Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:39

simongek schreef:
simon heeft nu stalbandages om. Mocht het dinsdag of woensdag echt super koud worden en hij voelt niet aangenaam dan
gaat de liner er nog bij.

Jeetje ik vind dit wel erg ver gaan, het vriest net aan een 2 graadjes.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:41

.....
Laatst bijgewerkt door simongek op 29-01-12 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:41

Ik ook, snap het nut totaal niet van (stal)bandages.

Sappos

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:52

Ik ben anti bandages dus ook tegen stalbandages. Zie het nut er niet van in, ook niet bij het warm houden. Veel dekens, tja als het paard het koud heeft houdt het op natuurlijk. Hier waren ze niet koud onder de dekens maar ook niet heel warm meer. Morgen dus allemaal een dek erbij. Wat dus 3x3 dekens betekent en 1x2 dekens :') (pony's, niet totaal)

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:54

JuravelOX schreef:
wendyke schreef:
ik heb nu een 350 grams , dan een wolle deken en dan een 400 grams erop en vanaf woensdag komt er een hals bij want het gaat naar de -10. waaaah ik wil lente

Sla je niet een beetje door?????

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:57

Sappos, maar bij mij komen dan toch echt vraagtekens waarom jullie de pony's zo kaal maken.
Blijkbaar hebben ze die vacht nodig.
Mijn shet voor de kar deed het prima met een jachtpatroon.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:04

diegene die hun paard zo dik ingepakt hebben........

hoe doen jullie het met rijden?
blijft er dan een dikke fleece op het paard tijdens rijden?
lijkt mij een erg groot verschil van zo`n warm dek naar niks in de kou.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:06

mirgino schreef:

ik heb simon vandaag buiten aan de longe gehad. dan ligt er een deken op. :j

als ik ga rijden rijdt ik in de binnenbak. Met instappen een fleecedeken op zijn lendenen en als ik klaar ben gaat de deken ook meteen weer op met uitstappen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:09

Ik heb ze allemaal voor vannacht ook een extra (onder-)deken op gedaan.
Bailey en Goldy zijn geschoren (op benen en hoofd na), die hebben 500 gram en 570 gram op. Champie is ongeschoren, maar heeft nagenoeg geen wintervacht, die heeft nu 600 gram op. Valki, die pas sinds zaterdag bij ons is, is ongeschoren en stond altijd nog zonder deken, maar heeft geen extreem dikke vacht. Die heb ik nu een 370 grams met halve hals op gedaan omdat ze haar energie wel anders kan gebruiken dan om warm te blijven. (Ze is wat schraal en drachtig, dus mag hoognodig wat reserves gaan kweken)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:10

Ik wil me best verantwoorden.

Pony 1 kan absoluut geen wintervacht houden, die moet in september kaal of zit onder de plekken en wondjes. Heb voor het laatst geschoren in oktober denk ik maar zijn haar groeit niet. Deze pony heeft ook absoluut geen last van de kou
Pony 2 zweet als een otter, zelfs in de zomer heb ik zijn hals geschoren omdat hij zeik en zeiknat was. Die is na het scheren dus gewoon fijn, snel weer op adem en goed in zijn hum. Ook deze pony zeker geen zeikerige koukleum, was gisteren echt warm onder zijn 560 gram.
Pony 3 is een super mietje, extreme zeikerd die ook met regen in de zomer staat te trillen. Hij heeft een racestreep, puur functioneel tegen het zweten en zodat hij snel op adem kan komen. Daar had hij onwijs problemen mee. Hij is nu weer snel als altijd maar niet kaal. Alleen, heeft hij een deken op dan drukt het zijn haren plat en krijgt hij het koud omdat hij zijn vacht niet kan gebruiken zoals bedoeld. Ik durf ook niet zomaar hem zonder dek te zetten, daar is hij weer te kaal voor.
Pony 4 is een jaarling die ik vorig jaar als bijna dood van de markt geplukt heb. In januari vorig jaar had hij luis, toen is hij kaal gegaan om te behandelen en ik merkte dat alleen het scheren al zoveel scheelde, de luizen hadden geen houvast meer. Dit jaar helaas hij en pony 2 wederom luis dus weer gekozen voor scheren. Ik ga niet wassen met een dikke vacht en daarnaast kan ik nooit de luizen aanpakken als ze kunnen schuilen in zijn (en wat was ik daar trots op) ijsberen vacht. Hij is nooit de dikste geweest en mag echt niet afvallen dus hem pak ik goed in.

Alle pony's staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Als ze rillen krijgen ze er een deken bij, is het echt te nat of koud dan gaan ze lekker naar binnen.

edit rijden zonder deken, meestal zelfs niet rijden (mennen dus) met deze kou omdat het voor mij niet grappig is op de bok. Anders gewoon minder instappen, ze staan buiten dus lopen genoeg, dan loop ik naar stal met ze span snel in en draaf sneller dan normaal. Anders evt fleecedekentje mee voor het uitstappen

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:15

Ik rijd hem in en uit met dekentje erop.... Alleen als ik in de groepsles rijd niet. De manegepaarden vinden een deken op zijn kont eng. Maar moet zeggen, hij staat niet extreem dik onder de dekens..... 500 grams.... Hoewel, vanmiddag had ik hem aan de longe en toen was der niks aan de hand en toen ik vanavond nog ff met hem ging stappen was hij een paar keer lelijk aan het hoesten.... Dus moet het ff in de gaten houden....

Het is wel een watje die goed duidelijk laat merken als meneer het koud heeft. Hij stond toen ik op stal kwam onder 400 grams en toen stond hij wel te trillen.... Dus na het werken toen hij helemaal droog was zijn 200 grams bovendeken voor 300grams bucas verwisseld. Daaronder gewoon zijn 200 grams onderdeken gehouden.
Laatst bijgewerkt door liedjuh2 op 29-01-12 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:15

simongek schreef:
mirgino schreef:

ik heb simon vandaag buiten aan de longe gehad. dan ligt er een deken op. :j

als ik ga rijden rijdt ik in de binnenbak. Met instappen een fleecedeken op zijn lendenen en als ik klaar ben gaat de deken ook meteen weer op met uitstappen.

een binnenbak is wel lekker :j
je doet een aardige jas uit als je met 800/900 gr staat

ik heb de mijne ongeschoren met weinig vacht onder 200gr staan
maar ik rij buiten
nu is mijn westernpad aardig lang maar met erge kou/wind vind ik het verschil al groot

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:27

Ik denk niet dat ik met -10 op een paard ga zitten. Als ik dat nou gewend was.. oke, maar als het wel zo koud wordt is dat wel heel plotseling. Dan longeer ik wel wat met de onderdeken er nog op. :j
De drachtige merries worden hier momenteel niet gereden, die houden de dekens dus mooi op. En Bailey is nog niet beleerd, daar zouden we wel binnenkort mee beginnen, maar die moet toch eerst nog een poosje grondwerken, dan kan de deken ook wel op blijven. :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:28

Ik heb er met dit koude weer dan ook een uitrijdekentje op liggen...
zowel onder het zadel als voor de wagen...

Afbeelding

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:48

Het is toch erg koud opeens, ben van een 300 naar een ca 500 grams gegaan, nou heeft de mijne een heel dun vachtje (2 maanden geleden geschoren)
Maar gezien hij aan de poort staat van de stallen, vond ik het toch tijd voor iets warmers nu..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:04

simongek schreef:
simon heeft nu stalbandages om. Mocht het dinsdag of woensdag echt super koud worden en hij voelt niet aangenaam dan

Helpen die stalbandages om hem dan warm te houden?
Moet zeggen dat ik daar nog nooit van heb gehoord.

Bij Senna (ongeschoren) heb ik vandaag de 200gr omgewisseld voor de 360gr. Onder de 200gr voelde ze koel aan. Ik heb nog een 100gr liner, dus die kan er nog onder als dat nodig is (als ik die aan dit deken vast kan maken).

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:20

nog steeds zonder deken !
alhoewel ik hem in het oog houd want met dat wisselvallig weer heeft hij wel minder vacht aangemaakt dan bv vorig jaar ...
Maar als je dan naar de geschoren paardjes zie en diegene met dekens om die zijn aan het haar verliezen alsof het lente is dus ....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:28

jee vandaag mijn paard rillend van de wei geplukt en snel een dikke deken erop gelegd
vandaag even gereden met zweetdeken erop was erg koud hoor!
als het zo koud is gaat hier altijd een zweetdeken erop met het rijden.

Afbeelding

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:35

Bon staat sinds gisteren met een 370grams op. ongeschoren met een zeer dun wintervachtje.
vanaf morgen gaat het halsje erop. ze staat in een open stal...(betekend dus ook dat de leidingen bevriezen.. heel fijn)

alles is bevroren (bak) dus rijden is niet aan de orde. tijdelijke winterstop ingelast!

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:35

perzie schreef:
nog steeds zonder deken !
alhoewel ik hem in het oog houd want met dat wisselvallig weer heeft hij wel minder vacht aangemaakt dan bv vorig jaar ...
Maar als je dan naar de geschoren paardjes zie en diegene met dekens om die zijn aan het haar verliezen alsof het lente is dus ....

Hier was de shet 24/7 buiten zonder deken toch ook al begonnen hoor :j

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:41

Alles al bevroren? Zo dat gaat snel! Hier op het eiland nog niet gelukkig, maar ik denk dat wij ook geen temperaturen van -15 gaan krijgen (hoop ik maar, anders moet ik nog dekens bij gaan kopen). Heb er van de week een 100grams onder gelegd, dus nu 400gr+hals. Voelde vanavond nog heerlijk warm.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:54

Mijn mini staat onder 200 grams outdoor met daar over een 370 grams winterdeken met hals.
Hij is hele kaal en glad.. Staat snachts op stal. Is erg afgetraind probeer hem dikker te krijgen maar gaat lastig.

Mijn merrie staat ongeschoren onder 150 grams, en rilt nooit. Gewoon goed dus. Heel een hele mooie vacht trouwens niet kort maar ook niet dik, en t licht gewoon 'luchtig'.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 01:45

hier is ook nog niks bevroren
maar gelukkig kan ik nog naar een binnehal gaan 1 dorp verder om te rijden
hier sneeuwt het wel nu maar vriest nog niet echt mega hard dus hopelijk blijft dat nog even uit hoor
mijn merrie staat ook in een buiten stal waar alles dichtvriest..
ze heeft nu 300 gram erop liggen sinds vandaag dan met een regendeken erover (onderdeken)
heb nog een 150 grams en een 200 grams liggen

maja onderdekens zijn gelukkig niet zo heel duur :j

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 07:42

ik sla zeker niet door. Ze heeft het lekker onder de dekens en niks te warm, ze is ook superdun in het haar en het verschil van vorige week is ook heel groot dus ook dikker in de dekens.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:35

simongek schreef:

Hier kreeg vroeger de pony met artrose bij vorst/sneeuw altijd de transportbeschermers (knelden niet) om in de wei. Scheelde hem toch qua stramheid. :j