[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:33

Geloof het of niet, hier staan ze al 3 dagen met 300 grams. Niet omdat t per se zo koud is maar wel omdat ze dag en nacht buiten staan en het nagenoeg nonstop regent. Daarvoor hadden ze de dekens al weken af. Een graad of 7-8 s nachts is zonder dek geen probleem maar 15 graden en regen en wind nekt ze. Vannacht mogen ze een nachtje naar binnen dus dan kunnen ze even luchten. Ze hadden het een paar dagen terug zo ijs en ijskoud in de regen zonder dek. Pony stond nadat ik hem een dek op had gedaan nog 2 uur te rillen als een rietje. Toen maar een 300 erop.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:47

Hier regendekens erop.
Ik snap nooit zo goed dat mensen zo stug vasthouden aan een bepaalde tijd in het jaar of dat het al warm is geweest en ze al besloten hebben ze vanaf nu zonder deken te laten.
Het is hier 10 graden met flinke wind en regent aan een stuk door. Als het winter was geweest, had niemand dan de deken afgelaten.

Denk dat als je voor je eigen gemak met dekens begint, je je paard hieraan laat wennen en dus ook als je al besloten hebt de deken af te laten of het is voorjaar je je paard te kort doet als je hem nu geen deken op doet.
Als je paard nooit een deken op heeft zal hij zich nu inderdaad ook prima zonder redden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:52

300 gram? Wil je m excht ziek hebben? Waarom niet een heel licht gevoerd dek?
Regendeken is kouder dan zonder.. Maar 50 a 100 gram is zat voor een gezond paard.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:58

Waarom niet? Waarom wel. Ze hebben het duidelijk koud onder een licht gevoerd dek. Das het verschil, ik kijk naar mn ponys, niet naar wat bokt zegt. Ze voelen hier aangenaam onder. Ze zijn meerdere malen geschoren en 2 hebben nog geeneens een volledige zomervacht. Miss zijn ze wel niet gezond hahahahahahahahahahha

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:29

Die van mij staat nu een onder een ongevoerde regendeken. Gister nog de discussie gehad dat een schuilstal beter zou zijn maar aangezien die optie er niet is.... Dan lekker onder een regendeken :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:00

Mijne staat nog steeds zonder, ook met dit weer. Ze doet het er heel prima mee, wat me heel erg verbaasd :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:55

hier vanmorgen ook alles met de regendekens op naar buiten

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:45

Def schreef:
Hier regendekens erop.
Ik snap nooit zo goed dat mensen zo stug vasthouden aan een bepaalde tijd in het jaar of dat het al warm is geweest en ze al besloten hebben ze vanaf nu zonder deken te laten.
Het is hier 10 graden met flinke wind en regent aan een stuk door. Als het winter was geweest, had niemand dan de deken afgelaten.

Denk dat als je voor je eigen gemak met dekens begint, je je paard hieraan laat wennen en dus ook als je al besloten hebt de deken af te laten of het is voorjaar je je paard te kort doet als je hem nu geen deken op doet.
Als je paard nooit een deken op heeft zal hij zich nu inderdaad ook prima zonder redden.

ik hou niet vast aan de tijd van het jaar, maar aan de weidegenoten die de hele winter zonder dek hebben gestaan. Zij staan nu compleet in de zomervacht, (net als mijn deken-paard) maar geen van allen zijn koud nu met de regen ( en zonder deken).
Een paard wat nu al in de zomervacht zit, en nooit een deken op heeft, krijgt nu ook geen deken op.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:57

Ik ben wel echt in dubio gebracht nu. Mijn oudere merrie heeft voor de zomer een regendeken.

Mijn jonge (4jarige) is 2 weken geleden uit de opfok gekomen en staat hier ook dag en nacht op de wei. Ik ben er van uit gegaan dat ze zich prima zou redden zonder deken. Echter stond ze vandaag toch echt bol te rillen. Verder was er nog niet zo veel aan de hand. Maar ik twijfel toch of ik geen regendeken voor haar zal aanschaffen ook. Wat vinden jullie?

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:32

Die van mij staat ook nog steeds onder een ongevoerde regendeken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:47

Regendeken. Vanmiddag de 0 gram Wug omgeruild voor de Smartex, omdat die echt zeiknat was (niet doorgeregend maar toch). Blijft maar doorgaan met die regen :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:00

Heb ze hier om half 6 binnen gehaald ipv8 uur, ze staan vanaf 3 uur in de paddock (na de wei) en die waren echt goed nat en ze vonden er weinig meer aan...
dus lekker naar binnen en dekentjes uitgehangen om te drogen...

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:19

Die van mij staat overdag met een regendeken. In de nachten heeft ze nu haar 100 gram op, zo met die regen en wind is het hier behoorlijk koud. Ze staat overigens 24/7 buiten en heeft geen schuilmogelijkheden helaas.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:25

Def schreef:
Hier regendekens erop.

*kug* heb ik ook gezegd, nu geen deken meer er meer op! Maar gezien paardlief nu 24/7 buiten staat en een paar bomen heeft als beschutting heb ik besloten een regendeken (0gram) erop te leggen. Veel te wisselvallig dat weer! Helaas maar ik weet dat dit voor mijn paardske beter is.

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:03

Ik heb mijn paard ook weer een regendeken gelegd voor buiten!! Veelste veel regen en wind deze dagen.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:24

Vanaf donderdag weer de 100 grams deken op, die gaat morgenavond weer af. Dan is het ergste weer weer over.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:38

danamuts schreef:
Def schreef:

ik hou niet vast aan de tijd van het jaar, maar aan de weidegenoten die de hele winter zonder dek hebben gestaan. Zij staan nu compleet in de zomervacht, (net als mijn deken-paard) maar geen van allen zijn koud nu met de regen ( en zonder deken).
Een paard wat nu al in de zomervacht zit, en nooit een deken op heeft, krijgt nu ook geen deken op.

Als je goed leest, is dat ook precies wat ik zeg...
Paard dat nooit een deken op heeft hoeft geen deken op, maar paard dat onder deken staat en normaal met deze temperaturen in de winter of herfst wel een deken op heeft, moet naar mijn mening nu ook gewoon een deken op, ook al is het al warm geweest en voorjaar.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:23

Def schreef:
danamuts schreef:

Als je goed leest, is dat ook precies wat ik zeg...
Paard dat nooit een deken op heeft hoeft geen deken op, maar paard dat onder deken staat en normaal met deze temperaturen in de winter of herfst wel een deken op heeft, moet naar mijn mening nu ook gewoon een deken op, ook al is het al warm geweest en voorjaar.

maar de paarden met wintervacht hebben nu hun jas ook al uitgetrokken, en kunnen die niet meer aandoen. Mijn paard (met deken) heeft dezelfde vacht, en redt zich nu prima zonder jas.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:29

200 gram.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:38

Ongevoerde regen deken met zomer katoentje er onder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 00:12

Overdag buiten regendeken en snachts niks (buitenstal)

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:31

Die van mij staat nog gewoon bloot, met de regen staan ze vrij veel op stal en gisteren voelde ze totaal niet koud aan. Onder een regendekentje staat ze al snel weer te zweten en ik wil d'r niet ziek hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:45

Ik kom hier even om advies vragen, de mening van andere is nooit weg. :)

Ik heb een ouder paard wat het snel koud heeft. Een jaar of twee terug heb ik als experiment een regendeken zelf gevoerd met een fleece plaid. Regendeken was destijds toch wel goed gebruikt en als het niet zou lukken kon hij gerust de afvalcontainer in. Ik heb een hele simpele 'action/zeeman' plaid gebruikt, erg dun dus. Maar wonderlijk genoeg bevalt het heel erg goed. Mooi is het niet, maar effectief wel. Ik merk dus dat áls mijn paard een regendeken op krijgt, hij het meeste baat heeft bij deze fleece gevoerde regendeken. Hij krijgt namelijk de deken alleen op als het echt rukweer is, zoals afgelopen dagen. Een gewoon buitje overleeft hij wel zonder deken.

Maar omdat de regendeken destijds al aan vervanging toe was, is hij dat nu helemaal. :+ Mijn vraag is dan ook hoe 'zwaar' zou mijn fleece gevoerde deken zijn? Of vooral, voor wat voor een deken kan ik hem het beste vervangen? Ik zie 100 grams gevoerde dekens, maar is dat niet weer wat teveel van het goede? In de herfst beginnen we met een 200 grams deken, is 100 gram dan niet heel erg veel voor een regendeken? Of welk merk heeft fijne regendekens die al met fleece gevoerd zijn?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:49

Fleece gevoerd is 50 a 100 gram. Fleece is warmer dan je denkt.
Ik heb voor mijn paard een 50 gram bucas omdat ze onder alleen regendeken niet fijn staat. Ongevoerd staat ze slechter dan zonder..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:05

Hier ook de dekens weer op, de 1 een ongevoerde en de ander 200 grams en beide voelen er aangenaam onder. Het paard met de 200 grams heeft KS en ik merk dat die, zeker met deze weersomstandigheden, gewoon wat meer gevoerd nodig heeft en ongevoerd echt te koud is.