. Heb 2 paarden waarvan 1 al erg vroeg een hele dikke vacht aan maakt. :)

Wanneer het kouder wordt gaat er een 300 gr. op met hals, en als het echt vriest en ze zijn geschoren, een onderdeken erbij.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:06

Somebitch schreef:
marieminime schreef:

Dus die van mij staat nog altijd zonder, zodra het weer kouder blijft dan pas gaat hij op. Heb je er dus ook geen dagen zoals vandaag bij zitten. :)

maar mij lijkt het als paard fijner met dit weer zonder te staan dan met, dus zal persooonlijk dan toch kiezen ff op en af :p

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:20

Paard heeft regendeken op. dag + nacht weet niet precies hoeveel.
Staat ook dag + nacht buiten ivm blessure's

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:06

Mijn paard staat nu zonder deken maar ik ga zo naar stal om zijn 0 grams regendeken om te doen..(aangezien ze regen voorspellen vannacht en morgen)
Ik kijk eigenlijk van dag naar dag,: veel regen en wind dan krijgt hij zijn regendeken om (als het kouder wordt zijn 200 grams), is het lekker weer overdag dan staat hij zonder maar 's nachts wel altijd met een 0 grams regendeken..
Mijn paard staat 24/7 buiten nu tot oktober daarna op stal..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:09

Normaal is het ook bij mij op= op maar doordat we nu zulke schommelingen hebben in het weer kijk ik nu toch per dag. Hij is nu weer dag af en ben bang morgen en volgende week weer op aangezien de weersverwachtigen.

lisetteboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:09

Die van mij staat al onder een regendeken met fleece,
hij staat nog 24 uur buiten en is 24 jaar oud en ik ben best wel een beetje voorzichtig met mijn ventje,

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:37

Ik twijfel een beetje..
wil over een week of 2 beginnen met een ongevoerde regendeken en wil als het dan wat kouder wordt een 200 grams er onder doen.
Wanneer is het beste om dat te doen?
En stel dat we net zo'n winter als vorig jaar krijgen, zou ik dan nog eens 100 erbij doen, onder de 200? Of zou een fleece er onder ook al effect hebben?
Ben een leek wat dekens betreft, en heb mijn haflinger nog nog maar sinds mei. Omdat we druk aan het trainen zijn wil ik haar jasje dun houden ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:18

marieminime schreef:
ik heb wat internet winkels afgespeurd maar geloof dat de lichtste rond de honderd a twee honderd is. ik kan het wel als het echt frisser word een fleece dek eronder doen? of is dat ook geen optie

het probleem is dat ik niet elke mrgn naar stal kan om dekens te wisselen, dus hij zowel overdag als snachts dezelfde deken op zal hebben. aangezien hij wel gereden word en veel gepoetst enzo, vind ik het lastig hem zonder telaten staan

Bucas heeft 50 grams dekens. Of de smartex turnout rain, 0 grams maar met fleece voering. Dan zou ik die 50 grams straks op doen en in de winter 200 grams, en als het nou echt -15 gaat worden oid dan gooi je 300 grams op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:14

van Dominick heb je dekens met alleen een katoenen voering en met een 200 grams voering, die zijn super voor het najaar, en daarna kun je de dikkere versie er op leggen...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:28

Op en af vind ik totaal geen optie. Dat wil voor mijn gevoel zeggen dat het dekenseizoen gewoon
nog niet is begonnen, dus erop is en blijft erop.

Mijn fjordje van 29 ga ik binnenkort weer scheren en een deken op leggen, omdat ze anders een
overmatige, en voor haar zelf zeker niet fijne teddy-vacht krijgt.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:31

Wij hebben er nu 3 onder de deken staan.. Pony van 18 heeft dr ongevoerde regendekentje op. En 2 paarden die naar de keuring moeten staan onder een ongevoerde regendeken

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:31

de mijne heeft sinds vandaag een regendeken op, dit aangezien ze echt zo'n baggertroep van zichzelf maakt dat er gewoon niet tegenop te poetsen valt. Ook maakt ze al best wal wat vacht aan, en hoop het zo toch ietsie pietsie tegen te gaan... aankomde weer zou hel weer knetter hard gaat regene, en ik heb haar vandaag gewaasen, dus nog een rede :)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:47

_Marinke_ schreef:
Dus wat is wijs? Gewoon nu lekker een 0 grams regendeken op doen o.i.d.? Of toch gaan voor een 100 grams? Of nog niks en pas als ze 's nachts binnenkomen gaan scheren en dan lekker inpakken (dus zo'n halsdeken overdag als ze buiten komen en het echt koud is), in het begin vd winter zal dan toch een gewone deken (200 grams??) wel voldoende zijn?

Om vacht tegen te gaan ben je inmiddels te laat. Veel mensen vinden het onzin om zeer bijtijds dekens te gaan gebruiken, maar als je een wintervacht wilt voorkomen zul je vanaf de langste dag (21 juni) al moeten beginnen. Zodra de dagen namelijk weer korter worden (al is het nog 30 graden) krijgen de haartjes alweer het seintje te gaan ontwikkelen/groeien. Dus dan al met lampen gaan werken (als ze bijv. snachts naar binnen kunnen), of een deken op. Een katoenen zomerdeken is eerst al voldoende, of een ongevoerde regendeken inderdaad. Maar zie je nu dat de haren al opstaan/iets dikker zijn, dan stop je er niets meer aan, al doe je nu een dikke deken op. ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:44

marieminime schreef:
Somebitch schreef:

maar mij lijkt het als paard fijner met dit weer zonder te staan dan met, dus zal persooonlijk dan toch kiezen ff op en af :p

Nee ik kijk wanneer de temperatuur gelijk blijft en dan dus koud. Dus mijn pony heeft deze periode nog geen deken gezien. ;) Snap je. :P