[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:18

kaatje77 schreef:
Nee, je moet het blokje recht houden
Heeft soms wat oefening nodig :+

Je kunt mbv een schroevendraaier het blokje recht houden en dan het andere deel eroverheen schuiven

Edit
Het blokje moet er echt tussenin vallen

Huh, maar ik kan m niet echt bewegen, hij zit zeg maar op een staafje en ik kan m wel rondjes draaien op het stokje maar ik kan m niet echt verplaatsen, dus hij bleeft verder naar links staan ten opzichte van het deel waar hij in moet vallen.
Of zeg ik nou iets heel stoms? ;)

Edit. Even een foto gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 25-11-18 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:18

Kcinarual schreef:
Mijn koolblokje is niet helemaal symmetrisch, misschien is dat bij jou ook het geval?

Hoe bedoel je? Het blokje is wel gewoon een normaal vierkantje maar het staafje staat aan de linkerkant

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:19

Dat is een centreerblokje, koolborstels zitten ergens anders ;)

Dat wat je er overheen moet schuiven kun je naar links buigen

Kcinarual

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:21

Oh ik zie wat je bedoelt, kan je dat zwarte ding niet naar links duwen?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:22

Afbeelding
kaatje77 schreef:

Zeker? Want zo voelt het niet

Edit. Het is een soort van gelukt maar zit het zo goed? Want hij steekt nog wel wat uit
Afbeelding

Afbeelding
Oh en hij zit ook scheef?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 25-11-18 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:28

Wat kaatje77 al zegt, je kan dat hele stuk beetje draaien. Met je vingers beetje wurmen. Dat staafje (waar het vierkantje op hoort te zitten) roteert en dat moet in het midden zitten en dan kan je het andere gedeelte er overheen schuiven, soms even pielen, bij mij wil dat vierkantje wel een net scheef gaan zitten, weer pielen tot hij goed zit :')

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:30

Lizz schreef:
Wat kaatje77 al zegt, je kan dat hele stuk beetje draaien. Met je vingers beetje wurmen. Dat staafje (waar het vierkantje op hoort te zitten) roteert en dat moet in het midden zitten en dan kan je het andere gedeelte er overheen schuiven, soms even pielen, bij mij wil dat vierkantje wel een net scheef gaan zitten, weer pielen tot hij goed zit :')

Hmm ik krijg er 1 mm beweging in en dan zit ie muurvast..

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:47

Was het niet zo, dat je hem even aan moet zetten?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:48

hummer14 schreef:

Daar echt ik idd ook even aan, alleen is dit niet gevaarlijk?

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:53

Faitherr schreef:
hummer14 schreef:

Daar echt ik idd ook even aan, alleen is dit niet gevaarlijk?

Dat weet ik niet, maar volgens mij heb ik het een keer gelezen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:27

Ja als je m aanzet roteert hij weer dus soms stopt hij dan op een plek dat het makkelijker is. Hij hoeft er trouwens niet helemaal overheen te vallen hoor, volgens mij zit hij weer goed zo

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:36

Vraagje. Mijn paard gaat waarschijnlijk verhuisd worden per eind december, en moet dan wennen aan een nieuwe kudde en veel meer buiten staan (in de polder, dus flinke wind). Echter moet hij wel echt geschoren worden zoals altijd omdat hij een enorm dikke wintervacht heeft. Ik zat er nu aan te denken om zijn benen te laten zitten, want hij heeft mooie stugge dikke haren daar dus dat geeft wellicht extra bescherming bij eventuele trappen?
En daarnaast maakt het de overgang wellicht wat draagbaarder? Dan is mijn plan wel om eind januari alles er alsnog af te halen, want vind het wel erg lelijk anders :Y)
Denken jullie dat dat zin heeft of ben ik nu overbezorgd?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:02

Ik laat sws de benen staan omdat mijn paard op de weide gaat.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:07

Hier gewoon de benen kaal en hele dagen op grote open weide

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:43

Nou het in elkaar zetten van het scheerapparaat is gelukkig gelukt hahaha, even aanzetten did the trick, een paar keer aan en uit gezet tot hij in het midden stond. Ik kreeg m alleen niet helemaal mooi schoon van binnen doordat alle haartjes vast zaten door de olie. Dus schoner kreeg ik hem niet, heeft iemand daar tips voor?
Hier nog het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Het is wat streperig maar ik ben tevreden. Benen nog niet gedaan want ik heb mijn tondeuse nog jiet binnen en durfte het niet aan met alleen het grote apparaat. Ook de wang wil ik nog doen maar wacht ik even mee om dezelfde rede. Dekje aan de voorkant perongeluk iets korter gemaakt dan ik van plan was maar ik hoop dat dat geen problemen oplevert.
In totaal zo’n 1,5 uur bezig geweest met een hoop geklets tussendoor, best netjes voor de eerste keer. Pony stond niet zo braaf stil want er was veel drukte op de ponyclub maar gelukkig vond ze het scheren zelf niet erg.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:44

Ik maak mn machine schoon met de compressor. Alles eraf en schoon blazen. Moet je wel zon ding hebben natujrlijk

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:46

Siersma schreef:
Ik maak mn machine schoon met de compressor. Alles eraf en schoon blazen. Moet je wel zon ding hebben natujrlijk

Hmm volgens hebben wij wel zo’n ding, hoe bedoel je alles eraf? De messen? Of ook weer dat stomme centreerblokje? Ik wacht er sowieso even mee tot mijn ouders terug zijn want ik denk dat het niet geapprecieerd word als ik er zelf mee ga lopen klooien hahah. Kan geen kwaad als hij zo 1,5 week ligt toch? Hij is verder goed ingeölied.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:48

Messen eraf idd. Heb bij de mijne nog geen centreerblokje ontdekt geloof ik. Messen schoonblazen en machine ook. Daarna alles weer in elkaar en olieen. Zo doe ik t tenminste

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:29

Spuitbusje perslucht is de truc om schoon te maken.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:54

Tip: af en toe helemaal uit elkaar draaien. Haren voorin maken helemaal niet zoveel uit, maar ongeacht hoe schoon je hem af en toe maakt incl de filters, zitten er haren in de machine zelf.

Ik laat mijn vader om de 10-20 paarden de machine helemaal uit elkaar draaien, tandwiel invetten, haren verwijderen en weer in elkaar zetten.
Onlangs op voorhand "verslijtbare" onderdelen vervangen, kun je prima zelf als je een beetje handig bent. Ik heb de veerbladen, koolborstels (naja staafjes) centreerblokje en schroeven waarmee de veerbladen vastzitten vervangen. Toen was ook opeens die rare piep weg die ik af en toe had gehoord. Pas toen de veerbladen eraf waren, zag we dat er eentje een stuk mistte (een veerblad bestaat uit drie lagen, een laag was afgebroken). Ik heb het over een heiniger xperience.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:56

Waar haal jij die onderdelen, Nathalie? Ik heb ook de Xperience en had laatste wat problemen. Misschien dat ik hem ook wel eens uit elkaar kan laten halen door mijn vader.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:56

Faitherr schreef:
[ [url=m/o2NwAd.jpg]Afbeelding[/url] ]
kaatje77 schreef:

Zeker? Want zo voelt het niet

Edit. Het is een soort van gelukt maar zit het zo goed? Want hij steekt nog wel wat uit
[ [url=m/o2NwAd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nDsrSF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh en hij zit ook scheef?

[ [url=m/PCk9QW.jpg]Afbeelding[/url] ]

waarschijnlijk als je stelschroef losser draait, zakt de brug ook dieper in de behuizing. Ik draai die altijd compleet terug, messen erop, dan er ligt tegenaan draaien, halve slag extra en dan gaan scheren, pakt ie niet, halve slag bijdraaien tot ze het doen. Zo gaan ook je messen langer mee.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:58

Laurievc schreef:
Waar haal jij die onderdelen, Nathalie? Ik heb ook de Xperience en had laatste wat problemen. Misschien dat ik hem ook wel eens uit elkaar kan laten halen door mijn vader.

ik heb Firma Jorna gebeld en die adviseerde deze onderdelen te vervangen, of in ieder geval ter reserve te hebben liggen. Ik heb gewoon alles vervangen, voor 30 euro had ik alles klaar. De onderdelen die nog (redelijk) goed waren heb ik bewaard als reserve. Verzenden ging ook, als gewend, super snel.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:00

xLindy91 schreef:
Hoi! Ik heb een vraagje voor de Moser Max gebruikers.
Mijn paard deed ik eerst met een kleinere tondeuse, maar dat duurde zo lang dat ik de Moser Max heb aangeschaft.
Ik heb de 3mm messen erbij gekocht via zooplus, maar ik vind dat hij erg streept, hebben jullie dat ook? En hebben jullie de messen van zooplus erbij of andere?
Mijn tondeuse streept nagenoeg niet, deze scheert op 2mm, zou dat nog wat uitmaken?

Bedankt alvast. :D

kan aan de het scheerkopje liggen, ook daarin heb je fijne en grove messen, ook al scheren ze allemaal op dezelfde lengte. Even kijken hoeveel tandjes het ondermes heeft. Hoe minder, hoe grover.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:20

Hoi, ik ga morgen weer onze paarden scheren. Ik gebruik hierbij een Heiniger xplorer. Deze is niet van mij en er zitten nu koeienmessen in. Welke heb ik nodig bij onze paarden? Ze hoeven niet roze te worden. Dus gewone standaard messen voor paarden.